Saako lapseni terveystiedoissa olla vanhemman yksityisiä terveystietoja?
Ihmettelen tätä, kun luin lapseni kouluterveystarkastuksen tietoja, ja siellä oli minun eli äidin yksityisiä terveystietojani. Mistä nämä tiedot on ensinnäkin kaivettu, kun itse en ole niitä koululle antanut? Saako toisen henkilön tietoja ylipäätään kirjoittaa toisen henkilön tietoihin? Kaiken lisäksi lapsen toinen huoltaja, josta olen eronnut yli 10 vuotta sitten, pääsee lukemaan nämä tiedot. Eli henkilön A tiedoissa on henkilön B tietoja, jotka henkilö C pääsee lukemaan. Saako todella olla näin, vai onko tapahtunut virhe? Luulin terveystietojen olevan yksityisiä, mutta taitaa olla nykypäivänä meiltä kysymättä kokonaan romutettu tämä asia?
Kommentit (26)
Soita suoraan sinne kouluterveydenhoitajalle ja kysy asiasta.
Vanhemman terveystietoja saa laittaa jos niillä on merkitystä lapsen kannalta. Monessa sairaudessa on perinnöllinen rasite.
Kyllä mulle ainakin kerrottiin ex-mieheni, ja lapsen isän audit-kyselyn tulokset konsultoimatta lapsen isää asiasta. Kysyin että meneeköhän tämä nyt ihan oikein? En saanut vastausta.
Niissä kaavakkeissa kysytään lähisuvun sairauksia. Jos lapsi on kertonut että äidillä on diabetes ja isällä keliakia jne.
Mielenkiintoinen tapaus.
Terveydenhuollossa saatetaan tosiaan huomioida esimerkiksi perinnölliset sairaudet - jos on vaikka perheessä paljon reumatautejabtai syöpiä tai riski tuberkuloosille tms mikä voisi vaikuttaa.
Ja kouluterveydenhuollossa saatetaan olla myös kiinnostuneita lapsen oloista ja jos vaikka perheellä kuormittava elämäntilanne, lapsi ei nuku tai ei ole kavereita tai kotona jotain hankalaa. Saatetaan kirjata ylös merkitykselliset.
Mutta ei kouluterveydenhuolto vanhemman terveystietoja käy lukemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemman terveystietoja saa laittaa jos niillä on merkitystä lapsen kannalta. Monessa sairaudessa on perinnöllinen rasite.
Kuinka relevantti on esim. tieto äidin kuukautisten alkamisiästä pojan tiedoissa? Ja mistä ja miten tämä tieto on kaivettu?
-ap
Vierailija kirjoitti:
Soita suoraan sinne kouluterveydenhoitajalle ja kysy asiasta.
Tällaisia asioita ei koskaan kannata soitella, vaan hoitaa kirjallisesti.
-ap
Ei siellä voi olla muita tietoja kuin niitä, joita olette itse terveystietolomakkeisiin kirjoittaneet. Toki neuvolasta siirtyy tietoja koulullekin, mutta nekin on teidän antamia tietoja.
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhoitaja on töissä koululla, mutta ei koulussa eli työnantaja on sote-alue vai mikä hyvinvointiyhtymä se nyt on. Tietojasi saa kirjoittaa lapsesi tietoihin, jos esim. sairastuit psykoosiin lapsen synnyttyä ja lapsi päätyi sijaisperheeseen 2 vuodeksi.
Mistään tällaisesta tai muusta äärimmäisestä ei ole kysymys.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Niissä kaavakkeissa kysytään lähisuvun sairauksia. Jos lapsi on kertonut että äidillä on diabetes ja isällä keliakia jne.
Mitään kaavakkeita ei ollut täytetty ennen terveystarkastusta. En minä enkä lapsi. Kiinnostaa, mistä siis tiedot on kaivettu?
-ap
Kysäise kuntasi potilasasiamieheltä/naiselta, hän osaa neuvoa tällaisissa.
Jo lapsen syntyessä kysytään äidin kuukautisten alkamisikä. Lukee ihan kasvulomakkeella. Merkitystä, kun katsotaan lapsen kasvutapaa ja milloin murrosikää voi odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä voi olla muita tietoja kuin niitä, joita olette itse terveystietolomakkeisiin kirjoittaneet. Toki neuvolasta siirtyy tietoja koulullekin, mutta nekin on teidän antamia tietoja.
En ole antanut koululle mitään tietoja. Toki neuvolassa tai synnytyssairaalassa esim. tuo kuukautistieto on varmasti aikoinaan kysytty. Mutta miten se tieto siirtyy koululle, kiinnostaa.
-ap
Niin, ap ei itse tiedä, mutta ei hätää, kyllä me vauvapalstalla tiedetään.
Tiedot on kopioitu suoraan poikasi dna-sirusta. Se skannataan joka kerta kun hän asioi kouluterkkarilla. Siru on alunperin koodattu tietenkin jo synnärillä.
Ole hyvä!
T. Palstan päivystävä lääkäri, sote-asiantuntija, kouluterveydenhoitaja, informaatioasiantuntija ja ufoscifisti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole antanut koululle mitään tietoja. Toki neuvolassa tai synnytyssairaalassa esim. tuo kuukautistieto on varmasti aikoinaan kysytty. Mutta miten se tieto siirtyy koululle, kiinnostaa.
-ap
Sama kasvulomake on läpi lapsuuden, ihan sähköisessä muodossa. Lomakkeessa näkyy molempien vanhempien pituudet, isän kasvutapa ja äidin kuuk. alkaminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään kaavakkeita ei ollut täytetty ennen terveystarkastusta. En minä enkä lapsi. Kiinnostaa, mistä siis tiedot on kaivettu?
-ap
Oisko vaikka neuvolassa joskus kysytty asiaa, liittyy lapsen kasvun ennustamiseen oli lapsi sitten poika tai tyttö
Oliko siellä jotain muutakin kuin tieto koska kuukautisesi ovat alkaneet?
Mitä tuossa nyt on niin salaista ettei exän korviin voisi kantautua?
En nyt tiedä pojan kohdalla mutta kai siitä jotain voi ennustaa? Siis mahdollista alkavaa murkkuikää. Muistan kyllä että minulta on tuollaista joskus jossain kysytty. Lasteni terveystarkastuksissa siis. Ainakin tyttäreni. Poikani ovat sen verran vanhempia jo etten muista mutta tyttöni on 13 ja hänen terveystarkastuksessa on aikanaan asiaa kysytty. Joko suullisesti tai kirjallisesti. Tästäkin jo aikaa. Olikohan viidennen luokan terveystarkastus?
Siitä kyllä suuttuisin jos tiedoissa lukisi vaikka peräpukamista, laskeumista, hiivatukehduksista tms millä ei olisi mitään merkitystä lapseni kehityksen kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka relevantti on esim. tieto äidin kuukautisten alkamisiästä pojan tiedoissa? Ja mistä ja miten tämä tieto on kaivettu?
-ap
Olisiko kirjannut väärän henkilön tietoihin? Ne kuuluisi jonkun tytön tietoihin, jolla epäillään jotain hormonihäiriötä tai jotain. Tässä saattaa olla aineksia vieläkin isompaan tietoturvan rikkoutumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Ei se tieto ole koululle siirtynytkään vaan kouluterveydenhuoltoon joka toimii saman sosiaali-ja terveystoimen alaisena kuin neuvola ja muut kunnalliset terveyspalvelut.
Terveydenhoitaja on töissä koululla, mutta ei koulussa eli työnantaja on sote-alue vai mikä hyvinvointiyhtymä se nyt on. Tietojasi saa kirjoittaa lapsesi tietoihin, jos esim. sairastuit psykoosiin lapsen synnyttyä ja lapsi päätyi sijaisperheeseen 2 vuodeksi.