Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syövätkö vauvat " yleensä" tuttia?

24.11.2006 |

Kysyn siksi, koska olen tavannut tosi paljon ihmettelijöitä vauvamme 5,5kk tutittomuudesta -tyrkytetty ON ja jos jonkinlaista-. Onko siis yleisempää että vauva syö tuttia?? Ei kellään ole mitään prosenttilukuja saatavilla.. :) ?

Niin, tarkemmin kun ajattelen, lähipiirissä on paljon enemmän tuttia syöviä/syöneitä lapsia mitä syömättömiä.. Kuinkas muilla?

ihmettelee Helmi

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä pidetään ihan normaalina, että vauvalla on tutti suussa. Meidän kahdesta lapsesta vanhempi ei ikinä syönyt tuttia (ei huolinut) ja nuorempi syö. Fiftyfifty siis;) Meille ei kyllä kukaan koskaan ihmetellyt esikoisen tutittomuutta eikä sitä todellakaan tyrkytetty ikinä. Eikä kukaan ole myöskään ihmetellyt kuopusta, jolla tutti on aika usein suussa ainakin vaunuissa nukkuessaan. Mutta melkeinpä sanoisin, että on yleisempää että vauva syö tuttia kuin että ei söisi. Ei kovin tieteellistä tutkimusta tämä mutta paljon pieniä lapsia nähneenä sanon näin:) Voi toki olla että olen ihan väärässä...

Vierailija
2/16 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meidän kummatkaan pojat eivät ole syöneet juuri olleenkaan. (3,5v ja 6 kk) Tyrkytetty meilläkin on, mutta ei kelpaa, kuin äitin tissi, tuttipullon tuttikin on meillä out. Lähipiirin lapset kyllä kaikki ovat syöneet tuttia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mutta meilla ykkonen ei juuri tuttiin koskenut, ja 9 kk vanha kakkonenkaan ei ennen viime viikkoa sita syonyt paitsi oisin _kunnes jouduin lopettamaan imetyksen_. Nyt on tutti suussa melkein koko ajan. Taallapain maailmaa nakee myos paljon 4-5 vuotiaita kadulla tutti suussa. Itse miellan sen liittyvan imettamattomyyteen/lyhyeen imetykseen ainakin jollain tavalla. Meidan ykkosta imetettiin lahes 2 vuotiaaksi ja han sai selkeasti imemisen tarpeensa tyydytettya ilman tuttia (tai mina olin hanelle tuttina ;-)). Taalla taas monikaan ei imeta ollenkaan ja siksi lapset syovat paljon tuttia. En itse pida tuttia hyvana enka pahana, meidan tapauksessamme on hyva etta on edes jotain mita poika voi imea, mutta jos parjaa ilmankin niin miksikas ei. Olisi janna tietaa miten imetys ja tutti korreloivat (koska varmasti on imetettyjakin tuttisuita).

Vierailija
4/16 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tutti oli suuri apu mahavaivojen kanssa ja nykyään se on joskus apuna nukahtamisessa. Mutta hereillä ollessaan muuten vain, tyttö 3kk ei tuttia lussuta. Suurimmalla osalla vauvoista, tutuillakin, se tutti on suussa ihan sylissä istuessakin. Vauvoissahan toki on eroja, itse olen pyrkinyt niin vähäiseen tutteiluun kuin mahdollista. Jos vauva ei kaipaa sitä itse, niin en suuhun ole tyrkkäämässä :)

Vierailija
5/16 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskon lapset ja miehen veljen lapset (= viisi lasta yhteensä) eivät ole syöneet tuttia. Myöskään meidän vauva ei ole syönyt tuttia paitsi nykyisin syö, kun menee iltaunille. Meidän neuvolassa ei ainakaan mitenkään tyrkytetä tuttia vauvalle, lähinnä päinvastoin.

Vierailija
6/16 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ole missään vaiheessa ottanut, vaikka joskus yritettiin oikein siihen opettaa kun oli niin kova tuo imemisvietti, mutta kun ei niin ei. Nykyään (9kk) pureskelee ja leikkii niillä muutamilla mitä tuli ostettua alkuun, mutta ei ime. En minäkään prosenttiosuuksista tiedä, mutta kyllä oon ittekin huomannut että kaikki vain olettaa että tuttia vaan esim. yöllä kun heräilee tai muihinkin suruihin, vaikka yritän sanoa että ei tosiaan ota, ei senkään vertaa. Ilmeisen harvinaista kai sitten tämä absoluuttinen tutittomuus.

Vierailija
7/16 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

... kelpaa meidän 5-kuiselle tutti, enpä osaa oikein koskaan veikata koska kelpaa ja koska ei. Pari viikkoa sitten valvoskeli yöllä ja kokeilin antaa tuttia ( ei ole juuri yleensä valvonut, kaippa puhkeavat hampaat kutittaa) ja neiti nappasi tutin käteensa ja alkoi kaluamaan pikkuhampaillaan tutin kantaa :) Tissiä saa kyllä paljon imeä ja tunnustan, että lupsutteleekin toisinaan ja iltaisin aina itsensä uneen. Päiväunille vaunuissa joskus nukahtaa tutti tiukasti suussa, yleensä kuitenkin sylkäisee pois ennen nukahtamista. Joskus suuttuessa tutti rauhoittaa, mutta kun hermo on ehtinyt mennä jo kunnolla jurppii tutti vielä lisää...Ottaa tästäkin selvää.

Vierailija
8/16 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kumpikaan muksu ei ole huolinut tuttia. Kuopus vain on ruvennut imemään peukkua antaumuksella, eikä vaihto tuttiin ole onnistunut sitten millään. Olen viime aikoina lukenut jonkin verran tuosta peukun imemisestä ja sen vieroituksesta. Siinä yhteydessä olen törmännyt arvioon, että tutittomia vauvoja olisi noin 10%. Tutin imeminen olisi viime vuosikymmeninä lisääntynyt ja peuku imeminen samaa vauhtia vähentynyt. Mutta tosiaankaan en muista, mistä moista olen lukenut:)

Vierailija
9/16 |
26.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tunne muita tutittomia vauvoja, meillä esikoinen ei syönyt tuttia. Kokeiltiin 5kk asti joka päivä ja 6 eri tuttimerkkiä. Kun vauva oli 2kk yhtäjaksoisesti miehen loman aikana 5pvän aikana klo 16-21 oli tutti suussa vauvalla, siten että vuoroissa pidimme tuttia väkisin vauvan suussa. Ei auttanut.

Vierailija
10/16 |
26.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tilastollisesti 20% vauvoista ei syö tuttia.

Myös meidän neiti kuuluu tähän tutittomien porukkaan ja kyllä olen ihan kyllästymiseen asti saanut kuulla kyselyitä " eikö hän VIELÄKÄÄN syö tuttia?" Nyt neiti kohta 9 kk ja tuntuu, että ollaan pärjätty erittäin hyvin ilman tuttia! Neiti tosin on aina ollut helposti tyynnyteltävissä.

;-)

Nasu-äiti

Vierailija
11/16 |
26.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi vauvan PITÄISI imeä tuttia? Alkoi jossain vaiheessa jo ärsyttämään, kun anoppi kauhisteli vauvamme tutittomuutta ja yritti sitä väkisellä tyrkyttää aina kun nähtiin. Hänellä oli siis hankittuna oma tutti kun meiltä ei moista löytynyt...Emme erityisen aktiivisesti tarjonneet vauvalle tuttia, kun hän ei sitä tuntunut kaipaavan.

Onko siis jollakulla tiedossa hyviä syitä, miksi vauva pitäisi puoliväkisin opettaa tutille?

Vierailija
12/16 |
26.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin neiti söi pienenä tosi vähän tuttia, joskus päiväunilla, ei muuten. Mummu sitä tuttia oli enempi suuhun tyrkkäämässä. oli kai niin tottunut kun veljen lapset ovat syöneet tuttia yli 2 vuotiaiksi ja heillä tutti on ollut miltei kokoajan suussa.

Puolen vuoden iässä otettiin tutti kokonaan pois, kun kerta sitä niin vähän muutenkin tarvitsi. Ajattelin, että kun siitä ei silloin ollut vielä tullut mitään rakasta välttämätöntä niin on helppo ottaa pois. Ja näin siis olikin. Jos taas olisi kasvanut isommaksi olisi tutista voinut tulla rakkaampi ja näin ollen pois ottaminen olisi ollut vaikeampaa.

Olen miettinyt, että kun imetin sillon niin usein, niin sillä oli ehkä vaikutusta, ettei tuttia niin kaivannut. Mä lykkäsin aina tissin suuhun kun alkoi kuulumaan kitinää! =)

Saa nähdä miten toimitaan toisen kanssa, kun ei varmaan enää kerkeä niin usein imettämään kuin esikoista.. Saas nähdä.

Siitä vielä, että eipähän ainakaan tarvi olla öisin tuttia nostelemassa, kun ei sitä tarvitse! Täältäkin kun niin usein saa lukea, että tuttia nostellaan jopa 10 kertaa yössä.. =)

Vierailija
13/16 |
26.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen ei syönnyt ollenkaan tuttia, ei missään vaiheessa missään tilanteessa oppinut vaikka jonkun kerran sitä tarjottiin (silloin oli vielä äp:ssa tutti ja toinen erilainen saatiin vauvalahjana). Poika oli rauhallinen ja tarjosin tosiaan aina rintaa kun vähänkin vingahti.

Toisen kanssa sitten oli toisin, temperamentiltään paljon rauhattomampi ja sellainen, ettei halunnut rintaa kuin nälkäänsä eli rinta ei käynnyt rauhoittumiseen. Yritin opettaa tutille, muttei vauva siihen oikein koskana oppinut, joskus 3-5kk ikämailla söi tuttia jonkun aikaa esim autossa tai kaupassa kun alkoi itkeä eli tutti oli hätävarana.

Kolmannella on kova imemisentarve, ehkä siksi etten imetä eli ei saa tyydyttää imemisentarvetta rinnalla, pullosta syöminen kun on niin nopea toimitus. Sai tutin jo 2vrk ikäisenä laitoksella ja edelleen annamme hänelle tuttia mm rauhoittumiseen, automatkoilla kun kitisee tai kauppa- ja kyläreissuille kun joutuu odottamaan hetken, että maitopullo lämpeää. Joskus kaipaa tuttia nukahtaakseenkin, mutta muuten yritämme ettei tuttia turhaan suuhun laiteta, vain kun lapsella siihen selkeä tarve.

Tunnen kyllä paljon tutittomia vauvoja, mutta useimmitenhan vanhemmat ainakin yrittävät tarjota vauvalle tuttia...

Mayella ja Onni 8 viikkoa

Vierailija
14/16 |
26.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kukaan neljästä ole imenyt tuttia. Kolmosella oli tutti käytössä ristiäisten aikan mutta ei muuten. Emme ole sitä tarvinnet tai halunneet lapselle opettaa. Neuvola lääkäri sanoi, että sillä voi helpottaa ihan pienen vauvan imemisen tarvetta, mutta jo puoli vuotiaalta se olisi syytä vierottaa pois sillä kiinteiden aloittamisen jälkeen tutia ei tarvita.

Mummut ovat kauhuissaan kun tuttia ei käytetä, sillä 60-80 luvuilla lähes kaikilla lapsilla oli tutti.

t. kretu

Vierailija
15/16 |
26.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skyy2:

miksi vauvan PITÄISI imeä tuttia? Alkoi jossain vaiheessa jo ärsyttämään, kun anoppi kauhisteli vauvamme tutittomuutta ja yritti sitä väkisellä tyrkyttää aina kun nähtiin. Hänellä oli siis hankittuna oma tutti kun meiltä ei moista löytynyt...Emme erityisen aktiivisesti tarjonneet vauvalle tuttia, kun hän ei sitä tuntunut kaipaavan.

Onko siis jollakulla tiedossa hyviä syitä, miksi vauva pitäisi puoliväkisin opettaa tutille?

Toisilla vauvoilla on erittäin voimakas imemisentarve. Esim itse olisin halunnut opettaa molemmat muksut tutille, koska multa maitoa tuli runsaasti suihkuamalla, joten vauvat eivät ole pystyneet aikansa kuluksi tissiä lussuttamaan. Ja kuopus tosiaan on nyt neljä kuukautta imenyt antaumuksella peukkua.

Vierailija
16/16 |
26.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tuon imemistarpeen, kun meilläkään tyttö ei viihdy aina sitä rintaa lussuttaen esim. nukahtaessaan, sitten hermostuu ja tutin saatuaan nukahtaa heti. En tarjonnut tuttia ennen kuin vaikutti siltä, että hän sitä tarvii. Ja ilmavaivojen kanssa vauvamme rauhoittui tutin kanssa ja se oli mielestäni paaaaljon parempi vaihtoehto kuin että hän olisi vaan huutanut ja huutanut (kun tissi ei kelvannut, nälkä kun ei ollut ja maitoa tuppaa vaan suuhun)

Mutta sellaset tilanteet vähän ihmetyttää, että esim. joittenkin tuttujen vauvat ovat sylissä ihan tyytyväisinä ja saattavat vähän sanoa jotain öglll tai ägll ja äiti pistää heti tutin suuhun. Niin sillon ihmettelen kyllä, että miksi.