Kuinka usein olette flunssassa?
Muutin toiseen kaupunkiin koronavuoden jälkeen. Ennen olin vain 2, max 3 krt vuodessa sairaana. Nyt neljä kertaa jo pelkästään tämän vuoden puolella! Viime vuonnakin melkein kuukauden välein. Lääkäri (digiklinikka chat) meinasi että luultavasti vain huonoa tuuria, mutta voin tervehtyessäni varata lääkäriajan.
Onko kellään kokemusta vastaavasta? Onko tosiaan vaan tuuripeliä? Millä saisi vastustuskyvyn taas kuntoon?
Kommentit (69)
Viime vuonna olin ihan jatkuvasti pikkuflunssassa :( noin kerran kuussa.
Isompi flunssa tuli marraskuussa ja ei meinannut ees parantua.
Koronatestit näytti negaa.
Tää on vuosi on alkanu paremmin..
Mutta noita ennen olin flunssassa noin kerran vuodessa.
Nenä muutenkin vuotaa ihan jatkuvalla syötöllä.
Kerran kuussa. Ihan paskaa! Tää alkoi 2022 kun lapsi syntyi
3 vuotta onnistunut välttelemään koronaa ja muita tauteja. Maskit , etätyö. Nyt, maaliskuussa sain koronan, kun jätin maskin pois. Ei ole mukava tauti. Toinen viikko meneillään.
Noin 6 vuoden välein 😂 kerrottakoon vielä, että poltan satunnaisesti, käytän alhoholia kerran viikossa ja vihaan käsidesejä sekä jatkuva univaje päällä. Tällä kombolla pitäs kait olla koko ajan sairaana 😂
Viimeksi olin kipeänä viime joulukuussa kun sairastin koronan. Sitä ennen joskus 2020 pienessä flunssassa. Sitä ennen 2015 kun sairastin keuhkokuumeen. En ole erityisen hygieeninen ihminen vaan pikemminkin hyvin sottainen, mutta silti ei taudit kovin usein tunnu tarttuvan.
v1996 yskässä pari päivää, sen jälkeen terveenä.
Ehkä kerran vuoteen. Koronaa ei ole ollut eikä piikkejä.
Omaan vastustuskykyyn TODELLAKIN voi vaikuttaa ruokavaliolla, liikunnalla ym. elintavoilla. Sokeri ja hiilarihötöt minimiin (ylläpitää tulehdusta), c-vitamiinia mahdollisimman paljon, d-vitamiinia riittävästi. Liikuntaa riittävästi (riippuu stressin määrästä kannattaako olla rääkkiliikuntaa vai mieluummin jotain rauhallista) ja unesta ei saa pihistellä. Ihan perusasioitahan nämä, mutta monella ei ole silti hallussa.
Oon parhaillaan sairaana ja saatana! Kahdellakin tutulla on syöpä ja nolottaa olla näin kärsimätön kun tää vaan jatkuu ja jatkuu ja olis kaikkea mitä pitäis hoitaa.
Muutaman vuoden välein on sellainen flunssa, että kuume nousee. Lievempää nuhaisuutta ehkä kerran tai pari vuodessa. Koronan sairastin marraskuussa, ja se oli influenssan jälkeen kamalin sairastamani tauti.
Otin kaikki koronarokotteet ja influenssarokotteet otan myös (tuo yksi sairastamani influenssa on talvelta, jolloin rokote jäi ottamatta).
Aina muutaman vuoden välein monta kertaa vuodessa, sitten menee taas monta vuotta, ettei ole yhtään mitään. Näin se vaan on mennyt.
Liiallinen liikunta aiheuttaa sen että kaikki virukset ja bakteerit saa vallan elimistössä helpommin.
Siinä todennäköisesti syy jos kärsii kahdeksankin flunssaa vuoden aikana.
Liikunnat pois ja lepoa tilalle.
Liikunnalliset ihmiset kuvittelee liikoja itsestään ja vetää ihan liian kovia treenejä ja liikuntamääriä.
Jossain vaiheessa se kostautuu.
Ennen en ollut juuri koskaan, ehkä 1 flunssa parin vuoden välein. Nyt ihan jatkuvasti. Noin seitsemän flunssaa puolen vuoden sisään.
Koronan sairastin vuosi sitten.
Samoihin aikoihin sairastumisien alettua aloin liikkumaan (juoksemaan) enemmän ja olen laihtunut puolessa vuodessa n 10kg. En tiedä onko siinä osasyy sairasteluihin. Syön kuitenkin mielestäni monipuolisesti.
Liikunta aina katkeaa kun tulen kipeäksi. Muu perhe ei sairastele. Tosi masentavaa. Olen kuukaudesta suurinpiirtein viikon aina kipeä, koen kuitenkin, että olen parantunut täysin siinä välissä.
Mun pitää ihan ihmetellä. En siis sairasta flunssaa enkä yleensä mitään muutakaan.
KUKAAN ei elä elä niin epäterveellisesti kuin minä.: Juon viinaa, poltan tupakkaa ja en syö kasviksia.
Tässä siis esimerkki, miksi kohkata kasviksista sun muista.
~ n67v~
Vierailija kirjoitti:
Kerran kuussa parin vuoden ajan ollut, sen jälkeen kun lapsi aloitti päiväkodin.
Täällä myös lapsi eskari-ikäisenäkin vielä kuukauden-parin välein flunssassa ja koko muu perhe myös, itseni mukaan lukien. Yskä on useamman kerran vuodessa niin, että yöunet menee. Ei näy loppua sairastelulle. Kuopus aloittaa päiväkodin kohta puoliin, joten saadaan sitäkin kautta sitten lisää tauteja.
Ennen lapsia olin 2 krt vuodessa flunssassa.
Vierailija kirjoitti:
Liiallinen liikunta aiheuttaa sen että kaikki virukset ja bakteerit saa vallan elimistössä helpommin.
Siinä todennäköisesti syy jos kärsii kahdeksankin flunssaa vuoden aikana.
Liikunnat pois ja lepoa tilalle.
Liikunnalliset ihmiset kuvittelee liikoja itsestään ja vetää ihan liian kovia treenejä ja liikuntamääriä.
Jossain vaiheessa se kostautuu.
Hassua, kirjoitin juuri viestin nro 36. Aloin sairastelemaan kun aloin liikkumaan. Eli kunnon hikiliikuntaa n 5krt/vko.
En tiedä mikä lasketaan flunssaksi. Kun työssä kohtaan paljon flunssapotilaita, niin suurimman osan flunssakautta on vähintään lieviä oireita. Poikkeuksena rajoitusaika.
Tammikuussa oli nuhakuume, edellinen syksyllä 2019.