Miespuolinen kaveri alkanut puhua levottomia
Ollaan oltu ystäviä vuosia. Hän naimisissa ja kaksi lasta, minä tahollani parisuhteessa. Aina ollut päivänselvää siis, että ollaan vaan kavereita eikä kummallakaan kiinnostusta enempään.
Pari kuukautta sitten tämä kaverimies alkoikin puhua levottomia minulle. Huumorin varjolla kehui mm. peppuani ja miten olen kuulemma kaunis. Olen aktiivinen saliharrastaja ja kommentoi salikuviini miten haluaisi tulla vahvan naisen nostelemaksi. Olen esittänyt että vitsit ovat muka hauskoja, mutta jälkikäteen kokenut ahdistusta. Olen ylikiltti, enkä opettelusta huolimatta osaa oikein vieläkään ärähtää toisille heidän huonosta käytöksestään. Mutta nyt tosissaan tuntuu, että ahdistaa lujaa ja iljettääkin. Tuntuu etten enää luota, enkä haluaisi olla oikein tekemisissäkään.
Nyt on ollut maaliskuun ajan hiljaista. Ei olla puhuttu toisillemme mitään, vaikka ennen puhuttiin päivittäin. Hän on varmaan hoksannut että jossain on mennyt pieleen. Huomaan että hänen kuviensa näkeminen somessa saa aikaan kuvotuksen tunteita. Hän on kertonut, että hänen ystävyyssuhteitaan on päättynyt juuri samaisesta syystä - ystävän kokemasta iljetyksestä häntä kohtaan - mutta ei vaan ymmärrä miksi hänestä sellaista koetaan. Alan ymmärtää miksi.
Miten tämän päättäisi? Olen tyhmyyksissäni antanut ymmärtää että hänen juttunsa ovat muka hauskoja, kun en kehtaa suuttua. Ja nyt olisinkin vetäytymässä samojen juttujen takia pois. Ghostaaminen ei olisi kovin aikuista käytöstä.
Kommentit (17)
Samasta syystä piti estää ystävämies somessa. Ahdisti todella. Kaiken kukkuraksi hänelle olin kuukausia puhunut toisesta ahdistavasta miehestä. Sitten alkoi mennä jutut niin levottomiksi, että estin.
Ei vaan jaksa lukea näitä pitkiä ja surkeita vuodatuksia. Jos edes yrittäisi tiivistää sanomisen pariin kappaleeseen mutta kun ei vaan onnistu. On se niin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän nää tarinat ole todellisia, eihän?
Valitettavasti on tosia.
Pitkää surkeaa kirjoitustani ei ole mikään pakko lukea, voi klikata edellistä kommentoimatta mitään. Ja ennen kuin palstalle tyypillinen provohuutelu edes alkaa, niin menkää johonkin toiseen keskusteluun hokemaan, olkaa niin ystävällisiä. Kiitos niille, jotka asiallisesti viitsivät vastata.
Ap
Ikäväkseni on todettava, että välinne ovat menneet ikuisiksi ajoiksi. Tuosta ei enää palata ystävyyteen, sikäli mikäli se miehen puolelta on ikinä pelkkää ystävyyttä ollutkaan
Miehet eivät osaa olla ystäviä. Joko lopulta aletaan vongata, tai dumpataan naispuolinen ystävä täysin arvottomana sivuun mitään sanomatta, kun löytyy uusi "oikea tyttöystävä" joka hoitaa miehen ilmaisen terapeutin ja tunnetulkin tarpeet.
Miehet näkevät naiset vain tarpeidensa tyydyttäjinä; useimmiten seksuaalisten, mutta monesti myös terapeutin tarpeensa ilmaisina täyttäjinä. Kun näitä avuja ei joko heru tai ne saadaan muualta, pitkäaikainenkin "ystävä" heivataan mäkeen koska sille ei ole enää käyttöä. Ja käytän tietoisesti sanaa "sille", koska miesten silmissä nainen ei ole ihminen ja persoona, vaan käyttöhyödyke.
Koska et pysty sanomaan mitään suoraan vaan oot ylikitti kynnysmatto (kuten niin moni meistä naisista), niin ghostaaminen on sun ainut vaihtoehto. Et voi olla sekä kiltti ja myöntyväinen että pitää rajojasi, joten sun nyt vaan täytyy pitää rajasi ja laittaa välit hiljaa poikki. Et vastaa enää mihinkään mitä se sanoo tai tekee, jos et kokonaan kykene blokkaamaan.
Itse olisi blokannut kaikkialla ekasta ikävästä kommentista vaikka olisin siinä tilanteessa esittänyt et ok.
Tyypillistä. Ns. kaverisi ylittää rajat ja käyttäytyy huonosti, ja sitten sinä et voi ghostata, koska se ei olisi aikuista käytöstä.
Näetkö ristiriidan?
En itse enää ikinä alistu ko. p*skaan. Olen kulkenut tuon tien aivan liian monta kertaa: antanut toisia mahdollisuuksia, säilyttänyt sian kasvot ja vältellyt draamaa.
Vaikka hän skarppasi hetkeksi, uusi iskuyritys tulee aina. Usko mua!
Vierailija kirjoitti:
Eihän nää tarinat ole todellisia, eihän?
Kyllä nämä on. Olet onnekas, jos olet säästynyt näiltä. Se toki auttaa, ettei ole miesten kaveri ollenkaan.
Minulla on edelleen pari miespuolista kaveria, mutta heidän kohdaltaan en ole ikinä aistinut mitään. JOS jotain tulisi, pistäisin liinat kiinni heti.
T. 12
En sanoisi mitään, miksi ahdistelevalle juipille pitäisi selittää mitään. Kai hänellä on omat aivot, ellei alkoholi vie. Alkoholia lipittävä tai itsekäs ei edes kuuntele, ehkä vain loukkaantuu, jos selität syitä "eroon". Miksi hän itse luo kiusallisia tilanteita, tuskin hän niitä selittelee tai huono selitys kun sitä ei voi selittää millään. Olen huomannut saman nuorempana, että tyypit sitten ihmettelevät kun naiset katoavat väärien kommenttien jälkeen. Ehkei välitä edes siitä.
Jos ystävyytenne on kestänyt vuosia ilman ongelmia, niin miehellä voi olla omassa parisuhteessa ongelmia, jotka ovat laukaisseet ajatuksen katsoa onko ruoho vihreämpää aidan takana. Itselleni kävi näin oman avioeron aikana ja varmasti kommentoin jotain hieman kyseenalaista keskusteluissa parin ystäväpiiriin kuuluvan naisen kanssa.
Miten ystävyydelle kävi? No eipä ole vaikea arvata, kyllä se aika pitkälle oli siinä. Ymmärsin toki itsekin pahimman hälvettyä tilanteen, mutta ihminen ei stressaavissa tilanteissa aina ajattele selkeästi. Olen tietysti kiitollinen, että naiset painoivat asian villaisella ainakin ulospäin eivätkä nostaneet meteliä.
No entä vaihtoehtosi? Jos et pysty jatkamaan ystävyyttä niin olisi tietysti hienoa jos voisit päättää ystävyytenne toteamalla tämän miehelle asiallisesti. Mikäli et siihen pysty niin sitten ghostaaminen lienee ainoa vaihtoehto.
Tähän sitten se klassinen lopetus: Ystävyys ei miehen puolelta tarkoita sitä etteikö nainen voisi olla myös seksuaalisesti kiinnostava. Sen kanssa joko pystyy elämään tai sitten ei.
Eikös hän ole jo tajunnut itse kuten kerroit ja jättänyt sinut rauhaan? Asiat siis hoidettu.
Miehillä on niin erilainen suhtautuminen seksuaalisuuteen kuin meillä naisilla. Miehille seksuaalisyys on voimakkaan fyysistä ja himon leimaamaa.
Taas yksi todiste ettei mies voi olla hottisnaisen kaveri.