Kuinka suuria painonnousuja/vko. raskaudessa?
Mulle on tullut tässä toisessa raskaudessa painoa nyt n. 12 kiloa, suuri osa viime viikkoina tullutta ja erittäin suuri osa varmaan nestettä. Esikoisesta oli tullut näihin viikkoihin asti samanverran (vko 38), niistäkin suurin osa nestettä. Olen normaalipainoinen ja mun mielestä tämä painonnousu on ollut ihan kohtuullinen. ärsyttää vain neuvolassa käydä, kun huomauttelevat painosta, vaikka itse kyllä tiedän, etten voi mitenkään siihen vaikuttaa, nestettä kertyy vaikka tekisin mitä.
Minkä ihmeen takia siellä neuvolassa ei osata tapauskohtaisesti ja yksilöllisesti katsoa, mitä kullekin odottajalle kuuluu, vaan toitotetaan kiloista ja syömisistä ja että nyt on tullut vähän liikaa painoa, vaikkei olisi mitään syönyt...???
mä tiedän kokemuksesta, että suurin osa tästä painosta lähtee milteipä heti kun olen lapsen saanut, eikä painonnousu edes ole kohtuuton näin normaalipainoiselle odottajalle.... joo ottaa päähän jos joku huomaa.
Mitä teille on sanottu neuvolassa, jos joinakin viikkoina on tullut esim. kilo/viikko?
Kommentit (6)
1500g / viikko. Se oli just joulun aikaan, noin viikolla 32 (muistaakseni). Kaikki muut arvot oli ihan normaalit, raskaus jatkui vk41+ asti ja kokonaispaino oli + 10kg.
Olen normaalipainoinen, " huippu" aikoina saattoi tulla 800 g / vko. Kokonaispainonnousu oli silti " vain" 15 kg.
Tulee niin pitkä sepustus, jos alkaa nyt kirjoittamaan.
Siis, jos tämä vielä ylhäällä pysyy, kunhan pääsen koneelle taas, niin vastailen! :)
ja yhteensä noin 30kg, olin todella turvoksissa mutta ihan läskiäkin kyllä tuli. neuvolassa tuli hieman kommenttia että liikaa nousee paino, ja välillä sainkin nousua kuriin kävelylenkeillä.
Mutta kyllä th osaa katsoa kokonaisuuttakin ja lähtöpainoa.
Pienipainoisellehan voi tulla enemmän painoa kuin painavammalle.
Minulle ei ole koskaan huomauteltu vaikka joskus on tullut jopa 700g loppuraskaudessa. Olipa sitten käyntejä ettei ollut tullut kuin esim 250g.
Niin, olen tämän saman asian kanssa pähkäillyt tässä toisessa raskaudessa ja saanut kuulla ah, niin ihanalta terkkaritätiltä, jos jonkinnäköistä kommenttia.
Ekassa raskaudessa kiloja tuli yhteensä 21. Painoindeksi oli 10. raskausviikolla silloin 21, eli olen normaalipainoinen. Tuolloin paino ensiksi laski, kun voin pahoin ja sitten 20. viikon jälkeen alkoi nousta. Näkyy olevan (selaan neuvolakorttia) tuollaisia lukemia, kuin +560g/vko, +1250g/vko, +866g/vko ja " paras" +2500g/9 pvä (35. viikolla). MUTTA tuolloin olikin kyse raskausmyrkytyksestä ja synnytys käynnistettiin ennen laskettua aikaa. 19kg näistä oli tippunut jälkitarkastukseen mennessä (tai aiemmin, en omista vaakaa). Ne kaksi jäänyttä oli tähän toisen raskauden alkuun asti.
Nyt tässä toisessa raskaudessa painoindeksi 9. viikolla oli 22. Alkuun paino taas tippui, n. 2kg, kun taas 20. viikon jälkeen alkoi nousta ja sen jälkeen on tullut taas +880g/vko, +950g/vko ja +866g/vko (rv 28+5). Turvotusta on, sormuksen eivät ole mahtuneet moniin viikkoihin ja nilkkoihin jää kuopat, kun painaa sormella.
Melkeinpä prikulleen saman verran on tullut nyt lisää painoa, kun esikoista odottaessani näillä viikoilla (nyt rv 31).
Syön täysin samalla tavalla, kuin ennen raskautta. Joskus herkuttelen jne. Ekassa raskaudessa tämä ihana terkkaritäti huudahti noista isoista painonnousuista, että " MITÄ sinä syöt ja KUINKA paljon?!" Vaikka siis kyse oli raskausmyrkytyksestä (josta hän ei maininnut sanallakaan ensikertalaiselle, en osannut aavistaa), vasta kun valkuaista tuli pissaan ja verenpaineet nousi, sanoi tästä ja laittoi tietenkin sitten äitipolille.
Nyt olen saanut kuulla samaiselta ihmiseltä mm. " Älähän kuitenkaan kahden edestä syö" jne. Jatkaa sitten kuitenkin, että " Olet kuitenkin hoikka, niin tämä painonnousu ei niin haittaa" . Tai jotain vastaavaa.
Nyt en jaksa korvaani lotkauttaa näille kommenteille. Kiloja tulee sen mitä tulee ja sitten ne lähtee imetyksen ohessa ja kun pääsee taas kunnolla liikkumaan.
Osaan kuitenkin nyt itse tarkkailla tuon raskaumyrkytyksen oireita...