Osaako kaikki kuurot lukea huulilta? Entä puhua?
Tapaan lähiaikoina erään parikymppisen kuuron sukulaiseni pitkästä aikaa, voinko olettaa hänen osaavan lukea huulilta ja puhua?
Kommentit (7)
Ja miksi hänen pitäisi osata puhua?
Joskus ennenvanhaan Suomessa pakotettiin kuurojen opetella puhetta ja vieläkin vanhemmat kuurot puhuvat. Onneksi siitä on luovuttu.
toisaalta, jos et ole pitkään aikaan tavannut, mistä tiedät etti ois vaikka implanttia
Jos myöhemmällä iällä tullut/vähitellen heikentynyt kuulo, on hyvin paljon mahdollista, että osaa myös huulilta lukea.
Puhua tietysti voi, mutta ääni voi olla aika oudon kuuloinen. :)
esimerkiksi siis suomenkieli on kuurolle vieras kieli. Viittomakieli on äidinkieli. Miten voisikaan osata puhua/lukea kieltä jota ei ole ikinä kuullut?
Todennäköisesti sukulaisesi osaa kuitenkin lukea suomea, koska Suomessa on hyvät koulut. Saattaa osata lukea huulilta, ellei ole syntymästään asti ollut kuuro. Tuskin osaa puhua. Ei kuuro voi tietää, että miten sana muodostetaan suussa kun ei oleikinä kuullut puhetta eikä kuule itse, että mitä sanoo.
Kynä ja paperia kehiin, ja ihan reilusti vain!
Eli kyse on syntymäkuurosta ihmisestä, en ole ihan varma, onko implanttia, kun ei ole oltu kontaktissa.
Joskus telkkarissa olen nähnyt kuurojen puhuvan (just vähän oudolla äänellä), mutta en tiennytkään, että syntymäkuurot harvoin puhuu. En missään nimessä edellytä hänen puhuvan, vaan hyväksyn hänet tietty sellaisena kuin hän on. Vähän vaan jännittää, että miten kommunikointi hoituu.
Haluan kuitenkin saada kontaktia tähän sukulaiseeni, joten täytyy sitten varautua tuohon kirjoitushommeliin.
Kiitokset kommenteistanne!
T: AP
Siis miten ihmeessä syntymäkuuron voisi edes luulla osaavan puhua? Sehän on sama, jos olettaisi vaikka meikäläisen osaavan puhua sualihia, vaikken ole ikinä kuullut kyseistä kieltä puhuttavan. No ehkä jonkun sanan telkkarissa joskus, mutta syntymäkuuro ei ole ikinä kuullut suomea tai mitään muuta kieltä sanaakaan.
Mun sukulaiseni kuuroutui vähän yli 10-vuotiaana. Hän osaa puhua hyvin ja hän osaa lukea huulilta hyvin, mutta tarpeen vaatiessa turvaudumme kynään ja paperiin.
T: AP