Mistä luottotiedoton voi saada vuokra-asunnon?
Vakituisen työpaikan omaava, rauhallinen, savuton ja päihteetön henkilö kyselee.
Kommentit (33)
Kyllä yksityinenkin voi vuokrata , voi ottaa enemmän takuuvuokraa. Minä vuokraan mieluummin yksinhuoltajalle, kun olen itsekin yksinhuoltajan lapsiollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupungin asunnot jos on todellinen tarve.
Onko varmaa tietoa, että kaupungilta voi vuokrata asunnon ilman luottotietoja? AP
Ainakin itse sain Turun kaupungilta, este olisi ollut jos olisi merkintöjä vuokrarästeistä. Lisäksi saamani asunto oli jostain pulsutalosta.
Et vain osaa. Voin kokemuksesta sanoa, että sitä ensimmäistä pulsutaloa ei kannata ottaa vastaan. Seuraava tarjous olikin sitten oikein hyvältä alueelta loistokämpästä.
Haistatat siis kakat niille ja näytät kuka on pomo.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä yksityinenkin voi vuokrata , voi ottaa enemmän takuuvuokraa. Minä vuokraan mieluummin yksinhuoltajalle, kun olen itsekin yksinhuoltajan lapsiollut.
Ulosotto vie rahat hyvä kun hengissä pystyy joten mistä sen isomman takuuvuokran saa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile saada laina pankista, jolla maksat ulosottoon menneet maksut pois.
Ei luottotiedot menettäneelle mitään lainoja myönnetä.
Kyllä voidaan myöntää mutta velan ottaminen velan maksuun on prkleen typerää.
Ulosoton kulut on isot, joten lainan ottamalla säästää ne ja toki saa luottotiedot heti takaisin. Ja voi saada kyllä pankista lainan, kokemusta siitä.
Ideoita.
1. On joku luottotiedottomia auttava hlö Suomessa. Onko somekanavaa?
2. Onko sukulainen joka voisi auttaa tai lähisukulainen. Jos ei ole, onko kunnan asuntoa saatavilla kuitenkin ja mitä kautta.
3. Onko kunnassa sopivia asuntoja ylipäänsä pienituloisille vai iso kaupunki pk-seudulla jossa ei ole. Onko pienemmässä kaupungissa asuntoja.
4. Lakiehdotus, jossa helpotettaisi ihmisten tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnan tai kaupungin asunto. Lumokin vuokraa. Takuu vuokra saattaa tosin alussa olla isompi 1-3 kk vuokra.
Osaan kunnan kämpistä vuokrausehto tosin voi olla se, et jos aiempia vuokratästejä mihinkään. Niihin pitää esittää maksusopimus, jotta vuokraavat. Eli vuokrarästitkään eivät ole kaikkialle este.Miten nuo vuokrarästit tarkistetaan? Pitääkö esittää tiliotteet viimeisen kolmenkymmenen vuoden ajalta?
Eihän niitä vuokrarästejä käytännössä voi kukaan mistään tarkistaa ellei vuokranantaja kysy asiasta vuokralaisen entisiltä vuokranantajilta. Vuokranantajilla ei tosin taida edes olla laillista oikeutta kertoa randomeille tuollaisia asioita. Jos vuokrarästit ovat aiheuttaneet maksuhäiriömerkinnän niin näkeehän sen sitten sitä kautta.
Nykyisen lain mukaan luottotiedoton henkilö voi olla ainoastaan sellainen, joka on akuutisti maksukyvytön. Laki muuttui ensimmäinen joulukuuta 2022. Merkintä poistuu kun kuukausi on kulunut velkojen suorituksesta.
Kunnalle hakemusta. Sossusta voi saada käytännön apua ja/tai ohjausta asunnon hakemiseen. Itse sain kämpän luottotiedottomana ja toimeentulotuen asiakkaana. Vuokratakuu oli 3 kk:n maksu johon sain maksusitoumuksen KELA:lta.
Kaupungin asuntoihin voi olla pitkät jonot, hakemussa pitää tuoda kaikki mahdolliset seikat jotka puoltaisi asunnon saamista. Eli kusetat ihan huolella, muuten et sitä tule saamaan.
Jos olet nuorempi henkilö niin ainakin pks seudulla on neuvontapalveluilta, et häviä mitään olemalla näihin yhteydessä.
En kyllä vuokraisi slummi-yksiöitäni yhdellekään luottotiedottomalle.
Se vaan kertoo ettei ole osannut hoitaa asioitaan, tavalla tai toisella. (Koskee sinuakin Niisku-Jamina, ei kukaan sinua pakottanut, itse valitsit)
Kaupungin asunto tai niin kuin jo ehdotettu, odotat että saat tiedot kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippunee kaupungista. Ainakin Lahdessa LATA eli Lahden Talot vuokraa myös luottotiedottomille.
Kuntien omat vuokra-asunnot ovat yleensä luottotiedottomien ainut vaihtoehto. Yksityishenkilöiltä ei sitten kannata vuokrata missään tapauksessa vaikka olisi mahdollisuus.
Minkä takia ei?
Itse olen asunut aina yksityishenkilön omistamassa asunnossa, niin tälläkin hetkellä. Nyt olen ollut tässä jo yli 4 vuotta ja kaikki on hyvin.
Vierailija kirjoitti:
seurakunnan asuntoja voi kysyä
Seurakunnan asuntoihin vaaditaan luottotiedot.
Mä sain kaupungin asunnon. Ei mulla ollut edes asunnottomuuden uhkaa vaan halusin saada edullisemman asunnon. Sain muutaman tarjouksen, joista valita ja nämä kaikki olivat vähän vanhempia asuntoja ei kovin halutuilla alueilla. Ehtona oli vain, ettei saanut olla mitään asumiseen liittyviä maksuhäiriöitä.