Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kehonkuvan dysmorfia (BDD), onko muita?

BodyDysmorf
15.03.2023 |

Kärsin kuulemma kehonkuvan dysmorfiasta, eli BDD:stä. Näen itse itseni (ainakin ympärillä olevien ihmisten mukaan) paljon lihavampana kuin olen, moni myös sanoo etten ole lihava/ylipainoinen lainkaan ja en voi tätä käsittää peiliin katoessa. Painoindeksin mukaan olen normaalipainoinen (22.3). Lantioni on 94cm ja vyötärö 71cm, pituutta 154cm. BDD:hen on löytynyt lääkitys, joka auttanut jonkin verran.

Suurimpana ongelmana ovat vaatteet: näytän 99% erilaisissa vaatteissa todella lihavalta. Olen nyt monta vuotta kulkenut pelkissä verkkareissa, koska kaiken muunlaiset vaatteet, mekot, farkut, housut yms saavat minut näyttämään ainakin omasta mielestä todella tuhdilta ja kaikki on makkarankuoria päällä kun itse peilistä katson. Vaatteet eivät saa kiristää vähääkään, tai edes tuntua vyötäröllä, tämä on minulle merkki siitä, että olen lihava. Mm. koen suurta ahdistusta jos paita ei pysy alhaalla vaan nousee ns "vatsan päälle", koska silloin koen olevani lihava jos paita ei pysy alhaalla. Olen tätä ratkaissut sillä että laitan nykyään paidan esim verkkareiden sisään ja peilistä olen katsonut että näytän jopa hoikalta silloin. Tämä on auttanut sen verran, etten käytä päivästä tunteja siihen, että tarkistelen miten paita laskeutuu päälle. Tämä on kuitenkin nyt johtanut siihen, että googlettelen "saako" nainen pitää paitaa aina housujen alla, vai onko se merkki lihavuudesta ettei "voi" pitää paitaa housujen päällä. Korkeavyötäröiset housut ovat kauhistus, koska ne tietysti painaa keskivartaloa, jolloin tunnen itseni koko ajan "syöttöporsaaksi". Lisäksi pelkään että tulee sellainen "pömppö" vatsan kohdalle kun housut nousee vatsan päälle, mitä en voi kerta kaikkiaan sietää. Näen kyllä että hyvin erikokoiset naiset istuvat housuilla jossa tulee sellainen "pallomaha", mutta jostain syystä vain minä näyttäisin sellaisissa housuissa rumalta, idiootilta, vähä-älyiseltä ja halveksittavalta. Muista naisista en ajattele näin, vain itsestäni. Verkkarit tämän tietysti piilottaa. Olen esim mieheltäni ja muutamalta ystävältä kysellyt tuleeko minulle sellainen pallomaha kun istuin farkuissa, mutta hän kerta toisensa jälkeen sanoo että ei. Kuitenkin itse peilistä ja omilla silmillä näen että sellainen hillitön pallo tulee vatsan kohdalle kun istun. Olen aivan umpikujassa oman kehonkuvani takia ja tuntuu että elämää rajoittaa aivan hirveästi kun ei voi pitää juuri mitään vaatteita päällä, koska näyttää lihavalta. Tämä sitten saattaa johtaa minulla hirveään melt downiin, monen tunnin itkemiseen ja siihen etten lähde kotoa pois. Terapiassa tätä on yritetty myös hoitaa, tuloksetta.

Jatkuu seuraavassa viestissä.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän alustukseen nyt liittyen pari kysymystä:

Arvotatko sinä ihmisiä painon/kehon koon mukaan, vai oletko oikeasti sitä mieltä, että ihmiset ovat niin eri muotoisia ja kokoisia, että tällaisiin kehon koon asioihin ei pitäisi kiinnittää niin paljon huomiota?

Kiinnitätkö sinä huomiota ihmisten istuessa "pallomahoihin"? Onko se ehdoton ei että sellainen tulisi, vai onko se hyväksyttävää ja normaalia?

Oppiiko BDD:n kanssa elämään ja näkemään oman kehonsa oikein ja/tai armollisemmin?

Jos joku muu kärsii myös BDD:stä, olisi mukava kuulla. BDD ei liity ainoastaan paino-asioihin, joten olisi mukava kuulla myös muista BDD:hen liittyvistä ongelmista.

Kiitos että jaksoit lukea tänne asti, aurinkoa tähän päivään kaikille! -AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi