AMK YHTEISHAKU KEVÄT 2023
Niin se taas alkoi.. ja opintopolku kaatui :)
Jospa ennen töihin lähtöä pääsisi laittamaan haut sisään!
Kommentit (2176)
Vierailija kirjoitti:
Onkohan muita, jotka olleet 1. varasijalla jo kolme viikkoa...? Ihmettelen niiden hermoja, joilla on esimerkiksi muutto edessä jos vastaus tosiaan tulee vasta 01.08 ja koulu alkaa 15.08 :(
Minä olen roikkunut 1. varasijalla siitä lähtien, kun todistusvalintojen tulokset tuli.
Pöhh kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
92 pistettä? Voiko pitää paikkaansa.
Valitettavasti.. Omat pisteet 138, alin valittu 46.
Oletko ottanut yhteyttä koululle, voiko tuo olla tottakaan?
Olen ottanut, mutta totta se on :( Ensikertalaisille varattu 80% paikoista, loput muutamat paikat vielä jaetaan melkein puoliksi ammattikoulu ja lukiotaustaisille ei-ensikertalaisille ja ensikertalaisille paremmuusjärjestyksessöä. Eli yo-todistusvalinnassa pääsee muutama ei-ensikertalainen opiskelija sisään.
Tää on kyllä nihkeetä. Ite olen jälkikäteen todennut, että olen väärän ammattikorkeakoulututkinnon suorittanut. Ei ole minun alaani se yhtään. Lisäksi kun 19 -vuotiaana pitäisi tyyliin tehdä "lopullinen päätös" siitä, että mitä aikuisena teet, niin onhan tuo brutaalia. Pyrin itse tänä vuonna vaihtamaan alaa, mutta taakkana on aiempi ammattikorkeakoulututkinto. Lähestulkoon mahdotonta päästä suorittamaan toista ammattikorkeakoulututkintoa, jos on jo taustalla yksi tutkinto.
Tai hyvänä toisena esimerkkinä, jos olet opiskellut ns. väärän alan, jossa ei töitä riitä, niin alan vaihtaminen on todella hankalaa. Mielestäni tämäkään ei palvele yhteiskuntaa millään tavalla, jos olet työtön ja et pääse opiskelemaan, jonka johdosta voisi työllistyä, eikä tarvitsisi elää yhteiskunnan tuilla.
Millä perusteella on "lähes mahdotonta" päästä opiskelemaan toista AMK-tutkintoa jos on taustalla jo yksi tutkinto?
Vierailija kirjoitti:
Pöhh kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ottanut, mutta totta se on :( Ensikertalaisille varattu 80% paikoista, loput muutamat paikat vielä jaetaan melkein puoliksi ammattikoulu ja lukiotaustaisille ei-ensikertalaisille ja ensikertalaisille paremmuusjärjestyksessöä. Eli yo-todistusvalinnassa pääsee muutama ei-ensikertalainen opiskelija sisään.
Tää on kyllä nihkeetä. Ite olen jälkikäteen todennut, että olen väärän ammattikorkeakoulututkinnon suorittanut. Ei ole minun alaani se yhtään. Lisäksi kun 19 -vuotiaana pitäisi tyyliin tehdä "lopullinen päätös" siitä, että mitä aikuisena teet, niin onhan tuo brutaalia. Pyrin itse tänä vuonna vaihtamaan alaa, mutta taakkana on aiempi ammattikorkeakoulututkinto. Lähestulkoon mahdotonta päästä suorittamaan toista ammattikorkeakoulututkintoa, jos on jo taustalla yksi tutkinto.
Tai hyvänä toisena esimerkkinä, jos olet opiskellut ns. väärän alan, jossa ei töitä riitä, niin alan vaihtaminen on todella hankalaa. Mielestäni tämäkään ei palvele yhteiskuntaa millään tavalla, jos olet työtön ja et pääse opiskelemaan, jonka johdosta voisi työllistyä, eikä tarvitsisi elää yhteiskunnan tuilla.
Millä perusteella on "lähes mahdotonta" päästä opiskelemaan toista AMK-tutkintoa jos on taustalla jo yksi tutkinto?
Koska ensikertalaiset ovat etusijalla ja heille menee huomattava osa paikoista jo todistusvalinnassa. Tietty prosentti sisäänotetuista täytyy olla ensikertalaisia ja näin ensikertalaisena alin hyväksytty pistemäärä voi olla jonkin verran alhaisempi kuin toiskertalaisilla. Käytännössä tämä on johtanut siihen, että jos paikkoja on yhteensä vaikkapa 50 kpl niin toiskertalaiset taistelee jostain10-15 paikasta yhdessä loppujen ensikertalaisena kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pöhh kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ensikertalaiset ovat etusijalla ja heille menee huomattava osa paikoista jo todistusvalinnassa. Tietty prosentti sisäänotetuista täytyy olla ensikertalaisia ja näin ensikertalaisena alin hyväksytty pistemäärä voi olla jonkin verran alhaisempi kuin toiskertalaisilla. Käytännössä tämä on johtanut siihen, että jos paikkoja on yhteensä vaikkapa 50 kpl niin toiskertalaiset taistelee jostain10-15 paikasta yhdessä loppujen ensikertalaisena kanssa.
