En saa päättää missä asun :/
Oon 18v nuori.
Asun tällä hetkellä kuntoutuskodissa joka on tehostettua palveluasumista (=ohjaajat myös yöllä paikalla) mt-ongelmien vuoksi.
Haluaisin asua tukiasunnossa jossa ohjaajat paikalla vain klo 8-20.
Lähetettiin vanhempieni kanssa hakemus yhteen sellaseen mutta eilen tuli soitto että en pääse sinne koska eivät kuulemma voi tukea tarpeeksi siellä tms
Ärsyttää paljon.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Aika harva saa päättää asumisestaan. Aina joku sanelee jotenkin.
Olet 18v ja voit milloin tahansa muuttaa omillesi. Tiedät itsekin ettet pysty, joten ota apu vastaan. Ehkä vuoden päästä pääset haluamaasi paikkaan. Sinun pitää parantua, ottaa vastuu ja näyttää olevasi aikuinen.
En jaksa oottaa vuotta. Ei ole mitään mistä parantua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet 18v ja voit milloin tahansa muuttaa omillesi. Tiedät itsekin ettet pysty, joten ota apu vastaan. Ehkä vuoden päästä pääset haluamaasi paikkaan. Sinun pitää parantua, ottaa vastuu ja näyttää olevasi aikuinen.
Eli ongelma tuli juuri tuossa. Et tajua itse olevasi sairas. Ei kukaan terve tuollaiseen paikkaan joudu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ongelma tuli juuri tuossa. Et tajua itse olevasi sairas. Ei kukaan terve tuollaiseen paikkaan joudu.
on mulla mt ongelmia mutta oon menettänyt toivon parantumisesta
-ap
Pääkoppa kuntoon ja töihin. Rahalla saa ja hevosella pääsee.
Olen ollut tuollaisessa paikassa työssä ja siellä pidetään paljon omahoitajakeskusteluita ,juurta jaksain mennään kaikki asiat läpi,kuntoutuminen,jaksaminen,menneisyys ,koulutus/koulut jne.Varmasti on on SYY miksi juuri nyt olet siellä.Kaikki tehdään kuitenkin sinun parhaaksi pitkässä juoksussa.Hoitajat on mukavia ja kannustavia.
Yksi asia olisi ehkä hyvä sisäistää. Nuori ihminen mielestään muutenkin tietää kaiken, ja etenkin toki omista asioistaan. Mutta hän on kuitenkin ensikertalainen ja vasta harjoittelee kahdeksantoistavuotiaana oloa.
Hoitojärjestelmällä on kertynyttä tietoa ikäistesi pärjäämisestä. Asenteen korjaaminen voisi olla hyvä alku siihen, että ahdistus lievenisi. Toki voi olla niin, että hoitajasi on hölmö ja perustelut sekavat, mutta silti on hyvä yrittää katsoa tilannetta laajemmin kuin omien tuntemusten kautta.
Jos sinut on katsottu liian passiiviseksi, niin senhän asian voit muuttaa tomeroitumalla. Sitä voi harjoitella.
Käyttäjä41805 kirjoitti:
Olen ollut tuollaisessa paikassa työssä ja siellä pidetään paljon omahoitajakeskusteluita ,juurta jaksain mennään kaikki asiat läpi,kuntoutuminen,jaksaminen,menneisyys ,koulutus/koulut jne.Varmasti on on SYY miksi juuri nyt olet siellä.Kaikki tehdään kuitenkin sinun parhaaksi pitkässä juoksussa.Hoitajat on mukavia ja kannustavia.
Ei oo ollu yhtään omahoitajakeskustelua näiden 2kk aikana mitä oon ollu siellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
No niin... luuletko ettei toivottomuus näy päällepäin? Totta kai sinua holhotaan silloin. Tilanne muuttuu sitä myötä kun alat miettiä, miten saat elämästäsi tehtyä parempaa tässä ja nyt. Ilman, että ripustat toivosi tuollaisiin asioihin, jotka ovat vain oljenkorsia. Ota vastuuta. Aika vakavienkin mt-ongelmien kanssa voi tulla toimeen ja elää olosuhteisiin nähden hyvää elämää.
Tähän vastaajilla ei selkeästi ole koskaan ollut kokemusta laitoksissa olemisesta. "Kyllä ne tietää sinua paremmin" joo, joskus näin jos asiakas ei ole todellisuudessa kiinni, mutta oman kokemukseni mukaan laitoksissa kyllä holhotaan, infantilisoidaan ja vähätellään ihmisiä perusteetta. Kun ollaan totuttu ajattelemaan, että kaikki tietyn diagnoosin ihmiset nyt vaan on absoluuttisen samanlaisia keskenään.
Tsemppiä ap. Ei se ikuisuuksia kestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apNo niin... luuletko ettei toivottomuus näy päällepäin? Totta kai sinua holhotaan silloin. Tilanne muuttuu sitä myötä kun alat miettiä, miten saat elämästäsi tehtyä parempaa tässä ja nyt. Ilman, että ripustat toivosi tuollaisiin asioihin, jotka ovat vain oljenkorsia. Ota vastuuta. Aika vakavienkin mt-ongelmien kanssa voi tulla toimeen ja elää olosuhteisiin nähden hyvää elämää.
