Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkit rahapulaan: marjojen poimimiset, ikkunanpesut, kirppismyynnit, jne - MITEN?

Vierailija
18.03.2023 |

Olen lueskellut ketjuja, joissa ehdotetaan erilaisia lisätienestejä pienituloisille. Mutta harmillisesti yhdessäkään ei kysymyksistä huolimatta neuvota, MITEN näillä muka tekee lisätienestejä.

- Marjoja poimin joka vuosi, mutta minulla ei ole aavistustakaan, minne niitä voisi myydä. Joku kehui tienanneensa marjoilla jopa 800 euroa yhtenä vuotena, mutta miten ihmeessä?? Minulla ei ole autoa enkä pääse torille, ja toripaikka maksaa monta kymppiä. Epäilen, että ainakaan tämän kaupungin hiljaisella torilla saa tavismyyjä muuta aikaiseksi kuin marjansa pilaantumaan auringossa.

- Pulloja täällä ei ole. Ihan turha ehdottaa. Joskus löytyy litistetty pantiton tölkki.

- Pesisin mielelläni ikkunoita maksua vastaan, mutta en keksi kenen ikkunoita voisin pestä. Lähinaapureilta en kehtaa kysyä - näyttävät sitä paitsi pesevän itse ikkunansa. En tunne ketään täältä kovin hyvin. Jotkut samalla halvalla okt-alueella asuvat vanhukset voisivat kaivata ikkunanpesuapua, mutta miten ihmeessä kehtaisin koputella tuntemattomien pienituloisten eläkeläisten ovelle pyytämään rahaa ikkunanpesusta? Todennäköisesti saisin vitosen kouraan ja viikon hartiajumin vaivan palkaksi.

- Lastenvahtimisessa sama asia. Itse asiassa vielä pahempi. Kuka ihme antaisi lapsensa täysin tuntemattoman vahdittavaksi?

- Joku joskus kertoi korjaavansa vaatteita maksua vastaan. Minä olen ompelutaitoinen ja voisin korjailla, kaventaa, vaihtaa vetoketjut, jne. vaikka mitä. Mutta en keksi, kenelle näitä palveluja voisin tarjota. Tuttavat olettavat minun auttavan ilmaiseksi.

- Kirppis- ja Tori-myynti akuuttiin rahapulaan, tai jopa pienimuotoinen trokaaminen. Joo ei. Ehkä toimi vuosia sitten, mutta nyt ei mene Torilla edes käyttämättömät merkkituotteet halvalla. Vein itsepalvelukirppikselle tavaraa - uusi, todella aktiivinen kirppis, aina täynnä ihmisiä. Viikkovuokrakin vielä halpa, joten ajattelin että nyt voisi kannattaakin. Vuokran jälkeen jäi viikosta kolme kymppiä käteen :D Huvittaa ne ihmiset, jotka aina kehuskelevat saavansa kirpputorilta jotain 400 euroa viikossa.

Mitä muuta olette tehneet, ja etenkin MITEN? On tosi turhauttavaa, kun jaksaisin kyllä tehdä vaikka miljoonaa sekalaista työtä kuten isovanhempani aikanaan, mutta sellaisia töitä ei nykyään vaan keksi, mistä saisi edes vähän rahaa sieltä täältä. Olen tietysti ihan oikeita osa-aikaisia töitäkin hakenut, mutta en ole saanut niitä, ja niitä on asuinalueellani yllättävän vähän tarjolla. Iso osa on myös sellaisia, joihin tarvittaisiin auto.

Kommentit (99)

Vierailija
1/99 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala ulkoiluttamaan koiria, tai ota hoitoon loman ajaksi lemmikkejä. 

Vierailija
2/99 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tienasin viime kesänä vähän yli 1200 e verottomalla marjanmyynnillä ihan paikallisessa FB-ryhmässä. Ensin tilaukset, sitten poimimaan ja asiakas haki marjat minulta. Sama ompelutöiden kanssa: paikallisessa FB-ryhmässä tietoa siitä, että teen tällaisia pikkukorjauksia (tai kakkuja, siivouskeikkoja jne.)

Ei ne asiakkaat tule sinua kotoa etsimään, kerro avoimesti, mitä teet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/99 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainosta Tori, Facen ryhmissä, care.com. Musti&Mirri on kanssa joku hoitaja appi.

Vierailija
4/99 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on silti sama ongelma kuin noissa ikkunanpesuissa tai lapsenvahtihommissa, eli mistä maksavia asiakkaita? Ihmiset kävelyttävät koiransa itse, ja jos menen köyhien eläkeläisten oville koputtelemaan, että päivää, kävelyttäisin koiranne maksua vastaan, niin reaktio ei todennäköisesti olisi kovin positiivinen.