Toiskertalaisuuteen riittää myös se, että on ottanut paikan vastaan amkissa tai yliopistossa vuoden 2014 jälkeen. Vaikket olisi opiskellut yhtään olet toiskertalainen.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan muita, jotka olleet 1. varasijalla jo kolme viikkoa...? Ihmettelen niiden hermoja, joilla on esimerkiksi muutto edessä jos vastaus tosiaan tulee vasta 01.08 ja koulu alkaa 15.08 :(
Kyllä kaikki järjestyy.
Vierailija kirjoitti:
Harmi, harmi. Oma lapsi lopettanut jo 2 eri alaa. Eihän se kumpaankaan sopinut, mutta silti ottaa päähän. Opiskelun lopettaminen on vaan niin tyhmää, kannattais puskee vaikka sisulla läpi!
Amkissa olisi sekin, että voisi yrittää siirtyä siirtohaulla joko ihan eri koulutukseen tai sitten toiseen amkkiin. Tai sitten amk- n suoritettua pääsisi hakemaan suoraan maisterihaussa yliopistoon. Toki tässä täytyisi selvittää mille aloille tämä siirtyminen miltäkin alalta on mahdollista sillä maisterihaun edellytyksenä on se tutkinto soveltuvalla alalta.
Vierailija kirjoitti:
Harmi, harmi. Oma lapsi lopettanut jo 2 eri alaa. Eihän se kumpaankaan sopinut, mutta silti ottaa päähän. Opiskelun lopettaminen on vaan niin tyhmää, kannattais puskee vaikka sisulla läpi!
Niin, siinä on puolensa ja puolensa. Keskenjäänyt korkeakoulututkinto saattaa jäädä kummittelemaan jatkossa mutta jos puskee väkisin läpi sen väärän alan tutkinnon niin tukikuukaudet ja aikaa menee hukkaan jos ei loppupeleissä tule edes tekemään töitä sillä alalla.
Keskeytyksiä varmaan myös tulee jos yrittää liikaa etsiä sitä omaa unelma-alaa, hahmottamatta että se kivakin työ on usein tosiaan vaan työtä
No niin, jospa tänään taas tapahtuisi varasijojen kanssa.
Mulle pamahti viime perjantaina välittömästi kolmen jälkeen viesti, että paikka myönnetty.
Toiveikkain mielin loppuun saakka 😁🤞🏻
Vierailija kirjoitti:
Ei-ensikertalaisena varasijalla todistusvalinnassa 2, Vipusessa näkyy että vielä on paikkoja hyväksymättä.. saapa nähdä😅 Meinaa hiukan ärsyttää, kun omat pisteet tällä hetkellä 92 pistettä paremmat kuin ensikertalaisten raja, mutta tätäpä tämä on.
Opiskelupaikan saaminen toiskertalaisena tuntuu melkein lottovoitolta. Pääsin itse kouluun viime syksynä varasijalta 7 todistuspisteillä 147 ja alin hyväksytty ensikertalaisten pistemäärä oli vähän yli 90. Iso haitari siis.
Kertokaa jos huomaatte muutoksia vipusessa tai opintopolussa 😄 T. Kärsimätön
Ja vipunen kaatui 😆 Eiköhän siellä pauku uudet lukemat sitte.
Vierailija kirjoitti:
No niin, jospa tänään taas tapahtuisi varasijojen kanssa.
Toistaiseksi ei muutoksia.
En ottanut paikkaa vastaan, koska en halua mennä nolaamaan itseäni parikymppisten nuorten sekaan. Joku nuori sai siitä paikan. Olisi ollut myös sellaisia kouluaineita, joita en osaa. Jospa sitä kävisi jossain oppilaitoksessa hankkimassa pohjakoulutukseen täydennystä.
Ja jännitys vaan jatkuu :( Ei tätä kestä kukaan :D :D
Jep 😫 mulla varasijat 4, 14 ja 5. Niin lähellä että ei voi vielä heittää hanskoja tiskiin. Mut tulipa piaaan tää piina päätökseen!!
Vierailija kirjoitti:
En ottanut paikkaa vastaan, koska en halua mennä nolaamaan itseäni parikymppisten nuorten sekaan. Joku nuori sai siitä paikan. Olisi ollut myös sellaisia kouluaineita, joita en osaa. Jospa sitä kävisi jossain oppilaitoksessa hankkimassa pohjakoulutukseen täydennystä.
voi sinua. Ei niitä koulusineita etukäteen tarvitse osatakasn. Kaikki kyllä opetetaan siellä koulussa. Toki niillä, joilla on esim. lukio tuoreessa muistissa, on tietyissä aineissa helpompaa. Toisaalta ikä ja kokemus voi taas auttaa joidenkin muiden asioiden omaksumista.
Vierailija kirjoitti:
Menen opiskelemaan sosionimiksi, olen 40+. Vipusen mukaan meitä on aika monta muutakin. Olisit vain mennyt!
2. sijalla oon ja jotenkin luotan, että huomenna illalla tapahtuis jotain niinku viime pe kun porukan oli pakko ottaa paikkoja vastaan ja siitä tulee viikko täyteen.. Meinaa hermot olla heikoilla. En edes kehtaa myöntää kuinka monesti päivässä kirjaudun omaan opintopolkuun tai kyttään vipusta :D :D
Tsempit meille!! Ja toivottavasti tässä ne jotka saanut heti paikan osaa myös arvostaa sitä <3