"Kuohuviinit oli kirjattu työhyvinvointikuluiksi ja konjakkipullo edustusvarastoon" :D
Mitähän verottaja tuumaisi jos itse yrittäisi samaa?
Kommentit (74)
Ihan yks hailee. En tuomitse Lintilää niin kauan kun ei Sannaakaan ole tuomittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis edustuskuluja on naamioitu yrityksissä monella eri tavalla. Yritysmaailmassa on usein käytäntönä naamioida esim. risteilyjä ja hotelliviikonloppuja koulutustilaisuuksiksi joihin pitää sisällyttää tietty määrä "koulutusta". Tämän varjolla tilaisuuden kulut voidaan siirtää verovähennyksiin. Ja tämä ei ole mikään satu vaan olen itse osallistunut tällaisiin tilaisuuksiin kymmeniä kertoja työelämäni aikana. Politiikassa toimivat varmasti samat periaatteet.
Kymmeniä pulloja väkeviä Alkosta "juomakaapin" täyttämiseen ei menisi läpi ainakaan yhdessäkään niistä yrityksistä, joissa itse olen ollut töissä. Terveisiä vain taloushallinnosta.
Ehkä olet ollut eri yrityksissä kuin minä. Itse olen ollut kansainvälisessä osittain valtion omistamassa yrityksessä ja käsittääkseni heillä nämä menot on vähennetty verotuksessa. Ei ehkä suoraan mutta ainakin "koulutuksen" järjestelykustannuksina. Tiedäthän että kuluja voidaan naamioida tai siirtää eli otsikoiden alle verotuksessa. Varmasti tiedät jos olet taloushallinnosta vastaavassa organisaatiossa.
Tuo on joku viiden hengen maansiirtofirman yrittäjäomistajan mamma joka on hoitanut kirjanpidon firmalle. Tietenkään sellaisessa ei mene kymmenet viinapullot läpi verottajalle eikä edes pomolle, jos ei tämä itse niitä juo. Kone- ja autokuskin työhön ei lasinpesunesteen lisäksi muuta alkoholia oikein voi sotkea millään syyllä. Sivusta.
Mä kaipaan myös lisää työhyvinvointia!
Vierailija kirjoitti:
"Vasemmiston ajojahti" jne.
Ei kuulu kenellekään eikä kukaan ole nähnyt mitään.
Keskustan oma sisäinen ajojahti.
keskustan paikkamäärä eduskunnassa tulee vaaleissa putoamaan, ja Vaasan vaalipiirissä, jossa Lintiläkin on ehdolla, käydään katkerin kamppailu jäljelle jäävistä paikoista.
Vierailija kirjoitti:
Kesäradalla edustuslääkekaappi, josta löytyy iloa ja valoa.
Ei, kyllä ne jauhot ihan löytyi vain keittiöstä!
Vaikka Lintilä olisi juottanut konjakkia ja shampanjaa tapaamilleen ihmisillekin, ei se tätä päivää ole, Juopottelu työpaikoilla ei ole hyväksyttävää - etenkään valtion ylimmässä johdossa.
Lintiläkin voi juoda varmasti riittävästi vapaa-aikanaan kuten muutkin ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
"Vasemmiston ajojahti" jne.
Ei kuulu kenellekään eikä kukaan ole nähnyt mitään.
Kepulaiset ja muut viskisiepot koittavat epätoivoisesti saada huomion suunnattua pois itse asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka Lintilä olisi juottanut konjakkia ja shampanjaa tapaamilleen ihmisillekin, ei se tätä päivää ole, Juopottelu työpaikoilla ei ole hyväksyttävää - etenkään valtion ylimmässä johdossa.
Siksi pm tarjoaakin modernisti jauhoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi pm tarjoaakin modernisti jauhoja!
Ne on helppo ujuttaa aamupalalaskuun.
Hänkö identifioituu naiseksi vai onko sittenkin silleen että miesten sikailut nostetaan tikonnokkaan samalla tavalla kuin PM Marinin ja muiden tyttöjen? Ei näy silakoita puolustelemassa että ajojahti johtuu sukupuolesta.
ap kysyy että mitä verottaja tuumisi jos hän tekisi samaa. jos ap on jonkun muun firmassa töissä ja ostelee firman rahoilla juomia itselle ilman että siitä olisi sovittu, niin tuo olisi kavaltamista tai jotain vastaavaa. jos taas firma on oma ja toimii toimitusjohtaja, niin verottaja voi olla vihainen, kun alkosta tehtyjä ostoksia ei ole laitettu tulorekisteriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis edustuskuluja on naamioitu yrityksissä monella eri tavalla. Yritysmaailmassa on usein käytäntönä naamioida esim. risteilyjä ja hotelliviikonloppuja koulutustilaisuuksiksi joihin pitää sisällyttää tietty määrä "koulutusta". Tämän varjolla tilaisuuden kulut voidaan siirtää verovähennyksiin. Ja tämä ei ole mikään satu vaan olen itse osallistunut tällaisiin tilaisuuksiin kymmeniä kertoja työelämäni aikana. Politiikassa toimivat varmasti samat periaatteet.
Kymmeniä pulloja väkeviä Alkosta "juomakaapin" täyttämiseen ei menisi läpi ainakaan yhdessäkään niistä yrityksistä, joissa itse olen ollut töissä. Terveisiä vain taloushallinnosta.
