Haluaisitko sinäkin pois etelän kiireestä, vapaaksi tekemään mitä itseä huvittaa?
Nämä kausityöntekijät ovat toteuttaneet unelmansa.
Kommentit (36)
Olen Lapista kotoisin, mutta paremmin viihdyn etelässä. Asun lähellä työpaikkaani ja tässä todella hyvät ulkoilumaastot vieressä ja myös palvelut. En muuta kyllä Lappiin ikinä takaisin.
Noiden tyyppien "vapaata" elämää voisin sietää jos palkka olisi suuri. Epäilen, ettei ole.
Koska minä asun itsellisenä eläkeläisenä Etelä-Suomessa, ei minulla ole mitään kiirettä ja saan aina tehdä juuri sitä, mitä milloinkin haluan.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä etelän kiire - Lapin vapaus asetelmaa.
Olen Lapista kotoisin ja ihan samalla tavalla siellä tehdään töitä mitä täällä etelässäkin jossa olen asunut viimeisen vuosikymmenen. Se on vaan helvatusti raskaampaa koska matkat on pitkiä ja palvelut kaukana ja tarjonta väjäisempää (esim. lasten päivähoito, työmahdollisuudet ylipäätään jne.). Ja aina kun tulee joku työreissu niin se on törkeän kauas Helsinkiin, joskus hyvällä tuurilla riittää jokusen tunnin ajomatka Ouluun.
Muutin etelään, koska täällä minulla on enemmän vapaa-aikaa koska kaikki on lähellä ja vaihtoehtoja enemmän.
Täällä Pohjois-Karjalassa ainakin ehkä se juttu, ettei tarvitse valita palveluiden tai harrastusten läheisyyden väliltä. Töihin 10 min, samoin salille, ravintoloihin, elokuviin, urheiluhallille etc. Kouluun, kauppaan ja jaliskentälle 5 min. Metsä heti kodin takana lenkkipolkuineen ja latuineen (kymmeniä kilometreja latuja, pyöräreittejä ja polkuja satoja). Järven rantaan 5 min, venerantaan 10 min ja lähimpään kansallispuistoon sekä laskettelukeskukseen alle 30 min. Ei ruuhkia, julkinen liikennekin toimii.
Melkein epäilen, että Baronan tyyppien kanssa sovittu, mitä haastattelussa sanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama tuttu muuttanut pk-seudulta lappiin ja sanovat, että kyllä elämänlaatu on kohonnut huimasti. Töissä on kyllä kiirettä mutta muuten elämä nautinnollisempaa. Laskevat, vaeltavat ym ja kaikki on ihan siinä vieressä.
Suurta osaa ihmisistä laskettelu tai vaeltaminen ei kiinnosta niin paljon, että sitä pitää päästä joka ikinen päivä ja viikonloppu tekemään. Heille Lappiin muuttaminen ei ole kiinnostavaa.
Asun Etelä-Suomessa parinsadan kilometrin päässä Helsingistä ja täällä on vaellusreittejä satoja kilometrejä jos kiinnostaa. Myös laskettelurinteitä on pienen matkan päässä.
peukutin tätä alaspäin vain tuon laskettelurinnekommentin vuoksi. Talma ei ole laskettelurinne sellaiselle, jolle laskeminen on tärkeää, sorry. Ihan mielenkiintoisia retkeilykohteita siellä etelässä kyllä on, en sanoisi patikointi- tai vaelluskohteita, mutta retkeilykohteita. Hienoja paikkoja, mm Porkkala ja Teijo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama tuttu muuttanut pk-seudulta lappiin ja sanovat, että kyllä elämänlaatu on kohonnut huimasti. Töissä on kyllä kiirettä mutta muuten elämä nautinnollisempaa. Laskevat, vaeltavat ym ja kaikki on ihan siinä vieressä.
Suurta osaa ihmisistä laskettelu tai vaeltaminen ei kiinnosta niin paljon, että sitä pitää päästä joka ikinen päivä ja viikonloppu tekemään. Heille Lappiin muuttaminen ei ole kiinnostavaa.
Asun Etelä-Suomessa parinsadan kilometrin päässä Helsingistä ja täällä on vaellusreittejä satoja kilometrejä jos kiinnostaa. Myös laskettelurinteitä on pienen matkan päässä.
No etelän nyppylöitä en edes laskettelurinteiksi mainitsisi ja eipä tarvitse ajaa autolla metriäkään että pääsee rinteeseen. Tässä ei nyt varmaan edes vaadittu edes kaikkien tänne muuttavan, ihan hyvä että on väljempää. Ruuhkista sain tarpeekseni Helsingissä
Suurin osa suomalaisista käy Kiasmassa, Oopperassa ja Hagelstamilla kerran elämässään jos niinkään usein. Se puolesta ne voivat asua vaikka kuussa.
Jonkun huumekaupan keskuksena toimivan kirjaston hehkuttaminen Helsingin vetovoiman ytimenä on jo täysin absurdia eikä Lintsilläkään ole kerran kesässä-kahdessa vaadittu todistusta Helsingissä asumisesta.
Tarkemmassa analyysissä kaikki Helsingin "ainutlaatuiset palvelut" ovat niitä joista nauttimiseen jää vapaa-aikaa ja rahaa vain niillä jotka eivät asu lähelläkään pääkaupunkiseutua.
Haluaisin kyllä itseni pois kiireestä ja vapaaksi tekemään mitä itseä huvittaa, mutta ei minulla mitään etelää vastaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa suomalaisista käy Kiasmassa, Oopperassa ja Hagelstamilla kerran elämässään jos niinkään usein. Se puolesta ne voivat asua vaikka kuussa.
Jonkun huumekaupan keskuksena toimivan kirjaston hehkuttaminen Helsingin vetovoiman ytimenä on jo täysin absurdia eikä Lintsilläkään ole kerran kesässä-kahdessa vaadittu todistusta Helsingissä asumisesta.
Tarkemmassa analyysissä kaikki Helsingin "ainutlaatuiset palvelut" ovat niitä joista nauttimiseen jää vapaa-aikaa ja rahaa vain niillä jotka eivät asu lähelläkään pääkaupunkiseutua.
Oon itse tykännyt Tampereesta enemmän matkailukohteena. Ostoskeskuksia pari oikein hyvää, joissa kaikki tarpeellinen ilman ruuhkaa tai hankalaa pysäköintiä. Kulttuuritarjonta ihan riittävä, ravintoloita taitaakin olla enemmän kuin Suomessa missään suhteutettuna asukaslukuun. Mustankallio, Arboretum, Kauppi, leikkipuistot, Pyynikki, särkänniemestäkin pidän enemmän kuin Lintsistä. Vanha Finlayssonin alue on kiva, Ponipiha ja työläiskortteli. Kaikki on todella kompaktisti keskustan lähistöllä.
Harmi vaan, että narkkariongelma alkaa olla todella näkyvä jo, taitaa olla entisen Kaupunginhallituksen pj:n henkinen perintö.
Vierailija kirjoitti:
Tavoitteena on kahden vuoden kuluttua viettää kevättalvi vielä etelämmässä ja muutaman vuoden kuluttua asua ympäri vuoden muualla kuin Suomessa. Pohjoisen suuntaan minua ei saisi mikään.
Samoin. Ja oikeasri vapaa on ihminen, joka om taloudellisesti riippumaton. Olin viimeksi palkkatöissä 2008
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
peukutin tätä alaspäin vain tuon laskettelurinnekommentin vuoksi. Talma ei ole laskettelurinne sellaiselle, jolle laskeminen on tärkeää, sorry. Ihan mielenkiintoisia retkeilykohteita siellä etelässä kyllä on, en sanoisi patikointi- tai vaelluskohteita, mutta retkeilykohteita. Hienoja paikkoja, mm Porkkala ja Teijo.
Laura siihen rinteeseen kepit ja rupea kiertämään. Etelä-Suomen rinteissä on ihan riittävästi haastetta puikan treenaamiseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No etelän nyppylöitä en edes laskettelurinteiksi mainitsisi ja eipä tarvitse ajaa autolla metriäkään että pääsee rinteeseen. Tässä ei nyt varmaan edes vaadittu edes kaikkien tänne muuttavan, ihan hyvä että on väljempää. Ruuhkista sain tarpeekseni Helsingissä
Suomessa ei ole yhtään laskettelurinnettä noilla kriteereillä. Lähimmät ovat Åressa tai Trysilissä. Suomen Lappiin en omalla rahalla viitsi lähteä laskettelemaan. Ihan kuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole yhtään laskettelurinnettä noilla kriteereillä. Lähimmät ovat Åressa tai Trysilissä. Suomen Lappiin en omalla rahalla viitsi lähteä laskettelemaan. Ihan kuraa.
Tervemenoa!
Ei minulla ole tällä etelässä mitään erityistä kiirettä.Kun en tee sitä itselleni. Työ, kiva asunto, läheiset, harrastukset, mielenkiinnon kohteet täällä.
Olin tyttöystävän kanssa lapissa kausityöntekijänä. Palkka oli niin huono ettei se lopulta kannattanut vaikka työpäivät oli 14 tuntisia.
Käteen jäi just pari tonnia mutta siitäkin meni kuluja ruokaan, bensaan, vuokraan...