"Eläkeputkesta" työkyvyttömyyseläkkelle/kuntoutustuelle?
Miten on arvoisa lukija: kun on ansiosidonnaisen lisäpäivillä eli eläkeputkessa ja koettaa hakea kuntoutustukea tai työkyvyttömyyseläkettä, onko siihen mahiksia? Työkyvyttömyyseläkkeeelle on vaikea päästä. Miten katsotaan jo eläkeputkessa olevia, 62/63 vuotiaita?
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Luulen etteipä siinä ehdi. Pitäähän ne saikkupäivätkin lusia ensin? Ja sithän onkin jo eläkkeellä.
Jos ei vaikka myönnetä sairauslomapäiviä? Ei sitäkään kaikki aina saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen etteipä siinä ehdi. Pitäähän ne saikkupäivätkin lusia ensin? Ja sithän onkin jo eläkkeellä.
Jos ei vaikka myönnetä sairauslomapäiviä? Ei sitäkään kaikki aina saa.
No ei kai sitä silloin saa kuntoutustukeakaan?
Työkyvyttömyyseläkettä ei ole olemassa, vaan se on kuntoutustuki.
Ensin 300pvää sairaslomaa, sitten voi hakea kunt.tuelle. Miksi sellaiselle haluat, mikä nykyisessä?
Minä olen kyllä työkyvyttömyyseläkkeellä. Ensin oli vuoden kuntoutustuki ja sitten työkyvyttömyyseläke. Ikä vaikuttaa ainakin kunta-alalla eläkkeen myöntämiseen, mutta pitää olla sairaus, jonka perusteella se myönnetään.
Vierailija kirjoitti:
Työkyvyttömyyseläkettä ei ole olemassa, vaan se on kuntoutustuki.
Kuntoutustuki ei ole pysyvä. Työkyvyttömyyseläke on.
Työeläkelakipalvelu: työkyvyttömyys on kestänyt tai työkyvyttömyyden arvioidaan kestävän yhtäjaksoisesti vähintään vuoden ajan.
Jos lääkäri on näin todennut esimerkiksi vuoden ajan, niin silloinhan voi hakea eläkeputkelainen kuntoutustukea?
Itse olin kuntoutustuella 4 vuotta ja kävin psykiatrilla viikottain kokoajan.nyt pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin kuntoutustuella 4 vuotta ja kävin psykiatrilla viikottain kokoajan.nyt pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle.
Itse olen tehnyt tuota samaa jo 5 vuotta, eikä vieläkään työkyvyttömyyseläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tehnyt tuota samaa jo 5 vuotta, eikä vieläkään työkyvyttömyyseläkettä.
Minkä ikäinen oot?
Mitä sulla on, puoltoista vuotta työeläkkeeseen? Mikä ongelma ?
Vierailija kirjoitti:
Mitä sulla on, puoltoista vuotta työeläkkeeseen? Mikä ongelma ?
Te-keskus maininnut, että olisikohan hyvä hakea työkyvyttömyyseläkettä/kuntoutustukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen oot?
49v
Täyden työkyvyttömyyseläkkeen edellytyksenä on, että työkykysi on heikentynyt vähintään 60 prosenttia. Osa työkyvyttömyyseläkkeen voit saada, jos työkykysi on heikentynyt vähintään 40 prosenttia.
Minä olin ensin sairauslomalla 300 pv ja sitten kuntoutustuella 9 vuotta ennen toistaiseksi voimassaolevaa työkyvyttömyyseläkettä.
Olen toki nuori vielä, eläkkeelle 32-vuotiaana.