Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ja taas supistuksista

24.11.2006 |

Mulla on ollut useana yönä, joskus bussissa istuessa ja nyt kun kirjoitan tätä viestiä sellaisia tuntemuksia, että mahassa liikutellaan keilapalloa edestakaisin. Luulin niitä ensin sikiön liikkeiksi, mutta sitten huomasin, että vatsapeitteet jännittyvät samaan aikaan ja tajusin, että nämähän ovat supistuksia. Tuntemukset ovat täysin kivuttomia eivätkä millään tavalla epämiellyttäviä, mutta niitä kyllä tulee yleensä useampi peräkkäin, kun niitä on tullakseen. Rasituksessa en ole ikinä huomannut niitä (vaikkakin kyljen kääntäminen yöllä tuntuu joskus aiheuttavan supistuksen). Todennäköisesti supistuksia kyllä on muulloinkin, mutta en vaan huomaa niitä- tuntemus on sen verran lievä, että sitä ei varmaan esim. kävellessä huomaisikaan.

Kävin lääkärissä viikko sitten ja kaikki oli kunnossa (silloinkin näitä oli jo ollut). Lepo ei tunnu pitävän näitä poissa. Raskausviikkoja mulla on vasta 13+4. Haluaisinkin nyt vaan vähän vertaistukea, onko muilla ollut tällaisia toistuvia, kivuttomia supistuksia?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tässä kakkosen odotuksessa oli samalla viikolla supistuksia kuin sulla ja pari kipeääkin, menivät kuitenkin ohi viikonlopun lepäilyn aikana eli johtuivat varmaan vaan stressaavasta työviikosta ja huonosti nukutuista öistä. Nyt sitten rv 19 tietämillä supistuksia on tullut uudelleen, mutta vain ihan satunnaisesti silloin tällöin 0-2/päivä ja kivuttomia, joten tämä on kun mielestä normaalimpaa. Neuvolan täti sanoi tuolloin rv 14, että ei nyt niin harvinaista ole, mutta ei ihan normaaliakaan. Ja jos ei tahtia hidastamalla vähene niin sitten olis ehkä syytä tutkia, että ei oo esim. virtsatietulehdusta tai jotain.

Sääntöhän vissiin on se, että ei saisi tulla tietyssä rytmissä siis siten että pystyy supistusten välin kellottamaan ja ei sais olla kipeitä. Kantsii varmaan kuitenkin ottaa yhteyttä neuvolaan, jos pitkään jatkuvat, mutta tuskin mitään akuuttia hätää on. Vähän tietty turhan aikaisessa vaiheessa tulevat. Tuosta autossa/bussissa istumisestahan on muuten sanottu, että se tärinä saattaa laukaista kohdun supistelemaan ja loppuraskaudesta voi olla senkin takia hankala reissata pidempää matkaa.

A.A. rv 20+1

Vierailija
2/5 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pari kuukautta. Nyt alkoivat lisääntymään ja voimistumaan. Siustuksen yhteydessä ei esim. voinut kunnolla kävellä ja rupesi hirveästi pissittämään. Töissäkin joutui käymään pissillä vähän väliä.

Kävin tällä viikolla neuvola läkärillä, kun asia painoi niin paljon mieltäni. Kaikki olivat ok, mutta lepolomaa antoi pari viikkoa ja labraan lähetteen. Jotkut tulehduksetkin saattavat pitää supistelut päällä. Supistelujen kuulemma pitää saada rauhoittumaan tai ei ole töihin menemistä.

Ensimmäisen kanssa supisteluja ei ollut näin aikaisessa vaiheessa eikä näin paljon. Nyt on samanlainen olo kuin viime kerralla olin viimeisilläni.

Kannattaa soittaa neuvolaan ja pyytämään lääkärille aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
28.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko perjantaiaamupäivän oli noita tuntemusia, sen jälkeen ei ole ollut. Voisi hyvinkin olla tosiaan stressiperäistä. Hankalaa, minä kun kun olen stressaajatyyppiä...

Vierailija
4/5 |
28.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monesti tällä palstalla on kysytty noista supistuksista, mikä kai tarkoittaa sitä, että ne ovat monen odottajan riesa.

Itselläni supistukset alkoivat rv 15. Esikoinen syntyi rv 35, joten kaipa senkin takia niihin on suhtauduttu vakavasti. Nyt olen jo rv 37, ja noita kivuttomia supistuksia tulee edelleen.

Olin sairaslomalla yhteensä melkein kaksi kuukautta muistaakseni neljään eri otteeseen ennen äitiysloman alkua. Levossa supistusten määrä väheni. Minulla etenkin istuminen (olin istumatyössä) sai aikaiseksi supistuksia. Tosin kyllä fyysinen rasituskin sai niitä aikaan. Nykyään fyysinen rasitus tarkoittaa jo kävelylenkkiäkin. :-)

Minun neuvoni on, että alakerran tilanne kannattaa käydä tarkistuttamassa säännöllisesti supistusten jatkuessa. Itse ei voi tietää, aukaisevatko kivuttomatkin supistukset paikkoja vai eivät. Mielestäni on parempi pelata varman päälle.

Onnea raskauteen!

Vierailija
5/5 |
28.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on alkanut supistelemaan tällä kertaa jo rv 10 ja siitä viikon kuluttua jäin sairaslomalle, kun supistuksia tuli koko ajan. Minulle yksityinen gynegoloki sanoi, että kohtu supistelee koko raskauden ajan, mutta niitä ei normaalisti tunne ensimmäisen kolmanneksen aikana. Näiden alkuajan supistusten ei pitäisi tehdä yhtään mitään, vaan kohtu vaan harjoittelee. Ja supistelu on voimakkainta silloin kun kohtu kasvaa oikein nopeasti.

Minä sain sairasloman edellisen raskauden ongelmien vuoksi. Silloin kohdunsuu oli auennut rv 22 ja synnytys oli rv 24. Kyseessä oli kaksosraskaus. Taustasta johtuen siis, nyt ei riskeerata.

Olin pari viikkoa sairaslomalla ja supistelut kyllä loppui. Nyt olen palannut töihin ja onkin mielenkiintoista seurata alkaako ne supistelut taas uudelleen. Täällä on myös nimittäin yksi stressaaja :)

Laru rv 13+6