No en tiedä miten muuttaa tilannettq
Vierailija kirjoitti:
Tähän vastaajilla ei selkeästi ole koskaan ollut kokemusta laitoksissa olemisesta. "Kyllä ne tietää sinua paremmin" joo, joskus näin jos asiakas ei ole todellisuudessa kiinni, mutta oman kokemukseni mukaan laitoksissa kyllä holhotaan, infantilisoidaan ja vähätellään ihmisiä perusteetta. Kun ollaan totuttu ajattelemaan, että kaikki tietyn diagnoosin ihmiset nyt vaan on absoluuttisen samanlaisia keskenään.
Kiitos. Mulle ei oo ees annettu mahdollisuutta näyttää pärjääväni yksin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se myöhemmin onnistuu, harmittaahan tuo varmasti mutta parempi ehkä kuitenkin näin, ettet joudu pulaan liian vähäisen tuen takia. Muista että tämä on vain nykyinen tilanne, tulevaisuus voi sitten olla jotain muuta.
Koen että pystyisin asumaan yksin.
Se mitä sä koet ei välttämättä ole kuitenkaan totuus ja ammattilaiset näkevät asiat eri tavalla. Katsovat, että tarvitset enemmän tukea kuin itse tajuat tarvitsevasi.
Enköhän tiedä kuitenkin itseni paremmin kuin kukaan muu.
En kestä olla täällä. Ohjaajat kohtelevat minua väärin
Ikävä kyllä et välttämättä tiedä sitä itse paremmin. Tuskin ohjaajat kohtelevat sua väärin vaan et vain siedä sitä, että pitää noudattaa talon sääntöjä, tehdä arkisia asioita, keskustella terapiamielessä jne.
Noudatan kyllä sääntöjä ja teen arkisia asioita. Keskustelutkin kelpais mutta nuo puhuu mulle epäasiallisestk.
Se on hyvä että saat aikaan. Anna esimerkkejä epäasiallisesta puheesta, vaikea kommentoida muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se myöhemmin onnistuu, harmittaahan tuo varmasti mutta parempi ehkä kuitenkin näin, ettet joudu pulaan liian vähäisen tuen takia. Muista että tämä on vain nykyinen tilanne, tulevaisuus voi sitten olla jotain muuta.
Se mitä sä koet ei välttämättä ole kuitenkaan totuus ja ammattilaiset näkevät asiat eri tavalla. Katsovat, että tarvitset enemmän tukea kuin itse tajuat tarvitsevasi.
Ikävä kyllä et välttämättä tiedä sitä itse paremmin. Tuskin ohjaajat kohtelevat sua väärin vaan et vain siedä sitä, että pitää noudattaa talon sääntöjä, tehdä arkisia asioita, keskustella terapiamielessä jne.
Noudatan kyllä sääntöjä ja teen arkisia asioita. Keskustelutkin kelpais mutta nuo puhuu mulle epäasiallisestk.
Se on hyvä että saat aikaan. Anna esimerkkejä epäasiallisesta puheesta, vaikea kommentoida muuten.
En viitsi kommentoida ettei mua tunnisteta
Nyt huijaat,kuuluu omahoitajien viikko-ohjelmaan !Ootkohan oikeesti 18v ja tilanne tuo vai Provoiletko täällä tai Trollailet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin koska ilmeisesti et pärjää siellä missä olet. Sinun pitää ensin pärjätä siellä niin sitten pääset eteenpäin. Näytä niille Jos olet kunnossa. Ole aktiivinen osallistu kaikkeen. Anna ideoita, juttele kaikkien kanssa auta kaikkia. Harrasta, kokkaa, mene nukkumaan ajoissa ja herää aikaisin ja tartu aamun toimiin niihinkin mitä kukaan ei pyydä eli autat muita. Jos et opiskele hommaa opiskelupaikka ja menet sinne opintoihin. Tapaa sukua ja ystäviä.
Tämä on sellaista normaalia elämää jota sinulta odotetaan että pärjäät yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä vain hakeen töitä ja asuntoa. Saat nuo hoidettua niin sitten odottaa pino laskuja. Aikuisena olo on yhtä asioiden hoitoa ja laskun maksua. Kaikki pitää huolehtia itse ja yrittää selvitä töistä ja ongelmista. Ei helppoa, jos niitä ongelmia on jo valmiiksi.
Siis ymmärsinkö oikein, että oot vasta 2kk ollut siellä?
Malttaisitko odottaa omille muuttoa vielä, muistan kyllä miten pitkältä aika voi tuntua nuorena.
Itse lähdin ammattiopintoihin 22v ja valmistuin "vasta" 25 vuotiaana. Opintojen alussa tuntui, että kestää ikuisuuden.
Nyt ajattelen toisin.
Tsemppiä sulle ja malttia
Elämä on tässä, ei karkaa mihinkään.
Opiskeletko/onko ammattisuunnitelmia tms ?
Mietiskele rauhassa millaista elämää haluat
Kirjoita päiväkirjaa
Juttele niiden hoitajien kanssa että sulla on tavoite pärjätä ilman yöllistä tukea. Kysy miten voit osoittaa että olisit pärjäävä. Pyri sitten noudattamaan ohjeita. Jos he ovat epäasiallisia älä itse sorru silti samaan. Ja muista että kärsivällisyys on yksi kypsyyden merkki. Taistele epätoivoa vastaan, ei tuo tavoitteesi ollenkaan mahdottomalta kuulosta mutta sen eteen pitää nyt olla valmis työskentelemään pitkäjänteisesti vaikka se tuntuisi turhauttavalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En viitsi kommentoida ettei mua tunnisteta
Yksityiskohdat voi muuttaa. Se on tärkein, että ymmärtää, mihin sävyyn olet itse puhunut ja miten sinulle on vastattu. Eli mikä tekee puheesta epäasiallista.