Suomessa koulumenestys ei parane toisen polven maahan muuttajilla. Asia jota Opetushallitus pitää "hälyttävänä"
Jääköhän motivaatiosta kiinni?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
nönnönnöö
Tmä yksilö lienee toisen polven ongelmatapaus.
Maksa suomilainen verot että meillä on kunnon tuet.
Vierailija kirjoitti:
P E R S K U T A T R O L L A A
Tyylistä päätellen olet se nöönnöö tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Olen toisen polven tällainen, syntynyt Suomessa pian sen jälkeen kun vanhempani saapui Suomeen. Suomi ei ole äidinkieleni, mutta vanhemmilleni oli alusta asti tärkeää että he itse ja me lapset opimme suomea. Vanhemmat osallistui Suomeen muutettuaan kielikursseille, mutta tottakai oppiminen oli kolmekymppisille vähän vaikeampaa. Nykyään molemmat puhuu suomea ihan sujuvasti, mutta esimerkiksi lapsuudessa muistan joskus joutuneeni selittämään heille joitain sanoja tai korjaamaan kielioppia.
Tiedän kuitenkin, että valitettavasti kaikilla ei tämä kaikki elämä uudessa maassa suju yhtä helposti. Taustoista riippuen kulttuuri ja arvot voi hyvin vahvasti vaikuttaa asenteisiin ja sitä kautta siihen, miten elää omaa elämää. Joskus se ei ole edes pelkästään omasta asenteesta kiinni. Esimerkiksi vahvassa auktoriteetissä ja tiettyjen arvojen vallitessa kasvaneen voi olla hyvin vaikea sanoa, että aion opetella itse ja opettaa lapsilleni suomea, tai että aion elää niiden arvojen ja käytäntöjen vastaisesti, mitkä kotona on vallinneet. Aika sama ilmiö, kuin Suomessa esimerkiksi vahvasti uskonnollisten ryhmien keskellä kasvaneet yrittää erota siitä yhteisöstä. Hintana voi olla yksin jääminen.
Tiedostan oikein hyvin, että jos olisin sattunut syntymään toisenlaiseen perheeseen, elämäni voisi olla hyvin toisenlaista. Monella lapsuudenkaverillani ei ole ollut samanlaisia mahdollisuuksia kuin minulla, esimerkiksi opiskelemaan kannustavia ja suomea puhuvia vanhempia, turvallista ja oikeudenmukaista kotia sekä monipuolista turvaverkostoa lähipiirissä.
Varmasti näin, mutta se ei ole Suomen tehtävä painia autoritääristen kulttuurien kanssa. Säännöt on selvät, tai ne pitäisi olla selvät, kun tänne tullaan. Joko jätät sen autoritäärisen vanhan kulttuurisi noudattamisen tai sitten lähdet muualle. Se viesti pitäisi olla selvä jokaiselle tulijalle, ja sitä tulisi toistaa heille joka päivä. Vaihtoehto annetaan, siihen kannustetaan, mutta jos sitä ei jostain syystä oteta vastaan, niin omapa on vikansa, ja elämää voi sitten jatkaa jossain muualla.
Vierailija kirjoitti:
Oppilaita ei enää haluta jättää luokalle, vaikka kaikkien taidot eivät riitä seuraavalle tasolle
https://yle.fi/a/74-20014327?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_c…
Sittenhän miltei kaikki somalit olisivat pysyvästi ensimmäisellä luokalla.
No, romaanit ovat sentään oppineet jo 500 vuodessa puhumaan suomea.
Tai ainakin kieltä joka muistuttaa sitä yhtä paljon kuin savon murre.
Katsotaan toiset 500v jos se koulunkäyntikin alkaisi maistua.