IL:n Lauri Nurmi sanoi podcastissa on isoissa kaupungeissa on kymmeniä tuhansia lapsia kouluissa, jotka eivät osaa lukea kirjoitettu suomea ollenkanan
Ja kyse on kuitenkin Suomessa syntyneistä henkilöistä tässä tapauksessa.
Lauri Nurmi ei sitten ole mikään persu, jos joku sellaista luulee.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
On surullista tunnustaa, että itse olen valmistunut maisteriksi pian kahdesti, enkä osaa vieläkään kirjoittaa, en edes kieliopillisesti virheetöntä tekstiä.
Perfektionismi erikseen, sekin on kiusallinen vaiva, mutta tässä ketjussa puhutaan "hieman" eri ongelmasta.
Vierailija kirjoitti:
Mun puoliso ei ymmärrä edes PUHUTTUA suomea. Ja ihan Suomessa syntynyt, sukujuuret satojen vuosien takaa. Mutta ei mene puhe perille keski-ikäiselle.
Onko puolisosi heitä, joiden vuoski Suomessa meidän kaikkien opiskeltavana ainoana pakollisena oppiaineena kaikilla koulu ja opiskelu asteilla, jos tutkinnon haluamme saada kokoon tai saada suoritetuksi sitä ennen oppivelvollisuutemme, jotta vosimme myöhemmin hakeutua jatkamaan opintojamme. - Tiedätkö mikä tuo oppiaine on? Ei se ei ole suomenkieli vaan, kuten ehkä saatoit jo tietääkin ruotsinkieli.
Vierailija kirjoitti:
Miettikää mikä sosiaalinen "aikapommi", jos henkilöt eivät osaa lukea suomea ollenkaan. Heillä ei ole mitään edellytyksiä pärjätä yhteiskunnassa. Vaikka ei olisi koulussa muuten hyvä, niin tuo suomen kielen lukutaito on täysin kriittinen tekijä myöhemmälle opiskelulle ja työelämälle.
Niinpä tätä tämä meidän tyttö hallitus on halunnutkin
Vierailija kirjoitti:
Tässä on paljon kantiksia joukossa, koska pelkästään ulkomaalaistaustaisia lukutaidottomia ei voi millään olla kymmeniätuhansia.
K u m i h u u l e t sabotoivat muidenkin koulunkäynnin.
Vierailija kirjoitti:
Nurmi sanoi, että vuosittain pitäisi Helsingissä (vai oliko pk-seudulla) jättää luokalle 3000 oppilasta, koska eivät osaa lukea, mutta ei voi jättää luokalle, koska silloin koko koulujärjestelmä romahtaisi. Nyt oppilaat on pakko päästää seuraavalle luokalle, vaikka eivät osaa edes lukea.
Niin, ja kuinka moni heistä onkaan kantasuomalaisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun puoliso ei ymmärrä edes PUHUTTUA suomea. Ja ihan Suomessa syntynyt, sukujuuret satojen vuosien takaa. Mutta ei mene puhe perille keski-ikäiselle.
Onko puolisosi heitä, joiden vuoski Suomessa meidän kaikkien opiskeltavana ainoana pakollisena oppiaineena kaikilla koulu ja opiskelu asteilla, jos tutkinnon haluamme saada kokoon tai saada suoritetuksi sitä ennen oppivelvollisuutemme, jotta vosimme myöhemmin hakeutua jatkamaan opintojamme. - Tiedätkö mikä tuo oppiaine on? Ei se ei ole suomenkieli vaan, kuten ehkä saatoit jo tietääkin ruotsinkieli.
Opiskeluaste on yhdyssana, ruotsin kieli ja suomen kieli taas eivät ole. Sinäkin saisit mennä takaisin ala-asteelle.
Vierailija kirjoitti:
Käkkäräpää saa kiitettävän jos osaa kirjoittaa sanan Kela ilman yhtäkään kirjoitusvirhettä.
Päivän paras 🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmiannettu rasistisena.
Lammas
Pässi.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on paljon kantiksia joukossa, koska pelkästään ulkomaalaistaustaisia lukutaidottomia ei voi millään olla kymmeniätuhansia.
s2-oppilaita koko maassa n. 40000:
s2-oppilaat eivät vaikuta oppimistuloksiin mitenkään. Peruskouluissa opiskeli 2021 vuonna 552400 oppilasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nurmi sanoi, että vuosittain pitäisi Helsingissä (vai oliko pk-seudulla) jättää luokalle 3000 oppilasta, koska eivät osaa lukea, mutta ei voi jättää luokalle, koska silloin koko koulujärjestelmä romahtaisi. Nyt oppilaat on pakko päästää seuraavalle luokalle, vaikka eivät osaa edes lukea.
Niin, ja kuinka moni heistä onkaan kantasuomalaisia?
Kyllä näitä kantasuomalaisia roskaperheitäkin on melko paljon, joiden lapset eivät osaa kunnolla lukea tai kirjoittaa. Nämä alkavat sitten lisääntymään teini-iässä kun eivät muutakaan osaa.
Vierailija kirjoitti:
Nämähän ovat aikuisina kenen tahansa hyväksikäytettävissä kun eivät osaa lukea työsopimustakaan.
Ei huolta koska tämä aines ei hakeudu töihin.
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen mielestä oli tärkeintä lisätä pakkoruotsia peruskouluun.
Ja jota ei osaa edes meidän pääministeri Marin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikää mikä sosiaalinen "aikapommi", jos henkilöt eivät osaa lukea suomea ollenkaan. Heillä ei ole mitään edellytyksiä pärjätä yhteiskunnassa. Vaikka ei olisi koulussa muuten hyvä, niin tuo suomen kielen lukutaito on täysin kriittinen tekijä myöhemmälle opiskelulle ja työelämälle.
Niinpä tätä tämä meidän tyttö hallitus on halunnutkin
Mikä prkleen tyttö hallitus? Ministerit ovat täysi-ikäisiä!
Vierailija kirjoitti:
Siellähän on meno kuin jenkkilän ghettokouluissa konsanaan. Hyvä Suomi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäikö äidinkielen tunnit väliin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskeluaste on yhdyssana, ruotsin kieli ja suomen kieli taas eivät ole. Sinäkin saisit mennä takaisin ala-asteelle.
Ei sitä enää näin melkein maisterina viitsisi. - Olen malliesimerkki siitä, että ei vähän korkeampikaan oppiarvo vielä takaa kirjoitus tai lukutaidon olevan hyvää tasoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käkkäräpää saa kiitettävän jos osaa kirjoittaa sanan Kela ilman yhtäkään kirjoitusvirhettä.
Päivän paras 🤣🤣🤣
🤣🤣🤣
Vaikka itse asiasta varmaan ollaankin samaa mieltä on aivan äärimmäisen noloa hehkuttaa omia mukanokkeluuksia. Häpeäpaaluun joutaisit.