Loman ajaksi hoitoon ottaminen ei oikein onnistu jos on itse (pienipalkkaisissa) töissä.

En tiedä. Asun luultavasti liian köyhällä alueella. En osaa kuvitella, että täällä kukaan maksaisi mistään avusta mitään.

Vierailija
5/99 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen parina kesänä poiminut mustikoita ja ostajat kävivät meiltä hakemassa. Ilmoitin Facebookissa ja kaikki menivät. Jotkut keräävät vain varauksien mukaan. Sinun kohdallasi tietysti ongelma jos sinne metsään pääsy vaikeaa ilman autoa. 

Samoin ikkunanpesua ja vaikkapa lastenhoitoa kannattaa mainostaa Facebookissa vaikkapa paikallisessa puskaradiossa tai vastaavassa. Kysyntää on kyllä. 

Kirppiksillä oman kokemukseni mukaan ei enää saa rahaa kuten ennen. Älyttömästi myös häviää tavaraa tai niitä heitelty toisiin pöytiin ja käyty sotkemassa jne. 

Vierailija
6/99 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta on muuttaa sinne missä voit ottaa työpaikan ja alkaa tekemään töitä josta saa rahaa

Luultavasti teilläkin on siellä ahkeralle tuntitöitä vaikka kaupassa

Kysele

Vierailija
7/99 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on silti sama ongelma kuin noissa ikkunanpesuissa tai lapsenvahtihommissa, eli mistä maksavia asiakkaita? Ihmiset kävelyttävät koiransa itse, ja jos menen köyhien eläkeläisten oville koputtelemaan, että päivää, kävelyttäisin koiranne maksua vastaan, niin reaktio ei todennäköisesti olisi kovin positiivinen.

Loman ajaksi hoitoon ottaminen ei oikein onnistu jos on itse (pienipalkkaisissa) töissä.

En tiedä. Asun luultavasti liian köyhällä alueella. En osaa kuvitella, että täällä kukaan maksaisi mistään avusta mitään.

Mainosta vaikkapa Facebookissa itseäsi paikallisessa ryhmässä. 

Vierailija
8/99 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjoja kauppaavat ainakin meillä ihan paikallisessa kirppisryhmässä.

Kirppismyynnillä olen tienannut aika paljonkin, nytkin itse asiassa myin vaatteita, jotka tuli alun perin minulle ilmaiseksi, mutta olivat vääränkokoisia. Kokosin niistä yhden tietyn koon yhteensopivan paketin ja myin kaupunginosan kirppisryhmässä.

Vierailija
9/99 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tienasin viime kesänä vähän yli 1200 e verottomalla marjanmyynnillä ihan paikallisessa FB-ryhmässä. Ensin tilaukset, sitten poimimaan ja asiakas haki marjat minulta. Sama ompelutöiden kanssa: paikallisessa FB-ryhmässä tietoa siitä, että teen tällaisia pikkukorjauksia (tai kakkuja, siivouskeikkoja jne.)

Kiitos tuosta vinkistä, täytyy kokeilla marjojen kanssa tuota! Saako udella, monellako litralla tuo 1200 euroa tuli, ja mistä marjoista oli kyse? Täällä kasvaa vain mustikoita ja puolukoita.

Noissa muissa ilmoitteluissa - ompelutöitä, kakkuja, jne - minulle tulisi vähän omituinen fiilis siitä, että olenko minä nyt käytännössä katsoen yrittäjä. Pelottaisi aina, että joku ilmoittaa verottajalle, että katsokaa nyt tuota ompelija-Sannaa, se tienasi taas pimeästi pari kymppiä vaihtamalla vetoketjun.

Jos taas tekisin näitä hommia niin paljon, että siitä oikeasti tulisi kunnollisia tuloja eikä vain pari kymppiä sieltä täältä, niin sittenhän koko touhu pitäisi organisoida kunnolla yritystoimintana.

Vierailija
10/99 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä voisit viedä ikkunanpesusta mainoksia niiden vanhusten postilaatikoihin? Ei sen tarvitse olla kuin vapaamuotoinen teksti, ja halukkaat osaavat olla yhteydessä.

Täällä päin useampi näkyy myyvän marjoja niin, että kerää ensin ja laittaa sitten kunnan fb-ryhmään ilmoituksen minkä verran on tarjolla ja millä hinnalla. Ilmeisesti toimii.

Vierailija
11/99 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olennaista on, että et ilmoita loisille eli valtiolle että tienaat jostain jotain.

Jos päästät loiset vetämään välistä ja määräilemään, on kaikki yhtä tyhjän kanssa.

Vierailija
12/99 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit silti kokeilla, jos on teilläpäin ruokakaupassa ilmoitustaulu niin vie sinne sellainen puhelinnumerolla hapsutettu lappu jossa ilmoitat, tai sitten ulkoilureittien varteen sopivaan tolppaan kuten niitä näkee, ja tietysti on paikalliset facet ja muut kanavat joissa lähestyä. Parempi aloittaa matalalla kynnyksellä jos ei ole mitään meriittejä. Ennen vanhaan oli sekatyömiehiä hanttihommissa, nykyään pelätään kaikkea irtonaista. 

Vierailija
13/99 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mainosta vaikkapa Facebookissa itseäsi paikallisessa ryhmässä. 

Joku kertoi täällä aiemmin tienaavansa kympin viikossa koiraa lenkittämällä, ja siitäkin menee bussimaksu, sillä koira ei asu kävelymatkan päässä. Mutta tekee sitä kuitenkin siksi, että nauttii kun on koira lenkkiseurana.

Vierailija
14/99 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tuosta vinkistä, täytyy kokeilla marjojen kanssa tuota! Saako udella, monellako litralla tuo 1200 euroa tuli, ja mistä marjoista oli kyse? Täällä kasvaa vain mustikoita ja puolukoita.

Noissa muissa ilmoitteluissa - ompelutöitä, kakkuja, jne - minulle tulisi vähän omituinen fiilis siitä, että olenko minä nyt käytännössä katsoen yrittäjä. Pelottaisi aina, että joku ilmoittaa verottajalle, että katsokaa nyt tuota ompelija-Sannaa, se tienasi taas pimeästi pari kymppiä vaihtamalla vetoketjun.

Jos taas tekisin näitä hommia niin paljon, että siitä oikeasti tulisi kunnollisia tuloja eikä vain pari kymppiä sieltä täältä, niin sittenhän koko touhu pitäisi organisoida kunnolla yritystoimintana.

Noihin pieniin tuloihin riittää, että ilmoitat ne verotuksessa. Tarvitset siis vain kirjanpidon, missä näkyvät tulot ja menot (säästä kuitit), vuoden lopussa vähennät menot tuloista ja ilmoitat jäljelle jäävän summan veroilmoituksessa. Alv-raja on niin korkea, ettei se tule täyteen satunnaisilla vetoketjun vaihdoilla.

Vierailija
15/99 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikkunanpesut, lastenhoito, koiran ulkoilutus ym ovat verotettavaa tuloa eli ilman verokorttia pimeää työtä. Lisäksi jos on työtön, työttömyyskorvaukset palavat. Käypäisiä keinoja ovat siis pullojen keräys sekä marjojen ja sienten keräys + käytetyn tavaran kirppismyynti. Marjoja ja sieniä ei sitten saa puhdistuksen lisäksi käsitellä mitenkään säästyäkseen sanktioilta. Esimerkiksi suolatut sienet ovat jo veronalaisia tuotteita.

Vierailija
16/99 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olennaista on, että et ilmoita loisille eli valtiolle että tienaat jostain jotain.

Jos päästät loiset vetämään välistä ja määräilemään, on kaikki yhtä tyhjän kanssa.

Mutta eivätkö ihmiset sitten pelkää muiden ilmoittavan joillekin viranomaisille, jos avoimesti Facebookissa omalla naamallaan mainostavat tekevänsä sitä sun tätä työtä?

Vierailija
17/99 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmille ihmisille kannattaa tarjota siivous- ja pihatyö-apua ihan perinteisellä kaupan ilmoitustaululla, mihin laittaa puhelinnumeron repäisyliuskaan. Ei vanhukset facesta osaa sellaista etsiä.

Vierailija
18/99 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin sivusta sanon, että ostaisin vaikka näin keskellä talvea kunnollisen oloisen vieraan ihmisen pakastamia marjoja. Mun kaltaisia taatusti on isommissa kaupungeissa. Pikkupaikkakunnilla välttämättä ei.

Vierailija
19/99 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmille ihmisille kannattaa tarjota siivous- ja pihatyö-apua ihan perinteisellä kaupan ilmoitustaululla, mihin laittaa puhelinnumeron repäisyliuskaan. Ei vanhukset facesta osaa sellaista etsiä.

Osin totta, mut omasta tuttavapiiristä siellä FB:ssa kyllä on juuri kahdeksankymppiset

Vierailija
20/99 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjojenpoiminta on vähän huonoa tähän aikaan vuodesta. Täällä marjamaitten keskellä asuvalla ei ole muuta kuin kävellä ämpärin ja poimurin kanssa metsään, kunhan vaan olisi marjoja poimittavaksi.  

Myyntikään ei ole vaikeaa. Lappu talon tai kaupan ilmoitustaululle, johonkin nettisivulle tai vaikka kyltti tienlaitaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan