Onko julmaa olla ostamatta lapselleen joululahjaa?
Meillä vanhemmat, tädit, sedät, kummit ja kaverot on nyt jo ostaneet niin paljon paketteja et taidetaan itse jättää joululahja ostamatta. Lapsi 7kk.
Kommentit (9)
muuta osaa kuin ostaa ja ostaa vaan kaikkea. Varmaan jää aivan hirveän kauheat traumat lapselle kun ei saa vanhemmiltaan lahjaa
kolmivuotiaalle pikkuisen alle 5¿ lahjan ostin
ei se roina lastasi tee onnelliseksi.
Sukulaiset, ystävät, mummit ja kummit tuovat kuitenkin ison kasan lahjoja. Liika on liikaa. Lapsilla on mielettömästi leluja, kirjoja, vaatteita, talviurheiluvälineitä...ja lisää tulee paljon, vaikka me vanhemmat emme heille joululahjoja ostakaan. Joulupukki ne lahjat tuo meidän lasten mielestä ;) Synttärilahjat toki ostetaan, tytöllä synttärit huomenna ja pojalla 28.12.
Eihän hän edes viellä tajua koko joulua tai lahjaa... Ostathan pitkin vuotta lapselle kaikkea mikä on tarpeellista....
Ja kerta lahjoja tulee muilta, voit hyvällä omalla tunnolla jättää ne välistä
halusin ostaa, ettei myöhemmin pahoittaisi mieltään. Ostin kivan pikkunallen, josta sai mukavan unikaverin vuosiksi :)
Jos teidän lapsenne saavat muutenkin paketteja, niin lapset eivät edes tajua, että te itse ette ole mitään ostaneet. Meillä on tämä tilanne.
Olen kyllä ajatellut senkin puolen, että jos meidän lapset eivät saisi muilta paketteja. Silloin voisin selittää, että meillä on nyt sellainen elämäntilanne, että me emme voi joululahjoja ostaa. Heille riittäisi tämä selitys, sillä se on riittänyt joissain muissakin tilanteissa.
Eivät kyllä kummosia edes vaadi vaikka kaksi isointa jo koululaisia. Ollaan miehen kanssa aika samoilla linjoilla, että joulu on mennyt aivan liian kaupalliseksi. Eihän lapset edes muista joulun jälkeen niitä lahjojaan jos niitä tulee tyyliin 20-30/lapsi. Näinkin tuntuu monessa tuttavaperheessä olevan. Ihme ostohysteria ihmisiin iskee viimeistään näin joulun alla. Meillä tämä nyt vaan on asenteesta kiinni, enemmän panostetaan sitten ruokiin ja sukulaisten ja ystävien kestitsemiseen. Jokaisen omia valintoja tietty. Vauvaikäisille ei olla kyllä koskaan taidettu varsinaisia lahjoja ostetta itse. Hui!
etpähän lipsauta myöhemmin ettet hommannut lapsellesi lahjaa, josta saat aikaan riidan kun lapsi on isompi..