Mitenkäs meni se suositus foolihappo-lisästä?
Eikö ollut jotain että jo ennen raskauden alkua kannattaisi syödä?
Ja mainostaakin saa, eli mikä olisi hyvä vitamiinivalmiste mistä tuota löytyisi?
Kommentit (12)
Minä myös syön noita multitabseja ja olen niitä syönyt ainakin sen puoli vuotta. Ja tosiaan niitä kannattaa aloittaa syömään jo kun aloittaa yrityksen.
Raskautta suunnitteleville sekä raskaana oleville foolihapon saanti on erittäin tärkeää, sillä ennen hedelmöittymistä ja alkuraskauden aikana käytetty foolihappolisä vähentää sikiön hermostoputken sulkeutumishäiriön eli NTD:n syntymistä. Googlettamalla löysin tämän pätkän.
En ole huomannutkaan, että Multitabs 2+ on saanut uuden nimen.. Onko koostumus siis vielä täysin sama? Ostin viime kerralla 2 purkkia ja syön nyt loppuja ja siksi tällainen jäänyt huomaamatta (siis ainakaan meidän apteekissa ei vielä ollut vaihtunut).. Olen syönyt tuota yrityksen aloittamisesta imetyksen lopettamiseen, minusta on hyvä tuote! :D
Viime viikolla kävin ostamassa ja en vanhaa purkkia apteekista enää löytynyt. Sen verran tuon nimen muistin väärin että on nyt Multitabs Raskaus. Sinivalkoinen pahvikotelo, jossa raskaana olevan naisen kuva. Vertasin tuoteselostusta kotona vanhaan ja täysin sama tuote, vain siis nimi on nyt muuttunut. Ja kapselien väri on muuttunut valkoiseksi.
Niin tosiaan nyt huomasin, että tuosta ekasta viestistäni sai kuvan, että olisin jo kauan näitä tabletteja syönyt, eli minäkin söin vanhoja tabletteja tuossa pitkään ja nyt vasta viime viikosta noita uusia. En tosiaan tiedä koska pakkaus vaihtunut, koska en itsekään ollut niitä aikoihin uusia ostanut.
Kiitos tiedosta, olin juuri aikeissa lähteä apteekkiin katsomaan, onko sisältö sama, mutta kävipä näin helposti! :D
http://www.yliopistonapteekki.fi/searchProductInfo.do?searchResultByPro…
Tuolta klikkaa sitä tuotetta niin saa tuoteselostuksen.
Kävin vilkaisemassa tuota tuoteselostetta ja huomasin siinä saman epäkohdan joka ko. tuotteessa on ollut ennenkin. Eli siinä on sekä kalsiumia että rautaa, ja kalsiumhan estää raudan imeytymisen, joten jos on alhainen hemoglobiini, niin ei ainakaan kannata luottaa että tällä tuotteella sitä saa korjattua. Foolihappolisäksi tuo kyllä on varmaan ihan hyvä.
Itse olen nyt keskenmenosta asti syönyt Matrifolinia. Se siis sisältää sekä rautaa (hb matala jo ennen km:a ja tippui vuodon myötä entisestään) että foolihappoa (uutta raskautta toivoen). Muiden vitamiinien ja hivenaineiden saannin uskon olevan kohdallaan syömällä monipuolisesti. Kalan laittamisessa vaan olen niin laiska että täytynee taas aloitella talven ajaksi d-vitamiinit, tai ainakin viimeistään sitten jos raskaaksi pääsee.
vanhaa kunnon googlausta käytin, ihan vain sanoilla foolihappo ja raskaus.
Selväksi tuli että tärkeä lisä on, ja on tärkeää nimenomaan aloittaa jo ennen raskautumista. Suositeltu määrä vähän vaihteli lähteittäin, mutta ainakin minulla jolla ruokavalion monipuolisuus tuppaa välillä unohtumaan kiireen jalkoihin, luulen että on tarpeellista ottaa lisää pillerillä.
Kiitos kaikille :)
...muuten määrätään saman tien reseptillä foolihappolisä, kun nainen käy lääkärillä tai neuvolassa ja kertoo yrittävänsä tulla raskaaksi. Ainakin Jenkeissä suositellaan aina foolihappoa, ja Ranskassa ja muistaakseni Saksassa saa reseptin. Suomessa julkisella puolella ei reseptiä tyrkytetä, mutta yksityislääkärit sen välillä haluavat kirjoittaa.
http://www.tohtori.fi/?page=6746948&id=8846885
Englannissa tuli resepti kouraan kun kierukka lähti ja heidän mukaan ei auta jos ei ole nauttinut foolihappoa 3kk ennen raskauden alkua. Foolihappo on tarpeellinen ilman raskauttakin ja on vesiliukoinen, eli kandee popsia.
Itse syön kyseistä multitabsia ja sen lisäksi vielä moniB-vitamiinia eli menee varmaan yli suositusten.
Ja tuosta raudan imeytymisestä ym! Musta se on itse asiassa hyvä juttu, että sitä ei ainakaan tätä kautta saaa liikaa, koska liian korkea hemppa voi aiheuttaa tukostaipumusta ja sitä kautta keskenmenoja.
Jos siis hemppa on ihan liian alhaalla niin eiköhän sitä varten kannatakin syödä kunnon rautalisää eikä pelkästään monivitamiinia.
Olen lukenut neuvoja, että jopa puoli vuotta ennen kuin aloittaa raskauden yrityksen voisi aloittaa syömään foolihappoa. Mutta kai se on pääasia, että ainakin raskauden alussa ja ehkä siinä yritysvaiheessakin, kun et alussa tiedä oletko raskaana vai et. En muista tarkkaan mutta todistetusti foolihappoa syövillä oli pienempi riski saada vauva, joilla oli jonkinlainen vakava selkäranka/selkäydin (?) vamma. Googlettamalla saisi varmaan lisätietoa.
Esikoisesta söin aikanaan ihan perus Berocca-kapseleita apteekista. Nyt tätä kakkosta yrittäessä olen syönyt Multitabsin raskaana -tabletteja (nimi ennen Multitabs special 2+). Monivitamiineja ja niissä on vitamiinisuhteet oikein, eikä tarvi miettiä sen kummempia.