Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

### TAMMENTERHOJEN torstai ###

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuo niin mieltä ylentävät..Tuntuu ettei tästä päivästä tule sitten ei yhtään mitään,joten pistetäämpäs sään piikkiin ;)

Paljon pitäis tehdä,mutta mitään ei saa aloitettua.Eihän tuo pyykkien peseminenkään nyt niin vaikeaa olisi,mutta kun ei. Ulos olisi kyllä ihan kiva mennä mutta suihku löytyy sisältäkin.

Neuvolan täti taas marmattaa kun on tuo liikkuminen jäänyt todella vähäiseksi ja ruokavalioon en liiemmin ole jaksanut panostaa.Tuntuu että stressiä pukkaa,kun pitäis aina olla miettimässä mitä suuhunsa lykkää.Ja eikös sitä sanota ettei vauvalle tee hyvää jos äiti stressaa?

Huomenna onkin sisätautilääkäri/gynekologin tarkastus ja saan vähän lisäinfoa siitä,minkälainen synnytys minulle on mahdollista sekä sopivat kivunlievitys menetelmät.Tämä siksi,että sairastan verenvuototautia ja kaikkeen ei ilmeisesti ole mahdollisuutta. Joulukuun alussa sitten erityinen aika synnytyspelko-kätilölle,täytyy toivoa että sais mut suhtautumaan hieman luottavaisemmin koko tapahtumaan.

Kuinkas olette ajatelleet uudet tulokkaat majoittaa?? kun eilen synnytysvalmennuksessa taas sanoivat,että koppa,kehto tai äitiyspakkauksen laatikko ensin.Itse olin ajatellut ihan pinnasänkyä reunapehmusteineen sekä vaikka vähän jollain peitolla vuorata pienemmäksi.Mulla ei yksinkertasesti ole sydäntä laittaa pientä laatikkoon! Tuntuu täysin hullulle ajatukselle,vaikka olenkin nähnyt nättejä " laatikko" -sänkyjäkin.

Tuosta öljyämisestä ajattelin huomenna kysyä lääkäriltä,mutta eikös sitä Weledan valmistautumis öljyä suositella?

Tukisukkia en ole vielä käyttänyt,nostan parilla tyynyllä jalkoja ylemmäksi yöllä niin saa nukuttua paremmin.

Nyt tämä silmätulehduksesta kärsivä pallomaha lähtee puhdistusoperaatioihin sekä tippojen lisäilyyn..ehkä myös kupppi teetä kurkkukipua rauhoittamaan.

Toivottavasti se surinko jostain pilkahtaisi

hiutaleinen+juniori 33+3

Vierailija
22/38 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas kun ei oikeen jaksa mitään fiksua aloitella....

Kaupassa sentään kävin kun nyt aloitan meidän koiralle " kotiruokadieetin" eli skippaan kuivanaksut ja teen nyt vaan ite sille ruuan niin katotaan helpottaako kutina tassuissa! Sillä vahvasti epäilen että kyseessä on ruoka-allergia ja samaan tulokseen ollaan aina eläinlääkärissäkin päädytty, mutta kun koiria ei allergiatestata yhtä helposti kun ihmisiä niin ainoa keino on eliminoida ruokavaliosta ne aineet jotka voi aiheuttaa allergiaa (nauta, vehnä, jopa lammas jota ollaan nyt syötetty kuivamuonana) joten nyt sitten hauveli pääsee herkuttelemaan kanalla, possulla, ohralla, hirssillä, porkkanalla ym.

Kiitos MARY, MARIA & ZATU kun otitte kantaa tähän pulmaan! Tikkuja ei tassuissa ole ja ontuminen taisi olla hieman väärä sana, lähinnä aristelee tassuaan kun on sitä niin nuollut/purrut. Kesällä kyllä kaivoin hieman ylempää tassusta orapihlajan piikin joka oli vielä katkennut sisään ja silloin kyllä raukka ontui ja ulvoi kun sitä kaivoin ulos! Ja jos ei nyt kuukauden dietiin aikana tapahdu muutoksia tassujen nuolemisessa (tää on siis vaiva joka on jatkunut 1,5 vuotta on/off ) niin eiku taas eläinlääkäriin....

MARIALLE vielä koiran stressistä, meillä koira oireilee turkin hilseilyllä (esim. eläinlääkärin korkealla pödällä) ja se näkyy heti niin hyvin mustassa turkissa!

Sori että taas jauhan tätä koira-asiaa mutta kun se on meille tärkeä perheenjäsen ja on kauheeta kun ei tiedä mikä toisella on....

TUKISUKISTA- minullehan neuvolalääkäri kirjoitti ihan suosituksen että pitäis teettää jossain (en muista paikkaa) semmoiset kunnon tukisukat, mutta maksavat maltaita ja jätin ne hankimatta koska jäin sitten sairaslomalle eikä tarvii kokoajan töissä seistä. Olen myös käyttänyt niitä polvi-lentosukkia (esim. Prismoista n.6-9 ¿) ja toimii ihan hyvin jos lähtee esim. koko päiväksi jonnekin jalkojen päälle! Tosin minulla jo niin paha suonikohju toisessa jalassa (oli jo ennen raskautta, mutta paheni huomattavasti) ettei varsinaisesti siihen auta mutta pitää pahimman turvotuksen ja paineen tunteen poissa.

Joku kyseli kuva-JOULUKALENTEREITA: ostin itselleni Prismasta kun en kauheesti välitä niistä suklaa ym. väkerryksistä, mutta jos haluaa oikeen ihania, " oikeita" kalentereita niin Helsingissä niitä on Forumin Idea-Forum nimisessä liikkeessä, jotkut tosin aika arvokkaita mutta ihanan vanhanaikaisia!

MONTTU täällä toinen jonka masuasukki haluaisi tulla ulos iiiiihan väärästä paikasta eli navan vierestä (tai ainakin harrastaa jotain peppu-jumppaa kovasti siinä kohtaa!) Tosiaan jännän mallinen maha välillä....(( ¤ ))

Ja kuka se mainitsikaan sen eilisen Iltalehden/sanomien jutun, oli muuten kamalaa luettavaa ja varsinkin kun on itse menossa just Nkl:lle synnyttämään....Samoin muuten nyt kun kauheista jutuista aloitettiin, niin katteleeko joku lauantai-iltaisin Subtv:ltä sitä Bodies-sarjaa....? Jos ette, niin älkää edes aloittako, ei ihan heikkohermoisille & synnytyspelkoisille, kuten minä itse....

Nyt jos heittäis naamaan jotain välipalaa ja aloittelis taas jotain fiksua, vaikka suklaakakun leipomista! Menen kaverin luo huomenna kylään ja mikäs sen parempi jälkkäri meille raskaanaoleville (hänkin siis!) kun kunnon, tahmea suklaatorttu....

Päivänjatkoja!

Pupina

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juupa juu, vettä tulee meilläkin päin ihan maahan asti. Lumesta ei tietoakaan. Voiko olla masentavampaa säätä? Ei.

Uimisesta: terholoiset on vallannut uinti-inspis. Jokohan itsekin tohtis uimaan? Oon muuten varsinainen himouimari, mutta tuossa jokin aika sitten oli kunnon huimauskohtaus, niin enpä ole sitten tohtinut lähteä uimahalliin yksin toikkaroimaan. Ehkäpä viikonloppuna?!

Tukisukista: moni kertoi, että jaloissa on ihan toisenlainen tunne. kun käyttää sukkia. Tarkalleen ottaen minkälainen? Mahtaisiko auttaa levottomiin jalkoihin?

Äitiysfarkuista samaan syssyyn: kertokaapa millä ilveellä saatte pysymään under the belly-pökät ja puoleen vattaan asti tulevat farkut jalassa?! Mulla on h&m mallia ja KapAhlin farkut. Ja molempia saa kiskoa ylös aika ajoin. Mistään ei löydy kohtuuhintaan vattan päälle tulevia farkkuja, mitä h&m:lla oli vielä pari vuotta sitten :( Ne sentäs pysyivät ylhäällä eikä ahistanu mistään!

Äippälomalaisille makoisaa leppoisaa loppusuoraa. Itse kävin tänään vasta viemässä laput Kelaan. Mun ä-loma alkaa vasta 3.1. ja silloin on taatusti osalla jo vauva maailmassa :)

Hermione: kuulostaapa ihanaiselta sun vointi! Nyt pääset sitten nauttimaan omenaisesta olosta :)

Mary: maalaalekko itte piruja seinille roteiinista pissus vai kuinka sä epäälet, jotta sitä nyt tuloo ja pistävät sut lasareetihin? Mullolo erellises raskaures verenpainet koholla ja sanoovat, jotta aavistus roteiiniaki pissus. Antoovat kotia tikkuja ja kotona sitte piti seurata omaa vointia ja roteiinia. Muttei siinä sen kummempaa, eivät ollehet ainakaan ensimmääseksi sairaalahan pistämäs. Ota ny sitte rauhallisesti, äläkä ressaa :) Mun vanha pöhölö luokkakaveri tapas sanua, jotta kaikki paitti purijehrus on turhaa!

Maria: ja sä kans yhyremmoone! Tuallasees tilas peräsuali pitkällä touhaat! Ny rauhootut kans ihimine. Lisää vettä vaan, jottet pääse pihalle riehumahan! ;) Keität kaffia ja syät kaks palaa nisua!

Öljyistä: oon rasvannut vattaa ja rintoja joka raskaudessa. Yhtään arpea ei ole tullut, vaikka muuten oon kyllä arpiin taipuvainen. Jostain syystä öljyämiseen suositellaan nimenomaan KYLMÄPURISTETTUA rypsiöljyä ja itsekin olen käyttänyt nyt sitruunalla maustettua öljyä. Völilihaa en oo öljyillyt, mutta loppurauden aikana on istuskellut telkkarin edessä samakkokyykyssä. Auttaa kuulemma välilihan venymisessä.

( . ) 116cm paksuimmalta kohtaa. Piti oikein mitata, kun se tuntuu välillä niin isolta ja seuraavaksi sopivan kokoiselta.. Nukuin viime yönä kellonympärystän. Yleensä nukun max 8 tunnin unia, viime aikoina 4-5 tuntia on ollut lähempänä totuutta. Ja kyllä oli selkä kankee aamulla. Kummasti notkistui shoppailuterapialla. Esikoinen valitti aamulla, että masukki oli potkinut selkään, kun yöllä könysi mun viereen nukkumaan. Kakkonen pisti paremmaksi ja väitti, että vauva oli potkinut korvaan.. Kova tapaus on kyllä potkimaan, suosii oikeaa kylkeä. Lindexistä löytyi suloisia vaatteita. Oli ihan välttämätöntä ostaa, kun ei oteta nyt pakkaustakaan ja tulokas tarvii jotain ihan muuta kuin vaaleanpunaista väriä.

Nyt jonkun hyödyllisen puuhan pariin, kotitöiksikin niitä sanotaan.

Mukavaa päivää´ja hyvää vointia!

Lydi@ 29 tai 30 ja risat..

Vierailija
24/38 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeitä ei olekaan täällä tapahtunut, vähän käytiin poitsun kanssa kaupassa ja siinä se. Pitäisi järjestellä tätä huushollia mutta tällä viikolla ollut niin saamaton olo että oksat pois.

KÄDEN PUUTUMISESTA: Zatulle kiitos jumppa vinkistä, täytynee kokeilla. Kiitos muillekin tiedoista. Itse asiassa mulla oli esikoista odottaessa oikeassa kädessä sama homma, sitä ei pystynyt nostamaan juuri yhtään kun heti sormet puutui. Nyt oli ennen raskautta taas samanlainen vaiva oikeassa kädessä ja lääkäri, sekä fysioterapeutti puhuivat tuosta ahtaumasta. Kävin hierojalla 10 kertaa ja siitä oli vähän apua. Vaiva hävisi aika hyvin kunnes nyt raskauden puolessa välissä alkoi taas, nyt on vaan mennyt paljon pahemmaksi. Toivon mukaan tästä ei tarvitse tosiaan kärsiä kuin raskauden loppuun asti :-)

Nyt en hölmöläinen avannut tätä omaansa enkä muista yhtään mitä piti kommentoida... No täytyy palata niihin myöhemmin.

t. Mirabella ja Albert rv 34+3

Vierailija
25/38 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä just äsköön tulin tupaha,en teheny pihahtöitä vaan otin ja siivosin auton, imuroon ja pyhiin pölyt!

Ja sitte mää keitin kaffit ja söin kaks palaa oman iskän tekemää punajuuri leipää :)

ehrin just saara viimosen palan alaha ku kloppi heräs..

Pitääs ny kattella ittiänsä marketillen päin,on ruaka karonnu jonnekki meirän kaapiista,outua..

ny ehtimää kaapista jokaasen orottavan äiree karkkia närästyksehe, eli rennietä!

jassoo,kloppi tuli hokemaha viäree: haaart, haaart..

Tahtoo sanua,notta pitääs saara konehelle soimaha loortia :)

Maikkoo..

Vierailija
26/38 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on tuntunut aika hävinneen johonkin, kun kotiin saavuin viikko sitten. Tuntuu, ettei kerkiä ihan mitään. Ehkä sitä on tullut oikeasti hitaaksi..hmmm Olen kyllä lukenut aina pikaiseen pinot, mutta ikinä ei ole ollut hyvä hetki kirjoitella. Nyt jotain sitten.

Täällä on kans ollut tosi märkää ja kurjan näköistä. Tänään tuntuu viimeisetkin lumet lähtevän. Olokin on samanmoinen. Siis miten ihminen onkaan voinut mennä näin huonoon kuntoon sairaalassa. Joka paikkaa särkee ja kolottaa ja pisin matka mitä jaksaa kävellä on 50m. Sit tuntuu et maha tipahtaa justiin ja liitokset repeää. Ehkä osa syynsä on siinä, etten ole voinut päivisin tarpeeksi levätä, kun poika sai ärhäkän kuumeisen flunssan ja ei ole voinut olla hoidossa. Miehellä on pakkorako olla koulussa, joten minun oli pakko ottaa poika kotiin. Kyllä ottaa koville. Illalla aina kävely on sellaista varovaista hipsuttelua ettei kävis niin kipeää liitoksiin. Makaaminen sai liitokset tosi pehmeiksi. En olis ikinä voinu kuvitella et ne voi rutista näin paljon ja ovat TOSI kipeät.

Pojan hoitaminen saa aikaan myös painetta alas ja supistuksia. Aina kun on mahollista on pakko käydä pitkälleen. Heti kun poika on hoitokunnossa, on sen lähdettävä vielä sinne. Ei jaksa vielä hoitaa, siis fyysisesti!

Öljyämisestä on ollut puhetta, en aio öljytä. MAhaa olen rasvaillut, mutta minulla on iho repeävää sorttia, johon ei rasvat auta.

Mary: Toivotaan, että tuo verenpaineen nousu olisi ollut vain ohimenevää sorttia ettei toksemia vaan tule. *peukut pystyyn*

Monttu: Kurjuus, että hepatoosi tuli sinun vaivoiksesi taas. Toivon tosiaan ettet joutuisi osastolle. Jotenkin voin samaistua siihen olotilaan, kun on sairaalassa...;)

Hiutaleinen: Tervetuloa joukkoon. Vauvan ajattelin laittaa pinnikseen niin kuin sinäkin. Ei se pinnasänky varmasti ole mitenkään väärä vaihtoehto.

Oliko se Monttu, joka mainitsi vauvan tuntuvan tulevan mahanahkoista läpi. Täällä kohtalotoveri. Vaavi työtää pyllyään ja jalkojaan vimmatusti niin että maha sinkuu. Mulla maha tuntuu sinkuvan muutenkin, kun olen yhtäkkiä noussut pystyyn pitkän vaakatasossa olemisen jälkeen. kyljet on ihan kipeät venymisestä.

Hermione: Mukavaa, että olosi on noin paljon kohentunut, että olet päässyt liikkeelle!! Itse haaveilen vielä samasta, että pääsisin vielä ennen synnytystä sellaiseen kuntoon, että jaksaisi kävellä jonkin matkaa.

Joillakin on ollut puhetta synnytystapa-arviosta. Meillä täällä se kuuluu jokaiselle automaattisesti. Se on 37 viikolla ja sillon ultrataan ja arvioidaan vauvan koko ja sitten kokeillaan lantion tilavuus käsin. Minua jänskättää, kun ekakin oli nelikiloinen, että jos tämäkin menee normaalisti loppuun, ni kuinka siitä synnytyksestä selviää, jos on iso vauva. Silloin painoarviot heittivät pahasti alakanttiin.

Neuvolassakin kävin eilen ja kaik oli ok. Painoa oli tullut 240g/vko. Ainut mikä terkkaria mietitytti oli sf-mitta, joka oli käyrien alla (27cm rv34). Aikaisemmin ollut melkein yläkäyrällä. Kokeili sitten vauvan kiinnittymistä ja asentoa ja sanoi, että tämähän liikkuu hyvin. Sitten rupesi tarkemmin kokeilemaan, niin pyörittelikin vauvan olkapäitä...:) Katsoi sitten ultralla, niin vauva on ihan lähtökuopissa syvällä lantiossa. Heh, niin se tunnustelukin voi mennä pieleen. Eli luultavasti se mitan pienuus johtuu tästä laskeutumisesta.

Noopu: Joskus partiolaiset myivät ovelta ovelle kuvakalenteria. En tiedä miten nykyään.

Ariella77: Ole ihan hyvillä mielin saikulla. Se on kuitenkin koko perheen parasta, että voisi levätä henkisestikin ennen synnytystä. Jaksaa sitten arkea paremmin, kun tulokas on talossa.

Leperus: Tervetuloa joukkoon mukaan!

Mites Zatun neuvolareissu? Oliko vaavi vielä pääalaspäin vai oliko ruvennut istuskelemaan?

Hikoilustakin on ollut näköjään puhetta. Mulla lämpöä piisaisi vaikka muille asti jakaa. Yöt nukun ilman yökkäriä ja silti pitää välillä peittoa heittää pois viileässä makkarissa. Kämmenet hikoaa koko ajan. Mutta hikoilusta huolimatta turvotusta ei ole ollut. Sormukset ovat hyvin mahtuneet sormiin.

Tällaista sekavaa höpöttelyä kipujen aiheuttamaan alavireiseen sävyyn, koittakee kestää...: )

Tuiskua ja kirppu 34+1 (Jo noin paljon viikkoja, jee!)

Vierailija
27/38 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidanpa suunnata viikonloppuna sukkaostoksille, sen verran mukavalta kuulostaa nuo kokemukset tukisukista :) En oikeesti haluaisi kunnon suonikohjuja...

Monttu + Mammamia:

Meillä isäntä luki sen kirjeen ke illalla, kun oltiin esikoisen kanssa kylillä. Sen jälkeen ei ole puhunut mulle mitään täällä kotona :( Ilmeisesti kirjeessä oli sen verran sulattelemista, että mies vielä prosessoi juttuja. Tosin mua helpotti välittömästi, kun olin kirjoittanut sen - olin sanottavani saanut julki ja olin heti paljon positiivisempi ihminen. Odotan siis innolla, koska keskustelu viriää. Harmi muuten tuo Montun hepatoosi..pidän peukkuja, et saisit olla kotosalla!

Ariella:

Kiva kuulla, että uiminen vielä onnaa sullakin. Toivotaan, että hallin ovet vaan aukeis ;) Menen muuten ihan takuuvarmasti taas ensi viikolla plutimaan!

Kävin tänään kampaajalla ja nyt on niin uudistunut ilme :) Kelpaa lähteä p-jouluihin, kun ei ole tuo tukka silmillä!

Äitee ja Aatutar 30+6

Vierailija
28/38 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=darkviolet]-nyt siis 30+6 ja painoa tullu 550g/vk (ihana yllätys)

-verenpaine 110/70 (tätä linjaa koko ajan)

-pisu puhas

-hemppa 118 (Obsidani nosti 108, nyt sit napsin yhtä per päivä)

-kohunkorkeus 29 (vähä keskikäyrän yläpuolella siis)

-pyllytarjonta (mites Tuiskua arvasikaan)

-syke + ja vaihteli hyvin

-liikkeet ++

Täti paineli ja sanoi ettei kyllä tunne päätä siten, ku pari viikkoa sitten. Otti ultran ja saatiin akan kanssa ihailla peipiä. Ihanasti huito käsillä ja polki jalkaa :) :)

Että sitten selvisi miksi niin hyvä eilen oli kävellä -> peipi painelee varpailla alas elikkäs siittä pöksyssä vilahtelu tunne. Nyt seurataan tilannetta, vaikkakin ohan tässä aikaa peipin jumppailla miten päin vaan.

Sain taustatietolomakkeen täytettäväksi. Parin viikon päästä uus aika, joten sillon palautan ja lähetetään synnärille.

Nyt sit pitäs nimivaihtoehot keksiä, ku haluan että tuohon lappuun tulee ne viralliset etunimet. Näin tehtiin viimeksikki.

Nyt lähetään akan kans käymään ukon kotona, joten palaan myöhemmin. Muuta en nyt muista, mut hei

[b]Monttu[/b] [color=maroon]eihän sulla nyt vielä niin älyttömän korkeella maksa-arvot oo. En siis ymmärrä miksi sut otettas osastolle. Mulla huiteli pitkästi yli 150 maksa-arvot ja ei missään vaiheessa ehoteltu osastoa. Jos ois liikkeissä tapahtunu hiljasuutta tai jos itelle ois tullu niin epävarma olo olla kotona niin sitten oisin saanu mennä vaikka heti.

Onkohan näissä eri käytännöt eri synnäreillä vai mikälie *hmm*.

Vierailija
29/38 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä sä sait painoarvion, että vauva kasvaa yli kaksi kiloa vielä näiden viimeisten viikkojen aikana? Siis jos 30+ painoarvio oli vähän reilu 2 kg niin miten se siitä voisi venyä 4,7 kg...!

Mä kävin illansuussa yksityisellä lääkärillä ja voi kun oli ihana vanhempi mies, siis tosi symppis :) Sanoi heti, että eihän sulla ole mitään mahaakaan eikä käsikopelollakaan tunnu yhtään mitään jättiläistä! Ultrasi sitten aika pitkään ja hartaasti ja painoarvio nyt rv 30+5 oli 2011 g, vastaa keskimäärin viikkoja 32+4. Vakuutti mulle ettei missään nimessä ole mitenkään ylisuuri ja jos kasvaa loppuviikot n. 200 g/vko, niin syntymäpaino olisi n. 3800 g. Eli kuulostaisi tosi hyvältä! Kysyin vielä, että varmastiko lapsesta ei ole tulossa lähemmäs 5 kg ja vannoi, että ei missään nimessä :)

Kivespussit erottui hienosti ja poju oli RT2 eli selkä oikealla puolella. On kyllä hirmuisen huojentunut olo, vaikka kieltämättä ihmetyttää miten Fable oot saanut noin erilaisen painoarvion. No, ehkä vois taas unohtaa tämän murehdinnan kun ei kerran lääkärikään ollut huolissaan. Oli kyllä ihana setä, ei laskuttanutkaan kuin 70 eur miinus kelakorvaus, vaikka ajanvarauksessa sanottiin että taksa on 120 eur...

Nyt täytyy lähteä keittelemään iltapuuroa neitoselle, alkaa käydä vähän ylikierroksilla.

ariella

Vierailija
30/38 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli painoarvio nyt maanantaina 2,1kg ja kun sen syöttää tuonne tekayn painonkehitys taulukkoon ja katsoo käyräää suunnilleen samasta etäisyydestä käyriin niin tää meitin beibi olis semmosen 4kg kuten edellinenkin..olettaen tietysti että kasvaa samaa käyrää loppuun asti...

http://www.tekay.fi/chart/efw.php

Vierailija
31/38 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, on taas sattunut ja tapahtunut ihan tarpeeksi tämän päivän aikana. Käytiin neuvolasta hakemassa lähete polille ja kun olin nousemassa autoon, niin nilkka vääntyi ja mie komahin taas pitkin pituuttani persaus edellä maahan. Voi että mie alan olla kyllästynyt tähän kaatuiluun. Kun ei edes ollut liukasta vaan sula maa. No nyt on sit taas perspuoli ja mahanalus kipeenä.

Tyttö käytettiin korvalääkärissä ja tuomio oli liimakorva kahden tulehduksen jälkeen ja joulukuussa laitetaan putket. Onko kellään kokemuksia putkituksesta? Onko tehnyt hyvää?

Zatu: juu, ei nuo alatit hirmukorkeat ole ja saa nähdä huomenna jos vaikka päästävät kotiin takas. Viimeksi oli suunnilleen samat arvot, alat tais olla 116 ja osastolle ottivat. Eli taitaa olla taas eri paikkakunnilla eri käytännöt tämänkin suhteen... Sappihappojen tulokset kerkes kans tulla tänään ja ne oli 12,3 eli koholla nekin, kun pitäs olla alle 6. Nii, huomenna siis aamulla polille, ei onneksi tarvinnut tänään lähtä lentämään sinne.

Mutta nyt hellää persausta lepuuttamaan sohvalle.

T: Monttu

Vierailija
32/38 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=blue]Ei näytä kovin kuopilla olevan :D olipas hyvä vitsi. .

Sulina [color=violet]onnea pyöreästä päivästä. Niin ja voihan olla, että jos vaikka kolmen viikon päästä on Papu sylissä :)

[color=blue]Mamm@mia [color=maroon]mun ukko on ihan älytön lukemaan, joten ostin yhen kirjan minkä tekijän tiiän olevan sen lempikirjailijoita. " Päälahja" on ketju ja sen käyn ostamassa ens viikonloppuna, ku pääsen iteksein liikenteeseen.

[color=blue]Hermione [color=violet]mukava kuulla, ett alat vetristymään ;)

[color=blue]Vupii [color=maroon]jospa sä et kummiskaa ihan jättiläistä oo kasvattamassa bd bd.

[color=blue]Mary [color=violet]muistat kans rauhottua ja lyhentää huomattavasti työpäiviä.

[color=blue]Nenn [color=maroon]sanotaanko, ett toisinaan meen matalimman aian yli ;)

[color=blue]Äityli [color=violet]" vähän" ootte tosiaan syytäneet rahaa kauppaan ;) mut eikös vaan olekkin piristävää muuttaa kodin ilmettä.

[color=blue]Maria [color=maroon]*piilottaa juuriharjaa* etpäs vaan pesekkään mitään mattoja!! Mä pesin yhen pienen maton tässä yks päivä. .tungin sen koneeseen :) :) mut hyvin mahtuu, ku on seittemän kilon rumpu.

Hei, et viittis käyä siivoon meiänki pirssin *räpsyttää ripsiä* ??

[color=blue]Ariella [color=violet]ukko ite asiassa pitkästä aikaa osti eilen Iltasanomat, mut tuolla se vielä lukematta on pöydällä. Heh :D löysin sen eilen jääkaapista!! Kuulemma uutiset pysyy siten tuoreina. .ei voinu ukko myöntää olleensa vähä ajatuksissaan ;)

Wau mahtava ultrareissu sulla :) toivotaan että tämä miekkonen on oikeessa bd bd.

[color=blue]Meku [color=maroon]niin perätilan takiako viimeksi oli sulla sektio?

[color=blue]Hiutaleinen [color=violet]voi ei se oo mitenkää kamalaa laittaa vauvaa laatikkoon :) Turvallisempi olotila pienemmässä tilassa tai miksei tieten pinnasänkyä vois pinnistensuojien avulla aidata pienemmäksi. . Mä vuoraan tikkikankaalla ä-laatikon, joten tulee pehmustetut Nalle Puhi seinät :)

Mulla on yks kaveri, jolla myös verenvuoto ongelma. En jaksa muistaa mitä kaikkea hänen kanssaan on puhuttu sitä koskien. Mutta useamman lapsen on synnyttänyt :)

[color=blue]Pupina [color=maroon]*hmm* pitääpä kysyä yheltä " koirakaverilta" yhtä allergisoivaa syötävää mitä en nyt yllättäen muista. Kerron sen sitten sulle niin katotaan ookko jo kuullu siittä.

[color=blue]Lydi@ [color=violet]mulla ei ainakaan tukisukkien ansiosta oo kihelmöivää/turvonnutta tunnetta kintuissa. Ja yks yö oli levottomat jalat kunnen ollu edellisenä päivänä " tukevia" pitäny.

Mä en osaa sanoa farkkuasiaan mittää, koska ihmisten ilmolla yleensä liikun suorissa pöksyissä. Oiskohan ne puuvillaa en oo varma, mut masun yli malliset on ja hyvin pysyy menossa mukana. Kotona on kaikenlaisia rentoja pöksyjä suurin osa masun alle yltäviä. Tai no salsapökät tulee tarvittaessa masun yli ellen taita vyötärökaistaletta.

Ihana ku heitit murteella pitkästä aikaa :)

[color=blue]Tuiskua [color=maroon]toivottavasti poitsunne pian paranee. Toivotaan, ett kunto alkaa kohoomaan bd bd. Maltillisesti vaan pikku hiljaa aina pitempiä matkoja köpötellen.

[color=blue]Mieletön [color=violet]jospa se ukkos pian alkaa avaan sanasen arkkunsa. Kiva, että oot päässy uudistautumaan :) mä meen ens viikonloppuna (en siis tänä).

[color=blue]Monttu [color=maroon]no jopas oot köntsähtäny. Elppailet nyt ja pysyt sohvalla tyynyn päällä illan. Niin voi olla varmaan eri paikkakunnilla vähä eri tyyli ja varmaan se on lääkäristäki kii kuka vuorossaan. Pitää oikasta ku muistin väärin, mulla oli eka mittauksessa S-ALAT 211 ja S-ASAT 117.

Huomenna mulla vaihtuu rv 31 lasiin ja tässä sitä saa jännityksen alla elää, ett miten jatkossa. Koska akkaa odottaessa " vasta" viikolla 34 todettiin kutina. Ties kuinka kauan se oli ollu, koska arvot huiteli jo aikas korkeella. Vaikka sen tietää ettei joka kerta tuota hepatoosia tuu niin. .no minkäs teet sitä miettii silti.

[color=darkviolet]Vitsi ku lihapasteijat tuoksuu hyvälle mitä paiston akalle iltapalaksi :b pitää vaan malttaa viel jonku aikaa, ett ois etes likemmäs tunti ku oon ottanu rautatabun.

Tympäsee kunnen päässy noitten tabujen ottamisesta eroon. Äiti lupas tuua mulle mustaherukoita, joten pitää alottaa napsiin niitä kupillinen päivässä taas. Jos sitten parin viikon päästä punnituksessa ois hemppaki korkeempi.

Tein kirpparilta tänään löytöjä. Akalle Disneyn Tuhkimo juhlapäivä kirjanen, peipille Tomyn ankka-vetolelu (onneks äänet ei toimi) ja pussillisen Puuha Pete hahmoja. Ne vietiin systerin poitsuille, ku akka ei niitä kumma kyllä halunnu, vaikka kattoo mielellään teeveestä kyseistä ohjelmaa. Yhteensä kaks ja puol euroo eli ei paha ei paha :)

Ja nyt iltapalalle.

Vierailija
33/38 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on pikkuneiti tyytyväisenä unten mailla ja alkaa vihdoin äipän oma aika :) Tänään en sitten sinne uimaan päässyt, mutta huomenna aion kyllä mennä. Niin ja varasin itelleni huomiseksi kampaajankin, vähän ylellisyyttä arkeen!

Maria-79: Tuohan olikin kätevä linkki, kiitti. Näköjään lääkäri arvioi sitten vähän alakanttiin, kun kerran yläkäyrän tuntumassa menee tuo painoarvio, mutta en jaksa enää stressata. Eihän sitä edes tiedä milloin pikkuinen päättää syntyä, pääasia ettei mistään makrosomiasta ole kyse ja kaikki oli masussa hyvin :) Oikeastaan nyt kun mietin, niin oisin säästynyt 10 viikon mielettömältä stressiltä, jos en koskaan olisi mennyt Brunolle ultraan... Jotenkin täällä " maalla" otetaan asiat luonnollisemmin eikä tehdä kärpäsestä härkästä!

Voi MONTTU, kylläpä teillä nyt sattuu ja tapahtuu!! Tsemppiä vaan kovasti niin omaan oloon kuin tyttönne oloonkin. Kokemusta putkista ei ole, mutta eikös ne yleensä auta? Täytyy koputtaa puuta, kun meidän neitokainen on ollut harvinaisen tervettä sorttia nämä ekat tasan 1v 9kk :)

RASVAUS & ÖLJY: Massua oon rasvannut sekä tavan rasvalla että apteekin raskausarpivoiteella (Vichy), ainuttakaan arpea ei ole ekasta raskaudesta eikä tästäkään vielä. Tuohon välilihan öljyämiseen en taida jaksaa paneutua. Viimeksi tehtiin ihan pikkuinen eppari, että jos repeää, niin repeää sitten oikeaan suuntaan, varmaan 1 tai 2 tikkiä.

TUKISUKAT: Mulla auttaa siihen ettei nilkoissa ole sitten rantuja sukkien jäljiltä eli ei turpoa eikä jalat " väsy" niin kovasti. Käytän yleensä koko päivän ja ihan markettiversio on käytössä. Käytän polvisukkia kun oon niin kuumaverinen, mut pitäisi käyttää ihan tukisukkahousuja koska oon saanut elämäni ensimmäisen suonikohjun reiteen :(

LYDIA: Äippäfarkuista, mulla sama ongelma, ettei meinaa millään pysyä ylhäällä nuo h&m:n farkut. Toisiin oon ommellut kuminauhakujan resorin alareunaan ja yläreunaan, joista voi kiristää housut sopiviksi. Toiset pesin tänään 60 asteessa, katotaan onko ne yhtään timmimmät.

Uusi G: KANTOLIINOISTA: Kuin moni aikoo käyttää vauvalla alusta asti ja ottaa esim synnärille mukaan? Mulla ei mitään kokemusta (esikolla käytetty vanhempana rintareppua ja ergoa), mutta nyt oon katsellut sillä silmällä hugg-a-bub -liinaa. Ois niin kätevää, jos vauva ois koko ajan lähellä ja silti ois kädet vapaana esikon touhuille. Onko kellään tuosta huggiksesta kokemusta/mitä muuta suosittelisit?

ariella, joka toivoo saavansa kunnon unet ekaa kertaa 2,5 kuukauteen... ;)

Vierailija
34/38 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, kiitä onneasi että siitä ankkalelusta ei äänet toimi!!! Meidän neiti sai sellaisen viime vuonna joululahjaksi ja kvaakkuminen on ihan K A R S E A A!!! Siis tosi kova ääni eikä patterit lopu vaikka sitä on jo vuosi kiskottu perässä. Ja annas olla jos yrität hiljaa siivota leluja, kun tyttö on just nukahtanut... TOTTAKAI se hemmetin ankka pärähtää soimaan kun sitä hipaiseekin :D

ariella

Vierailija
35/38 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies kotosalla, eli vaihteeksi hän saa hoitaa nuo iltatoimet, ja minä ehdin tänne surffailemaan.

Zatu kyseli tuosta esikoisen sektiosta: perätilan takia tosiaan se oli, siksipä nyt vähän jännittää tämän kakkosen valinta kääntyä pää ylöspäin. No, toivottavasti meuhkaa itsensä vielä pää alaspäin, niin kuin oli rv 24. Onhan tässä onneksi vielä runsaasti aikaa.

Masunympärysmitta näytti 102 cm. Kahdessa viikossa näyttää tulleen 2 cm lisää;)satuin nimittäin ottamaan ekan kerran mitan tasan rv 30, ja silloin näytti tasalukua 100 cm

Lydi@, minuakin harmittaa paritkin äitiysfarkkuni, kun eivät pysy ylhäällä. Yhdet minulla on, jotka pysyvät tosi hyvin, joko masun yli vedettynä tuo resori, tai sitten masun alle taitettuna. Ne ovat tälläiset:

http://www.premaman.fi/productset.php?id=13. Ne ovat olleet tosi siistit myös työkäytössä, ihan tummansiniset, ohuehkoa joustavaa denimiä.

Ariella, kuulostaa siltä, että oli rahansa arvoinen lääkärikäynti: saitte varmistuksen, että jättivauvaa ei ole tulossa, ja samoin saitte nähdä pikkuisen.

Kauniita unia!

t.Meku rv 31+4

Vierailija
36/38 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[b]ariella:[/b] mää oon sitä mieltä,että loppujen lopuksi esim joku puoli kiloa eioo edes iso asia suuntaan tai toiseen,eihän se oo ku yks paketti voita ja se kun jakaa vauvan pinta-alaan,niin eipä se paljon kasvata... Olipa taas vertaus ja ajatus :))

Mutta tosiaan ,mulla oli esikko tyttö 3330g ja sitten poika 3930g ja tää viimosin kloppi oli 4070g.

Ja näistä helpoin oli juniori joka oli isoin ja vaikein taas tuo vanhempi poika, ihan siksi että on tullut muodoiltaan mun isoisoisään,harteikas mies oli hän.

Joten jäi harteistaan kiinni ja lopulta luonto ratkaisi ja napsautti solisluun poikki että mahtui tulemaan..

[b]Zatu:[/b] No, aja tänne niin siivotaan :)) ja tuasta maton pesusta sanoosin vaan notta: myähäästä pyllistää jos paska on housuus!

Eli ehdin jo täs välis pestä olkkarinkin maton ;))

apua House on jo alkanu!!

