Mistä tiedänkö olenko pihi?
En matkustele, harvoin ostan uusia vaatteita. En keräile mitään enkä ostele tarpeetonta. Ruokaan laitan aika paljon rahaa.
Kommentit (24)
En tiedä minäkään, olen kai vain minimalisti. Asunnossanikaan ei ole paljon huonekaluja. Mistä sen voi tietää? Vihaan shoppailua ja kräääsää
Oikeasti pihi on pihi myös kiitoksissa ja kehuissa myös.
Ihmisellä voi olla vähän rahaa, ja siksi on nuuka, mutta jos hän kuitenkin on vamis antamaan omasta ajastaan, niin se ei ole oikeaa pihiyttä.
Oikean pihiyden taustalla on uskomus, että jaettavaa asiaa on vähän, ja se loppuu, jos sitä käyttää. Ajatteletko näin?
Vierailija kirjoitti:
Ihmisellä voi olla vähän rahaa, ja siksi on nuuka, mutta jos hän kuitenkin on vamis antamaan omasta ajastaan, niin se ei ole oikeaa pihiyttä.
Oikean pihiyden taustalla on uskomus, että jaettavaa asiaa on vähän, ja se loppuu, jos sitä käyttää. Ajatteletko näin?
Kehun usein miehiä komeiksi. Ap
Sanon kyllä kiitos myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanon kyllä kiitos myös.
Kyll se pihikin osaa käytöstavat. Puhun uskomuksista; onko vaikea kehua jotain ylenmäärin? Kuinka helppo on auttaa muita, eli antaako itsestään ja omistaan enemmän kuin on ns pakko? Paljonko jätät hotellin siivoojalle? Jätätkö vain vitosen viikosta vai vitosen päivästä ? Paljonko annat hyväntekeväsyyteen? Oletko tyytyväinen itseesi, kun annat 20 e, vai haluatko antaa enemmän?
Kuulostaa vain elintavalta. Pihiys tulee ehkä enemmän esiin sosiaalisissa suhteissa. Ettet halua ikinä tarjota mitään kellekään tai kinastelet penneistä.
Pihi kun menee kaverin kanssa ravintolaan, niin lasku jaetaan kymmenen sentin tarkkuudella, ja pihi ei jätä yhtään juomarahaa.
Tuli mieleen laihialaisvitsi.
Miksi laihialaismies huutaa saadessaan orgasmin? Mies tajuaa, että nyt menee omasta pussista! 😅
No ap, ketjussa on hyviä vinkkejä. Oletko pihi?
Vierailija kirjoitti:
Pihi kun menee kaverin kanssa ravintolaan, niin lasku jaetaan kymmenen sentin tarkkuudella, ja pihi ei jätä yhtään juomarahaa.
Juomarahan antaminen ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin, ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai. Minä olen 54 v suomalainen, ja jätän aina tippiä illallisella, hotellin siivoojalle ja taksikuskille. Ihan täällä Suomessakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanon kyllä kiitos myös.Kyll se pihikin osaa käytöstavat. Puhun uskomuksista; onko vaikea kehua jotain ylenmäärin? Kuinka helppo on auttaa muita, eli antaako itsestään ja omistaan enemmän kuin on ns pakko? Paljonko jätät hotellin siivoojalle? Jätätkö vain vitosen viikosta vai vitosen päivästä ? Paljonko annat hyväntekeväsyyteen? Oletko tyytyväinen itseesi, kun annat 20 e, vai haluatko antaa enemmän?
Mikä juttu tämä nyt on ? Itse en köyhyyden vuoksi käy edes missään joten tippejä ei jaella. Jos kävisin niin tuskin suomessa antaisin, jokaisella on palkka ja sillä eletään.
Vähästä on vaikea antaa tai sitten näkee itse nälkää. Kohtuullisesti toki jakaa omastaan mutta ei kaikkea voi antaa. Hyväntekeväisyys on huuhaata, kaikki raha valuu organisaation pyörittämiseen ja johtoportaan taskuihin. Kunpa apu menisikin oikeaan paikkaan niin voisi asiaa harkita ( jos siis olisi sitä rahaa ensin edes )
Pihiys koskee mielestäni käsitteenä rahaa ja materiaa. Ei niinkään käytöstä. Jos ei kiitä tai pyydä anteeksi, on huonokäytöksinen eikä pihi.
Olen elämässäni törmännyt paljon siihen että autan itse, mutta minua ei tarpeen tullen haluta auttaa. En enää siis itsekään mielelläni tarjoudu avuksi ellei ihminen todella ole hädässä ole muita keltä kysyä. Se on aina tilannekohtaista mitä sitä tekee.
Sotaa pakenevia pitää auttaa mutta toivoisin että he lähtisivät kotiinsa kun tilanne on ohi. En haua maksaa verorahoillani heidän elämäänsä. Haluan maksaa meidän kantasuomalaisten kouluttautumista ja terveydenhuoltoa, meidän kaikkien joiden isät, äidit ja monet sukupolvet jotka ennen heitä ovat tätä maata rakentaneet ja olleet luomassa. En muiden maiden ihmisten joilla ei ole maamme kanssa mitään tekemistä ja tulevat tänne ilmaisen koulutuksen ja helpon elämän toivossa. Onko se pihiyttä? Ei. Se on järkevyyttä. Jokainen maa hoitakoon omat kansalaisensa.
"Mä oon mikä oon, ja käyn vaihtelusta", lauloi iskelmälaulajatar jo aikanaan. Ole sitten saita, nuuka, itara tai pihi, niin ole aina kuitenkin oma itsesi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai. Minä olen 54 v suomalainen, ja jätän aina tippiä illallisella, hotellin siivoojalle ja taksikuskille. Ihan täällä Suomessakin.
Mutta se ei ole pakollista eikä osoita mitään luonteenvauriota, jos ei tippaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta se ei ole pakollista eikä osoita mitään luonteenvauriota, jos ei tippaa.
Ei tietenkään, mutta pihiyden tunnistaa siitä, paljon tippaa niissä maissa, joissa kuuluu tipata.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole tippauskulttuuria.
Kuulostaa, että AP on ihan normaali ja harkitseva rahankäyttäjä. Toiset syö vuoden kaurapuuroa, jotta pääsee matkalle. Joku vetää Visan tappiin, jotta saa niitä merkkivaatteita ja maksaa sitten lyhennyksiä vuoden päivät kalliilla korolla. AP syö laaturuokaa ja muuten ostaa vain sen, minkä oikeasti tarvitsee. Kuulostaa mielestäni fiksulta.
Pihi tekee lounaseväät hotellin aamiaispöydästä.
Sairaalloinen saituus tai patologinen pihiys tarkoittaa käyttäytymistä, jossa henkilö kokee pakonomaista tarvetta säästää rahaa ja välttää sen käyttämistä, vaikka se vaikuttaisi negatiivisesti hänen elämäänsä tai terveyteensä. Sairaalinen saituus voi ilmetä eri tavoin, kuten jatkuvana huolenpidon tunteena rahasta, pelon tunteena köyhyydestä tai kontrolloimattomana tarpeena kerätä omaisuutta.
Sairaalloinen saituus voi johtaa erilaisiin ongelmiin ja rajoituksiin henkilön elämässä, kuten taloudellisiin vaikeuksiin, sosiaalisen elämän rajoittumiseen, ahdistukseen ja masennukseen. Joissakin tapauksissa henkilö voi jopa kieltäytyä tarvittavasta terveydenhuollosta tai tarpeellisista lääkkeistä säästääkseen rahaa.
Sairaalisen saituuden hoito voi sisältää psykoterapiaa, kognitiivista käyttäytymisterapiaa tai lääkitystä ahdistuksen ja masennuksen hoitamiseksi. Tärkeintä on, että henkilö tunnistaa sairaalloisen saituuden ongelman ja hakee apua sitä varten. Lisäksi henkilön läheiset ja perheenjäsenet voivat tarjota tukea ja rohkaisua hoitoon hakeutumiseksi.