Onko naisen pakko käydä gynekologilla?
Jos ei ole sairas? Kuormittaa vain turhaan terveydenhuoltoa.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisinpa käynyt useammin. Suomessa papa joukkoseulonnat on 5 vuoden välein, se muka riittää. Alkoi kuitenkin tulla oireita ja löytyi kohdunkaulan syöpä vaikka edellisesta papasta 3 vuotta ja aina olivat aiemmin olleet puhtaat.
yhteiskunnan seulonta nykyisin ei ole papa vaan hpv-seulonta
Milloin se on muuttunut? Itselleni tuli kutsu ainakin ihan papa-seulontaan viime vuonna.
tämä pitää selvittää 2023 kirjoitti:
Entä jos on kolmatta sukupuolta ja on jämäkkä penis mutta näyttää naiselta? Mitä gynekologi tutkii siinä tapauksessa?
Illan ankeimman läpän palkinto tälle. Taputapu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen käymään, gynekologiset syövät voivat kehittyä hiljakseen ja olla oireettomia monia vuosia ennen kuin oiretta tulee, sitten voi olla jo levinnyt kun todetaan.
Sama koskee ihan jokaista muuta syöpää. Suosittelen siis koko vartalon magneettikuvausta ja laajoja verikokeita säännöllisesti.
Ei tietenkään voi tutkituttaa jokaisen harvinaisemman syövän mahdollisuutta jatkuvasti. Kaikki ei edes näy magneettikuvassa tai laajoissakaan verikokeissa. Mutta yleisimmät joihin on olemassa seulonnat tai muuten helppo tutkituttaa, kannattaa.
Hormonikierukan käyn vaihdattamassa gynekologilla.
Ja kunhan tässä vaihdevuosivaivat yltyvät liikaa, käyn niiden vuoksi gynekologilla. Vaihdevuodethan eivät ole sairaus, vaan normaaliin naisen hormonitoimintaan kuuluva asia.
Vierailija kirjoitti:
Mitään ei ole pakko tehdä
Paitsi kuolla
Vierailija kirjoitti:
Sanotaan että ei tarvi käydä jos ei mitään oireita.Jotkut kuulema käy säännöllisesti.
Pitäähän se työkalu käyttää huollossa.
Vierailija kirjoitti:
Olisinpa käynyt useammin. Suomessa papa joukkoseulonnat on 5 vuoden välein, se muka riittää. Alkoi kuitenkin tulla oireita ja löytyi kohdunkaulan syöpä vaikka edellisesta papasta 3 vuotta ja aina olivat aiemmin olleet puhtaat.
Papaa varten ei tarvitse tai pidä mennä gynekologille, vaikka gynekologikin sen näytteen voi ottaa.
On silkkaa hölmöyttä olla menemättä ILMAISEEN seulontaan.
Tässä varottava esimerkki siitä mitä voi käydä kun jättää seulonnan väliin. Netan kohdunkaulan muutokset olisi seulonnassa voitu todeta. Nyt Nettaa ei enää ole.
Vierailija kirjoitti:
En ole eläissäni käynyt gynellä ja olen 33-vuotias. Hormonaalista ehkäisyä en käytä ja seksiä en harrasta.
Olin samassa tilanteessa, löytyi oireeton mutta vakava ongelma joka vaati lopulta leikkauksen. Suosittelen käymään edes kerran.
Vierailija kirjoitti:
Jos välität itsestäsi niin käy ehdottomasti, varsinkin jos outoja oireita tullut. Tuttu olis ollu kuollut puolen vuoden päästä jos ei olisi mennyt. Syöpä löytyi, nuori nainen kyseessä. Työkaveri menehtyi aikanaan 40 vuotiaana ei mennyt lääkäriin. Oli vatsan alueen kipua epämääräistä, munasarjoissa Syöpä.
Munasarjasyöpä on yksi huonoennusteisimmista syövistä eikä lääkärissä käyntikään olisi välttämättä pelastanut. Se kun alkaa oireilla yleensä vasta siinä vaiheessa, kun syöpä on jo levinnyt muualle elimistöön.
Ei miehetkään käy muniansa säännöllisesti tutkituttamassa. Itse en ole käynyt gynellä yli kahteenkymmeneen vuoteen, enkä käy jatkossakaan, jos ei tule jotain sairautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen käynyt hammaslääkärissä viimeksi 21 vuotta sitten. Hampaat ovat vielä tallella ja ihan normaalin näköiset. Ei edes vihlo.
Minäkin käyn varmaan 10 v välein hammaslääkärissä. Ihmettelen kun moni käy vuosittain. Gynellä tarpeen mukaan. Siinäkin vierähtää vuosia välissä.
Saahan sitä noinkin toimia jos haluaa vaikkapa juurihoitoon. Itselleni kävi noin, skippasin tarkistukset koska ei oireita. N. Kolme vuotta siinä meni. No, eräänä päivänä hampaani lahosi sisäänpäin - siellä oli hampaiden välistä alkanut karies, täysin kivuton, joka oli tuhonnut koko hampaan. Yli 600 euron yllätys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Papaa varten ei tarvitse tai pidä mennä gynekologille, vaikka gynekologikin sen näytteen voi ottaa.
Papa ei ole ollenkaan 100% varma. Voi olla otettu väärin, voi olla otettu solumuutoksen vierestä eikä sen kohdalta jne. Mulla gyne huomasi muutoksen kohdunsuulla vaikka papa oli ollut aiemmin puhdas.
Vierailija kirjoitti:
Ei miehetkään käy muniansa säännöllisesti tutkituttamassa. Itse en ole käynyt gynellä yli kahteenkymmeneen vuoteen, enkä käy jatkossakaan, jos ei tule jotain sairautta.
Jaahas, miehillä vaan sattuneeesta syystä on harvemmin on kohdunkaulan tai kohdun yms. syöpää. Nää naisten syövät on vaan yleisempiä kuin miesten vehkeiden syövät.
Jaahas, onko palstan gynehullu taas vauhdissa. Enää odotellaan linjoille sitä joka uskoo että papakoe aiheuttaa syöpää...
Ei ole. Itse käyn säännöllisen seulonnan kerran viidessä vuodessa.
Jos kuitenkin tulee pientäkään ongelmaa kannattaa ottaa tosi herkästi yhteys.
Vierailija kirjoitti:
Parin-kolmen vuoden välein on hyvä käydä gynekologilla vaikkei olisi vaivoja. Esimerkiksi rintasyöpä on yllättävän yleinen ja siihen voi kuolla, vaikka moni ajattelee toisin. Mitä aiemmin se löytyy sen parempi on ennuste.
Gynellä käynti ei kuormita terveydenhuoltoa, kun ne ovat aina yksityisiä. Julkiselle pääsee vain lähetteellä.
T. Terveydenhoitaja
Höpöhöpö. Miesten yleisin syöpä on eturauhassyöpä eikä miehet silti ravaa lekurissa esittelemässä elintään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, miehillä vaan sattuneeesta syystä on harvemmin on kohdunkaulan tai kohdun yms. syöpää. Nää naisten syövät on vaan yleisempiä kuin miesten vehkeiden syövät.
Miesten syövät top3 yleisyysjärjestyksessä:
1. Eturauhassyöpä
2. Suolistosyöpä
3. Keuhkosyöpä
Mutta ehkä sitten vain naiset sairastaa syöpiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parin-kolmen vuoden välein on hyvä käydä gynekologilla vaikkei olisi vaivoja. Esimerkiksi rintasyöpä on yllättävän yleinen ja siihen voi kuolla, vaikka moni ajattelee toisin. Mitä aiemmin se löytyy sen parempi on ennuste.
Gynellä käynti ei kuormita terveydenhuoltoa, kun ne ovat aina yksityisiä. Julkiselle pääsee vain lähetteellä.
T. Terveydenhoitaja
Höpöhöpö. Miesten yleisin syöpä on eturauhassyöpä eikä miehet silti ravaa lekurissa esittelemässä elintään.
Höpöt itelles, eturauhassyöpä on pappojen tauti ja etenee usein niin hitaasti ettei sitä aina edes kannata hoitaa, ehtiin kuolla johonkin muuhun ennen kuin siihen syöpään.
Ehkäisyäkään varten ei tarvitse mennä gynelle ja maksaa turhasta. Olen käyttänyt vuosia kierukkaa, sekä hormoni että kupari, ja kaikki kierukan asetukset on tehnyt yleislääkäri terveyskeskuksen ehkäisyneuvolassa. E-pilleritkin kirjoitti aikanaan ihan terveyskeskuksen yleislääkäri.