Miten kiusaaminen on vaikuttanut sinuun?
Itselläni on valtavasti ongelmia sen takia vaikka olen jo yli 30v.
Kommentit (202)
En jaksa olla empaattinen kiusaajia kohtaan, lähinnä naurattaa näiden elämät.
Tuli kalliksi. Ruiskutin pahimman kiusaajan pääle sytkärin bensaa kun se sytytti tupakkinurkalla sätkän. Kirkui kyllä kivasti.
Nuorena vaikutti. Olin koulukiusattu. Kiusaajat oli aina tyttöjä. Nykyään työskentelen koulumaailmassa. Enkä koskaan työpaikalla kiusaa ketään. Enkä jätä ulkopuolelle. Siedän paljon erilaisuutta.
Oletteko huomanneet ett entiset koulukiusaajat kertovat olleensa koulukiusattuja.
Lähinnä niin, että en luota lähtökohtaisesti kenenkään.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin kauheat kotiolot olisi mikään selitys siihen että kiusaa.
Eipä se sitä omaa vastuuta omista tekemisistä poista siitä kiusaamisesta, vaikka olisi ollutkin kauheat kotiolot. Oma vastuu on siinä, miten käyttäytyy toisia ihmisiä kohtaan ja mitä tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea on ymmärtää näitä "kiusaaja on heikko"kommentteja. Olin pienikokoinen yläasteella ja kiusaajat päätä pidempiä. Pahimmillaan käytiin päivystyksessä harsimassa päätä kasaan. Mutta silloin pojat oli poikia ja pienet välienselvittelyt tavallisia.
Olet oikeassa. Kiusaajat ovat tyhmiä ja yksinkertaisia. Käyttävät ns. liskoaivoja. Vaikka pidämme itseämme muita eläimiä kehittyneempinä, totuus on selvästi karumpi, kun katsoo laumanjohtajiamme. Jos jotain hyvää pitää löytää, niin älykkäät ja empaattiset ihmiset onneksi voivat tänä päivänä menestyä, kunhan osaavat sukkuloida vahingoittumatta näiden toksisten elementtien parissa. Vielä 100 vuotta sitten tämä ei ollut lainkaan yhtä selvää ja 500 vuotta sitten älykästä ihmistä pidettiin vaarallisena.
Annoin heti kuuluvasti palautetta kouluaikana, työssä samoin ja heti uuden työn haku tai osaston vaihto, ellei esimies tee mitään asian tiimoilta.
Muistissa ovat, mutta rivit enää aiheuta haittaa.
Puoltoistasataa kommenttia taas jostain kiusaamisesta, kun fakta on se, että lapsen turvallisuus on vanhempien ja ihan vähän muidenkin aikuisten vastuulla.
Jolla on ongelmia ja rikkinäisyyttä vielä aikuisenakin, niin aina siellä on joko täysin välinpitämättömät vanhemmat tai vanhempien avioero taustalla. Tätä eivät sitten nämä kiusaamisen uhrit halua myöntää, koska oikeasti se välinpitämättömyys lapsistaan periytyy ja ei todellakaan ole aikomusta luopua siitä mukavuusavioero-optiosta, kun olisi oma vuoro olla perhettä rakentamassa.
Rakastavat vanhemmat ei anna minkään hullujen lapsihirviöiden rääkätä omaa lastansa tai anna kenenkään muunkaan vahingoittaa lastansa.
Ja kiusaamisessa on myös melko iso haitari, siinä mikä on oikeasti pahaa ja väärin. Pientä character buildingia on hyvä jokaiselle olla. Minua ei ainakaan mitenkään järjestelmällisesti ja määrätietoisesti kiusattu, vaikka KUKAAN ei pitänyt minusta. En itsekään pitänyt itsestäni, joten mitä muiden olisi pitänyt tehdä. Siinä unohtuu pikku tönimiset, ivat ja porukasta jättämiset, kun alkaa miettiä miksi oma varhaisin muisto, on että inhoaa itseään ja tuntee omalle vanhemmallensa olevan kiusallinen vaiva.
Vaikuttaa siten, että mietin jatkuvasti, mistä asiasta minussa joku voisi keksiä jotain kiusattavaa, naurettavaa, pilkattavaa. Mietin tarkkaan jokaisen sanan, ettei puheistani voitaisi vääntää jotain kaksimielistä tms.
Koulukiusaamisen lisäksi minulla on väkivaltaisen sadistiset vanhemmat, jotka moittivat jatkuvasti ja etsivät minusta vikoja. Olen salaisesti hyvin vihainen ja aggressiivinen. Todennäköisesti jossakin vaiheessa menee kuppi nurin siinä määrin, että minä tulen näkyväksi.
En saanut mitenkään lainattua kiusaajaksi tunnustautuneen viestiä, mutta älä välitä näistä muista keskustelijoista, heillä on omat taakkansa ja ovat sitä täynnä. Sinä olet ihan oikeassa. Aikuiset on vastuussa aina, ei lapset.
Tutkimukset nämä kuviot toki osaa selventää ja paljon tietoa löytyy, ei tarvitse tässä kaikkia kaunaisia kuunnella. Ihmiset harvoin jaksaa olla puolueettomia, kun kaikilla omat kärsimykset.
Lapsetkin ovat ihan itse vastuussa siitä omasta toiminnastaan, kouluikäiset kun ei enää mitään ihan pikkulapsiakaan ole. Yleensä lapsilla on jo kyky toimia kouluryhmässä ja siihen tarvittavat sosiaaliset taidot.
Vierailija kirjoitti:
Puoltoistasataa kommenttia taas jostain kiusaamisesta, kun fakta on se, että lapsen turvallisuus on vanhempien ja ihan vähän muidenkin aikuisten vastuulla.
Jolla on ongelmia ja rikkinäisyyttä vielä aikuisenakin, niin aina siellä on joko täysin välinpitämättömät vanhemmat tai vanhempien avioero taustalla. Tätä eivät sitten nämä kiusaamisen uhrit halua myöntää, koska oikeasti se välinpitämättömyys lapsistaan periytyy ja ei todellakaan ole aikomusta luopua siitä mukavuusavioero-optiosta, kun olisi oma vuoro olla perhettä rakentamassa.
Rakastavat vanhemmat ei anna minkään hullujen lapsihirviöiden rääkätä omaa lastansa tai anna kenenkään muunkaan vahingoittaa lastansa.
Ja kiusaamisessa on myös melko iso haitari, siinä mikä on oikeasti pahaa ja väärin. Pientä character buildingia on hyvä jokaiselle olla. Minua ei ainakaan mitenkään järjestelmällisesti ja määrätietoisesti kiusattu, vaikka KUKAAN ei
Kyllä se kiusaaminen on aina kiusaajan aiheuttamaa.
Pelkäsin ja vihasin vielä 30-vuotiaanakin miehiä. Terapia auttoi lopulta asiaan.
M
Sain juuri tietää että yksi meidän porukalla kiusaama saatanan rasittava autistilikka oli mennyt junan eteen. JEES👏💪
Vierailija kirjoitti:
Pelkäsin ja vihasin vielä 30-vuotiaanakin miehiä. Terapia auttoi lopulta asiaan.
M
Ok, Sari.
On surullista🌟, kun monet kiusaa läpi elämän. Heillä on onneton, sisäisesti köyhä elämä.. säälin heitä, mutta välillä tunnen ärtymystä vastuuttomuudesta.. :) Suomessa kulttuuri vähän liian kylmä korjaamaan ongelmia . Onneksi itse lämmin <3
Jätän minua kohtaan huonosti käyttäytyneet henkilöt jatkossa täysin huomiotta. Jätän siis heidät jatkossa muiden ongelmaksi. On jotkut yrittäneet tulla nuoleskelemaan ja mielistelemään jälkeenpäin. Olen osoittanut heille, että se on myöhäistä. Kannattaa miettiä miten toisia kohtelee. Voi tulla myöhemmin hylätyksi.
Vierailija kirjoitti:
Sain juuri tietää että yksi meidän porukalla kiusaama saatanan rasittava autistilikka oli mennyt junan eteen. JEES👏💪
Semmonen trollaus tähän aattoon. Te tuskin olisitte saaneet aikaiseksi kiusata edes ketään.
Tein itsestäni henkisesti vahvan ja fyysisesti erittäin kyvykään.