Jos on ylipainoa ja paha rapakunto, niin miten ja mistä aloittaa?
Siis saamaan itsensä hyvinvoivaksi? Olen 45 ja kremppaa on polvissa ja selässä, kiireinen lapsiperhearki yh:na ilman mitään turvaverkkoja. Kaipaisin neuvoja mistä aloittaa ja miten, minä olisi tällaisessa tilanteessa mahdollista. En voi esim lähteä uimahalliin, koska niitä ei ole lähistöllä eikä lapsille hoitajaa.
Kommentit (38)
Puolitat syömiset ja tuplaat liikunnan
Tuolla pääsee alkuun.
Laita vaikka diskomusiikkia soimaan ja tanssi lasten kanssa. Kokeilin kerran kotona tanssia sykemittarin kanssa, ja syke nousi sopivasti 120-130 alueelle ilman hyppimistä.
Uni kuntoon, ruokavalioon kasviksia ja einekset/roskaruoka minimiin. Kotona jumppaa, esim. steppilauta ja lähdet sen päällä askeltamaan, youtubesta löytyy paljon hyviä videoita. Kävely tekee hyvää aina. Pikkuhiljaa lisäät jumppaan intensiteettiä ja kävelyyn matkaa ja vauhtia. Kaikista parasta olisi kunnon salitreeni, löytyisikö salia lapsiparkilla
Laita ruokavalio aluksi kuntoon niin alat laihtua (sillä on suurempi merkitys) ja sitten kun olet vähän jo laihtunut tee mitä tahansa mkeluista liikuntaa jota pystyt. Nivelet rasittuvat vöhemmän kuin siinä suurimmassa painossa aloitaessa.
Kuntosali on parempi laihdutuksen kannalta kuin kävely, vaikka molemmat yhdessä olisi vielä parempi. Lihasmassan määrä ja sen aktiivinen käyttö pari kertaa viikossa lisää energiankulutusta myös niinä päivinä kun siellä salilla ei käy. Samoin se suojaa myös painon pudotuksessa tapahtuvalta lihasmassan vähenemiseltä. Kalorivajeen pitää olla riittävän pieni, ei kannata syödä liian vähän tai liian paljon. Liian tiukkaa ruokavaliota ei kukaan pysty noudattamaan pidemmän päälle.
Osta ketäkaalia ja porkkanoita jos rahat on tiukilla. Jos ei ole, niin voit ostaa mitä tahansa kasviksia ja marjoja. Ennen jokaista ruokailua, syö ensin lautasellinen vihanneksia (tai kaalia ja porkkanaa) jolloin ruokaa ei mahdu enää mahaan niin paljoa. Juo enemmän vettä tai makeuttamatonta teetä. Yritä kävellä portaita ylöspäin mahdollisimman paljon. Jos rahat riittää, osta painollinen hulavanne ja pyöritä sitä kotona joka päivä. Ekana päivänä pyöritä vain minuutti, seuraavana päivänä 2 minuuttia jne. Jos ekana päivänä pyörität liian kauan, niin tulee kipeät mustelmat kylkiin, joten ÄLÄ hulaile liian paljon alkupäivinä.
Pudottaisin ensin painoa kohtuullisella vauhdilla, mikään pikadieetti ei oikeasti toimi. Vähennä syömistä ja valitse vähän terveellisimpiä vaihtoehtoja aluksi.
Itse lopulta pääsin tavoitteeseen (ja olen siinä pysynyt jo 10 vuotta) laihduttamalla kilon kuukaudessa.
Yksi lihottaja nykyisin on se, että istutaan sohvalla jättimäinen sipsipussi vieressä, ja se tyhjenee vähän kuin itsestään.
Sekin auttaa, jos määrää itsensä syömään vain keittiön pöydön ääressä ilman muita puuhia, kuten somea katsellen, vaan keskittyy siihen syömiseen.
Ala aktivoimaan lihaksia. Kun lihakset kasvavat, ne kuluttavat puolestasi. Vahvistuessaan auttavat arkiliikkumaan, eikä vaikka siivous tunnu enää yhtä raskaalta. Kuten tiedämme, kävely voi olla tylsää. Siksi lihaksilla nopeammin tuloksia. Kun on lihaksia, on helppo käydä kävelemässä ripeästi 15 min.
Voit helposti kerätä netistä kehonpainolla tehtäviä treenejä, jotka kestävät max 15 min eli ei tarvitse nyt hankkia mitään uutta vaan pienellä vaivalla ilmaiseksi kotona. Kun tekee vaikka kolmena päivänä viikossa yhden erilaisen treenin joka viikko, niin huomaa miten lihakset kipeytyvät ja alkavat kehittyä. Kun lihakset alkaa löytyä, voi vaikka siirtyä salille tekemään isommilla painoilla tai hankkia kotiin painoja. Itse olen ihan urheilullinen, mutta alla olevan videon käsitreeni poltti ekat 5 tekokertaa ennenkuin lihakset tottui ja alkoi vahvistua.
