Kuinka usein olette flunssassa?
Muutin toiseen kaupunkiin koronavuoden jälkeen. Ennen olin vain 2, max 3 krt vuodessa sairaana. Nyt neljä kertaa jo pelkästään tämän vuoden puolella! Viime vuonnakin melkein kuukauden välein. Lääkäri (digiklinikka chat) meinasi että luultavasti vain huonoa tuuria, mutta voin tervehtyessäni varata lääkäriajan.
Onko kellään kokemusta vastaavasta? Onko tosiaan vaan tuuripeliä? Millä saisi vastustuskyvyn taas kuntoon?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran kuussa parin vuoden ajan ollut, sen jälkeen kun lapsi aloitti päiväkodin.
Täällä myös lapsi eskari-ikäisenäkin vielä kuukauden-parin välein flunssassa ja koko muu perhe myös, itseni mukaan lukien. Yskä on useamman kerran vuodessa niin, että yöunet menee. Ei näy loppua sairastelulle. Kuopus aloittaa päiväkodin kohta puoliin, joten saadaan sitäkin kautta sitten lisää tauteja.
Ennen lapsia olin 2 krt vuodessa flunssassa.
Minulla oli ennen lapsen päiväkodin alkua n. 2-3 tai max 4 kertaa vuodessa flunssa. Ei siis koskaan ole ollut erityisen hyvä vastustuskyky, vaikka en esim. tupakoi ja syön hyvin. Päiväkodin alettua tosiaan n. kerran kuussa. Paitsi kesällä, jos pidempi vapaa päiväkodista. On siis ihan suora syy-yhteys nimenomaan päiväkotiin.
Kävin itse lapsuudessani hoidossa perhepäivähoidossa, en päiväkodissa. Epäilen että koska lapsena sain päiväkotilaisia vähemmän tautialtistusta, vastustuskyky ei kehittynyt kauhean hyväksi.
Ikää nyt 60 v. Muutama poskiontelon tulehdus siinä kolmekymppisenä, antibioottieilla hoidettiin. Ei ole ollut flunssan takia sairaspoissaoloja sen jälkeen. Kerran olin 2 pvä viisaudenhampaan leikkauksen takia.
Ennen astmadiagnoosia oli hyvä jos ehti edellisestä parantua, kun oli jo seuraava tauti päällä.
Astmadiagnoosin jälkeen on ollut kerran keväällä ja kerran syksyllä noin viikon tauti.
Tosi harvoin. Pandemian aikana en tainnut olla kertaakaan. Sitä ennen 2019 syksyllä ja sitten 2022 itse korona. Sen jälkeen ei ole ollut mitään.
Vähän olen kyllä kade harvoin sairastaville, mutta näillä mennään. Eipä sille oikein mitään voi, jos on tautialtis, vaikka peruselämäntavat ok.
Koululaisen äitinä en enää sairasta ihan kaikkia lapsen sairauksia, mutta 3 tai 4 vuodessa kuitenkin. Kotona lepäilen kipeänä, mutta lääkitsen kunnolla että olen ihan hyvävointinen. Viime kesänä tosin jouduin yllättäen sairaalaan, kun tuli kuumehorkka joka pudotti kehonlämpöni niin alas, että olin sininen. Hui.
Hyvin harvoin on flunssaa. Ehkä neljän vuoden välein. En muista vanhempienikaan olleen ikinä flunssassa, kun olin lapsi. Taitaa olla perinnöllistä?
Vierailija kirjoitti:
Mun pitää ihan ihmetellä. En siis sairasta flunssaa enkä yleensä mitään muutakaan.
KUKAAN ei elä elä niin epäterveellisesti kuin minä.: Juon viinaa, poltan tupakkaa ja en syö kasviksia.Tässä siis esimerkki, miksi kohkata kasviksista sun muista.
~ n67v~
Niinpä. Akat on nyt saaneet jonkun semmosen ohjeen jostain, että puol kiloo porkkanoita tjn päivässä. Ja uskovat vielä siihen. Itse en ole koskaan ollut pahasti sairas, nenä joskus vuoti ja lapsetkaan eivät ole olleet kipeitä paitsi esikoisella vesirokko 3-vuotiaana.
Viimeisen 10v aikana 2 lievää flunssaa ja 1 lievä korona.
Poskiontelotulehduksia ollut, mutta ilman kuumetta tai nuhaa enkä ole niistä ollut saikulla.
Home työpaikka jatkuvasti sairas,ab kuureja toinen toisen perään. Astma puhkesi. Pääsin terveeseen työpaikkaan,flunssia pari , kolme krt vuosi pitkän kaavan mukaan astman takia.
Vierailija kirjoitti:
Tänä talvena en vielä kertaakaan ole flunssassa ollut. Syksyllä otin koronarokotteen ja influenssarokotteen.
Kumpikaan niistä ei suojaa flunssalta, tiesithän sen?
En ole ollut flunssassa moneen vuoteen. Käytän julkisissa tiloissa hengityssuojainta ja pesen kädet heti kotiin tultuani.
Maaliskuussa 2020 oon ollut viimeksi kipeä. Sen jälkeen ei edes pikkunuhaa. Käytän yhä maskia, joten eiköhän kaikki iske, kun alan sitä vähentää. Ennen olin kipeä noin kerta vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Mun pitää ihan ihmetellä. En siis sairasta flunssaa enkä yleensä mitään muutakaan.
KUKAAN ei elä elä niin epäterveellisesti kuin minä.: Juon viinaa, poltan tupakkaa ja en syö kasviksia.Tässä siis esimerkki, miksi kohkata kasviksista sun muista.
~ n67v~
Nyt kun luin eilisen vastaukseni aloitukseen niin tuli sekin mieleeni, että pakostihan tässä vaikka viinan juonti vähenee, kun veivät Alkon tästä keskustasta muutaman kilsan päähän eikä hirveesti kiinnosta kävellä.
Papparainen käy samoja kymmeniä kuin itse ja hän on huolissaan, jos vievät iän takia ajokortin. En usko, että ennen 8-kympin virstapylvästä vievät.
Hän on kuitenkin autoillut ikänsä ilman mitään sattumuksia. Itsehän en autoile. Huomasin sen jo varhain, että olen vaaraksi liikenteessä. Selvinpäin siis. En vaan osaa hahmottaa tai "lukea" liikennettä, että kuka tulee mistäkin, jalankulkijat ja kaikki se muu hässäkkä.
Vierailija kirjoitti:
Apaut kerran 20 vuodessa.
Samoin minäkin. Ymmärrän kyllä, että jos on pikkulapsia päivähoidossa tai koulussa niin imuroivat sieltä kaikki taudit.
Pahin oli kauan sitten, kun esikoiseni sai päiväkodista märkäruven. Ensin en edes käsittänyt, mikä se edes on. Lääkäri sitten selitti, että ei ole kuolemaan johtava tauti ja se saatiin hoidettua.
Mulla menossa kolmas flunssa puolen vuoden sisään! Aloitin viime syksynä uudessa työpaikassa enkä enää kehtaa jäädä sairaslomalle. Nyt vain sinnittelen töissä, teen vähän rauhallisemmin. (Fyysinen työ)
Suoraan sanottuna aivan perseestä.
Loppuivat alituiset flunssat, kun sain astma- ja allergialääkityksen. Meni siinä oma aikansa, että keuhkojen kunto koheni ja että poskiontelo- ja keuhkoputkentulehdukset lakkasivat vaivaamasta. Nuha on ja pysyy, mutta en muista, milloin olisi ollut kuumetta.