Tradenomien keskipalkka 4122 euroa/kk
Kommentit (43)
Noihin kyselyihin vastaavat hyväpalkkaiset. Ei kukaan tradenomi vastaa palkkakyselyyn, jos hän istuu kaupan kassalla.
4 700 euroa. Kannattaa erikoistua.
Vierailija kirjoitti:
Mistä duunista tradenomi saa reilu 4t kuussa?
Olen tradenomi-tutkinnolla asiantuntijana vakuutusalalla ja palkka bruttona 4200e/kk. Eli siinä sulle esimerkki elävästä elämästä. 1. palkkani tradenomina alhaisen tason hommassa n. 14 vuotta sitten samalla alalla oli 2100e/kk eli kokemuksen karttuessa olen päässyt asiantuntijatyöhön paremmalla liksalla. Jos en olisi ollut kiinnostunut etenemään alalla ja tekisin edelleen tuota alimman tason hommaa, olisi palkka noin 2600e. Jos tilastojen mukaan tradenomien keskipalkka on yli 4000e/kk, niin se kertoo siitä, että tradenomin tutkinnolla pääsee etenemään asiantuntijatyöhön ja kiinni koviinkin liksoihin. Mielestäni ei huono tutkinto ollenkaan, itse ainakin olen tyytyväinen, enkä näillä näkymin koe mitään tarvetta opiskella itseäni maisteriksi asti.
Vierailija kirjoitti:
Noihin kyselyihin vastaavat hyväpalkkaiset. Ei kukaan tradenomi vastaa palkkakyselyyn, jos hän istuu kaupan kassalla.
Liksäksi tuo kysely on lisäksi toteutettu tradenomiliiton jäsenille. Eli kyselyn lopputuloksena voidaan todeta, että tradenomin keskipalkka ei ole 4120.
Vierailija kirjoitti:
Massiivinen ylikoulutus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Sitten kun pääsee asiantuntijatyöhön. Valitettavan usein on niin, että tradenomi tekee sitä työtä mitä merkonomikin ja saa sen mukaisesti myös merkonomin palkkaa.
Sinnekään ei pääse Kuopiossa kun niitä tekee maisterit ja pomojen sukulaiset siellä.
Asiantuntijatyötä, mikäli sillä tarkoitetaan esimerkiksi tietyn alan erikoisosaamista, kuten analysointia, tai tehtävää missä pitää hallita joku tietty tieteenala tms. tekevät pääsääntöisesti aina maisterit. Ihan vain siksi, koska ammattikorkeakoulussa ei opeteta mitään teoreettista syväosaamista.
Juuri näin. Biologit, juristit, lääkärit, ekonomistit, lujuuslaskijat ym. nämä kaikki valmistuvat yliopistosta.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Sitten kun pääsee asiantuntijatyöhön. Valitettavan usein on niin, että tradenomi tekee sitä työtä mitä merkonomikin ja saa sen mukaisesti myös merkonomin palkkaa.
Puolet totta. Erona on se, että niihin asiantuntijatöihin harvemmin merkonomia otetaan, jos tarjolla on myös tradenomi.
Olen itse vasta valmistunut ja palkka 2800 ja risat. Tyytyväinen olen.
Niin? B2B-myynnissä liikkuu isot rahat ja siten palkkakin on kivan kokoinen. Jos saat sovittua miljoonasopimuksen niin ei siinä 4000e/kk palkka paljon kevennä työnantajan kukkaroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinnekään ei pääse Kuopiossa kun niitä tekee maisterit ja pomojen sukulaiset siellä.
Asiantuntijatyötä, mikäli sillä tarkoitetaan esimerkiksi tietyn alan erikoisosaamista, kuten analysointia, tai tehtävää missä pitää hallita joku tietty tieteenala tms. tekevät pääsääntöisesti aina maisterit. Ihan vain siksi, koska ammattikorkeakoulussa ei opeteta mitään teoreettista syväosaamista.
Juuri näin. Biologit, juristit, lääkärit, ekonomistit, lujuuslaskijat ym. nämä kaikki valmistuvat yliopistosta.
Kyllä ja ei. Luettelemasi ammatit ovat ns. perinteisiä korkealle koulutettuja asiantuntijoita, joissa ehdottomasti vaaditaan akateemisuutta.
Kuitenkin asiantuntijuus on hyvin moninaista. Julkisella sektorilla esim. TE-toimiston neuvojat ovat asiantuntijoita. Tämä työ ei vaadi akateemista tutkintoa. Yksityisen puolen asiantuntijat ovat sitten vielä asia erikseen, vaikka tietysti tiettyihin rooleihin vaaditaan ekonomeja, lakimiehiä jne. Yksityisellä sektorilla esimerkiksi palkanlaskennan, kirjanpidon tai tietoturvan parissa työskentelevä henkilö toimii asiantuntijaroolissa, mutta vaatimusta akateemisuuselle ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin kulunut läppä. Itse oon päässyt oman työurani aikana 4 eri yksityisen puolen yritykseen, ja yhdestäkään en tuntenut ketään ennen hakuprosessia. Kaksi näistä oli määräaikaisia joiden loppupuolella tietenkin etsin aktiivisesti töitä, ja kaksi jälkimmäistä jatkuvia joista ensimmäisestä olen lähtenyt päästessäni parempaan positioon kuin toisessa olisi ollut realistista odottaa seuraavan viiden vuoden sisällä.
Voi noita suhmurointeja olla, mutta pienissä firmoissa. Katso isompaan. Ja sitten kun saat todistettua näyttösi isossa firmassa niin kyllä ne sut ottaa niihin pienempiikin hyviin tehtäviin jos sellaiseen haluat.
Vierailija kirjoitti:
En minä vaan tiedä. Kollegat valtiolla asiantuntijoina saavat jotain 3000€/kk.
Työttömiä on palkkatuella asiantuntijoina valtiolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä vaan tiedä. Kollegat valtiolla asiantuntijoina saavat jotain 3000€/kk.
Höpsis. Kaverit valehtelevat. Asiantuntija valtiolla tienaa vähintään 4000 euroa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ja ei. Luettelemasi ammatit ovat ns. perinteisiä korkealle koulutettuja asiantuntijoita, joissa ehdottomasti vaaditaan akateemisuutta.
Kuitenkin asiantuntijuus on hyvin moninaista. Julkisella sektorilla esim. TE-toimiston neuvojat ovat asiantuntijoita. Tämä työ ei vaadi akateemista tutkintoa. Yksityisen puolen asiantuntijat ovat sitten vielä asia erikseen, vaikka tietysti tiettyihin rooleihin vaaditaan ekonomeja, lakimiehiä jne. Yksityisellä sektorilla esimerkiksi palkanlaskennan, kirjanpidon tai tietoturvan parissa työskentelevä henkilö toimii asiantuntijaroolissa, mutta vaatimusta akateemisuuselle ei ole.
Tradenomin työ on asiantuntijatyötä. Myös insinöörin (AMK) työ on asiantuntijatyötä. Kannattaa opetella peruskäsitteet.
Ammattikorkeakoulututkinto on korkeakoulututkinto.
Ei kerro mitään todellisuudesta. Tradenomi on kuitenkin aika lailla yleistutkinto ja palkkahaitari sen mukainen. It- alalla kovat palkat, mutta esim. markkinoinnissa ei niinkään. Sama juttu työllistymisen suhteen. Tietyllä painotuksella työllistyy hyvin, toisella ei käytännössä lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tradenomin työ on asiantuntijatyötä. Myös insinöörin (AMK) työ on asiantuntijatyötä. Kannattaa opetella peruskäsitteet.
Ammattikorkeakoulututkinto on korkeakoulututkinto.
jokainen on jonkun asian tuntija
minäkin olen jätealan asiantuntija
t. roskakuski
Sinänsä huono tutkimus, että 17 % mukana olleista on yamk-tutkinnon suorittaneita. Puolet vastaajista näytti olevan pk-seudulta ja muilla alueilla keskipalkka jää alle 2800-3700 euroon. Vähän kyselyä selailemalla löytyykin sitten mediaanipalkaksi 3800 €. Asiantuntijatehtävissä, joissa isoin osa kyselyyn vastanneista työskenteli, mediaani on 3500 €.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merkonomeilla on aika iso palkkahaitari. Heitä on kaupan kassoilla ja suurtenkin yhtiöiden toimitusjohtajina, joten palkkaa käsittääkseni alle 2 tonnista ylöspäin lähes rajattomaan! Oäteekö tämä myös tradenomeihin, sitä en tiedä.
Olen merkonomi, (ajalta ennen ammattikorkeakouluja) ja palkkani on 6000 €/kk+ vuosibonukset riippuen firman tuloksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liksäksi tuo kysely on lisäksi toteutettu tradenomiliiton jäsenille. Eli kyselyn lopputuloksena voidaan todeta, että tradenomin keskipalkka ei ole 4120.
Niinpä, tämä vääristää huomattavasti. Itse olen varastossa töissä oleva DI. Arvatkaa kuulunko TEKiin?
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä huono tutkimus, että 17 % mukana olleista on yamk-tutkinnon suorittaneita. Puolet vastaajista näytti olevan pk-seudulta ja muilla alueilla keskipalkka jää alle 2800-3700 euroon. Vähän kyselyä selailemalla löytyykin sitten mediaanipalkaksi 3800 €. Asiantuntijatehtävissä, joissa isoin osa kyselyyn vastanneista työskenteli, mediaani on 3500 €.
Jää siis 2800-3700 euroon, ei alle
Tradenomi YAMK ja palkka muutaman kympin alle 5000 €. Päällikkötason työ.