Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko sairauslomalla lähteä matkalle?

Vierailija
04.03.2023 |

Kyseessä on sairausloma jaksamisen takia, henkisistä syistä. Matka olisi koulutus laivalla, johon tulee firman ihmisiä laajemmalta alueelta. Tuntuu, että tämä toisi voimia ja auttaisi hyvinvointiin, nähdä niitä ihmisiä kauempaakin. Mutta voiko sinne siis mennä?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en menisi, jos sairausloma johtuu henkisistä syistä. 

Vierailija
22/31 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en menisi, jos sairausloma johtuu henkisistä syistä. 

No niihinhän se just voisi auttaa. Itsellä ei kyllä olisi pokkaa lähteä vaikka olisin mistä syystä tahansa sairauslomalla (ja masentuneena en edes pystyisi siihen, on nimittäin kokemusta).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todistuksessa korvaava työ sallittu?

Vierailija
24/31 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mihinkään työjuttuihin osallistuisi kuitenkaan. 

Vierailija
25/31 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut sairauslomalla risteilyllä. Ei kuulu kenellekään.

Vierailija
26/31 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä onko se merkitty työ- vai vapaa-ajaksi.

Jos se on sun työaikaa, et voi olla siellä koska esim. työaikavakuutus ei ole voimassa

Tuo vakuutusasiahan ei pidä paikkaansa, vaikka siitä monessa paikassa kuulee. Vakuutus on kyllä voimassa, vaikka olisi sairaslomalla työpaikalla.

Okei, tämä onkin kiinnostavaa. Pitää näyttää  esimiehelleni, mistä tuosta löytyy mustaa valkoisella ?

Esimerkiksi: https://www.tehy.fi/fi/tyoelamaopas/sairausloma/tyoskentely-sairausloma…

"Sairausloma ei vaikuta millään tavalla esimerkiksi vakuutuksiin, vaan ne ovat voimassa aivan samalla tavalla kuin ennen sairauslomaakin."

Googlamalla löytyy lisää lähteitä. Ei voi kyllä olla esimiestä, joka ei tätä tietäisi. Tai voi olla, mutta on hyvin ammattitaidoton silloin.

Vierailija
27/31 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis liittyykö tämä sinun työpaikkasi juttuhin? 

Vierailija
28/31 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä onko se merkitty työ- vai vapaa-ajaksi.

Jos se on sun työaikaa, et voi olla siellä koska esim. työaikavakuutus ei ole voimassa

Tuo vakuutusasiahan ei pidä paikkaansa, vaikka siitä monessa paikassa kuulee. Vakuutus on kyllä voimassa, vaikka olisi sairaslomalla työpaikalla.

Okei, tämä onkin kiinnostavaa. Pitää näyttää  esimiehelleni, mistä tuosta löytyy mustaa valkoisella ?

Tämä mm. Tehyn nettisivulta ja koskee kyllä kaikkia työpaikkoja. Esimiehesi ei ole ajantasalla.

Jos työntekijä ja työnantaja sopivat työskentelystä sairausloman aikana, työskentely tapahtuu samoin ehdoin kuin muulloinkin. Sairausloma ei vaikuta millään tavalla esimerkiksi vakuutuksiin, vaan ne ovat voimassa aivan samalla tavalla kuin ennen sairauslomaakin.

Vierailija
29/31 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin jos olet sairauslomalla, ei firman tarvitse maksaa matkaasi eikä päivärahoja. Sairauslomalla kun ei itse päätetä, että nyt olen työkykyinen, huomenna työkyvytön. Joudut sopimaan asian esimiehesi kanssa ja todennäköisesti hänen kannattaa sanoa, että kiitos ei, et tule mukaan, koska muutkaan sairaat eivät ole tervetulleita.

Jos taas menet sairauslomalla omalle matkalle, niin kannattaa huomata, että matkavakuutus ei kata olemassaolevien sairauksien hoitoa. Jos siis olet masennuksen vuoksi sairauslomalla ja jäät suojatiellä Lontoossa auton alle, niin vakuutusyhtiö tulkitsee, että kyseessä oli oma tahallinen tekosi eikä korvaa.

Vierailija
30/31 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelisin esihenkilön kanssa ja samalla varmaan voitaisiin katsoa onko mahdollista palata töihin jo osaaikaisesti tekemään 40-60% työajasta. Jos olo alkaa tuntumaan jo siltä, että tiimilaiva reissut maistuu niin sehän on mahtava asia toipumisen suhteen! Tolla kevennetyllä pääsee taas mukavasti kiinni työelämään ja pois kotoa sängyn pohjalta.

Vierailija
31/31 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä fyysisen työn tekijänä en saanut lupaa osallistua koulutuspäivän käsi kipsissä, pomo vetosi juurikin tuohon vakuutukseen. Ihan kuin minä aikuinen ihminen en osaisi itse arvioida onko isokin riski matkustaa bussilla istumaan tuolilla sisätiloissa ja aterioimaan ruokalassa. Olisihan siinä voinut kynnykseen kompastua tietysti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi