Vinkit rahapulaan: marjojen poimimiset, ikkunanpesut, kirppismyynnit, jne - MITEN?
Olen lueskellut ketjuja, joissa ehdotetaan erilaisia lisätienestejä pienituloisille. Mutta harmillisesti yhdessäkään ei kysymyksistä huolimatta neuvota, MITEN näillä muka tekee lisätienestejä.
- Marjoja poimin joka vuosi, mutta minulla ei ole aavistustakaan, minne niitä voisi myydä. Joku kehui tienanneensa marjoilla jopa 800 euroa yhtenä vuotena, mutta miten ihmeessä?? Minulla ei ole autoa enkä pääse torille, ja toripaikka maksaa monta kymppiä. Epäilen, että ainakaan tämän kaupungin hiljaisella torilla saa tavismyyjä muuta aikaiseksi kuin marjansa pilaantumaan auringossa.
- Pulloja täällä ei ole. Ihan turha ehdottaa. Joskus löytyy litistetty pantiton tölkki.
- Pesisin mielelläni ikkunoita maksua vastaan, mutta en keksi kenen ikkunoita voisin pestä. Lähinaapureilta en kehtaa kysyä - näyttävät sitä paitsi pesevän itse ikkunansa. En tunne ketään täältä kovin hyvin. Jotkut samalla halvalla okt-alueella asuvat vanhukset voisivat kaivata ikkunanpesuapua, mutta miten ihmeessä kehtaisin koputella tuntemattomien pienituloisten eläkeläisten ovelle pyytämään rahaa ikkunanpesusta? Todennäköisesti saisin vitosen kouraan ja viikon hartiajumin vaivan palkaksi.
- Lastenvahtimisessa sama asia. Itse asiassa vielä pahempi. Kuka ihme antaisi lapsensa täysin tuntemattoman vahdittavaksi?
- Joku joskus kertoi korjaavansa vaatteita maksua vastaan. Minä olen ompelutaitoinen ja voisin korjailla, kaventaa, vaihtaa vetoketjut, jne. vaikka mitä. Mutta en keksi, kenelle näitä palveluja voisin tarjota. Tuttavat olettavat minun auttavan ilmaiseksi.
- Kirppis- ja Tori-myynti akuuttiin rahapulaan, tai jopa pienimuotoinen trokaaminen. Joo ei. Ehkä toimi vuosia sitten, mutta nyt ei mene Torilla edes käyttämättömät merkkituotteet halvalla. Vein itsepalvelukirppikselle tavaraa - uusi, todella aktiivinen kirppis, aina täynnä ihmisiä. Viikkovuokrakin vielä halpa, joten ajattelin että nyt voisi kannattaakin. Vuokran jälkeen jäi viikosta kolme kymppiä käteen :D Huvittaa ne ihmiset, jotka aina kehuskelevat saavansa kirpputorilta jotain 400 euroa viikossa.
Mitä muuta olette tehneet, ja etenkin MITEN? On tosi turhauttavaa, kun jaksaisin kyllä tehdä vaikka miljoonaa sekalaista työtä kuten isovanhempani aikanaan, mutta sellaisia töitä ei nykyään vaan keksi, mistä saisi edes vähän rahaa sieltä täältä. Olen tietysti ihan oikeita osa-aikaisia töitäkin hakenut, mutta en ole saanut niitä, ja niitä on asuinalueellani yllättävän vähän tarjolla. Iso osa on myös sellaisia, joihin tarvittaisiin auto.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tienasin viime kesänä vähän yli 1200 e verottomalla marjanmyynnillä ihan paikallisessa FB-ryhmässä. Ensin tilaukset, sitten poimimaan ja asiakas haki marjat minulta. Sama ompelutöiden kanssa: paikallisessa FB-ryhmässä tietoa siitä, että teen tällaisia pikkukorjauksia (tai kakkuja, siivouskeikkoja jne.)
Ei ne asiakkaat tule sinua kotoa etsimään, kerro avoimesti, mitä teet.
Kiitos tuosta vinkistä, täytyy kokeilla marjojen kanssa tuota! Saako udella, monellako litralla tuo 1200 euroa tuli, ja mistä marjoista oli kyse? Täällä kasvaa vain mustikoita ja puolukoita.
Noissa muissa ilmoitteluissa - ompelutöitä, kakkuja, jne - minulle tulisi vähän omituinen fiilis siitä, että olenko minä nyt käytännössä katsoen yrittäjä. Pelottaisi aina, että joku ilmoittaa verottajalle, että katsokaa nyt tuota ompelija-Sannaa, se tienasi taas pimeästi pari kymppiä vaihtamalla vetoketjun.
Jos taas tekisin näitä hommia niin paljon, että siitä oikeasti tulisi kunnollisia tuloja eikä vain pari kymppiä sieltä täältä, niin sittenhän koko touhu pitäisi organisoida kunnolla yritystoimintana.
Noihin pieniin tuloihin riittää, että ilmoitat ne verotuksessa. Tarvitset siis vain kirjanpidon, missä näkyvät tulot ja menot (säästä kuitit), vuoden lopussa vähennät menot tuloista ja ilmoitat jäljelle jäävän summan veroilmoituksessa. Alv-raja on niin korkea, ettei se tule täyteen satunnaisilla vetoketjun vaihdoilla.
Mutta eikö niistä sitten mene lisäveroprosentin mukaan eli yli 30% veroa? Siinä vaiheessa täytyy kyllä jo miettiä, kannattaako sitä parin kympin satunnaista ikkunanpesua tai vetoketjunvaihtoa edes tehdä. Tai sitten täytyisi hinnoitella itsensä niin korkealle, ettei ketään kiinnosta maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsenvahdiksi
https://www.sitly.fi/lapsenvahti?device=m&utm_medium=cpc&utm_source=goo…
https://www.mll.fi/vanhemmille/helpota-arkeasi-ja-huolehdi-jaksamisesta…
Tuonne vaaditaan MLL:n lastenhoitokurssi.
En ikinä enää myy kirpparilla itse yhtään mitään. Kerta riitti. Jatkuvasti saa käydä siistimässä pöytää, joka on myllätty joka päivä läpikotaisin. Ensin tietysti peset, viikkaat, laputat esim. vaatteet. Ajelet kirpparille, asettelet pöydälle jne.
Useampaan kohtaa sopii vastaukseksi: Facebook. Siellä kunta/kaupunki/kaupunginosa ryhmä. Olen jäsen parin vanhan kotipaikan ja nykyisen kotipaikan ryhmissä ja niissä nähnyt tarjottavan mm:
- marjoja ja sieniä
- lasten/eläinten hoitoa
- asiointiapua
- siivousta ja ikkunanpesua
- muita omien taitojen mukaisia palveluja (remppa, ompelu, renkaanvaihto, jne).
Muista tutustua verotusasioihin ja selvitä tarvittaessa Tmi tai kevytyrittäjyyttä.
Lyön vaikka vetoa, etteivät ne tällä palstalla ahkeruudellaan ja lisätienesteillään kerskuvat ihmiset mihinkään verotukseen noita naapuriensa ikkunanpesuja ilmoita.
Tai sitten eivät edes oikeasti tee niitä, vaan provoilevat huvikseen palstalla.
Marjojen myynti. Itse ostan paikallisella facebook-kirpputorilla ilmoittavilta marjat.
Tuovat kotiovelle. Voisin myös hakea kohtuullisen matkan päästä autottomalta. Yhdeltä teiniltä kävin hakemassa suppilovahveroita, kalliita olivat mutta hyviä.
Pesetän ikkunat pimeästi, mutta kuitenkin alan töitä tehneeltä.
Korjauksiin: toiminimi jolloin voit ilmoitella vaikka fb. Vaikea löytää vaatteiden korjaajaa, joten siinä voisi olla pientä tienestiä. Lyhennytin lahkeet, 15 euroa.
Mökillä tarvisin monenlaista apua josta ei viitsisi ihan mökkitalkkarin hintoja maksaa, mutta kohtuullisesti maksaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tienasin viime kesänä vähän yli 1200 e verottomalla marjanmyynnillä ihan paikallisessa FB-ryhmässä. Ensin tilaukset, sitten poimimaan ja asiakas haki marjat minulta. Sama ompelutöiden kanssa: paikallisessa FB-ryhmässä tietoa siitä, että teen tällaisia pikkukorjauksia (tai kakkuja, siivouskeikkoja jne.)
Kiitos tuosta vinkistä, täytyy kokeilla marjojen kanssa tuota! Saako udella, monellako litralla tuo 1200 euroa tuli, ja mistä marjoista oli kyse? Täällä kasvaa vain mustikoita ja puolukoita.
Noissa muissa ilmoitteluissa - ompelutöitä, kakkuja, jne - minulle tulisi vähän omituinen fiilis siitä, että olenko minä nyt käytännössä katsoen yrittäjä. Pelottaisi aina, että joku ilmoittaa verottajalle, että katsokaa nyt tuota ompelija-Sannaa, se tienasi taas pimeästi pari kymppiä vaihtamalla vetoketjun.
Jos taas tekisin näitä hommia niin paljon, että siitä oikeasti tulisi kunnollisia tuloja eikä vain pari kymppiä sieltä täältä, niin sittenhän koko touhu pitäisi organisoida kunnolla yritystoimintana.
Noihin pieniin tuloihin riittää, että ilmoitat ne verotuksessa. Tarvitset siis vain kirjanpidon, missä näkyvät tulot ja menot (säästä kuitit), vuoden lopussa vähennät menot tuloista ja ilmoitat jäljelle jäävän summan veroilmoituksessa. Alv-raja on niin korkea, ettei se tule täyteen satunnaisilla vetoketjun vaihdoilla.
Mutta eikö niistä sitten mene lisäveroprosentin mukaan eli yli 30% veroa? Siinä vaiheessa täytyy kyllä jo miettiä, kannattaako sitä parin kympin satunnaista ikkunanpesua tai vetoketjunvaihtoa edes tehdä. Tai sitten täytyisi hinnoitella itsensä niin korkealle, ettei ketään kiinnosta maksaa.
Ei mene, jos ennakonpidätysprosenttisi on laskettu oikein. Aiemmin sivutulot meni lisäveroprosentilla, mutta nykyisin pitää itse huolehtia siitä, ettei lisäveroprosentin tuloraja tule täyteen, jos on useita tulonlähteitä.
Kertokaa tyhmälle, mikä on kelpo litrahinta itsepoimituille mustikoille ja puolukoille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisin toiminimen olevan tuohon ratkaisu.
Jos ei pimeästi halua tehdä. Voi vähentää matkansa jne.
Marjojen myynti on verovapaata
Viime kesänä 50 euroa oli mustikan hinta ämpäristä ja minä keräsin kahden ämpärin tahtia pääosin. Lapsi sai taskurahaa kun pääosin puhdisti marjat. Oli hänen oma ehdotuksensa eikä siis pakotettuna. Yhdelle marjoja noutaneelle tenava kertoi oman bisneksensä niin sai tältä vähän vielä ylimääräistä.
Joinakin vuosina olen myös sieniä kerännyt mutta se riippuu aivan vuodesta. Välillä niitä ei ole lainkaan ja toisinaan taas paljonkin. Viime vuonna jäi sienisato pieneksi ja kaikki omaan käyttöön ja vähät ylimääräiset annoin vanhemmilleni.
Vierailija kirjoitti:
Marjojen myynti. Itse ostan paikallisella facebook-kirpputorilla ilmoittavilta marjat.
Tuovat kotiovelle. Voisin myös hakea kohtuullisen matkan päästä autottomalta. Yhdeltä teiniltä kävin hakemassa suppilovahveroita, kalliita olivat mutta hyviä.Pesetän ikkunat pimeästi, mutta kuitenkin alan töitä tehneeltä.
Korjauksiin: toiminimi jolloin voit ilmoitella vaikka fb. Vaikea löytää vaatteiden korjaajaa, joten siinä voisi olla pientä tienestiä. Lyhennytin lahkeet, 15 euroa.
Mökillä tarvisin monenlaista apua josta ei viitsisi ihan mökkitalkkarin hintoja maksaa, mutta kohtuullisesti maksaisin.
Työttömälle ainakin taitaisi tuo toiminimi sekalaisia pikkutöitä varten olla melkoinen riski. Yhtäkkiä pitäisi elättää itsensä kokonaan lahkeita lyhentämällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmille ihmisille kannattaa tarjota siivous- ja pihatyö-apua ihan perinteisellä kaupan ilmoitustaululla, mihin laittaa puhelinnumeron repäisyliuskaan. Ei vanhukset facesta osaa sellaista etsiä.
Osin totta, mut omasta tuttavapiiristä siellä FB:ssa kyllä on juuri kahdeksankymppiset
Ethän sinä omalle tuttavapiirillesi myy vaan liityt johinkin kirppariryhmään tai kaupunkisi fb -sivulle , siellä näkevät ilmoituksesi.
Kyllä kirppari/ kaupunki/roskalavaryhmissä on ihan kaiken ikäisiä.
(Roskalavoilla ei saa myydä.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis haluatko sinä nyt rahaa vai et? Lue verottajan sivuilta ohjeet, siellä kerrotaan aika selkeästi, miten tulee toimia. Jos teet vuodessa 2 kakkua, niin ei se vielä ole liiketoimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuovat kotiovelle. Voisin myös hakea kohtuullisen matkan päästä autottomalta. Yhdeltä teiniltä kävin hakemassa suppilovahveroita, kalliita olivat mutta hyviä.Pesetän ikkunat pimeästi, mutta kuitenkin alan töitä tehneeltä.
Työttömälle ainakin taitaisi tuo toiminimi sekalaisia pikkutöitä varten olla melkoinen riski. Yhtäkkiä pitäisi elättää itsensä kokonaan lahkeita lyhentämällä.
Työttömälle se ei käy, puhut ihan totta.
Itse olen vähän rikollinen, maksaisin pimeästi töistä jota uskaltaa ilman vakuutusta teetättää. Siksi joudun vaikka katolle/ puunkaatoon ottamaan mökkitalkkarin jolla on vakuutuspuoli kunnossa. Siis tapaturmia ajattelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mene. Ilmoitat ne siis veroilmoituksella, vuosi 2022 siinä mikä on nyt saapumassa. Lopullinen veroprosenttisi määräytyy vuoden kokonaistulojen perusteella, ja voi tulla vähän lisää maksettavaa tai vähän palautuksia riippuen siitä, millaisella prosentilla olet tehnyt edellisen vuoden palkkatöitä. Tuo on nykyään tosi yksinkertaista, ei kannata pikkusummien takia missään tapauksessa perustaa yritystä, siitä voi sitten mahdollisen työttömyyden tai lomautuksen yhteydessä olla vain haittaa.
Mutta joS on työtön niin vaikka ne 2 kakkua ei ole liiketoimintaa niin ne johtaa työttömyyskorvauksen katkaisuun ja selvityspyyntöihin
Vierailija kirjoitti:
Viime kesänä 50 euroa oli mustikan hinta ämpäristä ja minä keräsin kahden ämpärin tahtia pääosin. Lapsi sai taskurahaa kun pääosin puhdisti marjat. Oli hänen oma ehdotuksensa eikä siis pakotettuna. Yhdelle marjoja noutaneelle tenava kertoi oman bisneksensä niin sai tältä vähän vielä ylimääräistä.
Joinakin vuosina olen myös sieniä kerännyt mutta se riippuu aivan vuodesta. Välillä niitä ei ole lainkaan ja toisinaan taas paljonkin. Viime vuonna jäi sienisato pieneksi ja kaikki omaan käyttöön ja vähät ylimääräiset annoin vanhemmilleni.
50 euroa minäkin olen maksanut ämpärillisestä puhdistettuja mustikoita, ämpäri hinnassa mukana. Viime kesänä opiskelijapojalta, edellisenä kesänä lukiolaistytöltä. Teinitytöltä suppilovahveroita.
Voihan olla että ne on koko perheen projekti mutta myyjän kanssahan asioin.
Vierailija kirjoitti:
Mutta joS on työtön niin vaikka ne 2 kakkua ei ole liiketoimintaa niin ne johtaa työttömyyskorvauksen katkaisuun ja selvityspyyntöihin
Eikö rajana ole neljä kuukautta? Sen jälkeen arvioidaan, onko yritystoiminta pää- vai sivutoimista.
Varmaan ihan perinteisellä ilmaisjakelulehteen laitetulla ilmoituksella tavoittaa oikeasti apua kaipaavia. Mitä näitä onkaan Kirkko ja Kaupunki-lehti jne. Rehellinen ilmoitus ja hinta.
Lapsenvahdiksi
https://www.sitly.fi/lapsenvahti?device=m&utm_medium=cpc&utm_source=goo…
https://www.mll.fi/vanhemmille/helpota-arkeasi-ja-huolehdi-jaksamisesta…