Käytätkö vielä tunnuslukutaulukkoa?
Kommentit (132)
Pankki puhelimessa on riski. Jos sinut ryöstetään, koko omaisuutesi on vaarassa. Ja enemmänkin. Mehmet voi tehdä sinulle velkaa toisen mokoman.
Käytän. Mulla ei oo "äly"puhelinta (minulle turhapuhelin), enkä sellaista hanki, ellei ole aivan pakko tulevaisuudessa juuri pankkiasioiden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Käytän verkkopankkia ja avainlukulistaa kaikkeen maksamiseen ja tunnistautumiseen.
Puhelinta en käytä mihinkään muuhun kuin soittamiseen ja geokätköilyssä ja satunnaisesti valokuvaamiseen. En luota puhelimen turvallisuuteen.
Minusta taas tuntuu että puhelimen kautta minusta tiedetään jo kaikenlaista. En ole alun alkaen jaksanut välittää, mutta tuntuu nykyään siltä että kyllä me kaikki ollaan yhdensortin valvonnan alaisia näiden vimpaimiemme kautta. Mistä tullaankin sanontaan heittää kapuloita rattaisiin. Se nyt ei ole tämän ihan keskustelun aihe, kun tuo kai pätee muuhunkin nettisurffaamiseen ja vuorovaikuttamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Pankki puhelimessa on riski. Jos sinut ryöstetään, koko omaisuutesi on vaarassa. Ja enemmänkin. Mehmet voi tehdä sinulle velkaa toisen mokoman.
Voi se olla kotimainenkin ketku. Kuten tämä Julius.
Edelleenkään kukaan ei ole listannut niitä päteviä seikkoja miksi puhelimen nettiturvallisuus on heikompi kuin tietokoneen. Ilmeisesti kyse on jonkinlaisesta mututuntumasta?
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkään kukaan ei ole listannut niitä päteviä seikkoja miksi puhelimen nettiturvallisuus on heikompi kuin tietokoneen. Ilmeisesti kyse on jonkinlaisesta mututuntumasta?
Ei kyse ole nettiturvallisuudesta, kyse on enemmänkin laiteturvallisuudesta. Jos maksat laskut läppärillä ja käytät avainlukulistaa, pitää jonkun saada sinulta sekä tunnusluvut että lista, mutta jos käytät puhelinta, on kaikki siinä yhdessä laitteessa. Jos joku varastaa puhelimesi, olet käytännössä "pankkitilitön", mutta vaikka joku veisi läppärisi, ei sen avulla pääse pankkiisi kohtalaisen helpolla.
Vierailija kirjoitti:
oikaisen kirjoitti:
Tuo on muuten jokin joukkoharha, että tietokoneella verkkopankki olisi turvallisempi kuin kännykässä. Asiahan on juuri toisinpäin, kysykää keneltä tahansa tietoturva-asiantuntijalta - tai vaikka pankistanne.
Esim. F-Secure suosittelee pankkiasioinnin siirtämistä älypuhelimeen tai tablettiin. Se sovellus tuo turvaa sekä suljettu ympäristö. Tietokone on vähemmän suljettu (enemmän avoin vakoilulle ja haittaohjelmille) ja lisäksi ei sovellusta, joudut käyttämään tavallista nettiselainta joka ei ole niin turvallinen.
Esim. Samsungin puhelimissa on aina gmail auki ja tallentaa kaiken, mitä teet. Tietokoneelle ei välttämättä tarvitse jättää muita tunnuksia auki. Tietokoneelle saa myös tietoturvaohjelmia. No, on ne meillä puhelimissakin. Mulla on puhelin aika usein hukassakin, tietokone ei koskaan.
Jaa? Mä olen kyllä poistanut Gmailin käytöstä ja kaikki luvat siltä omassa Samsung-puhelimessani, on vieläpä deep sleep-tilassa.
Vierailija kirjoitti:
Kotikone joutuu harvemmin satunnaisen rosvon ja hakkerin käsiin.
Pankkitunnukset, jos ovat siellä kännykässä, niin kivat sulle.
Lähipiirissä tietoturva-asiantuntija, joka sanoo, että molemmat ovat turvallisia, jos.....
Ja tähän perään tuli kymmenen poikkeusta. Mutta itse totesin, että minulle kotikone on turvallisin.🤓
Vierailija kirjoitti:
"Tunnuslukulaitteen voit tilata ja aktivoida soittamalla Nordea Asiakaspalveluun. Ensimmäinen tilaus on maksuton, seuraavista laitteista peritään hinnaston mukainen maksu." Näin Nordeassa, jossa tunnuslukutaulukot ovat jo historiaa.
Ei ole historiaa. Käytän yhä Nordean paperista avainlukulistaa, ja lähettävät kiltisti uuden aina kun entinen loppuu. En halua tunnuslukulaitetta, enkä käytä kännykkää pankkiasioissa.
Silloin kun listan käyttö lopetetaan kokonaan, vaihdan pankkia.
Paperisella listalla ei voi kirjautua ns.vahvan tunnistautumisen palveluihin, kuten OmaKantaan, eikä maksaa nettiostoksia. Ne hoidan toisen pankin paperisella tunnuslukulistalla.
