Vinkit rahapulaan: marjojen poimimiset, ikkunanpesut, kirppismyynnit, jne - MITEN?
Olen lueskellut ketjuja, joissa ehdotetaan erilaisia lisätienestejä pienituloisille. Mutta harmillisesti yhdessäkään ei kysymyksistä huolimatta neuvota, MITEN näillä muka tekee lisätienestejä.
- Marjoja poimin joka vuosi, mutta minulla ei ole aavistustakaan, minne niitä voisi myydä. Joku kehui tienanneensa marjoilla jopa 800 euroa yhtenä vuotena, mutta miten ihmeessä?? Minulla ei ole autoa enkä pääse torille, ja toripaikka maksaa monta kymppiä. Epäilen, että ainakaan tämän kaupungin hiljaisella torilla saa tavismyyjä muuta aikaiseksi kuin marjansa pilaantumaan auringossa.
- Pulloja täällä ei ole. Ihan turha ehdottaa. Joskus löytyy litistetty pantiton tölkki.
- Pesisin mielelläni ikkunoita maksua vastaan, mutta en keksi kenen ikkunoita voisin pestä. Lähinaapureilta en kehtaa kysyä - näyttävät sitä paitsi pesevän itse ikkunansa. En tunne ketään täältä kovin hyvin. Jotkut samalla halvalla okt-alueella asuvat vanhukset voisivat kaivata ikkunanpesuapua, mutta miten ihmeessä kehtaisin koputella tuntemattomien pienituloisten eläkeläisten ovelle pyytämään rahaa ikkunanpesusta? Todennäköisesti saisin vitosen kouraan ja viikon hartiajumin vaivan palkaksi.
- Lastenvahtimisessa sama asia. Itse asiassa vielä pahempi. Kuka ihme antaisi lapsensa täysin tuntemattoman vahdittavaksi?
- Joku joskus kertoi korjaavansa vaatteita maksua vastaan. Minä olen ompelutaitoinen ja voisin korjailla, kaventaa, vaihtaa vetoketjut, jne. vaikka mitä. Mutta en keksi, kenelle näitä palveluja voisin tarjota. Tuttavat olettavat minun auttavan ilmaiseksi.
- Kirppis- ja Tori-myynti akuuttiin rahapulaan, tai jopa pienimuotoinen trokaaminen. Joo ei. Ehkä toimi vuosia sitten, mutta nyt ei mene Torilla edes käyttämättömät merkkituotteet halvalla. Vein itsepalvelukirppikselle tavaraa - uusi, todella aktiivinen kirppis, aina täynnä ihmisiä. Viikkovuokrakin vielä halpa, joten ajattelin että nyt voisi kannattaakin. Vuokran jälkeen jäi viikosta kolme kymppiä käteen :D Huvittaa ne ihmiset, jotka aina kehuskelevat saavansa kirpputorilta jotain 400 euroa viikossa.
Mitä muuta olette tehneet, ja etenkin MITEN? On tosi turhauttavaa, kun jaksaisin kyllä tehdä vaikka miljoonaa sekalaista työtä kuten isovanhempani aikanaan, mutta sellaisia töitä ei nykyään vaan keksi, mistä saisi edes vähän rahaa sieltä täältä. Olen tietysti ihan oikeita osa-aikaisia töitäkin hakenut, mutta en ole saanut niitä, ja niitä on asuinalueellani yllättävän vähän tarjolla. Iso osa on myös sellaisia, joihin tarvittaisiin auto.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tienasin viime kesänä vähän yli 1200 e verottomalla marjanmyynnillä ihan paikallisessa FB-ryhmässä. Ensin tilaukset, sitten poimimaan ja asiakas haki marjat minulta. Sama ompelutöiden kanssa: paikallisessa FB-ryhmässä tietoa siitä, että teen tällaisia pikkukorjauksia (tai kakkuja, siivouskeikkoja jne.)
Ei ne asiakkaat tule sinua kotoa etsimään, kerro avoimesti, mitä teet.
Kiitos tuosta vinkistä, täytyy kokeilla marjojen kanssa tuota! Saako udella, monellako litralla tuo 1200 euroa tuli, ja mistä marjoista oli kyse? Täällä kasvaa vain mustikoita ja puolukoita.
Noissa muissa ilmoitteluissa - ompelutöitä, kakkuja, jne - minulle tulisi vähän omituinen fiilis siitä, että olenko minä nyt käytännössä katsoen yrittäjä. Pelottaisi aina, että joku ilmoittaa verottajalle, että katsokaa nyt tuota ompelija-Sannaa, se tienasi taas pimeästi pari kymppiä vaihtamalla vetoketjun.
Jos taas tekisin näitä hommia niin paljon, että siitä oikeasti tulisi kunnollisia tuloja eikä vain pari kymppiä sieltä täältä, niin sittenhän koko touhu pitäisi organisoida kunnolla yritystoimintana.
Noihin pieniin tuloihin riittää, että ilmoitat ne verotuksessa. Tarvitset siis vain kirjanpidon, missä näkyvät tulot ja menot (säästä kuitit), vuoden lopussa vähennät menot tuloista ja ilmoitat jäljelle jäävän summan veroilmoituksessa. Alv-raja on niin korkea, ettei se tule täyteen satunnaisilla vetoketjun vaihdoilla.
Mutta eikö niistä sitten mene lisäveroprosentin mukaan eli yli 30% veroa? Siinä vaiheessa täytyy kyllä jo miettiä, kannattaako sitä parin kympin satunnaista ikkunanpesua tai vetoketjunvaihtoa edes tehdä. Tai sitten täytyisi hinnoitella itsensä niin korkealle, ettei ketään kiinnosta maksaa.
Ei mene lisäprosentin mukaan, sillä ne vaan lasketaan yhteen muiden tulojen kanssa ja siitä katsotaan veroprosentti.
Niistä marjoista: ne voi myydä puhdistettuina, jolloin saa paremman hinnan. Esimerkiksi puhdistettuja puolukoita voi käydä kaupaksi 5 litraa / 20€ suoraan ostajalle. Laske siitä, montako ämpärillistä tarvitaan 1200 euroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tienasin viime kesänä vähän yli 1200 e verottomalla marjanmyynnillä ihan paikallisessa FB-ryhmässä. Ensin tilaukset, sitten poimimaan ja asiakas haki marjat minulta. Sama ompelutöiden kanssa: paikallisessa FB-ryhmässä tietoa siitä, että teen tällaisia pikkukorjauksia (tai kakkuja, siivouskeikkoja jne.)
Kiitos tuosta vinkistä, täytyy kokeilla marjojen kanssa tuota! Saako udella, monellako litralla tuo 1200 euroa tuli, ja mistä marjoista oli kyse? Täällä kasvaa vain mustikoita ja puolukoita.
Noissa muissa ilmoitteluissa - ompelutöitä, kakkuja, jne - minulle tulisi vähän omituinen fiilis siitä, että olenko minä nyt käytännössä katsoen yrittäjä. Pelottaisi aina, että joku ilmoittaa verottajalle, että katsokaa nyt tuota ompelija-Sannaa, se tienasi taas pimeästi pari kymppiä vaihtamalla vetoketjun.
Jos taas tekisin näitä hommia niin paljon, että siitä oikeasti tulisi kunnollisia tuloja eikä vain pari kymppiä sieltä täältä, niin sittenhän koko touhu pitäisi organisoida kunnolla yritystoimintana.
Siis haluatko sinä nyt rahaa vai et? Lue verottajan sivuilta ohjeet, siellä kerrotaan aika selkeästi, miten tulee toimia. Jos teet vuodessa 2 kakkua, niin ei se vielä ole liiketoimintaa.
Haluan minä rahaa, mutta ajattelen toki samalla, mikä on järkevintä ajankäyttöä koska aika ja jaksaminenkin on rahaa. Jos pesen vaikka ikkunat, en jaksa sinä päivänä tehdä mitään muuta ylimääräistä työtä, ja jos siitä jää matkakulujen ja verojen jälkeen käteen jotain kymppi, niin kannattaako se? Vai kannattaako tehdä jotain muuta?
Ei ole tarkoitus tehdä ihan mitä tahansa vain siksi että siitä voi saada muutaman euron. Osaan tehdä kaikenlaisia pikku juttuja, mutta joistain ehkä maksetaan vähemmän ja joistain enemmän, joitain töitä löytyy läheltä helpommin tai hankalammin, ja niin edelleen. Ompelutöitä tekisin mieluusti, mutta en kyllä rupea perustamaan ompeluun toiminimeä ellei niitä ompelutöitä olisi runsaasti tulossa. Enkö tietysti tiedä etukäteen, tulisiko niitä edes ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mutta joS on työtön niin vaikka ne 2 kakkua ei ole liiketoimintaa niin ne johtaa työttömyyskorvauksen katkaisuun ja selvityspyyntöihin
Ei johda. Tuo on tyypillinen työhaluttoman tapa kiertää se ikävä tosiasia, että työnteko kuuluu meille kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Lyön vaikka vetoa, etteivät ne tällä palstalla ahkeruudellaan ja lisätienesteillään kerskuvat ihmiset mihinkään verotukseen noita naapuriensa ikkunanpesuja ilmoita.
Tai sitten eivät edes oikeasti tee niitä, vaan provoilevat huvikseen palstalla.
Eivät ilmoita, koska niistä saatava tulo jää niin vähäiseksi, että ei sillä ole mitään merkitystä verotuksessa.
Kannattaa muistaa, ettei kukaan anna sulle hyviä rahankeruukeinoja. se on usein pois heidän tuotoista.
Sun ongelma näyttää selkeästi olevan myös se, ettet uskalla tehdä asioita. Ei kukaan rahaa ole tehnyt jahkailemalla ja pelkäämällä mitä tapahtuu, jos tekee asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyön vaikka vetoa, etteivät ne tällä palstalla ahkeruudellaan ja lisätienesteillään kerskuvat ihmiset mihinkään verotukseen noita naapuriensa ikkunanpesuja ilmoita.
Tai sitten eivät edes oikeasti tee niitä, vaan provoilevat huvikseen palstalla.
Eivät ilmoita, koska niistä saatava tulo jää niin vähäiseksi, että ei sillä ole mitään merkitystä verotuksessa.
No jotkut tällä palstalla kyllä kehuskelevat jatkuvalla ahkeruudellaan tienaavansa ylimääräistä satasia kuukaudessa paikkaamalla paitoja, leikkaamalla ruohoa, pesemällä autoja, kiilloittamalla naapurin kenkiä, ja mitä kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala ulkoiluttamaan koiria, tai ota hoitoon loman ajaksi lemmikkejä.
Tuossa on silti sama ongelma kuin noissa ikkunanpesuissa tai lapsenvahtihommissa, eli mistä maksavia asiakkaita? Ihmiset kävelyttävät koiransa itse, ja jos menen köyhien eläkeläisten oville koputtelemaan, että päivää, kävelyttäisin koiranne maksua vastaan, niin reaktio ei todennäköisesti olisi kovin positiivinen.
Loman ajaksi hoitoon ottaminen ei oikein onnistu jos on itse (pienipalkkaisissa) töissä.
En tiedä. Asun luultavasti liian köyhällä alueella. En osaa kuvitella, että täällä kukaan maksaisi mistään avusta mitään.
Just oli Hesarissa juttua jostain sivustosta, jonka kautta voi tarjota koirien hoitopalvelua. En muista sen nimeä, mutta tällaisia siis on olemassa. Mutta koirien hoito on tietysti oikeasti aika vastuullista hommaa, enkä suosittele ketään alkamaan siihen ummikkona vain siksi, että tarvitsee äkkiä rahaa. Varmasti pienemmällä paikkakunnalla on muutenkin vaikea löytää asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Olennaista on, että et ilmoita loisille eli valtiolle että tienaat jostain jotain.
Jos päästät loiset vetämään välistä ja määräilemään, on kaikki yhtä tyhjän kanssa.
Marjoja ja sieniä voi poimia luonnosta ja myydä verottomasti. Mutta esim. ikkunanpesusta peritystä maksusta on annettava kuitti, jonka työn teettäjä voi liittää kotitalousvähennykseen. Ja ikkunanpesijän pitää puolestaan ilmoittaa tulot verotuksessa. Yleensä kun toimii verottajan suhteen määräysten mukaan, niin voi toimia huoletta ilman pelkoa jälkiseuraamuksista. Vero on kuitenkin aika pieni osa tuloista.
Marjojen, sienien ja käpyjen myynnissä on se etu, että ne ovat verovapaata tuloa eli ei tarvitse pelätä verottajaa. Maaseudulla kiertelee marjanostajia, jotka ovat tukkuliikkeiden edustajia, eikä hinta ole kummoinen. En tiedä liikkuuko heitä kaupungeissa. Parasta on myydä facebookin, muun somekanavan tai ihan kaupan ilmoitustaululle laitetun lapun avulla. Lasten ollessa pieniä olisin ostanut mielelläni marjoja, koska en itse oikein päässyt marjastamaan. Täkäläisillä marjanpoimijoilla oli sellainen periaate, että marjat myydään vanhuksille ja muut poimikoot itse. Yksi äijä myi vastahakoisesti sangon mustikkaa ja loput marjat hän vei mieluummin 80 kilometrin päähän tukkuostajalle kuin myi lähellä asuvalle lapsiperheelle, joka olisi maksanut paremmin marjoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis haluatko sinä nyt rahaa vai et? Lue verottajan sivuilta ohjeet, siellä kerrotaan aika selkeästi, miten tulee toimia. Jos teet vuodessa 2 kakkua, niin ei se vielä ole liiketoimintaa.
Haluan minä rahaa, mutta ajattelen toki samalla, mikä on järkevintä ajankäyttöä koska aika ja jaksaminenkin on rahaa. Jos pesen vaikka ikkunat, en jaksa sinä päivänä tehdä mitään muuta ylimääräistä työtä, ja jos siitä jää matkakulujen ja verojen jälkeen käteen jotain kymppi, niin kannattaako se? Vai kannattaako tehdä jotain muuta?
Ei ole tarkoitus tehdä ihan mitä tahansa vain siksi että siitä voi saada muutaman euron. Osaan tehdä kaikenlaisia pikku juttuja, mutta joistain ehkä maksetaan vähemmän ja joistain enemmän, joitain töitä löytyy läheltä helpommin tai hankalammin, ja niin edelleen. Ompelutöitä tekisin mieluusti, mutta en kyllä rupea perustamaan ompeluun toiminimeä ellei niitä ompelutöitä olisi runsaasti tulossa. Enkö tietysti tiedä etukäteen, tulisiko niitä edes ollenkaan.
Haluan minä rahaa, MUTTA. Siinä on sinun ongelmasi että löytyy hirveä määrä syitä olla tekemättä mitään ja vain pohtia asiaa. Et selvästikään tarvitse niitä rahoja etkä halua niiden eteen tehdä asioita joten miksi edes käytät aikasi pohtimiseen kun voisit käyttää sen muuhunkin. Nythän sinun tämän hetkinen ajankäyttösi täysin järjetontä kun vain pohdit asioita mitä et tule tekemään kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olennaista on, että et ilmoita loisille eli valtiolle että tienaat jostain jotain.
Jos päästät loiset vetämään välistä ja määräilemään, on kaikki yhtä tyhjän kanssa.
Marjoja ja sieniä voi poimia luonnosta ja myydä verottomasti. Mutta esim. ikkunanpesusta peritystä maksusta on annettava kuitti, jonka työn teettäjä voi liittää kotitalousvähennykseen. Ja ikkunanpesijän pitää puolestaan ilmoittaa tulot verotuksessa. Yleensä kun toimii verottajan suhteen määräysten mukaan, niin voi toimia huoletta ilman pelkoa jälkiseuraamuksista. Vero on kuitenkin aika pieni osa tuloista.
Mikä tahansa kuitti ei käy kotitalousvähennykseen, kuitin antajalla pitää olla verottajan antama ly numero eli on toiminimellä tai yritys.
Itse laskeskelin maksanko yritykselle 45 euroa tunti ikkunanpesusta (5 h) ja odotan vuoden että voin sen ilmoittaa verotuksessa ja saada kotitalousvähennystä 60 % yli sadan euron menevästä osuudesta.
Päätin maksaa 25 euroa tunti pimeästi. Väärin tein ja tekijä myös.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa, ettei kukaan anna sulle hyviä rahankeruukeinoja. se on usein pois heidän tuotoista.
Sun ongelma näyttää selkeästi olevan myös se, ettet uskalla tehdä asioita. Ei kukaan rahaa ole tehnyt jahkailemalla ja pelkäämällä mitä tapahtuu, jos tekee asioita.
No minä jahkailen lähinnä sitä, että mikä on järkevää ajankäyttöä rahapulaan nähden. Sitä energiaa ja ylimääräistä aikaa ei kuitenkaan ole rajattomasti.
