Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaatko kutoa villasukat ja lapaset?

Vierailija
04.03.2023 |

Kaikkihan eivät osaa.

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa. Olen 40v mies. Mutta muistuu mieleen virkkuukoukun käyttö, tosin sillä ei lapasia neulota...

Vierailija
42/74 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Villasukat haisevat pahalta ja menevät pilalle, jos pesee pesukoneessa.

Minä pesen villasukat pesukoneessa. Ei niille mitään tapahdu, ei ainakaan Novitan 7 veljeksestä tehdyille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaan. Mummo opetti ennen kuin menin kouluun.

Jostakin syystä pipo ei millään onnistu.

Pakko on kysyä että mikä menee pipossa pieleen jos olet jo ennen kouluikää oppinut neulomaan😅 enkä siis ole ilkeä vaan koen että tuo pitää ratkaista tässä ja nyt

Minäkin ihmettelin tätä. Onnistuisiko pipo sillä ajatuksella, että neulonpa jättikokoisen sukan kärjen?

Jospa tuo onkin se ongelma? Minä tykkään tehdä sukkiin aika kiilamaiset kärjet, sama muoto ei toimisi minun makuun pipossa ollenkaan. Itse tykkään tuosta tämänhetkisestä mallista, vaikka se vähä kortongin kärkeä muistuttaa, pipo pitää tehdä kokonaan joustinneuleena ja kavennukset (sukkapuikoilla) niin että aloittaa ekalla puikolla noin 3-4 sentin päästä viimeisiä silmukoita, toisella puikolla taas heti uudestaan sama mitta, kolmas ja neljäs puikko samoin loppupäässä ja alkupäässä. Jos taas haluaa pyöreämmän muodon silloin tekisin kavennukset kuudesta kohtaa, tasavälein.

Vierailija
44/74 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan, olen himoneuloja ja näen usein untakin langoista 😁.

Tänä vuonna olen tehnyt islantilaisia villapaitoja kaksi, neljä pipoa, kaulahuivin, viidet sukat ja kahdet lapaset.

Välillä tuntu etten jaksaisi ajatella mitään muuta, esim töitä. Mutta olenkin jollain spektrumilla... 😅

Vierailija
45/74 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko on kysyä että mikä menee pipossa pieleen jos olet jo ennen kouluikää oppinut neulomaan😅 enkä siis ole ilkeä vaan koen että tuo pitää ratkaista tässä ja nyt

Minäkin ihmettelin tätä. Onnistuisiko pipo sillä ajatuksella, että neulonpa jättikokoisen sukan kärjen?

Kai teillä on oikeat puikot? Ei niitä sukkapuikoilla tehdä.

Joo, pitää olla tosi tarkkana että tulee napattua juuri ne pipopuikot, mikä siinä oikein on että niiden pitää olla niin halvatun identtiset niiden tavan puikkojen kanssa??

Vierailija
46/74 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa tuo onkin se ongelma? Minä tykkään tehdä sukkiin aika kiilamaiset kärjet, sama muoto ei toimisi minun makuun pipossa ollenkaan. Itse tykkään tuosta tämänhetkisestä mallista, vaikka se vähä kortongin kärkeä muistuttaa, pipo pitää tehdä kokonaan joustinneuleena ja kavennukset (sukkapuikoilla) niin että aloittaa ekalla puikolla noin 3-4 sentin päästä viimeisiä silmukoita, toisella puikolla taas heti uudestaan sama mitta, kolmas ja neljäs puikko samoin loppupäässä ja alkupäässä. Jos taas haluaa pyöreämmän muodon silloin tekisin kavennukset kuudesta kohtaa, tasavälein.

No minä taas kavennan sukan kärjen neljästä kohtaa, ja se malli toimisi pipossakin. Sellaisiakin pipoja olen nähnyt, että ei kavenneta ollenkaan, vaan lopuksi pujotetaan lanka kaikkien silmukoiden läpi ja kiristetään ne yhteen. Mutta olisi kiinnostavaa tietää, millä tekniikalla tämä alkuperäinen pipo-ongelmainen yritti ja miksi ei onnistunut.

Vierailija
47/74 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, peruskoulussa piti molemmat kutoa. Ne villasukat tais kuulua ihan seiskaluokan opetussuunnitelmaan.

Muistan että piti olla tekstiilityössä jonkin aikaa. Kokeilin kutomista mutten tainnut oppia. Teknisessä olin muuten.

N45

Vierailija
48/74 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa. Olen 40v mies. Mutta muistuu mieleen virkkuukoukun käyttö, tosin sillä ei lapasia neulota...

Vielä tuon ehtii oppimaan, miesten askarehan tuo oli vielä viime vuosisadan alkupäässä

Vierailija
49/74 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä muutamia tapoja epäonnistua: Liian iso/liian pieni, liian löysä neule / liian kireä, liian nopeasti kavennettu / sipuli tai joku muu eksoottisempi kavennusmuoto.

Kyllä niistä yleensä käyttökelpoisia pipoja tulee, mutta ei ihan aina ilman jotain tuunausta.

Vierailija
50/74 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Vielä! Mutta pipon ja tuubihuivin osaan.

Vierailija
51/74 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti osaan

Vierailija
52/74 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enkä aio ees opetella kun en villasukkia tai lapasia käytä

Vierailija
53/74 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan kutoa ihan mitä huvittaa. Perusjutut opin jo ihan pienenä ja ohjeita seuraamalla saa aikaan mitä vain. Osaan myös soveltaa ja suunnitella itse malleja ja kuvioita, joita neulon.

Vierailija
54/74 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan varmaankin kutoa sukat, lapaset, sormikkaat, pipon, liivin, säärystimet ja villatakin. Tosin sormet eivät enää kestä neulomista, eikä purkkien tai tölkkien avaamista.

Vierailija
55/74 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan ja osaan ommellakin hyvin. Tykkään, siitähän se on kiinni.

Vierailija
56/74 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä tuon ehtii oppimaan, miesten askarehan tuo oli vielä viime vuosisadan alkupäässä

Eikä ollut. On aina ollut naisten taito.

Vierailija
57/74 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi?

Vierailija
58/74 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa. Ei kelvannut opettajalle koulussa edes patalappuni, joten siirryin suosiolla puukäsitöihin.

Vierailija
59/74 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan tehdä molemmat. Onnistuu myös villapaidat, pipot yms.

Vierailija
60/74 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai teillä on oikeat puikot? Ei niitä sukkapuikoilla tehdä.

Mitä sä oikein selität? Kyllä todellakin voi tehdä pipoja sukkapuikoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi