Kaksisuuntainen mielialahäiriö
No niin. Olen viimein onnistunut diagnosoimaan itselläni kaksisuuntaisen mielialahäiriön jota olen sairastanut viimeiset 10-20 vuotta vähintään. Oireet on ihan selkeät, välillä ihmetellyt jatkuvaa uupumusta ettei meinaa edes sängystä päästä ylös ja sitten ajoittain on taas hirveä vauhti päällä. Nyt on taas selvästi maaninen vaihde alkamassa.
Mietin että miten tästä eteenpäin nyt sitten jatketaan. Maanantaina varmaan työterveyteen tutkimuksiin ja sitten mietittävä työkyvyn arviointia esimiehen kanssa. Onko kellään kokemuksia miten asia otettu vastaan työpaikalla, että välillä voi olla viikkojen jaksoja jolloin kykenee tekemään korkeintaan lyhennettyä päivää tai olemaan sairaslomalla.
Kommentit (8)
Hyvällä hoidolla ja lääkityksellä pärjäät hyvin. Psykiatri hoitaa.
t. Bipo
Työterveyslääkäri ei diagnosoi bipoa sen tekee psykiatrian erikoislääkäri.
Sinälläähän se diagnoosi ei aiheuta noita jaksoja eli kun kertomasi mukaan sulla on jo ollut niitä, niin onhan sulla silloin jo kokemusta, miten työpaikalla niihin suhtaudutaan. Tosin jos saat oikean diagnoosin, saat todennäköisesti myös lääkkeet, jolloin olon pitäisi tasaantua. Ei pitäisi tulla enää niin paljon heittelyä kumpaankaan suuntaan. Aina tietysti ei heti löydy sopivaa lääkitystä, jolloin joutuu testaamaan useampia.
Vierailija kirjoitti:
Työterveyslääkäri ei diagnosoi bipoa sen tekee psykiatrian erikoislääkäri.
Joissakin paikoissa voi myös erikoislääkärit kuulua työterveyteen.
Kyllä mun tuttu ihan asiantuntijatyössä käy. Nykyisellään, sitä ei edes huomaa, niin hyvin lääkkeet tasaa.
Kannattaa tutkituttaa asia ihan kunnolla ennen kuin mihinkään diagnoosiin alat.
Minulla oli n. 5-7 vuotta sitten täsmälleen sama tilanne kuin sinulla nyt. Sain diagnoosin lääkäriltä, joka oli tavannut minut kerran tai kahdesti. Lääkitystäkin kokeiltiin, mutta mitään sopivaa ei löytynyt. Sitten toinen lääkäri totesi, että diagnoosi on väärä. Ja nyt on jo kaksi lääkäriä todennut saman. Jälkimmäinen haastatteli minua hiukan enemmän minun aktiivisemmista kausista, ja totesi, ettei ne vastaa manian oireita.
Minullakin on usein aktiivinen kausi juuri tässä kevättalvella, kun valon määrä alkaa lisääntymään. En saa aamuyöstä kunnolla nukuttua, joten jos minulla on jokin mielenkiintoinen projekti kesken, nousen sitä tekemään. Ja kun en nuku riittävästi, väsyn, ja sitten tulee "masennus", joka on oikeasti ihan normaalia valvomisesta johtuvaa väsymystä. Melatoniinista olen saanut apua, ja tarvittaessa (jos väsymys aiheuttaa edes lievää päänsärkyä) otan myös särkylääkkeen illalla melatoniinin kanssa samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Sinälläähän se diagnoosi ei aiheuta noita jaksoja eli kun kertomasi mukaan sulla on jo ollut niitä, niin onhan sulla silloin jo kokemusta, miten työpaikalla niihin suhtaudutaan. Tosin jos saat oikean diagnoosin, saat todennäköisesti myös lääkkeet, jolloin olon pitäisi tasaantua. Ei pitäisi tulla enää niin paljon heittelyä kumpaankaan suuntaan. Aina tietysti ei heti löydy sopivaa lääkitystä, jolloin joutuu testaamaan useampia.
Siis en ole ollut töistä poissa vaan väki pakolla ainakin yrittänyt hoitaa kaiken vaikka olisikin huonompi jakso menossa. En tiedä onko huomattu. Sitten kun välillä on taas maniavaihe menossa on helposti töissä melkein 24/7 ja saa aikaan älyttömästi joten kontrasti on kyllä iso näiden välillä.
Mutta vaikeana aikana jo pelkkä töissä käynti vie kaikki voimat ja tuntuu ettei tätä jaksa loputtomiin. Oikean diagnoosin hankkimisella olisi tarkoitus mahdollistaa kevennetty työ näissä tilanteissa. Mahdollisuus olla poissa tai tehdä lyhyempää päivää jolloin se on pakko tuoda esimiehen tietoon.
Ap
No en nyt ekana menisi tutkimuksiin työterveyteen. Mene julkiselle, mikä vielä parempi: jos rahaa on yksityiselle. Ja ole diagnoosista hiljaa työpaikalla.