On minulla ollut yrityskin, joka valitettavasti loppui koska toiminta ei ollut enää kannattavaa. Mutta ehkä osittain siitä syystä ajattelen aina jokaista potentiaalista hommaa kannattavan yritystoiminnan kannalta. Eikä tietysti mitään satunnaisia ikkunanpesuja varten kannata yritystä perustaa. Minulla on tekeillä ihan "oikea" yritysidea, jolla olisi tarkoitus tienata kunnollista palkkaa, koska sellaista palkkatyötä, jolla saisin kaikki laskut maksettua ja jäisi rahaa elämiseenkin, ei tunnu millään löytyvän. Mutta sen uuden yrityksen valmisteluunkin menee aikansa, eikä se välttämättä ota tuulta alleen ollenkaan. Sillä välin yritän saada laskuni maksettua, ja yritän keksiä tapoja tienata ylimääräistä tuhoamatta kuitenkaan terveyttäni työskennellen 24/7 pennosia vastaan.
Suurin osa näistä hommista, mitä tällä palstalla on ehdotettu, ovat sellaisia, mitä tuttavapiirissä ihmiset odottavat kavereiden tekevän ihan palveluksina. Tuttuni järjestävät talkoita pihapiirissään, ja olettavat, että joku ompelutaitoinen kaveripalveluksena lyhentää farkkujen lahkeet. Kuitenkin tämän palstan ketjuissa monet ovat kertoneet tekevänsä tuollaisia pikkuhommia nimenomaan tuttavilleen (ilmeisesti siksi, ettei tuttava ole käräyttämässä verottajalle). Siksi kiinnostaisi, miten tuttavat saadaan ylipäätään maksamaan mistään mitään.
Kiinnostaisi ihan vaan todelliset kokemukset näistä "joka paikan höylistä". Palstalla niitä on, mutta tosielämässä tuollaisiin ihmisiin ei oikein törmää. Isovanhempani olivat sellaisia, mutta maailma on sen jälkeen muuttunut paljon. Uskon myös, että nykypäivänä moni pitäisi tuollaista sitä sun tätä pikkurahoja vastaan tekevää ihmistä säälittävänä kerjäläisenä. Mutta tuo nyt ei minua niin häiritsisi.
Yhden ahkeran joka paikan höylän tunsin, joka teki montaa eri työtä samaan aikaan ja oli aina innokkaana ottamassa kaikki ylimääräiset tienestimahdollisuudet vastaan, mutta hän lopetti kaiken työnteon jo vuosia sitten ja on nykyään työkyvyttömyyseläkkeellä. En tiedä mitä hänelle tapahtui. Kenties kulutti itsensä loppuun esimerkillisellä ahkeruudellaan. Ei hän ainakaan onnistunut ahkeruudellaan parantamaan elämäänsä, sillä nykyään hän asuu yksiössä slummialueella.
Olen oikeastaan aika hukassa. En tiedä mitä minun pitäisi - tai kannattaisi - alkaa tehdä joutumatta täysin tyhjän päälle.
Jos lähistölläsi asuu kuitenkin ihmisiä ja haluat tarjota ikkunanpesuun, lastenhoitoon tai koirien ulkoiluttamiseen apua > tee pieni mainoslehtinen, jonka tiputat postilaatikosta. Siinä kerrot mitä tarjoat, mihin hintaan (tai hinta neuvoteltavissa) ja jäät odottamaan yhteydenottoja.
Mainoslehtisen saat tehtyä ja tulostettua vaikka kirjastossa koneella. Älä ole avuton, jos haluat saada lisätienestejä. Äläkä oleta, ettei kukaan tarvitse apua. Et sinä tiedä, minkälainen tilanne muilla on. Joku voi tarvita säännöllisesti apua, toinen vain tilapäisesti mutta heillä ei ole ketään, keneltä apua pyytää. Tuollainen avuntarjous voi jollekin olla kullanarvoinen omassa ahdingossa.
Perusta toiminimi (maksutonta, jos ei ole tarvetta rekisteröidä nimeä yritykselle) ja hakeudu ennakkoperintärekisteriin. Jos liikevaihto (myynti) jää alle 10 000, voit laskuttaa ilman alv. Näin he, keiden luona teet työn, saavat kotitalousvähennyksen. Edellyttää laskun tekemistä. Sekin on helppoa, valmiita pohjia löytyy netistä. Teet kirjanpidon (voi olla vaikka ruutuvihkoon tulot ja kulut) ja ilmoitat nämä veroilmoituksella. Ei ole monimutkaista.
Nyt siis ryhdistäydy, jos rahalle tarvetta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä jahkailen lähinnä sitä, että mikä on järkevää ajankäyttöä rahapulaan nähden. Sitä energiaa ja ylimääräistä aikaa ei kuitenkaan ole rajattomasti.
On minulla ollut yrityskin, joka valitettavasti loppui koska toiminta ei ollut enää kannattavaa. Mutta ehkä osittain siitä syystä ajattelen aina jokaista potentiaalista hommaa kannattavan yritystoiminnan kannalta. Eikä tietysti mitään satunnaisia ikkunanpesuja varten kannata yritystä perustaa. Minulla on tekeillä ihan "oikea" yritysidea, jolla olisi tarkoitus tienata kunnollista palkkaa, koska sellaista palkkatyötä, jolla saisin kaikki laskut maksettua ja jäisi rahaa elämiseenkin, ei tunnu millään löytyvän. Mutta sen uuden yrityksen valmisteluunkin menee aikansa, eikä se välttämättä ota tuulta alleen ollenkaan. Sillä välin yritän saada laskuni maksettua, ja yritän keksiä tapoja tienata ylimääräistä tuhoamatta kuitenkaan terveyttäni työskennellen 24/7 pennosia vastaan.
Suurin osa näistä hommista, mitä tällä palstalla on ehdotettu, ovat sellaisia, mitä tuttavapiirissä ihmiset odottavat kavereiden tekevän ihan palveluksina. Tuttuni järjestävät talkoita pihapiirissään, ja olettavat, että joku ompelutaitoinen kaveripalveluksena lyhentää farkkujen lahkeet. Kuitenkin tämän palstan ketjuissa monet ovat kertoneet tekevänsä tuollaisia pikkuhommia nimenomaan tuttavilleen (ilmeisesti siksi, ettei tuttava ole käräyttämässä verottajalle). Siksi kiinnostaisi, miten tuttavat saadaan ylipäätään maksamaan mistään mitään.
Kiinnostaisi ihan vaan todelliset kokemukset näistä "joka paikan höylistä". Palstalla niitä on, mutta tosielämässä tuollaisiin ihmisiin ei oikein törmää. Isovanhempani olivat sellaisia, mutta maailma on sen jälkeen muuttunut paljon. Uskon myös, että nykypäivänä moni pitäisi tuollaista sitä sun tätä pikkurahoja vastaan tekevää ihmistä säälittävänä kerjäläisenä. Mutta tuo nyt ei minua niin häiritsisi.
Yhden ahkeran joka paikan höylän tunsin, joka teki montaa eri työtä samaan aikaan ja oli aina innokkaana ottamassa kaikki ylimääräiset tienestimahdollisuudet vastaan, mutta hän lopetti kaiken työnteon jo vuosia sitten ja on nykyään työkyvyttömyyseläkkeellä. En tiedä mitä hänelle tapahtui. Kenties kulutti itsensä loppuun esimerkillisellä ahkeruudellaan. Ei hän ainakaan onnistunut ahkeruudellaan parantamaan elämäänsä, sillä nykyään hän asuu yksiössä slummialueella.
Olen oikeastaan aika hukassa. En tiedä mitä minun pitäisi - tai kannattaisi - alkaa tehdä joutumatta täysin tyhjän päälle.
Hankalaahan se on, jos teidän tuttavapiirissä on jo kulttuuri, ettei tuollaisista jutuista tarvitse maksaa. Mulla oli pitkään eräs ystävä, joka oli koulutettu ompelija, ja teki mulle paljon pieniä ja isompiakin ompelutöitä. Mutta en olisi kehdannut koskaan pyytää näitä ilmaiseksi, minusta se olisi ollut hänen ammattitaitonsa halveksimista. Pikkurahallahan hän lahkeiden lyhennykset ym teki, mutta ei niihin montaa minuuttia kulunut, ja säästin kuitenkin aika paljon verrattuna ompelimoiden hintoihin. Isommista töistä maksoin tietysti kunnon hinnan. Tietysti ilman koulutusta jälki voi olla epätasaisempaa, jolloin on isompi kynnys pyytää maksua ja maksaakin tuollaisesta. Mutta kyllä minusta tuttaviltakin voi ihan hyvin pyytää maksua tuollaisista palveluksista. Itse en tekisi ompelutöitä ilmaiseksi kuin ihan lähimmille ystäville tai perheelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan minä rahaa, MUTTA. Siinä on sinun ongelmasi että löytyy hirveä määrä syitä olla tekemättä mitään ja vain pohtia asiaa. Et selvästikään tarvitse niitä rahoja etkä halua niiden eteen tehdä asioita joten miksi edes käytät aikasi pohtimiseen kun voisit käyttää sen muuhunkin. Nythän sinun tämän hetkinen ajankäyttösi täysin järjetontä kun vain pohdit asioita mitä et tule tekemään kuitenkaan.