Ehkä olet ollut eri yrityksissä kuin minä. Itse olen ollut kansainvälisessä osittain valtion omistamassa yrityksessä ja käsittääkseni heillä nämä menot on vähennetty verotuksessa. Ei ehkä suoraan mutta ainakin "koulutuksen" järjestelykustannuksina. Tiedäthän että kuluja voidaan naamioida tai siirtää eli otsikoiden alle verotuksessa. Varmasti tiedät jos olet taloushallinnosta vastaavassa organisaatiossa.
Monilla yrityksillä on nykyään intressi pitää kuluja kurissa eikä harrasteta mitään leväperäistä kuittien naamiointia. Mielikuvat vanhoista ajoista tuntivat elävän sitkeästi. Ja nämä lintilöiden ja yliviikarien tapaukset antavat varsin mielenkiintoisen kuvan valtion virastojen taloudenpidosta.
Kyllä verottaja hyväksyy edustuskulut ja kohtuullisen määrän alkoholia. Ei siinä ole mitään ihmeellistä. Esimerkiksi asiakastapaamisessa voi tarjota lounaan ja siihen kuuluvat juomat. Tai järjestää asiakkaille pikkujoulukarkelot. Kaikki kulut voi vähentää verotuksessa.
t. Yrittäjä
Ehkä hän on vain yrittänyt kompensoida huonoa matikkapäätä hyvällä viinapäällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on joku viiden hengen maansiirtofirman yrittäjäomistajan mamma joka on hoitanut kirjanpidon firmalle. Tietenkään sellaisessa ei mene kymmenet viinapullot läpi verottajalle eikä edes pomolle, jos ei tämä itse niitä juo. Kone- ja autokuskin työhön ei lasinpesunesteen lisäksi muuta alkoholia oikein voi sotkea millään syyllä. Sivusta.
Riippuu tapauksesta. Kyllä viiden hengen maansiirtoyritys voi järjestää työntekijöilleen pikkujoulut ja maksaa kaikki kulut. Se menee verottajalle ihan hyvin työntekijöiden virkistyskuluna. Joka on verovähennyskelpoista kulua yritykselle. Tietysti virkistystoiminnan pitää olla suhteessa yrityksen kokonaisliikevaihtoon. Mutta jos tämä firma tekee vaikka kahden miljoonan euron liikevaihtoa niin hyvin voi pistää kymppitonnin vuodessa työntekijöiden virkistämiseen. Eikä siihen ole verottajalla mitään sanomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilla yrityksillä on nykyään intressi pitää kuluja kurissa eikä harrasteta mitään leväperäistä kuittien naamiointia. Mielikuvat vanhoista ajoista tuntivat elävän sitkeästi. Ja nämä lintilöiden ja yliviikarien tapaukset antavat varsin mielenkiintoisen kuvan valtion virastojen taloudenpidosta.
Ministeriö ei ole virasto eikä kumpikaan ole yritys. Aika epätoivoisesti survot pyöreää palikkaa nelikulmaiseen reikään mielikuvapelatessasi moralisointia ministeritason edustusalkoholinkäyttöä vastaan. Ymmärrätköhän, että ministerit ovat koko hiton VALTION korkeimpia virallisia edustajia koko maailmassa, niin muille valtioille kuin kaikille yrityksille ja yhteisöillekin. Tämä on todellakin hieman eri tason toimintaa kuin jossain nevehööd-firmassa pikkupomon kuittipuljailu työporukan saunaillan juomien kanssa. Ja hurskastelustasi huolimatta sitä nimenomaan tapahtuu ihan tänä päivänä sitäkin, juuri kuten vanhoinakin aikoina. Eli siis arvio kommentistasi: failure.
Vierailija kirjoitti:
Ja montako vuotta kokemusta ministerinä tai ministeriön johtavissa pesteissä sulla olikaan lausuntosi uskottavuutta pönkittämään?
Alkoholin nauttiminen kohtuudella korkean tason edustustapaamisessa = juopottelua, vain Suomessa voi tähän vanhanaikaiseen uskonnollismoralistiseen kieltolakiajatteluun törmätä 2000-luvulla. Jopa kieltolain aikaan ministerit ja muut pamput kilistelivät sumeilematta.
Tähän liittyvä puolustusliike on mielenkiintoinen, koska eihän tässä edes ole vielä tietääkseni kukaan vaatinut mitään tältä ministeriltä asian suhteen.
On vain todettu, että ministeri on ollut usein maistissa työajalla ja että ministeri on myöskin ostanut roppakaupalla viinaa veronmaksajien laskuun - ainakin virallisten selitysten mukaan nimenomaan työajalla nautittavaksi. Omilla rahoilla ostoja ei ole pengottu. Kukaan ei ole tässä ottanut mitään kantaa vielä siihen, että mitä pitäisi tehdä.
Ministerillä on tässä aivan vapaat kädet pohtia aihetta itsenäisesti ja tehdä valistuneita toimintaehdotuksia. Sitä tässä varmaan nyt vähän odotettaisiin. Sen puoleen tuntuu erikoiselta tietyn porukan ehdoton vastustus aiheeseen liittyen. Onko siellä jo johtopäätökse tehty ja päädytty siihen että seinäkielto on parempi kuin muut seuraamukset?
Tämähän tarkoittaa sitä, että viinit saadaan ruokakauppoihin. Nyt ei enää moralisointi mene helpolla läpi kansalaisiin.