Tässä loistava video joka tuntuu heti, eli aktivoi lihakset
Kun on tullut kehitystä, jos on rahaa niin voi pyytää personal traineria tekemään saliohjelman joka ei kuluta kipeitä paikkoja, mutta näitä vinkkejä löytyy myös youtubesta. Salilla ei tarvitse viettää kuin max 30-40min kerta.
Ruokavalioon reilusti vihanneksia, vähemmän herkkuja, juustoja. Monipuolista kotiruokaa, ei mitään karppausta yms.
Hyvä sinä, jaksa nähdä itsesi eteen vaivaa, vaikka voimat olisi loppu! Vain treenaamalla saat lisää voimaa.
Ja huom, lihakset eivät treenaamalla siis missään kohtaa kasva niin että ne näyttäisivät jotenkin epäviehättäviltä. Semmoinen vaatii satojen kilojen painoja, joka päiväistä rajua treeniä ja täyttä omistautumista.
Eli älä pelkää treenata lihaksia. Kaikki aktivoitu ja kehitetty lihasmassa auttaa arjessa esim kyykistymään, nostamaan lapsia ja ostoskasseja, pitää selän hyvässä kunnossa jne.
Ja lopulta kun lihaksia käyttää aktiivisesti, ne tosiaan käyttävät sinun energiasi ja alat laihtumaan. Paastot ja muut höpinät voit unohtaa. Lisäksi voi olla samaan aikaan rasvaa ja lihasta. Vaikka olisi iso mutta on lihasta niin terveys on silti parempi kuin pelkkä rasvamassa. Eli älä pelkää, et voi mennä vikaan lihaksia aktivoimalla.
Vierailija kirjoitti:
Lähde kävelylle lasten kanssa, joka päivä.
Ylipainoiselle jalkavaivaiselle kävelyä joka päivä. Haloo.
Kaksi vuotta vanha aloitus. Mitä aplle nyt kuuluu?
Etsi yoitibedta jumppa aloittelijille/ rapakuntoisille
helvetin varovaisesti aloitat.
Olen pudottanut painoa kolket kiloo ja mitään vaivoja ei sinällään ole tällä hetkellä. Paitsi viimevuonna ostettu älykello valittaa että olen ylikunnossa tai vetänyt itseni tööttiin. Olen liikunta-addikti.
Kroppa on stressissä ja kunto on enemmän kuin hyvällä tasolla, mutta se saattaa romahtaa. Yli vuoden yrittänyt ottaa rennommin. Tällä hetkellä treenimäärät viikossa 6h. Pari vuotta sitten 12-20h. Ei meidän iässä voi veää kovaa, vaikka sisua on ja tuntuisi hyvältä.
Verikokeet ja älylaitteet kertoo sen tahdin. Hanki nyt itselles ensin joku sykemittari ja tee matalalla sykkeellä harjoittelua.
Vierailija kirjoitti:
Puolitat syömiset ja tuplaat liikunnan
Tuolla pääsee alkuun.
Vaarallista olla syömättä tarpeeksi. Menee kroppa tööttiin. Voip mennä vuosiksi sellaiseen pakene ja juokse tilaan. Nuppi ihan kireellä sitten kun hermosto on sekaisin.
Monesti liikuntaa tekevät vetää liian sisukkaasti eteenpäin, eikä mittaa itseään. Verenpaine ja syke on tärkeitä ja siinä kannttaa pitää päiväkirjaa myös syömisistä. Mieluummin syö enemmän kuin vähemmän.
YouTube on ihan paras, siellä on kotijumppa ohjeita joihin et tarvitse mitään välineitä ja näitä voi tehdä vaikka silloin kun lapset leikkii tai ovat nukkumassa.
Mä myös muistan vaiheen kun lapset olivat pieniä, mutta heistä ei ollut vielä lenkille seuraa, koska eivät jaksaneet liikkua kovin pitkään saati reippaasti, mutta eivät myöskään suostuneet istumaan enää rattaissa, eikä salille tai uimaan ollut omaa - aikaa mahdollisuus järjestää, silloin nää Youtuben jumpat oli kyllä ihan pelastus omalle kunnolle.
Joo minun äitini oli samanlainen hän kehuu olevansa kova liikkumaan mutta ei kuitenkaan liikkunut ja loppujen lopuksi lihoi kuin porsas eikä sitten myöhemmin päässeet edes liikkumaan älä päästä itseäisiin kuntoon vaan lähde oikeasti liikkeelle