Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaksoisleuka ja pömppömaha ilman ylipainoa?

Vierailija
05.03.2023 |

Mistä voi johtua turvotus nimenomaan leuan alla ja mahassa?

Tätä on ollut nyt, sanotaan nyt vajaan vuoden. Viime kuukausina käynyt huomattavammaksi. Nyt viimeisen puolen vuoden aikana on ollut kyllä hirvittävän paljon stressiä ja surua, mutta en tiedä miten se voisi asiaan vaikuttaa.

En ole ylipainoinen, ja tämä kaksoisleuka ja pömppömaha ovat ihan epäsuhtaisia muun kropan kanssa.

On käynyt mielessä käydä lääkärilläkin kysymässä asiasta, mutta pelkään että nauravat ulos sieltä tai sitten kehottavat vaan laihduttamaan. Mutta en ole ikinä nähnyt sellaista, että ihminen lihoaisi noin spesifisissä paikoissa, ilman että mikään muu kohta kropassa kasvaa ollenkaan.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pömpöttävään vatsaan vaikuttavat myös huonot ja roikkuvat vatsalihakset, jolloin vatsa voi olla pyöreä, vaikka siellä ei olisikaan paljoa rasvaa. 

Vierailija
42/50 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEP! Täällä! Olen 35v, 165cm ja 53kg eli hoikka perheenäiti. Silti on tullut kaksoisleuka :D Vatsa on timmi ja oikeestaan muutenkin olen "pieni", mutta kaksoisleuka on tullut tässä vuoden aikana. Nukun ihan kohtalaisesti, syön tosin herkkuja :S Mutta joo.. sellasta tää elämä on. En jaksa ottaa vakavasti :D 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kanssa särähti korvaan tuo että naisilla rasva ei pitäisi kerääntyä vatsaan. Minkäs teet, kun näin kuitenkin tapahtuu? Naiseksi olen itseni identifioinut.

Mutta olet siis biologisesti mies? Se että indentifioit itsesi naiseksi ei muuta fyysistä faktaa.

Vierailija
44/50 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla kanssa särähti korvaan tuo että naisilla rasva ei pitäisi kerääntyä vatsaan. Minkäs teet, kun näin kuitenkin tapahtuu? Naiseksi olen itseni identifioinut.

Mutta olet siis biologisesti mies? Se että indentifioit itsesi naiseksi ei muuta fyysistä faktaa.

Fyysinen fakta on se, että minulla on kohtu ja vulva.

Vierailija
45/50 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisille on tyypillinen kasvojen muoto sellainen, että väkisinkin tulee kaksoisleuka. Leuka jää vähän kuin liian taakse

Vierailija
46/50 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahapömppö läskiä vai turvotusta? Syyt ovat silloin erit

Vierailija
47/50 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholin liikakäyttö turvottaa kasvoja ja mahaa,muuten voi olla ihan normipainoinen. Nähnyt noita paljon entisessä työssäni.

Vierailija
48/50 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti se johtuu juuri tuosta stressistä. Myös ruokavalio voi vaikuttaa. Itselläni sama, ja lääkäri on todennut ärtyvän suolen. Kannattaa tutustua fodmap-ruokavalioon.

Itselläni on kai sellainen vartalotyyppi, että kilot kertyy keskivartalolle. Olen lihonnut vaikeasti alipainoisesta 7 kg ja olen edelleen laiha, mutta nuo 7 kg on kaikki kertynyt vatsan seudulle ja reisiin. Kehonkoostumusmittauksen mukaan rasvaprosenttini on edelleen liian matala, mutta lihas% ok.

Vierailija
49/50 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista!

Vähän lisätietoja: tuo maha ei niin huolestuta - ei ole mikään valtava pömppis kuitenkaan, välillä turvonneempi ja välillä ei - mutta leuanalus ihmetyttää etenkin siksi, että olen laihtunut (tarkoituksella, koska ajattelin että ehkä se auttaisi kaksoisleukaan) mutta tuo leuan alainen turvotus vaan kasvaa. Vaatteet ovat käyneet isoiksi, mutta kaksoisleuka on siis ihan eri paria kasvojen ja muun kropan kanssa. Se ei ole myöskään "helttamaista" löysää roikkuvaa ihoa, vaan ihan sellaista turpeaa kudosta, on se sitten rasvaa tai nestettä tai mitä vaan. Siksi pohdiskelin, voikohan se johtua jostain isommasta ongelmasta kuin "vain" rasvan kertymisestä tiettyyn paikkaan. Mitään epäilyttävää pattia en painelemalla löydä, mutta en tiedä sitten, voisiko sellainen olla turvotuksen alla piilossa.

Tämä ei myöskään ole sellaista mikä olisi tullut pikkuhiljaa ikääntymisen mukana, vaan viimeisen vajaan vuoden aikana ilmestynyt.

BMI on normaali. En syö ollenkaan sokeria, gluteenia enkä maitoa terveyssyistä. Mielestäni ruokavalioni on ihan ok, joskin viime vuonna söin vähän miten sattuu kaikista stressaavimpana aikana.

Lääkärillähän tämä parhaiten selviäisi, mutta eipä sinne näköjään helpolla aikaa saa.

Vierailija
50/50 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on rakennekysymys. Itselläni ei ole koskaan ollut pyykkilauta vatsaa, edes silloin kun olin alipainoinen. Eikä silloin kun treenasin liikuntaharrastuksessa 5 krt viikossa. Mulla rasva vaan ei keräänny lantiolle eikä takapuoleen eikä sille ole juuri muutakaan paikkaa kun vatsa, reisistä ja rinnoista lihon tosin myös vähän.