Vierailija kirjoitti:
Käytän, koska en käytä mobiilipankkia ollenkaan. En luota puhelimen turvallisuuteen. Huom. Puhun oman puhelimeni nettiturvallisuudesta.
Somealustat ovat pahimpia tietojen kerääjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähipiirissä tietoturva-asiantuntija, joka sanoo, että molemmat ovat turvallisia, jos.....
Ja tähän perään tuli kymmenen poikkeusta. Mutta itse totesin, että minulle kotikone on turvallisin.🤓
Millä tavalla ne "pankkitunnukset" puhelimessa ovat? Mobiilipankkiin pitää pystyä ensin kirjautumaan ihan samalla tavalla kuin kirjaudut tietokoneeltakin verkkopankkiin. Ei puhelin itsessään ole mikään avoin shekki tai jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tähän perään tuli kymmenen poikkeusta. Mutta itse totesin, että minulle kotikone on turvallisin.🤓Millä tavalla ne "pankkitunnukset" puhelimessa ovat? Mobiilipankkiin pitää pystyä ensin kirjautumaan ihan samalla tavalla kuin kirjaudut tietokoneeltakin verkkopankkiin. Ei puhelin itsessään ole mikään avoin shekki tai jotain.
Muistatko ulkoa kaikki tunnuslukusi ja salasanasi? Voiko puhelimellä maksaa laskuja ilman pankkitunnisteita tms? Ei ole kokemusta.
Käytän laitetta, josta saan tarvittavat luvut.
Vierailija kirjoitti:
Käytän laitetta, josta saan tarvittavat luvut.
Minulla myös tunnuslukulaite.
Vierailija kirjoitti:
Ennenhän se oli noin, koska puhelinten valmistajat täysin viis veisasivat tietoturvapäivityksistä, mutta nykyään tilanne on siltä osin paljon paremmalla tolalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetin paperilistojen käytön heti kun se oli mahdollista.
Kun intternetti rantautui tännekin pohjolan perille niin oli vahva usko paperittomista toimistoista. Ei se sitten silleen mennytkään.
Miten niin ei mennyt?
Juuri näinhän on käynyt. Paperikoneita suljettu ympäri maailman. Suomessakin oli vielä 90- luvulla kymmeniä paperikoneita, nykyään vain pari. Sekä sanomalehti että toimistopapereiden kysyntä on romahtanut.
Itsekään en viimeisinä työvuosina printannut kuin muutamia sivuja. 90-luvulla tulostin vuosittain tuhansia ja taas tuhansia sivuja. Hyvät tietokoneet ja etenkin näytöt poistivat tulostustarpeen. Kaikenlaisten laskujen kierrätys paperisia loppui kun siirryttiin sähköiseen hyväksyntää.
Missä ihmeen todellisuudessa elät.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi kun puhelimen lukitus (myös SIM lukitus on käytössä) ja tietoturva kunnossa.
Mutta it tukea antavana tiedän, että isolla osalla vanhoista jääristä lukitukset puuttuvat. Koska se on muka niin hankalaa käytössä.
Sama heillä on PC:n kanssa. Ei tietoturvaa, avainlukulistat, tunnukset ja salasanat näppäimistön alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyse ole nettiturvallisuudesta, kyse on enemmänkin laiteturvallisuudesta. Jos maksat laskut läppärillä ja käytät avainlukulistaa, pitää jonkun saada sinulta sekä tunnusluvut että lista, mutta jos käytät puhelinta, on kaikki siinä yhdessä laitteessa. Jos joku varastaa puhelimesi, olet käytännössä "pankkitilitön", mutta vaikka joku veisi läppärisi, ei sen avulla pääse pankkiisi kohtalaisen helpolla.
Vähän ontuva selitys. Mobiilitunnistautumiseen tarvitaan salasana, joka on omassa muistissa päässä normaalisti, samoin salasanat pankkiohjelmaan . Eikä tarvitse kuljetella avainlukulistoja mukana esim. matkoilla. Eikä puhelinta saa avattua ilman tunnusluvulla avaamista, tai sormenjälkeä
BMW kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän ontuva selitys. Mobiilitunnistautumiseen tarvitaan salasana, joka on omassa muistissa päässä normaalisti, samoin salasanat pankkiohjelmaan . Eikä tarvitse kuljetella avainlukulistoja mukana esim. matkoilla. Eikä puhelinta saa avattua ilman tunnusluvulla avaamista, tai sormenjälkeä
Salli mun nauraa. Kun ikää tulee, niin ne kaikki päässä olevat tunnusluvut haihtuu taivan tuuliin.
T.muistihoitaja
Käytän, koska pankin mobiilisovellus lakkas toimimasta kännykässäni (liian vanha softa) enkä halua vain tuon takia ostaa uutta kännykkää, kun vanhalla pystyn yhä muuten tekemään kaiken, mitä tarvitsen (ja verkkopankkikin onneksi toimii siinä vielä verkkoselaimen kautta tarvittaessa).