viilata pilkkua, pilkun nussiminen, olla pilkun tarkka
miten selittää sanonta ulkomaalaiselle, siis suomeksi. puhuu ja ymmärtää erittäin hyvin suomea, mutta välillä tulee sanoja/sanontoja, joita ei ymmärrä. en keksinyt yhtään hyvää esimerkkiä!! auttakaa, kiitos
Kommentit (8)
Vastaava sanonta on kyllä englanniksikin olemassa ...pahus vaan kun en nyt muista mikä se on.
pilkun viilaamisella ym. tarkoitetaan siis tietenkin sellaista ärsyttävää ylitarkkuutta, on liian tarkka, turhan tarkka, takertuu pieniin yksityiskohtiin, joilla ei ole kokonaisuuden kannalta merkitystä.
Pilkku tekee vaan tietyllä tavalla helpompaa lukee, oon huomannu että ei kaikki käytä pilkkuja ollenka, ei edes pisteitä eli loppu piste, en käytä mäkään aina, on se vähä hieno perse. Mulle ei kuitenkaan niin väljä oo.
Juu. Ite en ymmärrä sitä, koen ite vähä hankalaks semmosen tyypin, ite oon tarkka joissain asioissa mut en pilkkua rupee vilaan, enkä nussi pilkkua, oon käytännöllisempi siinä. Musta ne oo kovin mukavia tyyppejä mitkä nussii pilkkua, poistun seurasta mielummin, on ärsyttäviä.
Juu. Ite en ymmärrä sitä, koen ite vähä hankalaks semmosen tyypin, ite oon tarkka joissain asioissa mut en pilkkua rupee vilaan, enkä nussi pilkkua, oon käytännöllisempi siinä. Musta ne oo kovin mukavia tyyppejä mitkä nussii pilkkua, poistun seurasta mielummin, on ärsyttäviä. Mm ne on ahdistavia tyyppejä mitä nussii pilkkua tai viilaa pilkkua, en tykkää.
Näin on, musta pilkun nussia on myös semmonen joka totuuksia oikaisee, vaikka asialla ei oo mitään väljä, ne on vähä mm epäkohteliasta, ärsyttävää
pilkku tarkoittaa. Pilkku on kirjoituksen välimerkki, toisten mielestä hyvin oleellinen, toiset taas eivät ole niin pilkun tarkkoja.
Pilkun tarkka voi olla sitten monesta muustakin asiasta kuin kirjoitetun tekstin oikeakielisyydestä. Nämä ovat siis kuvaannollisia sanontoja, joiden pohjana on konkreettinen pieni pilkku.