Onko piparkakkutalon tekeminen vaikeaa kenties (en ole koskaan tehnyt)
Onnistuuko lasten kanssa?
Ostin tuon Muumi-piparkakkutalopaketin missä on muotit sitä varten ja Muumi-essukin oli mukana =)
Kommentit (6)
Minä teen sen yksin ja lapset katselee vierestä, ainakin muutaman ensimmäisen kerran jälkeen kun tiputtivat seinäpaloja lattialle ja ne meni muruseksi:)
Samoin jos käytät liimana sulaa sokeria niin muista, että se on monta kertaa kuumempaa kun kiehuva vesi. Toinen vaihtoehto on kiinnittää palat tomusokerimassalla.
Vinkki: kannattaa tehdä sopivan paksut paloista, ettei mene käsittelyssä rikki, palojen reunat kannattaa suoristaa veitsellä (tai epätasaisuudet siis) heti kun ottaa uunista ja taikina on vielä pehmeää. Käytän juomamukeja pitämässä seiniä pystyssä kun mallailen osia yhteen ja liimaan niitä.
empä ole koskaan tajunnut leikata niitä suoriksi hetin kun olen ottanut ne uunista pois!
lapset vähän kauemmaksi ja sulatetulla sokerilla liimaamaan. ei ole niin väliä vaikkei kaikki kulmat olisikaan ihan suoria, liimaat ne myös pohjasta niin pysyvät pystyssä anyway. lopussa sitten sokerimassalla koristelet vielä niin, että kaikki kummat kolot peittyy. itse laitan vielä tomusokeria siivilän kanssa koko hoidon päälle lumisateeksi.
tomusokeri kannattaa muuten sekoittaa munanvalkuaiseen eikä veteen, silloin kovettuu pahemmin, ei valu ja värikin on ' valkoisempi' .
t.2
Viime talvena ostin ja tein, hermot meni kokoamisessa. Nakkasin siskolle ne muotit, ja hermot meni silläkin : D
sula sokeri on oikeesti niin paljon parempi ja helpompikin. laita liimaa vain seinien pohjiin ja liimaat ne suoraan alustaan, ei siis kiinni toisiinsa.
mä aina itse piirrän kaavat ja suunnittelen kaikki tilpehöörit ja kuuset pihaan, ja on todella helppoa kun on kerran tehnyt.
jos sulla jotkut valmiit muotit niin onnistuu taatusti. aikaakaan ei mene kauan. muistat vaan antaa palojen kunnolla jäähtyä ennen liimausta. itse koristelen myös suurimman osan paloista ennen liimausta. tulee siistimpiä, eikä valu yhtään.