Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hlökohtaiset avustajat kuuluu jhliittoon. Milloinkas heidän palkat nousee?

Vierailija
09.03.2023 |

Henkilökohtainen avustaja tekee samaa työtä kuin lähihoitaja. Miksi JHL ei aja heille palkankorotuksia?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäpäin Suomea on veemäisimmät avustettavat?

Vierailija
42/55 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avustettavat kotihoidon piiriin tai laitoksiin niin loppuu turha työ, miksi joitakin pitää hoitaa vuorokauden ympäri tai monta tuntia päivässä. Käyttäkööt sukulaiset elokuvissa.

Tämä! Miksi vamman/sairauden perusteella pitäisi saada ilmainen täysihoito, kuljetukset, harrastukset, asukkaalle ilmainen henk.koht. avustaja tarvittaessa 24/7 kotona???

Miksei kaikille työtä tehneille vanhuksille tarjota vastaavia palveluita?

Useimmilla vammaisilla on noussut virtsa päähän. Ollaan suurta työnantajaa, vaikka itse ei maksa lystistä pennin hyrrää.

Noi pitää tiputtaa maanpinnalle, ja maksattaa kotiapulainen omasta pussista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se holokausti kaukana ole tällä menolla.

Itku pitkästä ilosta.

Vierailija
44/55 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avustettavat kotihoidon piiriin tai laitoksiin niin loppuu turha työ, miksi joitakin pitää hoitaa vuorokauden ympäri tai monta tuntia päivässä. Käyttäkööt sukulaiset elokuvissa.

Tämä! Miksi vamman/sairauden perusteella pitäisi saada ilmainen täysihoito, kuljetukset, harrastukset, asukkaalle ilmainen henk.koht. avustaja tarvittaessa 24/7 kotona???

Miksei kaikille työtä tehneille vanhuksille tarjota vastaavia palveluita?

Useimmilla vammaisilla on noussut virtsa päähän. Ollaan suurta työnantajaa, vaikka itse ei maksa lystistä pennin hyrrää.

Noi pitää tiputtaa maanpinnalle, ja maksattaa kotiapulainen omasta pussista.

Olen samaa mieltä. Vanhuksetkin joutuu maksamaan palvelut eläkkeestään.

Omaa rahaa jää satanen maksujen jälkeen. Vammaiselle jää koko eläke, koska hoidon kotiin maksaa veronmaksajat.

Fair play?

Vierailija
45/55 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan lukeneeni että nämä ovat ammatinvalintakysymyksiä.

Vierailija
46/55 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miksipä sitten hoitajienkaan palkkoja pitäisi nostaa, tai ylipäänsä kenenkään? Hakeutukoon jokainen vain paremmin palkatulle alalle, vai mitä?

Toisaaltahan voisi ajatella, että yhteiskunnassa välttämättömästä työstä pitäisi maksaa sellaista palkkaa, että sillä pystyy elämään normaalia elämää. Entä jos kukaan ei enää tekisi näitä töitä?

Vierailija
47/55 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksipä sitten hoitajienkaan palkkoja pitäisi nostaa, tai ylipäänsä kenenkään? Hakeutukoon jokainen vain paremmin palkatulle alalle, vai mitä?

Toisaaltahan voisi ajatella, että yhteiskunnassa välttämättömästä työstä pitäisi maksaa sellaista palkkaa, että sillä pystyy elämään normaalia elämää. Entä jos kukaan ei enää tekisi näitä töitä?

Juuri näin. Tätähän hoitajille piukutettiin. Suosittelen kaikille muillekin.

Vierailija
48/55 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alanvaihto on harkinnassa täälläkin.

En ole minäkään pätevä koulutukseltani, työssä joudun huolehtimaan kuitenkin myös alaikäisten hengestä.

Minunkin asiakkaani syövät omaa ulostetta ja maistelevat myös muita kehon eritteitä, laittavat kaiken mahdollisen suuhun ja koko ajan saa pelätä milloin syö huomaamatta jotain vaarallisempaa evästä.

Kaikki katoaa suuhun ihan sekunnin milliosassa kun ehdit selkäsi kääntää, kuin hoitaisi isoa vauvaa.

Painavia nostoja on myös ja viimeisimpänä asiakas hyppäsi päälleni niin kovalla vauhdilla että olin pari päivää sairaslomalla, iso ja aikuisen kokoinen ihminen mutta haluaa olla sylissä, painoa enemmän kuin minulla.

Kakkasotkut myös täysin normaalia muutoinkin, harvoin pääsee puhtailla vaatteilla kotiin töistä itsekään.

Toinen asiakas asui laitoksessa, valehteli omasta tasostaan ja tarpeistaan, ei päästänyt kotiin työajan päätyttyä ja hän odotteli miestä treffeille.

Olisi pitänyt avustaa häntä jonkun täysin tuntemattoman nettideitin kanssa, kukaan hoitokodissa ei osannut neuvoa saako yövieraita ylipäätänsä ottaa ja kaikki talossa silloin olleet hoitajat olivat harjoittelijoita.

Mies lähetteli tälle asiakkaalle outoja viestejä ja vaikutti olevan päästään pipi, liikuntakyky kuitenkin normaali.

Kävin jo päässäni kaikki mahdolliset kauhuskenaariot läpi, mitä jos asiakkaalle sattuu jotain tai joudun itse johonkin syytteeseen ja milloin olen avustajan roolissa ja milloin olen itseasiassa osa tätä heidän aktiaan, asiakas kun sanoi kysyttäessä mitä apua tarvitsee *eksissä että sen näkee sitten kun mies tulee paikalle.

Olin itse tuolloin 18, asiakkaani ihan aikuinen lähes nelikymppinen nainen.

Minua pelotti ja ahdisti koko työvuoron ajan milloin mies tulee ja mitä joudun tekemään, pelkäsin myös asiakastani koska en ollut aiemmin ollut vammaistyössä ja huomasin vasta ensimmäisenä työpäivänä ettei asiakas ole älyllisestikään normaalilla tasolla eikä henkisesti terve, haastattelutilanteessa jäi erilainen kuva hänestä.

Minä olisin ollut vastuussa jos mies olisi tullut paikalle ja jotain olisi sattunut, pahimmillaan olisin voinut saada syytteen jostain *eksuaalisesta hyväksikäytöstä jos olisin itse aktissa joutunut avustamaan.

Palkka 11e tunti, ei mitään perehdytystä tai koulutusta, töihin on mentävä heti kun asiakas pyytää ellei halua potkuja ja töistä ei pääse pois vaikka olisi etukäteen sovittu toiselle asiakkaalle meno.

Pää tässä hajoaa, hain opiskelemaan paremmin työllistävää alaa itsekin ja todella toivon etten enää koskaan noihin hommiin joudu.

Jälkimmäinen kokemus oli jokseenkin traumatisoiva ja pelottava, lopulta lähdin pois kun miestä ei alkanut näkyä 5 tunnin odottelun jälkeen. Kuppi meni nurin siinä vaiheessa kun asiakas käski laittaa tuolle nettideitille viestiä, että käske miehen ottaa patja mukaan jos jää yöksi, kun tämä mies oli ilmeisesti sen 5 tuntia jo ollut kävelemässä tämän asiakkaani luokse.

Silloin sanoin vain että minun on nyt pakko lähteä, menin kotiin, seuraavana aamuna irtisanouduin ja estin asiakkaan kaikissa someissa ja numeron laitoin estoon.

Nuoria naisia näissä töissä enimmäkseen on, en voi edes kuvitella mitä traumoja tuollainen työ herkemmille jättää. Työhön pitäisi olla kunnon koulutus ja asianmukainen korvaus henkisestä kärsimyksestä.

Vierailija
49/55 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se brutaalia joutua avustamaan seksissä. Siitä voi kieltäytyä.

Vierailija
50/55 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole minäkään pätevä koulutukseltani, työssä joudun huolehtimaan kuitenkin myös alaikäisten hengestä.

Minunkin asiakkaani syövät omaa ulostetta ja maistelevat myös muita kehon eritteitä, laittavat kaiken mahdollisen suuhun ja koko ajan saa pelätä milloin syö huomaamatta jotain vaarallisempaa evästä.

Kaikki katoaa suuhun ihan sekunnin milliosassa kun ehdit selkäsi kääntää, kuin hoitaisi isoa vauvaa.

Painavia nostoja on myös ja viimeisimpänä asiakas hyppäsi päälleni niin kovalla vauhdilla että olin pari päivää sairaslomalla, iso ja aikuisen kokoinen ihminen mutta haluaa olla sylissä, painoa enemmän kuin minulla.

Kakkasotkut myös täysin normaalia muutoinkin, harvoin pääsee puhtailla vaatteilla kotiin töistä itsekään.

Toinen asiakas asui laitoksessa, valehteli omasta tasostaan ja tarpeistaan, ei päästänyt kotiin työajan päätyttyä ja hän odotteli miestä treffeille.

Olisi pitänyt avustaa häntä jonkun täysin tuntemattoman nettideitin kanssa, kukaan hoitokodissa ei osannut neuvoa saako yövieraita ylipäätänsä ottaa ja kaikki talossa silloin olleet hoitajat olivat harjoittelijoita.

Mies lähetteli tälle asiakkaalle outoja viestejä ja vaikutti olevan päästään pipi, liikuntakyky kuitenkin normaali.

Kävin jo päässäni kaikki mahdolliset kauhuskenaariot läpi, mitä jos asiakkaalle sattuu jotain tai joudun itse johonkin syytteeseen ja milloin olen avustajan roolissa ja milloin olen itseasiassa osa tätä heidän aktiaan, asiakas kun sanoi kysyttäessä mitä apua tarvitsee *eksissä että sen näkee sitten kun mies tulee paikalle.

Minua pelotti ja ahdisti koko työvuoron ajan milloin mies tulee ja mitä joudun tekemään, pelkäsin myös asiakastani koska en ollut aiemmin ollut vammaistyössä ja huomasin vasta ensimmäisenä työpäivänä ettei asiakas ole älyllisestikään normaalilla tasolla eikä henkisesti terve, haastattelutilanteessa jäi erilainen kuva hänestä.

Minä olisin ollut vastuussa jos mies olisi tullut paikalle ja jotain olisi sattunut, pahimmillaan olisin voinut saada syytteen jostain *eksuaalisesta hyväksikäytöstä jos olisin itse aktissa joutunut avustamaan.

Palkka 11e tunti, ei mitään perehdytystä tai koulutusta, töihin on mentävä heti kun asiakas pyytää ellei halua potkuja ja töistä ei pääse pois vaikka olisi etukäteen sovittu toiselle asiakkaalle meno.

Pää tässä hajoaa, hain opiskelemaan paremmin työllistävää alaa itsekin ja todella toivon etten enää koskaan noihin hommiin joudu.

Jälkimmäinen kokemus oli jokseenkin traumatisoiva ja pelottava, lopulta lähdin pois kun miestä ei alkanut näkyä 5 tunnin odottelun jälkeen. Kuppi meni nurin siinä vaiheessa kun asiakas käski laittaa tuolle nettideitille viestiä, että käske miehen ottaa patja mukaan jos jää yöksi, kun tämä mies oli ilmeisesti sen 5 tuntia jo ollut kävelemässä tämän asiakkaani luokse.

Silloin sanoin vain että minun on nyt pakko lähteä, menin kotiin, seuraavana aamuna irtisanouduin ja estin asiakkaan kaikissa someissa ja numeron laitoin estoon.

Nuoria naisia näissä töissä enimmäkseen on, en voi edes kuvitella mitä traumoja tuollainen työ herkemmille jättää. Työhön pitäisi olla kunnon koulutus ja asianmukainen korvaus henkisestä kärsimyksestä.

Tuohan kuulostaa ihan hirveältä. Hyvä että lopetit työn. Henkilökohtaisen avustajan töitä kannattaa tehdä ainoastaan silloin kun palkanmaksu menee jonkun firman kautta. Silloin saa myös apua ja neuvoja sieltä yhteyshenkilöltä. Ja työajat on selkeät etukäteen sovitut, joista ei poiketa muutoin kun sairastuessa.

Vierailija
51/55 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

JHL sivuilta:

HKA:n työ on verrattuna esimerkiksi hoitajiin tilanteet ovat moninaisemmat, vaativat myös nopeaa tilannetajua, maalaisjärjen käyttöä kiperissä tilanteissa ja vastuunottoa. Työhön sisältyy fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista kuormittuneisuutta. Silti avustajan huonosta palkasta tai haasteista ei kirjoiteta eikä kiinnitetä huomiota, toteaa toinen JHL:n jäsen.

Avustajat tekevät usein samaa työtä kun lähihoitajat. Palkkauksesta tulisi huomioida onko työ hoidollista tai onko siinä hoidollisia tehtäviä. Suihkuttamiseen, vaipanvaihto, vatsantoimitus, lääkkeiden jakaminen ja antaminen. Avun käyttäjän jatkuva nostaminen, ergonomia, apuvälineiden käyttäminen, intiimihygienia.

Vierailija
52/55 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missään työpaikassa ei tarvitse avustaa seksissä. Se on hyvän tavan ja maun vastaista.

Vierailija
53/55 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus kysynyt neuvoa lähihoitaja tuttaviltani avustajana kohtaamiini ongelmiin ja heillä ei ole ollut hajuakaan että sellaisia ongelmia on edes olemassa. Neurologiaan ja psyykeen liittyviä asioita. Lähärikoulutus ei olisi sopiva tälle alalle.

Vierailija
54/55 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni lähäri on ollut ulkona kuin lumiukko tullessaan "auttamaan" avustajaa puoleksi tunniksi.

Seistään puoli tuntia seinään nojaten tupakalle haisten.

Vierailija
55/55 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi