Häviääkö värit elämästä vanhetessa
Kommentit (15)
Ei. Ne laimentuu. Elämästä tulee enemmän pastellin väristä.
Värinäkö muuttuu; erityisesti keltainen näkyy vähemmän kirkkaana. Vanhuksilla on usein sisustuksessaan kellastuneita mäntyhuonekaluja tai -seiniä, koska he eivät näe niitä tunkkaisen kellastuneina, vaan silmää miellyttävinä.
Minulla on muuten ollut toisessa silmässä laskimotukos, ja näen värit eri tavalla oikealla ja vasemmalla silmällä. Oikeassa silmässä on "vanhusnäkö" ja sillä keltainen näyttää hyvin haalealta, sininen ja vihreä taas kylmän sävyisiltä, punainen näkyy melko normaalisti.
Itselläni on alkanut kadota ns.elämän börit, kaikki tuntuu tasapaksulta harmaalta, ei löydy enää sitä innostusta mikö nuorena esim.keväästä, yms.kaikki tuntuu olevan ihan yhden tekevää.
Se on kaihia, leikkaus palauttaa värit.
Ei todellakaan, tuntuu että kaikki on paljon voimakkaamman väristä kuin ennen. Toki olen aina ympäröinyt itseni väreillä, erityisesti kukilla on iso merkitys minulle ja kotini sävyillä.
Mitä vanhemmaksi tulen sitä kauemmaksi epäväreistä kuten mustasta, harmaasta ja valkoisesta etenen!
Kyllä. Nuorempana oli kaappien ovet kirkkaan keltaisia ja oransseja. Nyt harmahtavan sävyisiä ja keittiön tasotkin tummempia.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan, tuntuu että kaikki on paljon voimakkaamman väristä kuin ennen. Toki olen aina ympäröinyt itseni väreillä, erityisesti kukilla on iso merkitys minulle ja kotini sävyillä.
Mitä vanhemmaksi tulen sitä kauemmaksi epäväreistä kuten mustasta, harmaasta ja valkoisesta etenen!
Samoin on käynyt minulle.
Tosin olen aina inhonnut mustaa väriä, musta tuo mieleen hautajaiset, ja tätä surusaattoväriä suomalaiset rakastavat. Tätä saattoväkeä näkee joka puolella, varsinkin talvella.
Harmaa toinen inhokki.
Emme tosi-asiassa tiedä, näemmekö värit samalla tavalla kuin toiset ihmiset.
Esim. kissa näkee värit paljon laimeampina kuin me, mutta näkee kuitenkin paitsi punaiset ja oranssit sävyt näkyvät harmaina.
Ja onko ehkä värien näkökyky laimentunut vuosien myötä, kun nyt pitää nuorille olla noita järjettömän räikeitä vilkkuvia valoja.
Silmien vanhenemisesta johtuen kirkkaat värit ja kontrastit ja esim. auringonpaiste voi olla ikävää katsoa vanhenevalle. Valo suorastaan voi koskea silmiin.
Aika kirjaimellisia kävijöitä tällä foorumilla.
Kyllä. Kesällä ei näe enää tyttölöillä kukkamekkoja kuten nuorempana.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on alkanut kadota ns.elämän börit, kaikki tuntuu tasapaksulta harmaalta, ei löydy enää sitä innostusta mikö nuorena esim.keväästä, yms.kaikki tuntuu olevan ihan yhden tekevää.
Sama juttu. Täytin just 40 v.
Ei. Pikemminkin olen enemmän aistielämysihminen kuin nuorempana. Nuorempana olin enemmän ajatuksissani ja menemässä ja tekemässä, ei niitä värejä ehtinyt edes huomata. Nyt kaikenlainen kaunis tuottaa valtavasti iloa ja sen äärelle usein ihan pysähtyy. Kun ei enää tarvi pyrkiä niin kovin mihinkään, niin ehtii olla ja katsella ja kuunnella ja haistaa ja maistaa.
Eivät häviä.