Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keinotekoiset vaihdevuodet

Vierailija
11.03.2023 |

Hei! Olen hieman alle 30-vuotias nainen ja lääkäri määräsi minulle endometrioosin hoitoon keltarauhashormonin rinnalle Letrozolin. Nämä yhdessä siis sammuttavat munasarjat, estrogeenin tuotannon ja aiheuttavat keinotekoiset vaihdevuodet.

Minua pelottaa todella paljon. Olen tottunut eri hormoneihin vuosien varrella, mutta olen kuullut että Letrozolista on tullut rajuja sivuvaikutuksia monilla.

Lisäksi minua huolestuttaa, että palautuuko hormonitoiminta samanlaiseksi kun lopetan hormonit? Minulla ei ole vielä lapsia.

Onko täällä ketään, joka olisi joutunut kokemaan ennenaikaiset vaihdevuodet, miten meni?

Kiitos!

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle lääkkeillä saatiin aikaan vaihdevuodet. Hormonitoiminta hiipui ja kuumia aaltoja lukuun ottamatta ei tullut muita sivuvaikutuksia. Endometrioosikivut kuitenkin pysyivät hermokivun tasoisina ja loppuivat vasta kohdun radikaalileikkaukseen.

Mikäli oireet on pahat, niin itse ottaisin mielummin hoidon. Jos endometrioosi on todella pahana, niin sen aikanakaan ei välttämättä lasten saanti onnistu.

Vierailija
2/7 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, kuumat aallot vielä kestän, jos vaan kivut lähtevät pois :) Olen tosin melko skeptinen kun tuntuu, että kaikkea on kokeiltu, mutta silti voimakkaat kipukohtaukset päivittäin. Mutta kyllähän tällä pitäisi kai jotain vaikutusta olla ainakin munasarjan endometrioomiin.. Haaveilen, että jos ne saisi kutistumaan tällä lääkityksellä. Myös leikkaus on minulla edessä, jos kuuri ei vaikuta.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up. Onko jollakin tietoa tuosta vaihdevuosista palautumisesta?

Ap

Vierailija
4/7 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
5/7 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei palautumisesta mutta ei oireistakaan, kun syövän vuoksi sama lääke vaihdevuosien jälkeen. Nivelkivut ovat olleet ikävimpiä sivuvaikutuksia.

Vierailija
6/7 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt näitä nyt noin kuukauden ja kivut ei ole helpottaneet. Mitä luulette, voiko teho vielä tulla? Ja mitäköhän seuraavaksi hoitomuodoksi, kun eikö tämä ole ns rajuimmasta päästä?

Ap

Vierailija
7/7 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt takana melkein neljä kuukautta ja joudun aloittamaan hermokipulääkkeet, koska hormonilääkitys ei tehoa.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän