Netissä sinua kiusannut tyyppi haluaa tavata - ajatuksia?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siinä harvinaisessa tapauksessa että kiusaaja haluaisi oikeasti pahoitella ja korjata tilanteen, niin siihen ei vaadita näkemisen vaatimista vaan kiusaaja pystyy pyytämään anteeksi ja löytämään sanat sydämestä ihan netissä, jos ei ole blokattu, niin pystyy yksityisestikin pahoittelemaan ja sitten myös yleisesti jos on yleisesti tehnyt kiusaamistakin. Jos käytös ei ole muuttunut, on pahoittelu pelkkää jippoilua ja testailua. Tässä puhutaan harvinaisesta tapauksesta, against all odds, jossa kiusaaja olisi kehittynyt ja haluaa oikeasti pahoitella.
Yleinen kuvio on se, että kiusaaja kiusaa ja piirre on luonteessa, muuttuminen on epätodennäköistä.
Uhrin ei kannata lähteä riskeeraamaan.
Minä ajattelen myös, että hyväksyn aidon anteeksipyynnön - kunhan se ei ole narsistisesti laadittu tyyliin *olen pahoillani että sinusta _tuntui_ siltä*, vaan ihan rehellinen myöntö omasta paskuudesta ja siitä, että halusi satuttaa ja nautti siitä. Ei tarvitse oikeastaan olla edes pahoillaan, koska aidosti uskon ettei hänen sielunelämällään sellaiseen edes pysty; riittää että myöntää. Sen sijaan en näe oikein mitään syytä tapaamiselle, jo aiemmin häntä inhotti ja ahdisti minun erilaisuuteni ja sairastamiseni, heikkouteni. Niistä hän minua kiusasikin. Luultavasti olen hänen mielestään ulkoisesti aivan yhtä kuvottava, mikäpä sitä muuttaisi.
Juu, tuo ei ole mikään todellinen anteeksipyyntö vaan narsistinen kettuilufraasi ilman mitään painoarvoa.
Vinkki: kun ymmärtää, että kiusaajan aivot lähtevät valehtelun, venkoilun ja ärsyttämisen raiteilta, niin silloin ymmärtää että kiusaaja ei tule myöntämään totuutta ja todellisuutta, se menisi heidän etujaan vastaan. Sama juttu kuin rikollisten kanssa, eivät he yleensä myönnä ja ota vastuutta, tietenkään.
Kun siis ymmärtää, että ei ole mitään muuta odotettavaa ja todennäköistä kuin saman jatkuntaa ja vääristelyä, ei kannata uhrata aikaansa ja energiaansa ja odottaa positiivista tulosta. Kiusaajan tarkoitus ei ole se, vaan kiusata ja päästä laistamaan kaikesta, käännellä asiat kieroin päin.
Juuri katsoin elokuvan, jossa luonnevikainen mies onnistui lähes syyttämään uhriaan rikoksesta, jonka itse oli tehnyt, sitä ennen mies yritti kaasuvalottaa saman naisen luulemaan itsensä seonneeksi ja jopa väkivaltaiseksi (väitti ettei unilääkkeessä ollut nainen muistanut lyöneensä miestä ja aiheuttaneensa tälle ruhjeet, jotka mies oli saanut tappaessaan seurustelukumppaniaan) .
Hälyyttävä merkki on juuri se, jos kiusaaja fabrikoi todellisuutta. Ei pysty pysymään siinä, kääntää ihan miten päin vaan asiat, ei moraalia.
Ei sellaisen kanssa voi asioida. Ymmärtää vaan pysyä kaukana. Se on tajunnan räjäyttävää lieroilua, siis sellaista että on kuin silmät selällään katsoisi jotakin uskomatonta tolkuttomuutta ja selkärangattomuutta.
Tosi harmi että sinuun tutustui haavoittuvaisena aikana aivan vääräntyyppinen henkilö, joka tukemisen ja hyvän sijaan päinvastoin aiheutti sinulle lisää tuskaa. Onneksi se kävi ilmi aiemmin kuin vasta joskus, kun olisitte reaalielämässä ehtineet nähdä ja taas olisi tullut takkiin. Se mikä on luonne, se on se. Toisaalta jos kyse on epäkypsyydestä, niin se vie aikaa ja sinun ei tarvitse uhrata itseäsi kypsyytensä eteen. Saman jatkuminen on todennäköinen jatkumo.
Tuossa on vielä se, että itsetunto voi olla herkillä ja ihminen voi kaivata toiselta hyväksyntää, vaikka sitä ei tarvita. Vääräntyyppinen ilkimys näkee silloin paikan käyttää valtaa, loukata epävarmuuksien aiheilla ja saada toisen tuntemaan olonsa arvostelun alaiseksi ja huonoksi. Kun toisaalta se oleminen voisi olla mukavaa, piristävää, jopa onnea tuottavaa.
Jos on kylmää, se on kylmää, ovi kiinni.
Juuri näin.
Halusin kartoittaa ihmisten mielipiteitä, ystävä on harkinnut nettikiusaajan näkemistä "asioiden selvittämiseksi" mutta olen saanut hänet tajuamaan, että ei kannata asioida vikapäisten kanssa, oikeasti. Itselläkin on kokemusta siitä, että netissä kiusannut olisi utelias vielä näkemään irl.
Minulle asia on selvä. Pelottavaa ja turvatonta. Rikolliseen, vähintäänkin kalasteleevaan toimintaan viittavaa. Ei.
Rikosilmoitus ja viranomaiset asialle, jos turvallisuutta tms uhataan, häiritään, rikotaan lakia.
Nettikiusaamisesta voi seurata myös rikoksia ja seuraamuksia, stalkkaamista, tietomurtoja, kunnianloukkauksia, jne.
Joten kannattaa olla ok, myös netissä.