Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Oikeuden mukaan lääkäri ei ollut vastuussa tytön kuolemasta, vaikka hän diagnosoi potilaan oireet väärin.

Vierailija
13.03.2023 |

Pohjois-Savon käräjäoikeuden mukaan savolaisessa terveyskeskuksessa työskennellyt lääkäri syyllistyi tuottamukselliseen virkavelvollisuuden rikkomiseen.
Kovista pääkivuista kärsinyt 14-vuotias tyttö kuoli äidin silmien edessä.
Lääkärille 20 päiväsakkoa.

Kommentit (281)

Vierailija
61/281 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ta pa lapsi ja selviä sakoilla . Vihaksi pistää. 

Aivokalvontulehdus, joka lapsen tappoi, ei saanut edes sakkoja!

Vierailija
62/281 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kanssa mietin, että ei olisi poikaa lähetetty/jätetty noilla oireilla kotiin.

Mutta kun kyseessä on tyttö niin. Migreeni. Se yksi lääkäreiden suosikkidiagnoosi naisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/281 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kärsin migreenistä ja sen oireista ei voi kyllä erehtyä. Käsittääkseni aivokalvontulehduksessa on paljon muitakin migreeniin kuulumattomia oireita.

Kun vähän googlesta vilkaisee niin huomaa että noita tapauksia missä aivokalvontulehdus diagnosoidaan väärin migreeniksi löytyy pilvinpimein. Luulen että sinun "kyökkilääkärin" arviosi ei välttämättä ole kovinkaan kohdillaan.

Opiskelin Englannissa parikyt vuotta sitten ja siellä oli yo:n seinillä aivokalvontulehduksesta varoittavat julisteet, joissa listattiin oireita. Eipä ainakaan niiden perusteella voisi migreeniin sekoittaa.

.. ja siitä huolimatta sekoitetaan, jatkuvasti. Kaikillahan ei ole kaikki oireita, kai sinä sen tiedät? Tässäkin oli ilmeisesti vain päänsärkyä ja oksentelua, eikä esimerkiksi kuumetta joka sekin on tyyppioire.

Vierailija
64/281 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä tavis verikoe olisi paljastanut että tulehdusarvot on koholla.

Vierailija
65/281 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista, että joku kuolee mutta täytyy muistaa se että lääkärit eivät ole mitään yli-ihmisiä.

Heidän täytyisi muistaa itse, etteivät ole mitään yli-ihmisiä. Ongelma on siinä, että kuvittelevat olevansa Jumalasta seuraavia, ylöspäin.

Näille louskuttajille voi sanoa että hakekoot itse lääkikseen ja jos pääsevät sisään, niin opiskelkoot siellä sen kuus vuotta. Sitten voikin siirtyä vastavalmistuneena sinne päivystykseen töihin, jossa aika ei riitä hoitamaan potilastyötä niin huolellisesti kuin haluaisi. Sitten voi tulla louskuttamaan.

Siinähän louskutat. Tuolla mentaliteetilla tulet mokaamaan seuraavankin kerran. Ei- riitä- aika- hoitamaan- huolellisesti. Tiedätkö, vastuullinen ammattilainen ei katso kelloa, vaan potilasta.

No tuolla pelillä se "vastuullinen ammattilainen" on kellon ympäri töissä kunnes niitä virheitä tulee liukuhihnalta ihan väsymyksen takia ja lopulta on työkyvytön itse.  Oletko itse tehnyt mitään vastuullista työtä ikinä?

Vierailija
66/281 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän se lääkäri sitä lasta tappanut vaan tauti. Jotain rajaa nyt. Ei lääkärit ole kaikkitietäviä, eikä ihmisiä pidä nostaa jollekin jalustalle. 

Ylipäätään ihme, että joku viitsii nykypäivänä hoitaa ja parantaa muita ihmisiä. Ihmisistä kun on yhä vaikeampaa pitää, niin häiriintyneitä suurin osa alkaa olla.  Ja suurin piirtein joutuu maksamaan korvauksia, jos sattuu edes hipaisemaan jotakuta, saati lääkärit ja hoitajat, jotka joutuvat joskus käyttämään koviakin otteita. Se koski mun peräsuoleen! Se tunki jonkun esineen mun vaginaan! Ihan kauheeta!!

Jep, täällä oletetaan että niin moni asia on vain automaatti, laittaa kolikon ja sieltä tippuu juuri tasan se mitä halusi. Meneekö nämä johonkin hierojalle ja kun viikon päästä on sama paikka jumissa, haastaa hierojan oikeuteen ja korvauksiin puoskaroinnista. Hullu maailma.

Vierailija
67/281 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos poika olisi kärsinyt helvetillisistä pääkivuista ja pyörtynyt pihamaalle, olisiko passitettu kotiin ja jätetty sohvalle? Tyypillistä naisten ja tyttöjen vähättelyä.

No saatiinhan tähänkin nyt jo sentään kolmannella sivulla viimeistään nais/miesviha sotkettua. Palkinnoksi tuosta urotyöstä saat ehdan aasinhatun, pidä sitä ylpeydellä.

Vierailija
68/281 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Suomessa koulutettu lääkäri ei osaa edes aivokalvon tulehdusta diagnosoida eikä vaivaudu kirjoittamaan lähetettä verikokeisiin, niin on kumma! Järkyttävä tapaus! Kehitysmaassako me asumme? Oliko kyseessä julkinen puoli?

Kyllä minusta tämä maa on taantunut niin paljon, että kehitysmaassa eläminen tuntuu jo ihan oikealta diagnoosilta.

Kehitysmaalaiset omien kulttuuriensa kanssa ovat tulleet "kylään" ja veronmaksajien taakaksi. Mitä meille itsellemme on jäänyt?

Mikä palvelu, mikä vastine verorahoillemme täällä enää toimii?

Vierailija
69/281 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kanssa mietin, että ei olisi poikaa lähetetty/jätetty noilla oireilla kotiin.

Mutta kun kyseessä on tyttö niin. Migreeni. Se yksi lääkäreiden suosikkidiagnoosi naisille.

Nooh, ainakin se on naisten suosikki-itsediagnoosi.

Vierailija
70/281 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän samaan tapaan kuin poikien ympärileikkaus ja asevelvollisuus on kielletty, mutta tytön ympärileikkauksen saa tehdä lääkärin valvonnassa ja pojat voivat käydä hupsuttelemassa asepalveluksessa vapaaehtoisina, mutta eivät silloinkaan ole maanpuolustusvelvollisia. 

Vierailija
71/281 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Influenssaan sairastunut 8-vuotias torniolaistyttö lähetettiin lääkäristä kotiin. Kuoli siellä tunnissa. Ei rikosta.

Taitaa olla se tapaus, missä triage hoitaja ei päästänyt edes lääkärille

Vierailija
72/281 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joillakin on oireita ja kipuja, pitäisi ottaa vakavasti. Ja tutkia riittävällä asiantuntemuksella. Onko labra helposti tavoitettavissa, myös päivystyksessä? Erikoislääkäreitä?

Niin noh, jos sulla on vain päänsärkyä ja oksentelua, migreeni se on 90% tapauksista. Aika harvoin silloin mitään kokeita otetaan. Surullinen tapaus, mutta olisi voinut sattua kelle vain lääkärille.

Oikeushan katsoi, ettei näin voisi sattua kenelle vaan, kun tuomitsi kuitenkin tuottamuksellisesta virkavelvollisuuden rikkomisesta. Oikeuden mukaan lääkärin olisi ollut perusteltua tutkia veriarvot ja haastatella tarkemmin. 

Tottakai olisi, eihän sitä migreeniksi olisi diagnosoitu, jos olisi ollut muuta tietoa kuin nuo. Vain migreenin tyyppioirein testit otetaan aika harvoin, mutta ainahan voi poissulkea vaikka kaiken mahdollisen.

Vierailija
73/281 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista, että joku kuolee mutta täytyy muistaa se että lääkärit eivät ole mitään yli-ihmisiä.

Tuossakin todettiin, että aivokalvontulehdus oli lääkärikäynnillä edennyt jo niin pitkälle, ettei tyttö olisi siitä välttämättä selvinnyt, vaikka hoito olisi aloitettu heti. Ei tämä nyt mikään kuolemantuottamus lääkärin taholta ollut, joku bakteeri sen tytön tappoi, ei lääkäri.

Vierailija
74/281 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri joutuu ammattinsa puolesta kantamaan ihmisten vihan sairastumisesta ja kuolemasta.

Suomalaiset ovat nykyään niin epäkypsiä ja kiittämättömiä. Syöpä on lääkäreiden vika. Kuppa on lääkäreiden vika. Masennus on lääkäreiden vika. Mikään ei kelpaa, vaikka toinen tekisi kaikkensa auttaakseen potilasta. Ja jos tulee pienikin virhearvio, viedään juttua heti viranomaisille, someen, iltapäivälehteen ja halutaan murskata toinen.

Ennen vanhaan oltiin tyytyväisiä, kun joku edes yritti auttaa.

Minä, minä, minä.

Vierailija
75/281 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli lapsena aivokalvontulehdus. Silloinen kunnanlääkäri passitti heti sairaalaan.  Siellä sanottiin 7-vuotiaalle tytölle,  kun halusin kotiin että kuolen jos lähden kotiin. Ei sitä tajunnut silloin miten vakava tilanne oli. Tämä 70-luvulla. Kaksi viikkoa hurahti sairaalassa.

Vierailija
76/281 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heidän täytyisi muistaa itse, etteivät ole mitään yli-ihmisiä. Ongelma on siinä, että kuvittelevat olevansa Jumalasta seuraavia, ylöspäin.

Näille louskuttajille voi sanoa että hakekoot itse lääkikseen ja jos pääsevät sisään, niin opiskelkoot siellä sen kuus vuotta. Sitten voikin siirtyä vastavalmistuneena sinne päivystykseen töihin, jossa aika ei riitä hoitamaan potilastyötä niin huolellisesti kuin haluaisi. Sitten voi tulla louskuttamaan.

