Onko epänormaalia haluta 50-vuotiaana pois työelämästä?
Kommentit (161)
Aika yleistä. Sen takia on olemassa vuorotteluvapaa, että ei tarvitse lopettaa töissäkäyntiä lopullisesti. Tai on ainakin ollut sellainen. Töissäkäynti on terveellistä kunhan sen alle ei uuvu.
Kakspiippunen juttu.
Nykyään kun on niitä osakesäästäjiä, arvopaperisijoittajia, jotka aloittavat 10-vuotiaana ja ajattelevat hiukka vanhempana että hetken kun tässä vielä sijoittelee, niin sitten voi vähän päälle parikymppisenä jättää työt ja elellä sijoitusten varassa.
Sitten toisaalta on niitä jotka ovat jääneet iän puolesta eläkkeelle, ja kas kummaa, vuoden parin sisään palaavat töihin palkkaa vetämään eläkkeen rinnalle.
Tänäänkin yhdessä maakuntalehdessä kerrottiin että fysioterapeutti palasi vanhuuseläkkeeltä takaisin töihin, oli niin kurjaa olla kotona.
Epänormaalia.
Töissä käynti tai työyhteisöön kuuluminen ei ole koskaan ollut itselleni tärkeää. Pakkohan töitä kuitenkin oli elääkseen tehdä, ei siinä muu auttanut. Nyt lomalla ja helmikuun alusta eläkkeelle - ihanaa!
En mä oo koskaan ees halunnut työelämää, mutta se on pakollinen paha, kun tykkää syödä hyvin, asua hyvin, liikkua hyvin jne... Heti lopettaisin parhaimmankin työn, jos lottovoitto osuisi.
Ei ole! Haluan antaa nuoremalle työpaikan.Itsellä elämä alkaa olla jo ehtoo puolella.Mutta,herroille se ei käy..Lähdettävä kortistoon..Mutta,taitaa tulla 3kk karennsi??
Vierailija kirjoitti:
Aika yleistä. Sen takia on olemassa vuorotteluvapaa, että ei tarvitse lopettaa töissäkäyntiä lopullisesti. Tai on ainakin ollut sellainen. Töissäkäynti on terveellistä kunhan sen alle ei uuvu.
Uusi hallitus aikoo lakkauttaa tämänkin systeemin. Eli sitten on käytetty lähes kaikki keinot, joilla tehdään työelämästä mahdollisimman vähän houkuttelevaa.
Itse lopetin työnteon 48veenä.työuupuminen taustalla.toki olen sinkkuihminen edelleen.perheellisenä tai velkaisena ei olisi mahdollisuutta hypätä oravanpyörästä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se mitenkään epänormaalia ole. Pikemminkin päinvastoin. Monet yli 50-vuotiaat on imetty melko tyhjäksi nykyisessä työelämässä.
Juuri näin. Minä jäin vuoden saikulle just 50-v. Sen jälkeen olin 3 v kuntoutustuella ja siitä sitten työkyvyttömyyseläkkeelle. Miten se käytännössä oikein toteutui? Siten, että sanoin etten enää jaksa käydä töissä enkä ole työkykyinen, oli kyllä useita diagoosejakin. Minulla kesti tuo rumba siis 4 v. Eräällä silmäätekevällä puolitutulla meni vain vuosi, kun suoraan sairausloman jälkeen livahti eläkkeelle. Sen jälkeen hän hoiti lastenlapsiaan ja poimi marjoja ja sieniä myyntiin, että kyllä onnistuu. Sisukasta luonnetta vaaditaan, kun yrittää hakeutua eläkkeelle, lääkärit ja hoitajat yrittävät kaikkensa saada väsynyttä ja työkykynsä menettänyttä ihmistä sanomaan, että "jospa minä sitte yritän sitä työhönpaluuta". Tähän vipuun älkää menkö.Olen nykyään erittäin tyytyväinen eläkeläinen, vaikka eläke on pieni ja tukia en saa enkä ole edes hakenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On outoa. Mitä ihmettä tekisin kaikella sillä ajalla, kun töissä ollessakin saa miettiä vapaa-ajalle tekemistä.
Esim. lenkkeily, kuntosali, kalastus, metsästys, hiihtely, matkustelu, basson soitto, kielten opiskelu, kahvittelu Strindbergillä...
Harvalla on eläkettä kertynyt vielä 50-vuotiaana niin paljon, että tuohon kaikkeen riittäisi rahaa.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Vuorotteluvapaa loppuu tämän hallituksen päätöksenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusi hallitus aikoo lakkauttaa tämänkin systeemin. Eli sitten on käytetty lähes kaikki keinot, joilla tehdään työelämästä mahdollisimman vähän houkuttelevaa.
Ja aikuiskoulutustuki loppuu joten itsensä kehityäminenkin halutessaan vaikeutuu.
Ei.
Itse tein 3v sitten siirtymän keikkalaiseksi ja nyt päätän itse työn määrän ja ajankohdat. Mahtavaa! Kuin olisi jatkuvalla lomalla ja harrastelisi työntekoa.
-54v
Usassa mahdolliset tulevat pressat ovat tänä vuonna 78 v. ja 82 v. Ja on stressaava työ.
Niin minäkin haluan. Olen jo vanha ja jatkuvasti väsynyt.
Ei ole. Olen pian 50-kymppinen, ja pidän mahdottomana, että pystyisen tekemään työtäni täysiaikaisesti eläkeikääni saakka. Jos kaikki menisi optimaalisesti, niin max. 55-vuotiaaksi voisin kyetä tekemään työtäni täysiaikaisesti. Ei terveys kestäisi- eikä kyvyt riittäisi pidemmälle. Nykyajan pakkopositiivisuusmuotti tuntuu myös vieraalta ja ahdistavalta minulle.
No ei ole. Jäisin itsekin heti pois jos se vain jotenkin olisi mahdollista. Mutta pskat se ole.
Ei ole. Olen 52v. ja täysin valmis eläkkeelle.
Olen 52v ja teen töitä 3pv viikossa. Ei motivaatiota tai voimia täyteen työaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei se mitenkään epänormaalia ole. Pikemminkin päinvastoin. Monet yli 50-vuotiaat on imetty melko tyhjäksi nykyisessä työelämässä.
Ennen taas työelämä kulutti ihmiset 5-kymppisenä fyysisesti loppuun.
Kuluttaa toki sein nykyäänkin, mutta eläkkeelle ei pääse.
Ei. Moni haluaa jo puolet nuorempanakin.