Minä teen jatkuvasti jotain, nukun hädin tuskin ollenkaan :D Mutta on täysin järjetöntä tehdä sitä sun tätä ilman mitään suunnitelmaa, laskematta itselleen jäävää tuntipalkkaa, tai esimerkiksi sitä onko se parin kympin urakka niin raskas, että se tekee pariksi päiväksi täysin kyvyttömäksi tekemään mitään muuta. Tämän ketjun pointti ei ole "antakaa minulle tienesti-ideoita, teen ihan mitä tahansa muutamaa euroa vastaan" vaan "miten olette käytännössä saaneet lisätienestejä tavoilla X tai Y?" Tietysti valitsen itselleni ne mahdollisuudet, joihin parhaiten pystyn, joille löytyisi tältä alueelta maksavia asiakkaita, joista ei koituisi liikaa häslinkiä (esim. yrityksen perustaminen silloin tällöin tehtäviä pikkuhommia varten), jne.
Tarkoitukseni ei ole kuitenkaan jäädä elättämään itseäni koiria kävelyttämällä ja lahkeita lyhentämällä. Siksi tietysti käytän suurimman osan ajastani sellaisten töiden hakemiseen ja/tai yritystoiminnan aloittamiseen, josta voisin saada kunnollista palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos lähistölläsi asuu kuitenkin ihmisiä ja haluat tarjota ikkunanpesuun, lastenhoitoon tai koirien ulkoiluttamiseen apua > tee pieni mainoslehtinen, jonka tiputat postilaatikosta. Siinä kerrot mitä tarjoat, mihin hintaan (tai hinta neuvoteltavissa) ja jäät odottamaan yhteydenottoja.
Mainoslehtisen saat tehtyä ja tulostettua vaikka kirjastossa koneella. Älä ole avuton, jos haluat saada lisätienestejä. Äläkä oleta, ettei kukaan tarvitse apua. Et sinä tiedä, minkälainen tilanne muilla on. Joku voi tarvita säännöllisesti apua, toinen vain tilapäisesti mutta heillä ei ole ketään, keneltä apua pyytää. Tuollainen avuntarjous voi jollekin olla kullanarvoinen omassa ahdingossa.
Perusta toiminimi (maksutonta, jos ei ole tarvetta rekisteröidä nimeä yritykselle) ja hakeudu ennakkoperintärekisteriin. Jos liikevaihto (myynti) jää alle 10 000, voit laskuttaa ilman alv. Näin he, keiden luona teet työn, saavat kotitalousvähennyksen. Edellyttää laskun tekemistä. Sekin on helppoa, valmiita pohjia löytyy netistä. Teet kirjanpidon (voi olla vaikka ruutuvihkoon tulot ja kulut) ja ilmoitat nämä veroilmoituksella. Ei ole monimutkaista.
Joku teini tai opiskelija voi mainiosti tienata ylimääräisiä taskurahoja tarjoamalla lapsiperheille lapsenvahtipalveluitam vanhuksille ikkunanpesua ja niin edelleen. Mutta jos rahalle on todellista tarvetta vaikka satasia enemmän joka kuukausi, niin tuollainen sinne tänne säheltäminen ei ongelmaa ratkaise vaan toiminnan pitää olla paljon systemaattisempaa.
Miksei tuollaisia joka sortin sekalaisia palveluita tarjoavia yleisyrityksiä ole joka nurkalla, jos niillä oikeasti pystyisi tienaamaan nykyään kunnolla rahaa?
Puhumattakaan siitä, että toiminimen kanssa säheltävä työtön on kohta täysin ilman mitään rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Teetkö sinä näitä hommia itse? Minua siis kiinnostaisi henkilökohtaiset kokemukset tällaisista lisätienesteistä. Kerro toki lisää. Missä vaiheessa perustit toiminimen, ja minkä laitoit toimialaksi jos teit niinkin erilaisia töitä kuin ikkunoiden pesua ja lastenhoitoa?
Yritysneuvonnassa ei kyllä neuvota itse tekemään kirjanpitoa. Siinä voi mennä niin moni asia pieleen. Mieluummin sitten vaikka käyttää jotain kevytyrittäjäpalveluita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä teen jatkuvasti jotain, nukun hädin tuskin ollenkaan :D Mutta on täysin järjetöntä tehdä sitä sun tätä ilman mitään suunnitelmaa, laskematta itselleen jäävää tuntipalkkaa, tai esimerkiksi sitä onko se parin kympin urakka niin raskas, että se tekee pariksi päiväksi täysin kyvyttömäksi tekemään mitään muuta. Tämän ketjun pointti ei ole "antakaa minulle tienesti-ideoita, teen ihan mitä tahansa muutamaa euroa vastaan" vaan "miten olette käytännössä saaneet lisätienestejä tavoilla X tai Y?" Tietysti valitsen itselleni ne mahdollisuudet, joihin parhaiten pystyn, joille löytyisi tältä alueelta maksavia asiakkaita, joista ei koituisi liikaa häslinkiä (esim. yrityksen perustaminen silloin tällöin tehtäviä pikkuhommia varten), jne.
Tarkoitukseni ei ole kuitenkaan jäädä elättämään itseäni koiria kävelyttämällä ja lahkeita lyhentämällä. Siksi tietysti käytän suurimman osan ajastani sellaisten töiden hakemiseen ja/tai yritystoiminnan aloittamiseen, josta voisin saada kunnollista palkkaa.
Olet ilmeisesti työssäkäyvä koska väsyt kaikestä ylimääräisestä nopeasti. Se tietenkin olisi ollut jo hyvä mainita aloituksessa. Yksi helppo keino on tehdä työtä enemmän jos suinkin mahdollista.
Itselleni sopivin on käyttää osa lomasta keräämällä marjoja ja sieniä. Muutama tuhat euroa ylimääräistä ja rahoitan vuoden lomamatkat. Keraan varauksien mukaan ja markkinoin niin työpaikalla kuin tarvittaessa Facebookissa. Yleensä töistä tulee varaukset täyteen. Jollei ole kokemusta eikä tottunut niin ei helppoa ja varmasti rankkaa. Vaatii sinnikästä luonnetta eikä jäädä väsyneenä kotiin makaamaan jos on luvannut toimittaa asiakkaalle marjat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ilmeisesti työssäkäyvä koska väsyt kaikestä ylimääräisestä nopeasti. Se tietenkin olisi ollut jo hyvä mainita aloituksessa. Yksi helppo keino on tehdä työtä enemmän jos suinkin mahdollista.
Itselleni sopivin on käyttää osa lomasta keräämällä marjoja ja sieniä. Muutama tuhat euroa ylimääräistä ja rahoitan vuoden lomamatkat. Keraan varauksien mukaan ja markkinoin niin työpaikalla kuin tarvittaessa Facebookissa. Yleensä töistä tulee varaukset täyteen. Jollei ole kokemusta eikä tottunut niin ei helppoa ja varmasti rankkaa. Vaatii sinnikästä luonnetta eikä jäädä väsyneenä kotiin makaamaan jos on luvannut toimittaa asiakkaalle marjat.
En väsy "kaikesta ylimääräisestä nopeasti", mutta esimerkiksi ison omakotitalon korkealla olevien ikkunoiden pesemisestä väsyn kyllä ihan fyysisesti. Menee niska ja selkä ihan jumiin. Voi olla, että moni muu kestää tuollaisia hommia paremmin kuin minä. Moni todennäköisesti kestää vielä huonommin kuin minä.
Pitää kokeilla syksyllä noita marjavarauksia. Toki en ole siinäkään hommassa nopeimmasta päästä, niin tuskin moneen sataan euroon pääsen kuten muut tällä palstalla. Mutta syksyyn on tosiaan vielä aikaa.
Moni sen jo sanoikin, mutta ilmoittele sosiaalisessa mediassa sopivissa ryhmissä. Facebook lienee tähän käyttötarkoitukseen paras.