Siinähän louskutat. Tuolla mentaliteetilla tulet mokaamaan seuraavankin kerran. Ei- riitä- aika- hoitamaan- huolellisesti. Tiedätkö, vastuullinen ammattilainen ei katso kelloa, vaan potilasta.

Jos vaikkapa potilaita on niin paljon listalla, että heidän huolelliseen hoitamiseensa tarvittaisiin yli 20h kun oma vuoro onkin vain 11h niin saattaa moni kelloa katsoa. Työntekijät myös syövät ja käyvät vessassa. Työhön sisältyy myös valtava määrä paperitöitä, joka ei näy ulospäin tuloksena. On ihan artikkeleita kirjoitettu siitä, kuinka lääkärit uupuvat terveyskeskustyössä eivätkä halua jäädä sinne ja osaksi siksi meillä on suomea osaamatonta vuokraporukkaa niin paljon, muut eivät helpolla suostu koiranhommaan.

Ihan ammatillisesta mielenkiinnosta, millä kriteerillä valitset potilaat, joitten kohdalla päätät uskaltaa oikaista? Itse en ole vielä uskaltanut, ja nykyään sitäkään vähemmin, koska en ole halunnut päätyä lehtien otsikoihin.

Vierailija
77/281 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kärsin migreenistä ja sen oireista ei voi kyllä erehtyä. Käsittääkseni aivokalvontulehduksessa on paljon muitakin migreeniin kuulumattomia oireita.

Kun vähän googlesta vilkaisee niin huomaa että noita tapauksia missä aivokalvontulehdus diagnosoidaan väärin migreeniksi löytyy pilvinpimein. Luulen että sinun "kyökkilääkärin" arviosi ei välttämättä ole kovinkaan kohdillaan.

Opiskelin Englannissa parikyt vuotta sitten ja siellä oli yo:n seinillä aivokalvontulehduksesta varoittavat julisteet, joissa listattiin oireita. Eipä ainakaan niiden perusteella voisi migreeniin sekoittaa.

.. ja siitä huolimatta sekoitetaan, jatkuvasti. Kaikillahan ei ole kaikki oireita, kai sinä sen tiedät? Tässäkin oli ilmeisesti vain päänsärkyä ja oksentelua, eikä esimerkiksi kuumetta joka sekin on tyyppioire.

Serppi ja verenkuva olisi antanut viitteitä siitä, kannattaako potilas lähettää reseptin kanssa kotiin, vai ottaa valvontaan silmän alle päivystyksellisesti.

Vierailija
78/281 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri joutuu ammattinsa puolesta kantamaan ihmisten vihan sairastumisesta ja kuolemasta.

Suomalaiset ovat nykyään niin epäkypsiä ja kiittämättömiä. Syöpä on lääkäreiden vika. Kuppa on lääkäreiden vika. Masennus on lääkäreiden vika. Mikään ei kelpaa, vaikka toinen tekisi kaikkensa auttaakseen potilasta. Ja jos tulee pienikin virhearvio, viedään juttua heti viranomaisille, someen, iltapäivälehteen ja halutaan murskata toinen.

Ennen vanhaan oltiin tyytyväisiä, kun joku edes yritti auttaa.

Minä, minä, minä.

Eli olisit tyytyväinen hoitovirheestä, joka mahdollisesti johtaa kuolemaan?

Tuskinpa vain. Jos joku tekee työnsä huonosti, oli kyse mistä tahansa ammatista, siihen ei voi olla tyytyväinen. Nytkin kyse ei ollut mistään rakettitieteestä vaan lasten päänsäryn hoitolinjauksen noudattamatta jättämisestä.

Vierailija
79/281 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän se lääkäri sitä lasta tappanut vaan tauti. Jotain rajaa nyt. Ei lääkärit ole kaikkitietäviä, eikä ihmisiä pidä nostaa jollekin jalustalle. 

Ylipäätään ihme, että joku viitsii nykypäivänä hoitaa ja parantaa muita ihmisiä. Ihmisistä kun on yhä vaikeampaa pitää, niin häiriintyneitä suurin osa alkaa olla.  Ja suurin piirtein joutuu maksamaan korvauksia, jos sattuu edes hipaisemaan jotakuta, saati lääkärit ja hoitajat, jotka joutuvat joskus käyttämään koviakin otteita. Se koski mun peräsuoleen! Se tunki jonkun esineen mun vaginaan! Ihan kauheeta!!

Jep, täällä oletetaan että niin moni asia on vain automaatti, laittaa kolikon ja sieltä tippuu juuri tasan se mitä halusi. Meneekö nämä johonkin hierojalle ja kun viikon päästä on sama paikka jumissa, haastaa hierojan oikeuteen ja korvauksiin puoskaroinnista. Hullu maailma.

Hierojalle harvoin mennään siinä kunnossa, että henki on lähdössä. En tietenkään väitä, etteikö hierojankin laverille olla kuoltu, mutta eiköhän tuossa ole vähän eri mittakaavat?

Vierailija
80/281 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää kysymään usealta eri lääkäriltä apua. Niin mä tekisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi