Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako lapseni terveystiedoissa olla vanhemman yksityisiä terveystietoja?

Vierailija
16.03.2023 |

Ihmettelen tätä, kun luin lapseni kouluterveystarkastuksen tietoja, ja siellä oli minun eli äidin yksityisiä terveystietojani. Mistä nämä tiedot on ensinnäkin kaivettu, kun itse en ole niitä koululle antanut? Saako toisen henkilön tietoja ylipäätään kirjoittaa toisen henkilön tietoihin? Kaiken lisäksi lapsen toinen huoltaja, josta olen eronnut yli 10 vuotta sitten, pääsee lukemaan nämä tiedot. Eli henkilön A tiedoissa on henkilön B tietoja, jotka henkilö C pääsee lukemaan. Saako todella olla näin, vai onko tapahtunut virhe? Luulin terveystietojen olevan yksityisiä, mutta taitaa olla nykypäivänä meiltä kysymättä kokonaan romutettu tämä asia?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemman terveystietoja saa laittaa jos niillä on merkitystä lapsen kannalta. Monessa sairaudessa on perinnöllinen rasite.

Kuinka relevantti on esim. tieto äidin kuukautisten alkamisiästä pojan tiedoissa? Ja mistä ja miten tämä tieto on kaivettu? 

-ap

Olisiko kirjannut väärän henkilön tietoihin? Ne kuuluisi jonkun tytön tietoihin, jolla epäillään jotain hormonihäiriötä tai jotain. Tässä saattaa olla aineksia vieläkin isompaan tietoturvan rikkoutumiseen.

Höpöhöpö. Kannattaa perehtyä ihan tavalliseen kasvulomakkeeseen.

Vierailija
22/26 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko joskus allekirjoittanut suunnitelman lapsen kasvatuksesta? (VaSu)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemman terveystietoja saa laittaa jos niillä on merkitystä lapsen kannalta. Monessa sairaudessa on perinnöllinen rasite.

Kuinka relevantti on esim. tieto äidin kuukautisten alkamisiästä pojan tiedoissa? Ja mistä ja miten tämä tieto on kaivettu? 

-ap

Olisiko kirjannut väärän henkilön tietoihin? Ne kuuluisi jonkun tytön tietoihin, jolla epäillään jotain hormonihäiriötä tai jotain. Tässä saattaa olla aineksia vieläkin isompaan tietoturvan rikkoutumiseen.

Höpö höpö, aivan samat tiedot löytyvät poikalapsien neuvolatiedoista. Tietoa käytetään lapsen kasvun ja kehityksen seurantaan.

Vierailija
24/26 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko joskus allekirjoittanut suunnitelman lapsen kasvatuksesta? (VaSu)

Tähän suunnitelmaan kuuluu tietojen luovutus kouluun.

Vierailija
25/26 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kirjaan melkein päivittäin jonkun lapsen sairauskertomukseen tämäntyyppisiä tekstejä: "äidin kuukautiset alkaneet 12 v iässä, isän kasvutapa varhainen (oli alakoulussa luokkansa pisin, aikuispituus 170 cm). Lapsen pituuskasvun kiihtyminen sopii hyvänlaatuiseen vanhemmilta perittyyn varhaiseen kasvutapaan" .

T. Lääkäri joka katselee niitä kasvukäyriä

Vierailija
26/26 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko siellä jotain muutakin kuin tieto koska kuukautisesi ovat alkaneet?

Mitä tuossa nyt on niin salaista ettei exän korviin voisi kantautua?

En nyt tiedä pojan kohdalla mutta kai siitä jotain voi ennustaa? Siis mahdollista alkavaa murkkuikää. Muistan kyllä että minulta on tuollaista joskus jossain kysytty. Lasteni terveystarkastuksissa siis. Ainakin tyttäreni. Poikani ovat sen verran vanhempia jo etten muista mutta tyttöni on 13 ja hänen terveystarkastuksessa on aikanaan asiaa kysytty. Joko suullisesti tai kirjallisesti. Tästäkin jo aikaa. Olikohan viidennen luokan terveystarkastus?

Siitä kyllä suuttuisin jos tiedoissa lukisi vaikka peräpukamista, laskeumista, hiivatukehduksista tms millä ei olisi mitään merkitystä lapseni kehityksen kannalta.

Minua kiinnostaa, mitä tietoja meistä kerätään, missä niitä säilytetään, kenellä on niihin pääsy ja kenelle niitä voidaan lupaa kysymättä jakaa. Mielestäni jokaista pitäisi kiinnostaa, vaikka "ei olisikaan mitään salattavaa". Tässä nyt taas ilmeisesti yksi sähköinen tietokanta, josta minulla ei ollut mitään tietoa. Olen Orwellini lukenut, ja Kiinan touhu jo nyt on kauhuskenaario.

Kun tällä tiellä ollaan, mietityttää kuinka helposti noihin voi myös "lipsahtaa" vaikka noita "peräpukama ja hiivatulehdus" -yms. tietoja. Ja kyllä, toinen huoltaja on käyttänyt sumeilematta jokaista tiedonmurua mm. huoltajuusoikeudenkäynneissä, paisutellen kärpäsistä härkäsiä. 

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi