Mitä ihmettä Torille on tapahtunut?
Viime vuonna viimeksi laitoin jotain myyntiin. Ei silloinkaan kauppa nyt mitenkään vauhdilla käynyt, mutta jotain meni sentään kaupaksi ja tavaroita katsottiin ainakin. Kyselijöitäkin riitti joka sormelle...
Nyt olen laittanut paljon myyntiin - parempilaatuista ja halvemmalla kuin viime vuonna eli sitä ei voi syyttää - eikä tule enää kumpaakaan. Ei ostajia, ei kyselijöitä, ei katsojia.
Onko muilla samanlaisia kokemuksia?
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Nyt olen laittanut paljon myyntiin - parempilaatuista ja halvemmalla kuin viime vuonna eli sitä ei voi syyttää"
Voit syyttää nimenomaan itseäsi siitä että olet ylihinnoitellut myytävät artikkelit jos ne nyt ovat sellaisia joille ylipäätänsä on kysyntää.
Monet kun yrittävät säästää kaatopaikkamaksuissa laittamalla Toriin myyntiin kaiken sen mitä roskakuski ei suostunut ottamaan mukaansa.
Torissa menee kaupaksi viimeistään seuraavana viikonloppuna kaikki sellainen mikä on hinnoiteltu oikein.
Jos tuote on myymättä vielä maanantaina saat pudottaa pyyntiä ainakin 50% että sille alkaisi löytyä kysyntää. Rinse and repeat.
Uskon tämän, ja kun ilmaiseksi antaa niin jonoa on kymmeniin ihmisiin asti. Mutta valitettavasti noiden ilmaiseksi ottajien yhteistyökyky kokemukseni mukaan liian monella niin huono, että helpompi vaan maksaa jätemaksut.
- se ulkomaille muutossa ilmaiseksi tavaraa antanut
Noh, toisaalta en voi ymmärtää ihmisiä, joilla tulee ihan tulipalokiire saada joku asia juuri NYT pois kotoa, eikä voi esim. seuraavaan päivään odottaa. Näitä näkee roskalava-ryhmissä jne etenkin. "Lähtee ensimmäiselle noutajalle". Siis mitä kilpajuoksua oikein kuvittelevat saavansa rikkimeinneisä pyykinkuivaustelineistään ja muusta roskasta. Ja jos on jotain painavampaa tavaraa lahjoittamassa, kirjahyllyjä jne. niin todellakin on ihan reilua antaa aikaa siihen, että saa peräkärryn tai pakettiauton lainaan.
Itse käytän tuota "ekalle hakijalle", tarkoittaa käytännössä että voin kyllä varata esim. seuraavalle päivälle tai ylikin, riippuu tavarasta. Jos on tosiaan joku isompi huonekalu kyseessä niin ei moni tietenkään pysty heti saman tien hakemaan. Mutta riippuu myös paljon hakijasta ja nimenomaan yhteistyökyvystä. Jos hakija ei tule silloin kun on sovittu tai siirtää aikaa viime tipassa, niin sitten menee seuraavalle. Oma kokemus nimittäin on, että jos ei ensimmäisellä kerralla pääse hakemaan niin sitten ei pääse ikinä, ja selityksiähän näillä riittää. Parin viime viikon aikana olen itse kuullut mm. seuraavia selityksiä: mentiinkin mökille niin ei päästä tulemaan, koira alkoi synnyttämään ihan just äsken, telkkarista tuleekin hiihtoa, olen päivystyksessä kun olen ollut jo pitkään sairas (jostain syystä oli silti pitänyt sopia tulevansa hakemaan lahjoittamani tavaran), piti hakea prisma-reissulla mutta ei nyt mentykään prismaan ym. käsittämätöntä. Jos haluaa tavaran niin sopii semmoisen ajan milloin pääsee. Tämä on jostain syystä todella monelle aikuiselle ihmiselle liian vaikea asia.
Ostaisin tavallisen laverin tai edes puurunkoisen sängyn mutta ei ole myynnissä täällä päin! 80-90 cm leveä eli aivan normimittainen. Minnehän ne ovat menneet?
Joo tuo ilmaistavarahomma on kyllä monesti sellaista rumbaa että lipeää viihteen puolelle. Joskus kun on tylsää niin keksin vartavasten jonkun tarpeettoman lahjoitettavan tavaran ja jään odottamaan että mitä kaikkia käänteitä noutoon liittyen vielä ilmaantuukaan. Kyllä on kuulkaa kaikki mahdottomatkin viiveet ja tekosyyt nähty ja kuultu. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
huutonettikin on ihan kuollut, millän muullakaan tavalla ei näy kauppa enää käyvän. Rahat on sähköyhtiöiden taskussa, mutta he ei osta mitään, loput konmarittaa, joten kaupankäynti on tyrehtynyt aivan kokonaan.
Hankala huutonetistä enää löytää mitään kun ne "osta heti" rätit ja lumput vallanneet ilmoitukset.
Onko mielestäsi jotenkin hankalampaa ostaa osta heti -ilmoituksesta kuin huutaa? Minusta päinvastoin.
Jos sen sijaan rätit ja lumput ei kiinnosta, etsi niistä kategorioista jotka kiinnostavat eikä räteistä ja lumpuista. Aika simppeliä minusta.
Mutta kun ei ole mitään tekemistä HUUTOkaupan kanssa. Mutta on maailmassa monta muutakin pilattua asiaa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Huutokauppa
https://fi.wiktionary.org/wiki/kirpputoriNo voe hemmetin hemmetti ja iso rähmä!
Eikö se ole ostajan kannalta PAREMPI jos on se Osta Heti! malli eikä huutokauppa, saat ostoksesi tehtyä heti siihen hintaan (+ postikulut) eikä tarvitse odotella huudon sulkeutumista ja kenties jonkin toisen huutajan kanssa kilpahuutoa joka nostaa hintaa korkeammalle?!
Oletko tosissasi? Juuri luettelemistasi syistä Huuto.netin myyjän nimenomaan kannattaa myydä tavarat huutokaupalla! Jos se ei ostajalle sovi, hän voi käyttää jotain muuta nettisivustoa.
No sitten laitat huutokaupalla myyntiin? Mikä tässä on ongelma?
Siellä on yks ja sama vähä-älyinen pervo mies, joka kirjoittelee muka naisena että olis kiinnostunut siitä ja siitä. Nytkin laittoi mulle farkkuihin tämmösen viestin
"Onko nää vielä myynnissä? Ostaisin jos ovat hyvässä kunnossa, eikä varsinkaan haaroissa kulumaa 😉
YT. Susanna"
Tuo silmänisku emoji nyt vähän niinkuin paljasti että joku satulanhaistelija kyselee.
Vierailija kirjoitti:
"Nyt olen laittanut paljon myyntiin - parempilaatuista ja halvemmalla kuin viime vuonna eli sitä ei voi syyttää"
Voit syyttää nimenomaan itseäsi siitä että olet ylihinnoitellut myytävät artikkelit jos ne nyt ovat sellaisia joille ylipäätänsä on kysyntää.
Monet kun yrittävät säästää kaatopaikkamaksuissa laittamalla Toriin myyntiin kaiken sen mitä roskakuski ei suostunut ottamaan mukaansa.
Torissa menee kaupaksi viimeistään seuraavana viikonloppuna kaikki sellainen mikä on hinnoiteltu oikein.
Jos tuote on myymättä vielä maanantaina saat pudottaa pyyntiä ainakin 50% että sille alkaisi löytyä kysyntää. Rinse and repeat.
Hmm, en ole ihan samaa mieltä. Siis itse kyllä vertailen tavaroiden hintoja, ja jos Torissa on samankaltaista jollain muulla myynnissä, laitan itse aina halvemmalla. Muutenkin yritän myydä halvalla kaikki. Mutta tarkoitin tuolla kommentillani sitä, että jos vaikka olen viime syksynä myynyt mekon 20 eurolla ja sillä oli paljon kyselijöitä, niin nyt olisi myynnissä uudempi kesämekko samalta merkiltä ja vielä paremmassa kunnossa (käyttämätön) 10 eurolla, mutta se ei jostain syystä kiinnosta ketään.
En ole myöskään samaa mieltä siitä, että jos jokin tavara ei mene heti kaupaksi, se tarkoittaa ettei se sillä hinnalla koskaan menekään. Tuolla logiikalla pitäisi 50 euron tavaran hinta pudottaa vaikka kymppiin, jos se ei ole kuukauden päästä myyty. Mutta minulla on mennyt useamman kuukaudenkin päästä jokin tavara kaupaksi sillä alkuperäisellä hinnalla. Joskus on täytynyt laittaa se myyntiin uudelleen. Minulla ei ole mikään kiire päästä tavarasta eroon mahdollisimman halvalla, enkä ole niin rikas etteikö tuolla 40 euron erotuksella olisi minulle merkitystä. Siispä jaksan odottaa, jos tiedän että hinta on kohtuullinen, oikea ostaja ei vain ole vielä löytänyt tavaraa.
Ja täytyy sen lisäksi vielä sanoa, etten ole koskaan ennenkään sen paremmin päässyt tavaroista eroon, jos olen myöhemmin laskenut hintoja. Sen superalhaisen hinnan on tarvinnut olla superalhainen jo ilmoitusta laittaessa, jotta ihmiset ylipäätään näkevät sen.
Vierailija kirjoitti:
Siellä on yks ja sama vähä-älyinen pervo mies, joka kirjoittelee muka naisena että olis kiinnostunut siitä ja siitä. Nytkin laittoi mulle farkkuihin tämmösen viestin
"Onko nää vielä myynnissä? Ostaisin jos ovat hyvässä kunnossa, eikä varsinkaan haaroissa kulumaa 😉
YT. Susanna"
Tuo silmänisku emoji nyt vähän niinkuin paljasti että joku satulanhaistelija kyselee.
Oletan, että sinulla on jotain muitakin syitä pitää "Susannaa" miehenä kuin tuo emoji? En nimittäin ihan noin paljon lataisi merkitystä yhteen emojiin.
Kysymys on sinänsä ihan aiheellinen, mikäli haarat eivät kuvissa kunnolla näy. Lahkeen suut ja haarasauma kuluvat farkuissa aina ensimmäisenä rikki, eikä ole kiva käyttää farkkuja, joiden haaroista paistaa pikkarit läpi.
Hmm, en ole ihan samaa mieltä. Siis itse kyllä vertailen tavaroiden hintoja, ja jos Torissa on samankaltaista jollain muulla myynnissä, laitan itse aina halvemmalla.
Tässä tulee juuri se kuuluisa survivor bias harha.
Kun selaat toria ja katsot mihin hintaan vastaavaa tavaraa on myynnissä, näet yksinomaan niiden myyjien hintapyynnöt joiden tavara ei mennyt kaupaksi.
Silloin kun hinta on kohdallaan ensimmäinen "minä otan sen"-viesti tulee enne kuin saat sormen nostettua Enteriltä.
Parhaimmillaan sain 15 ostotarjousta sillä välillä kun kirjoitin vastausta kahdelle ensimmäiselle ostajalle.
Käytännössä vähänkin yleisemmin kysytty tavara menee kaupaksi välittömästi tai sitten hinta on niin pielessä että mikään hienosäätö ei kysyntää palauta. Tyyliin 300€ pyyntiä lasketaan 10€ kun uuden vastaavan saa Amazon.de osoitteesta kotiovelle 250€ hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Hmm, en ole ihan samaa mieltä. Siis itse kyllä vertailen tavaroiden hintoja, ja jos Torissa on samankaltaista jollain muulla myynnissä, laitan itse aina halvemmalla.
Tässä tulee juuri se kuuluisa survivor bias harha.
Kun selaat toria ja katsot mihin hintaan vastaavaa tavaraa on myynnissä, näet yksinomaan niiden myyjien hintapyynnöt joiden tavara ei mennyt kaupaksi.
Silloin kun hinta on kohdallaan ensimmäinen "minä otan sen"-viesti tulee enne kuin saat sormen nostettua Enteriltä.
Parhaimmillaan sain 15 ostotarjousta sillä välillä kun kirjoitin vastausta kahdelle ensimmäiselle ostajalle.
Käytännössä vähänkin yleisemmin kysytty tavara menee kaupaksi välittömästi tai sitten hinta on niin pielessä että mikään hienosäätö ei kysyntää palauta. Tyyliin 300€ pyyntiä lasketaan 10€ kun uuden vastaavan saa Amazon.de osoitteesta kotiovelle 250€ hintaan.
Jos saat 15 tarjousta, niin kyllä silloin myyt alihintaan ja ammut itseäsi jalkaan...
Vierailija kirjoitti:
Minä olen sillä kannalla että jos tavarasta ei mene kaupaksi kohtuullisella hinnalla, se lentää sitten roskiin jos on pakko päästä eroon siitä. Hirveä vaiva myynnissä, pakkauksessa ja postituksessa kuitenkin niin eisitä viitsi tehdä jonkin yhden euron takia. Minimissään 5 euroa pitäisi saada ennenkuin viitsii nähdä sitä vaivaa ja nykyään alkaa sekin tuntua liian vähältä. Melkein mieluummin tekisi jonkun tuotepaketin niistä "rössäköistä" ja kymmenellä eurolla möisi useamman pientavaran paketin.
Tätä samaa ajatusta itsekkin käyttänyt. Minimi hinta pyörinee muutaman kympin tietämillä mitä viittii alkaa pakkailemaan. Yleensä voi muodostaa isoja kokonaisuuksia tavaroista ja laittaa könttänä myyntiin. Sen takia tosin harvakseltaan myynkin mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon tämän, ja kun ilmaiseksi antaa niin jonoa on kymmeniin ihmisiin asti. Mutta valitettavasti noiden ilmaiseksi ottajien yhteistyökyky kokemukseni mukaan liian monella niin huono, että helpompi vaan maksaa jätemaksut.
Noh, toisaalta en voi ymmärtää ihmisiä, joilla tulee ihan tulipalokiire saada joku asia juuri NYT pois kotoa, eikä voi esim. seuraavaan päivään odottaa. Näitä näkee roskalava-ryhmissä jne etenkin. "Lähtee ensimmäiselle noutajalle". Siis mitä kilpajuoksua oikein kuvittelevat saavansa rikkimeinneisä pyykinkuivaustelineistään ja muusta roskasta. Ja jos on jotain painavampaa tavaraa lahjoittamassa, kirjahyllyjä jne. niin todellakin on ihan reilua antaa aikaa siihen, että saa peräkärryn tai pakettiauton lainaan.
Itse käytän tuota "ekalle hakijalle", tarkoittaa käytännössä että voin kyllä varata esim. seuraavalle päivälle tai ylikin, riippuu tavarasta. Jos on tosiaan joku isompi huonekalu kyseessä niin ei moni tietenkään pysty heti saman tien hakemaan. Mutta riippuu myös paljon hakijasta ja nimenomaan yhteistyökyvystä. Jos hakija ei tule silloin kun on sovittu tai siirtää aikaa viime tipassa, niin sitten menee seuraavalle. Oma kokemus nimittäin on, että jos ei ensimmäisellä kerralla pääse hakemaan niin sitten ei pääse ikinä, ja selityksiähän näillä riittää. Parin viime viikon aikana olen itse kuullut mm. seuraavia selityksiä: mentiinkin mökille niin ei päästä tulemaan, koira alkoi synnyttämään ihan just äsken, telkkarista tuleekin hiihtoa, olen päivystyksessä kun olen ollut jo pitkään sairas (jostain syystä oli silti pitänyt sopia tulevansa hakemaan lahjoittamani tavaran), piti hakea prisma-reissulla mutta ei nyt mentykään prismaan ym. käsittämätöntä. Jos haluaa tavaran niin sopii semmoisen ajan milloin pääsee. Tämä on jostain syystä todella monelle aikuiselle ihmiselle liian vaikea asia.
Lisäisin listaan vielä:
- auto hajosi
- mies vei auton
Jos saat 15 tarjousta, niin kyllä silloin myyt alihintaan ja ammut itseäsi jalkaan...
Näinköhän ammuin. Kyseessä oli 10v ikäinen päivittäin käytössä ollut konsensoiva 7kg kuivausrumpu joka haukkasi sähköä miehekkäät 2900W.
Vaihdoin sen uuteen 9kg lämpöpumppuversioon jolla sähkönkulutus putosi 80% mutta vanha rumpu jäi eteisen lattialle pyörimään kun poiskuljetuksesta olisi pitänyt maksaa 50€
Laitoin rummun myyntiin 70€ hinnalla siinä toivossa että tuo hinta karkoittaa jobbarit ja paikalle tulee joku oikeasti rummun tarpeessa oleva vähävarainen perhe jolle voin antaa rummun ilmaiseksi koska jo nollahinnalla säästän 50€.
Noniin joo. Sain yli 50 yhteydenottoa ja ensimmäisenä paikalle tullut oli niin ilmiselvä jobbari että rahastin siltä vielä 70 euroakin.
Rumpu katosi lattialta tilaa viemästä ilman että jouduin siihen koskemaan ja joku vielä maksoikin minulle.
Suurin osa torissa myynnissä olevasta tavarasta on myyjälle tilaa vievää romua jonka hävittämisestä pitää jopa maksaa ellei joku suostu ottamaan sitä ilmaiseksi.
Silti niille arvotaan ihan hihasta ravistamalla joku aivan absurdi hinta ja itketään täällä kun kauppa ei käy ja persaukiset tinkijät vìttuun!
Itsestäni tuntuu, että yllättävän paljonkin ollut ostajia viime aikoina, vähän väliä saa paketteja lähetellä ympäri Suomea. Tosin itse myyn lähinnä (nyt teini-ikäisen) lapsen leluja ja vaatteita...
Vierailija kirjoitti:
Oletan että suurin syy on se kun joudut kirjautumaan ennen kuin pääset edes kyselemään tavarasta mitään. Muutaman euron tuotteet monen klikkauksen päässä. Ei kaikki halua tietojansa ilmoittaa johonkin joka oletettavasti myy niitä eteenpäin.
Tämä. Joku kummallinen Schibsted- niminen yhtiö hallinnoi Toria nykyään ja niille pitäisi tiedot luovuttaa jonkun parin euron käytetyn tavaran vuoksi. Juu ei kiitos.
Huudossa on "Osta heti tai ehdota hintaa", jota käytän. Eli ostaja ostaa itse määrittelemälläni hinnalla. Mikäli hän kokee sen liian kalliiksi, voi tehdä oman ehdotuksensa ja tästä neuvottelut voivat jatkua. Näin kauppaa käydään. Tänään mennyt 12 myyntiartikkelia.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletan että suurin syy on se kun joudut kirjautumaan ennen kuin pääset edes kyselemään tavarasta mitään. Muutaman euron tuotteet monen klikkauksen päässä. Ei kaikki halua tietojansa ilmoittaa johonkin joka oletettavasti myy niitä eteenpäin.
Tämä. Joku kummallinen Schibsted- niminen yhtiö hallinnoi Toria nykyään ja niille pitäisi tiedot luovuttaa jonkun parin euron käytetyn tavaran vuoksi. Juu ei kiitos.
Samaa mieltä. Tämä on suurin syy schibsted-kirjautuminen, hankalaksi mennyt. En käytä ollenkaan tori.
Ostajilla on huonot käytöstavat kun eivät ilmoita että eivät halua ostaa enää, ei poista viesti ketjua mutta ei vastaa kyselyihini vaikka on käynyt katsomassa uudet viestit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei laittaisi, että annetaan nopeimmalle hakijalle? Jos ottajia on, niin totta kai annan mieluummin ensimmäiselle, joka jaksaa hilata peppunsa pihaan, eikä niille "sopiiko että kummin kaima hakee kolmen viikon kuluttua kun on varaa maksaa pakusta?"
Minä olen sillä kannalla että jos tavarasta ei mene kaupaksi kohtuullisella hinnalla, se lentää sitten roskiin jos on pakko päästä eroon siitä. Hirveä vaiva myynnissä, pakkauksessa ja postituksessa kuitenkin niin eisitä viitsi tehdä jonkin yhden euron takia. Minimissään 5 euroa pitäisi saada ennenkuin viitsii nähdä sitä vaivaa ja nykyään alkaa sekin tuntua liian vähältä. Melkein mieluummin tekisi jonkun tuotepaketin niistä "rössäköistä" ja kymmenellä eurolla möisi useamman pientavaran paketin.