Kun anoppi tuo omat eväät
Harva asia käy tunteisiin yhtä paljon kuin anoppi, joka tuo aina käydessään tarjottavat tullessaan. Siis jos kutsutaan kylään, miksei tajua, että tarjottavaa on varmasti suunniteltu etukäteen. Kyse ei ole mistään ruokaongelmasta, allergiasta tai muusta. Tuntuu, että tekee sen mollatakseen miniää, että teen parempaa.
Kommentit (29)
Sitten vasta olisikin rutinaa, jos anoppi ei toisi mitään. "Anoppi syö meidät konkurssiin, yhyy".
Ei tarvitse syödä ruokia, jotka eivät itselle sovi.
Vierailija kirjoitti:
Täytyyhän niitä tuliaisia olla, kun vieraisille tullaan. Laitat ne vaan kaappiin ja tarjoat sitä mitä oli aikomuskin.
Niin niin. Kaappiin vaan. Omaksi herkutteluksi.
Huomaa että itsekin kirjoitat "Tuntuu, että tekee sen mollatakseen miniää"
Tämä on sinun tunne, mutta asia ei välttämättä ole niin. Monet ikäihmiset eivät halua olla vaivaksi tai heillä voi olla opittuna, että kyläpaikkaan ei mennä syömään toisten ruokia. Jokuhan täällä jossain toisessa ketjussa kirjoitti, että heille oli lapsena opetettu että kun mennään kylään, pitää sanoa tarjottavista että "ei kiitos, minulle ei nyt maistu".
Itse on tuota tapaa ymmärrä, mutta on hyvin mahdollista, että näin on jossain päin Suomea opetettu.
Monesti me loukkaannumme asioista, joita ei ole loukkauksiksi tarkoitettu, koska sukupolvien välinen kuilu on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu kursailukulttuuriin. Eli vaatimattomuuden kaapuun puettua vallankäyttöä. Ikäihmisten suosima tyyli.
Eikä ole. Minun vanhempani ja sisarukseni tuovat monesti jotain tarjottavaa, kun poikkeavat kylään. Itse vien usein myös sinne jotain syötävää mennessäni. Ihan tavallinen hyvä tapa. Ei meillä ne tarjottavat kilpaile mitenkään keskenään.
Mitä jos pakkaat tuomansa ruuat kun ovat lähdösä ja sanot että viekää mennessänne nämä että teillä ei mene.
Vierailija kirjoitti:
Eikö teille ihmiset ole opetettu mitään tapoja. Kyläpaikkaan viedään aina jotain tuliaisia. Ruoka on hyvä tuliainen, koska se ei jää nurkkiin pyörimään. Nykyään ruoka on kallistakin, eli oikein hyvä tuliainen.
Ja tosiaan hyviin tapoihin kuuluu, että nämä tuliaiset asetetaan tarjolle, eikä tungeta mihinkään kaappiin.
Tätä ihmettelen tässä istuessani myös. Tuliaiset kaappiin? Johan on. Täysin sivistymätön ja tietämätön ihminen tekee noin, sellainen joka on tynnyrissä kasvanut.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on sinun tunne, mutta asia ei välttämättä ole niin. Monet ikäihmiset eivät halua olla vaivaksi tai heillä voi olla opittuna, että kyläpaikkaan ei mennä syömään toisten ruokia. Jokuhan täällä jossain toisessa ketjussa kirjoitti, että heille oli lapsena opetettu että kun mennään kylään, pitää sanoa tarjottavista että "ei kiitos, minulle ei nyt maistu".
Itse on tuota tapaa ymmärrä, mutta on hyvin mahdollista, että näin on jossain päin Suomea opetettu.
Monesti me loukkaannumme asioista, joita ei ole loukkauksiksi tarkoitettu, koska sukupolvien välinen kuilu on olemassa.
Nykyisin se kuilu on kyllä hirveän syvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin se kuilu on kyllä hirveän syvä.
Ja eikun syveee, kun diginatiivien lapset pääsevät aikuisiksi.
Onko Sirkka?