Kahvikyläily, jossa vieraan perheen lapset huutavat nälkää ja heille otetaan suoraan kaapista ruokaa jota syödään sitten ympäri asuntoa
Otsikkoon kun asian kirjoittaa, miettii voiko tämmöinen olla tottakaan? Mutta totta se on. Kaverit meille kylään kahville. Lapset pöytää jossa heille oli valtavat herkut, mm mehu, piparit, kakku, sekä leivokset. Kaksi minuuttia pöydässä istuttuaan, lähtivät riehumaan ympäri kämppää. Kaikki kalliit tarjottavat lautasella koskemattomina. Me komensimme oman taaperomme pöytään, ja sanoimme että kun on syöty, pestään kädet ja sanotaan kiitos, ja noustaan pöydästä.
Tästä n. 5 minuutin päästä alkaa huuto, meillä on nälkä. Nälkä! Nälkä! (Ja on siis sovittu kahvittelu, ja olimme itse syöneet päivällisen ennen heidän tuloaan.) Taaperot komentaa vanhempiaan: otan sitä ja sitä kaapista. Vanhemmat juoksevat hakemaan ruokia kaapista, joita taaperot mutustavat ympäri kotiamme Mies sanoo että kaikki pöytään syömään kiitos. Kaikuu aivan kuuroille korville. Perheen isä kuskaa makkaroita yms makuuhuoneeseemme tms missä milloinkin nämä lapset pomppivat.
Haluaisimme kuulla nyt ammattikasvattajilta, kasvattajilta mitä ihmettä? Miten ihmeessä jatkossa toimia em toimintaa kohdattaessa? Mikään syömme ruoka-aikaan pöydässä kiitos ei auttanut yhtään
Kommentit (78)
Aina kannattaa olla tarjolla ruokaa/suolaista.
Ylimalkaan ihmeellistä kahvittelua pelkällä makealla.
Kyllä mä osaan rääkästä näille vanhemmille ja lapsille, että EI!! Minun koti, minun säännöt. Saa vaikka poistua.
Vierailija kirjoitti:
Jääkaapille ei ole asiaa vierailla lapsilla.
Aikuisethan sinne meni.
Jotkut lapsiperheet kateuksissaan tarkoituksella likaavat ja pilaavat lapsettomien asuntoa vierailuillaan antamalla lasten lähmiä likaisilla käsillään kaikki pinnat jotka eivät välttämättä kestä minkäänlaista pesua. Meille eivät lapsiperheet ole tervetulleita vaikka tuttuja ovatkin, näemme jossain muualla.
Opetin aikanani lapselle että kädet pestään ennen ruokailua ja ruokailun jälkeen. Kotonakaan ei seilata ruoan kanssa.
Höpö juttu koko ap:n sepustus.
Just semmonen täky, jolla saa naisia kirjoittelemaan paljon, että palstalla olisi sitä äksöniä.
Kakarat vaan korvasta taluttaen pihalle ja vanhemmat perässä! Lasku omin päin syödyistä ruoista ja siivouksesta perään!
Meillä olisivat lentäneet ulos sekä alpset että aikuiset. Tuollaista perseilyä emme katsele.
Vierailija kirjoitti:
Siis tämäkö tapahtui teillä? Ensinnäkään tuota perhettä ei enää kutsuta kylään. Voi ihan suoraan sanoa, että kun on niin erilaista tuo lasten kasvatusmalli mihin on itse tottunut, ei ilkeä katsoa sitä mekastusta ja sottaamista. Toisekseen, itse ihan vaikka tukistaisin tai läimäyttäisin käsille /kasvoille jos joku lähtee minun kaapeistani tonkimaan yhtään mitään. Sellainenhan on varastamista, ja se on rikos. Tämän voi kertoa myös lapsille, jos vaikka ymmärtäisivät hävetä.
Jos ei käsky kuulu ja sitä ei noudateta, niin se vierailu päättyy siihen, haen vierailijoiden takit ja komennan pukemaan ne päälle. Herkut siirrän takaisin kaappeihin ja totean että tarjoilut on loppu, vierailu päättyi, kiitos ja hei ja uutta kertaa ei sitten tulekaan jos ei käytöstapoja ala löytyä.
Oikeastiko kehtaisit kostaa huonon käytöksen käyttäytymällä itse vielä huonommin? Oikeastiko olisit läiminyt menemään, jopa kasvoille, ehkä jopa vähän hakkaat, niin eipähän mene toiste jääkaapille??
Ei toisten huono käytös oikeuta omaa väkivaltaa, mitenkään, koskaan, ihan vain tiedoksi.
