Tiesittekö miten vähän tarvitsee sijoittaa indeksirahastoo että eläkeikäisenä siellä on 100 000€
Joista voi ottaa tuottoa n. 500€/kk itselleen eläkkeen lisäksi ilman että varsinainen potti pienenee.
Jos aloittaa kolmikymppisenä, n. 65€/kk riittää, nelikymppisenäkin riittää 150€/kk. Minusta se on aika mahdollisen kuuloista aika monelle ja tekee viimeisistä vuosista vähän rennommat.
Kommentit (161)
Ostakaa maata. Se pysyy. Kaikki muu on ykkösiä ja nollia. Ei kai tarvi muuta sanoa.
Jopa hopeisen kahvipannun osto voi olla nyt sijoitus.
Vierailija kirjoitti:
Ostakaa maata. Se pysyy. Kaikki muu on ykkösiä ja nollia. Ei kai tarvi muuta sanoa.
Tuon ainakin saa kaniin helposti likviditeettikapeikossa.
Vierailija kirjoitti:
Valtio vie ne maat, ilmastoagenda ja sen sellaista nääs
Nousukaudella on hirviän helppo sijoittaa ja etenkin leikkiä sijoittajaa.
Outoa, ettei niin moni tosiaan ns. perusduunareista tiedä sijoittamisesta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Itse suosittelen pistämään sen 100t osinko-osakkeisiin. Nettona jää käteen osinkoja 500e ja potti säilyy koskemattomana ja kasvaa vaan.
Osingoista maksetaan veroa. Sehän on kaikkea muuta kuin sitä kuuluisaa korkoa korolle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se paljon parjattu asuntosijoittaminen on itseasiassa aika hyvä tapa kartuttaa varallisuutta. Latiakaan ei tarvitse maksaa veroja jos haluaa verot tyystin välttää. On nimittäin aika iso pläjäys ne verot kun alkaa eläkesäästöjään realisoimaan. Jos perinnöksi jättää niin silloinhan ne myyntivoittoverot vältetään olipa sitten arvopapereista tai kiinteistojä.
Kiinteistöillähän ne suuromaisuudetkin tehdään. Juuri luin että maailman ökyrikkaat oli ostan ennätysmäärän kiinteistöjä.
Ja minulla siis on sijoitusasunto.
Kylläpäs muuten tarvitsee. Niin siitä vuokratuotosta kuin arvonnousustakin.
Lisäksi asuntovuokrauksessa on paljon työtä. Rahastoihin ja pörssiosakkeisiin kun sijoittaa, ei tarvitse etsiä vuokralaisia tai remonttifirmoja eikä olla tekemisissä asumistukea saavien kanssa. Toki ne työt voi ostaa palveluna, mutta se syö tuottoa, mikä ei asuntosijoittamisessa muutenkaan ole kovin iso.
Rahastojen ja osakkeiden kanssa on tyystin markkinoiden armoilla. Kuin lastu laineilla. Tämän vuoksi vaarakkaiden omaisuuteen kuuluvat myös kiinteistöt ja metsät jne. Kuten sanottu, superrikkaat tekevät usein tilinsä kiinteistöillä. Tuskin koskaan osakekaupankäynnillä
Noh, kukin tavallaan. Minä olen kiinteistösijoittamisesta vetäytynyt, koska tuotto jäi pieneksi. Hajauttaa voi muillakin tavoilla.
Sijoitusneuvojahan oikeastaan ei saa antaa. Voi vain kertoa, mitä itse on tehnyt tai aikoo tehdä. Meidän perheellä on omistuksia pörssissä, metsässä, pellossa ja rakennuksissa. Nyt on huono aika rakennuksissa, seuraavaksi huono aika voi olla jossain muussa. Pelto-omistus takaa sen, että mahdollisuuksia omavaraisuuteenkin on, jos sellainen aika tulee. Tulevaisuuden ajatukset eivät lopu meillä omaan eläkeikääni, vaan jatkuvat satoja vuosia eteenpäin syntymättömienkin sukupolvien tulevaisuuden helpottamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
30 vuoden inflaation jälkeen se 100 000 euroa ei ole juuri mitään.
Ap tarkoittaa varmaan rahasummaa, jonka arvo vastaa nykyistä 100 000 euroa. Laskin, että siihen pääsee ap:n mainitsemilla summilla noin 5 %:n reaalituotolla.
Tuohan tarkoittaa 8..10% bruttotuottoa joka ikinen vuosi. Uskoo ken haluaa
Ei tarkoita, sillä rahasto voi sijoittaa tuotot uudelleen maksamatta veroa välissä. Osakkeiden pitkän aikavälin historiallinen reaalituotto on 6-7 % vuodessa, eli ap:n tuotto-odotus on hyvin maltillinen.
Eihän veroista ollutkaan kyse vaan inflaatiosta. Jokatapauksessa, jos 6-7% reaalituotto on liki varma asia niin miksi emme kaikki ryntäisi pankkiin ja ostaisi osakkeita velaksi? Korothan ovat tuntuvasti alle 6% ja tuskin sen yli menevätkään.
No mikset ole tehnyt. Minä ainakin tein niin että käytin reilua velkavipua vaurastumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse suosittelen pistämään sen 100t osinko-osakkeisiin. Nettona jää käteen osinkoja 500e ja potti säilyy koskemattomana ja kasvaa vaan.
Osingoista maksetaan veroa. Sehän on kaikkea muuta kuin sitä kuuluisaa korkoa korolle
Ei pörssiosakkeissa tulekaan korkoa korolle ilmiötä, jos ei sijoita osinkoja ostamalla lisää osakkeita. Mutta ei veroja pidä säikähtää. Jos maksat 30% veroja, jää siitä vielä 70 % sinulle itselle.
Minulla on ollut vuosikaudet nordnetin Suomi-indeksissä. Ei tuota paljon mitään. Taisi olla vain mainos, kun ei summat kasva jostain syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos osallistut sijoitusrahastoon, etkä tiedä mitä osakkeita rahastosi omistaa ja paljonko, niin voitko saada osinkotuoton tilillesi?
Ei. Ne sijoitetaan rahaston sisällä uudestaan.
Sijoitetaanko? Kuinka voit olla varma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos osakkeet ovat osakesäästötilillä, osingoista ei tarvitse maksaa heti veroja, vaan ne voi kokonaan sijoittaa uudelleen. Näin pääsee hyötymään täysimääräisesti korkoa korolle -ilmiöstä.
Verot maksetaan vasta sitten, kun nostaa sijoitetut rahat pois osakesäästötililtä.
Uskooko joku, että tilillä on tosiaan eläkkeelle jäädessä 100 000 euron nykyistä ostovoimaa vastaava summa? Mieleni tekisi hiukan nauraa, mutta tyydyn vain hymyilemään kammiossani ihmisten hyväuskoisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Moni ei ymmärrä että vielä ei ole poksahtanut, pieni pieru vasta päässyt. Katsokaapa niitä käppyröitä. Monen firman kurssi sojottaa edelleen klo 13 suuntaan kun ottaa vaikka 10v aikajänteen. Markkinoille on puhallettu valtava kupla jota ei oikein olisi varaa päästää poksahtamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos osakkeet ovat osakesäästötilillä, osingoista ei tarvitse maksaa heti veroja, vaan ne voi kokonaan sijoittaa uudelleen. Näin pääsee hyötymään täysimääräisesti korkoa korolle -ilmiöstä.
Verot maksetaan vasta sitten, kun nostaa sijoitetut rahat pois osakesäästötililtä.
Ei osakesäästötilillä edes saa olla kerrallaan kuin 50 000 euroa. Ei siellä mitään satojen tuhansien omaisuuksia voi pitää. Eikä ihmisellä saa olla kerrallaan kuin yksi osakesäästötili.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Moni ei ymmärrä että vielä ei ole poksahtanut, pieni pieru vasta päässyt. Katsokaapa niitä käppyröitä. Monen firman kurssi sojottaa edelleen klo 13 suuntaan kun ottaa vaikka 10v aikajänteen. Markkinoille on puhallettu valtava kupla jota ei oikein olisi varaa päästää poksahtamaan.
Eihän tuo tunnu poksahtavan kirveelläkään jostain syystä. Alkaa tämä vuosikymmenen odottelu jo kyllästyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sinne voi edes laittaa tuollaisia summia! Max 50000. Tiedätkö yhtään mistä kirjoitat?
Minä voisin "eläköityä" vaikka heti. Ei siihen mitään eläkeVAKUUTUKSIA tarvitse. Typeräähän se on maksaa vakuutusmaksuja vakuutusyhtiölle, kun voi itse suoraan sijoittaa rahat ja elää niiden sijoitusten tuotolla. Minulla tulee jo nyt enemmän kuukausittain osinkoja kuin tulen saamaan eläkettä sitten kun oikea eläkeikä koittaa.