Ai niin, isäntä soitti tuas alkuillasta laivalta,ovat nyt siellä pikkujoulu risteilyllä. Oli hieman jo maistiis :))

Vierailija
37/38 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monttu:

kylläpä sulle nyt sattuu! Ja hirmuisen korkeilta nuo sun maksa- ja sappiarvot kuulostaa. JOs kutina on yhtään suhteessa noihin arvoihin niin mitä se sulla oikein onkaan!? Hui! Kun mulla kutisee paljon; niin että mm. vasen kämmen ja sormenvälit verillä, enkä meinaa saada nukuttua kutinan takia ja arvot silti ihan normaalit... Toivottavasti et joudu sisälle osastolle!

Korvien putkituksesta: meidän molempien lasten korvat putkitettu. Pojalla ekan kerran n. 1v6kk ja toisen kerran reilun vuoden päästä. Varsinaista kipeää korvatulehdusta ei ole ollut kyllä kuin kerran 7v aikana. Hänellä tosiaan sellainen hiljakseen muhinut liimakorva nuhan " jälkitautina" .

Neiti sai ekat putket 5kk vanhana ja sen jälkeen putkitettu (2 tai )3 krt. Nyt vissiin tammikuussa laitetaan uudet, kun nämä viimeisimmät ei pysyneet kuin puolisen vuotta. Hänellä varmaan putkitetaan vielä kouluiässäkin, sillä hänellä halkiolapsena todella ahtaat korvakäytävät. Halkiolasten korvat putkitetaan järjestään kaikilta jo ihan pienenä vauvana nenä-nielun ilmastoinnin takia.

Operaationa pieni n. 10-15min. Pojan putkitukset tehty yksityisellä lastenlääkäriasemalla käyttämällä maskia naaman edessä. Kokonaisaikaa lääkäriasemalla mennyt n.1,5-2t.

Tytön putkitukset tehdään sairaalassa ja se vie hiukan enemmän aikaa esilääkityksineen ja kanyyleineen. Sairaalasta selvitty ulos n. neljässä tunnissa.

Putkitus auttaa kyllä jos kärsii toistuvista korvatulehduksista ja liimakorvasta. Liimakorvahan voi hoitamattomana alentaa kuuloa ja haitata puheenkehitystä. Ja ihan normaalisti voi putkien kanssa käydä suihkussa. Uimahalliin ollaan laitettu joskus jotain tulppia tai käytetty sellaista korvia suojaavaa pantaa. Muuten putket ei vaadi mitään erityistoimenpiteitä.

Jotain muutakin oli mielessä kirjoittaa mutten nyt muista! Iltateen keittoon...

t. H

Vierailija
38/38 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ekana, onneksi sait mielenrauhan ja että kaikki oli ultrassa hyvin. Kyllä toi oli kuitenkin pieni hinta siitä, että voi relata asian suhteen. Rupesin tossa itsekin miettiin tota mun painoarvioo, että totta tosiaan, mistä ne on sen 4700g saanut. Jos aattelee tota viimeistä painoarvioo, 2400g rv 31+6, ja aikaa laskettuun aikaan 8viikkoa. Ja jos vauva kasvaa tosiaan sen 200g/viikko niin toihan tekis sitten 1600g tälle vauvalle lisää, jos menee laskettuun aikaan, eli 4kg olis lähempänä totuutta. Se ei oliskaan mikään ihme, kun esikoinen syntyi 37+6 ja painoi 3720g eli sehän olis kans ollut 4100g jos ois viihtynyt mahassa vielä pari viikkoa. Inhottavaa tää, että raskausaika menee tällaseks miettimiseks että minkäkokoinen vauva siellä on. Toisaalta mullahan tarkkaillaan tota lapsiveden määrääkin ja vielä kun on tota supistelua ettei tässä ole pelkästä koosta kyse.

Mutta kyllä mua on ruvennut hirvittään toi synnytys, nyt uutena huolena vauvan perätila, vaikka tietysti ehtii kääntyyn vielä. Mutta kohta alkaa rv33 ja edelleen noi liikkeet tuntuu siten, että samassa asennossa siellä ollaan. Eli ihan selkesti pää tuntuu tuossa vasemman rinnan alla ja potkut tuolla alapäässä. Tosi epämiellyttävältä tuntuukin välillä. Ja esikoista oottaessa ei liikkeet koskaan tuntunut näin, en ainakaan muista. Mutta poika olikin rt:ssä jo hyvin varhaisesta vaiheesta. Silloin ei tarvinnut miettiä näitä perätilasynnytysjuttuja.

Toivottavasti en joudu tilanteeeseen, jossa tarvii synnyttää isoa perätilassa olevaa vauvaa alateitse. Ei kai ne voi ees pakottaa sellaiseen. No, seuraavat viikot ratkaisee ja seuraava ultra mulla on reilun kahden viikon päästä. Saas nähdä, mitä arvioita siellä saa taas.

Mutta hyvä siis että sait mielenrauhan ja koitahan nyt ihan hyvällä omallatunnolla olla saikulla. Nyt täytyy ajatella sitä omaa vointia. Ei ihminen jaksa määräänsä enempää etenkään huonoilla yöunilla. Nyt on tärkeetä ajatella, että on henkisesti ja fyysisesti kunnossa ennen kuin vauva syntyy, ettei ole valmiiksi jo ihan poikki.

Oli mulla muutakin kommentoitavaa, mutta täytyy jättää huomiseen, nyt täytyy painua unten maille, niin kauan kun väsyttää. Muuten hillun taas pitkälle yli puolen yön.

Öitä kaikille!