Niinku!
Olenko ainoa jota suorastaan vituttaa niinkuttelu, mistä se on meidän kieleen pesiytynyt? Aloin katsoa Flinkkilä&Kellomäkeä, koska siinä on Jorma Uotinen josta pidän ja jonka uraa arvostan. Mutta niin vaan hänenkin suustaan joka lauseessa tulee tuo sana. Argh!
Kommentit (22)
Sama juttu, en kestä kuunnella niinkuttelijoita enkä myöskään etättelijöitä, tosi ihana fiilis -tyyppistä puhettaja anglismeja puheessaan viljeleviä. Niinku on välimerkki puheessa samoin kuin se ainainen v-u, puhuja itse ei tällaisia huomaa.
Aloittaja tässä. Mikä on täytesana? Kyllä mä pystyn puhumaan ihan ilman moisia. Toinen ärsyttävä on ää-ää ääntely joka lauseessa, johon syyllistyy vaikka Mika Aaltola. Ymmärtänette?
Niinkuttelu oli pahimmillaan 90-luvulla. Sen huomaa edelleen jostain sen ajan keskusteluohjelmista. Tarttuu kuin rutto puheesta toiseen.
Niinku on siedettävimpiä liikasanoja. Käärijän piisin takia jopa pidän siitä nyt
sanottaisiinkin kunnolla että "niin kuin" mutta kun se täytyy aina vääntää ningkuksi tai nikuksi
Olipa kerran keväinen yllätys. Ooh multa tulee niinku säkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Kuvastaa tyhjäpäisyyttä.
Ovatpas meidän yliopiston proffat tyhjäpäisiä :D
Tavalaa on kyllä paljon pahempi. Miksei kukaan sano sen sijaan "oikeastaan", (paitsi Mikko Merikivi)
Sana osoittaa niinku yliopistojen ja kielikeskusten mielestä sanavaraston puutteellisuutta ja sitä että
ei ole varma sanomisistaan, vaan sanalla voi epäröidä, saaden näin miettimisaikaa.
Sama koskisi englanninkielinen puhumista esim. Like that, niin ei taivu hyvin joka sanan väliin, vaan vastaa muminaa mmmm.
Olen samaa mieltä, jankutusta ei jaksa kuunella.
Ei se "tuota" sanakaan kivalta kuullosta.
No niin on suomen tärkein sana ja ehkä tuo niinku tulee hyvänä kakkosena....no niin, et usko, katsopa tämä video, niin ymmärrät asian ja voit todeta no niin-hän se onkin.
Just nyt radiossa on haastateltavana yksi niinku-tyyppi :D
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja tässä. Mikä on täytesana? Kyllä mä pystyn puhumaan ihan ilman moisia. Toinen ärsyttävä on ää-ää ääntely joka lauseessa, johon syyllistyy vaikka Mika Aaltola. Ymmärtänette?
Nämä ää-ää -ääntelijät pyrkivät antamaan itsestään viipyilevän tärkeän vaikutelman.
On aika hankalaa puhua ilman mitään täytesanaa. Kun yrittää yhdestä eroon, niin toinen puskee tilalle.