Söisittekö viikon vanhaa ruisleipää?
Uskaltaako syödä viikon jälkeen päiväyksen? Pakastinta kun ei tässä talossa ole..
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä leivät homehtuu 2-3 päivää päiväyksestä. Aika pitkään sulla säilynyt tuo leipä.
Puhut nyt varmaankin vaaleasta leivästä, ranskanpullasta? Et siis oikeasta ruisleivästä?
Puhun molemmista leivistä.
Vierailija kirjoitti:
En söisi, voi olla piilohometta, jota ei silmillä näe.
Vajaaälyisen vastaus. Onko päässä piilohometta? Ei se ole piilohometta kirjoituksesta päätellen.
Sydän kaura leivässä jota syön on tosi lyhyt syömisaika siksi laitan sen jääkaappiin että saan sille pidemmän syömisajan.
Jos ei ole homehtunut tiivissä muovipussissa kosteuden kanssa.
Kuivana ruisleipä säilyy todella pitkään. Pehmeää ruisleipää voi kuivata huoneenlämmössä, jolloin siitä tulee kuin varrasleipää, eli näkkileivän tapaista ruisleipää ja se säilyy.
Mä en kyllä koskaan ees katso leivän parasta ennen-päiväystä. Kyllä sen näkee ja haistaa/ maistaa, jos ei ole enää ns.syötävää. Enkä kyllä oo ikinä kuullut kenenkään saaneen ruokamyrkytystä ns.vanhentuneesta leivästä 🙄
Vierailija kirjoitti:
Sydän kaura leivässä jota syön on tosi lyhyt syömisaika siksi laitan sen jääkaappiin että saan sille pidemmän syömisajan.
Itse paloittelen ja pakastan usein nuo , ei takuuvarmasti homehdu kun ottaa vaan sen verran kerrallaan sulamaan kuin tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Ruisleipää voi aina syödä , vanhanakin.
Ei voi, valitettavasti!
Maistuisi kyllä, mutta kun ei hampaat enää kestä! Täytyy tehdä leipäressua vain.
Syön kuivahtanutta ruisleipää. Ei kannata
liikaa tuijotella päiväyksiä.
Söisin, jos ei näkyvää/haistettavaa hometta tms.
Mä en oo tiennyt tota, ettei kannata ilmeisesti pitää ruisleipää tiiviisti suljettuna muovipussissa. Eli kiitos tiedosta! :)