Miten ihmeessä ette saa sanottua omille vieraillenne, että teillä ei syödä muualla kuin ruokapöydässä? Ja että teillä syödään sitä, mitä on tarjolla?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko aloitus totta vai ei, mutta kummastelen näitä "miksi ette läimäyttäneet lapsia ja heittäneet koko perhettä ulos" -tyylisiä kommentteja.
Kuinka moni oikeasti rupeaa tappelemaan kohdatessaan huonotapaista tai röyhkeää käytöstä tuttavilta? Useimmat taitavat hämmentyä ja lamaantua ja vain hiljaa mielessään päättää, ettei tuollaisen painajaisperheen kanssa enää tehdä mitään.
No jokainen täysipäinen osaa vieraita kakaroita omassa kodissaan komentaa.
Vierailija kirjoitti:
Aina kannattaa olla tarjolla ruokaa/suolaista.
Ylimalkaan ihmeellistä kahvittelua pelkällä makealla.
Tämä. Sen lisäksi voi olla, että lapsille ei maistu mikään, been there niin vieraina kuin kotiväkenä.
Oma laaja kokemus on, että pienet lapset harvoin ottavat just paljoakaan, mutta se on normaalia, eikä siihen kukaan kuole. Kotona sitten syödään, ennen ja jälkeen.
En usko että tämä voisi olla totta. Wt-ihmisiä toki löytyy, mutta miten se tulisi kenellekään yllärinä? Kai jokainen tuntee omat kaverinsa ennenkuin kutsuu kylään? Kai aika paljonkin olisi näkynyt hälytysmerkkejä oudosta käytöksestä, ennenkuin ollaan kahvittelu-tilanteessa?
Onko tämä provo vai voiko tuollaista oikeasti tapahtua? Miksi kutsutte kotiinne tuollaisia ihmisiä? Ihan järkyttävää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko aloitus totta vai ei, mutta kummastelen näitä "miksi ette läimäyttäneet lapsia ja heittäneet koko perhettä ulos" -tyylisiä kommentteja.
Kuinka moni oikeasti rupeaa tappelemaan kohdatessaan huonotapaista tai röyhkeää käytöstä tuttavilta? Useimmat taitavat hämmentyä ja lamaantua ja vain hiljaa mielessään päättää, ettei tuollaisen painajaisperheen kanssa enää tehdä mitään.
No jokainen täysipäinen osaa vieraita kakaroita omassa kodissaan komentaa.
Komentaminen on eri asia kuin väkivalta.
Tuossa nyt ei mitkään kauniit pyynnöt enää auta, jos joku noin käyttäytyy. En kyllä tiedä, olisiko minkäänlaiset käskytkään auttaneet. Ehkä ulos heittäminen... Mutta älkää ainakaan uudestaan kutsuko.
Vierailija kirjoitti:
Miten jatkossa? Jos tuo tapahtuisi minun kodissa, se olisi viimeinen kerta, kun ko perhe käy meillä millään kokoonpanolla. Kiitos ja näkemiin.
Ei "näkemiin" vaan "hyvästi".
Mä en anna vieraiden lasten riehua meillä.
Jos vanhemmat ovat tyhmyyttään tai erehdyksessä jättäneet antamatta kunnon ruokaa lapsille, niin sanoisin että nyt teen kaikille lapsille puuroa / nakkeja mikrossa ja se syödään pöydässä. Lapset syövät sen suolaisen ruoan, saavat ottaa sit kakkua. Ja sit pois. Mutta ruokaa ei syödä muualla kuin pöydässä.
Olen kauhulla lukenut palstalta miten aikuiset ihmiset syövät kaikki ruokansa sängyssä TV:tä katsellen. No nyt tiedän, millainen kasvatus tollaiseen white trash -tyyliin johtaa.
Suuta auki vaan. "Älä ota kaapista mitään", "et mene syömisten kanssa pöydästä mihinkään". Jos vierailla ei ole käytöstapoja, eivät he myöskään ymmärrä mitään tulisitko pöytään kiitos-lässytystä.
Nyt kun tarkemmin mietin, ja muistelen, tämän perheen lapsi hakkaa meidän lasta päiväkodissa jos joku ei mene hänen mielensä mukaan. Hakkaa lapiolla, käsillä, kaikkeen olen puuttunut päiväkodin kasvattajien kanssa tiukalla EI
Vanhemmat ovat ilmeisesti siis rajattomia? Eivät todellakaan kädestä tuoneet pöytään kun lapset lähtivät riehumaan ympäri asuntoa