Osaatko kutoa villasukat ja lapaset?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Villasukat haisevat pahalta ja menevät pilalle, jos pesee pesukoneessa.
Minä pesen villasukat pesukoneessa. Ei niille mitään tapahdu, ei ainakaan Novitan 7 veljeksestä tehdyille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan. Mummo opetti ennen kuin menin kouluun.
Jostakin syystä pipo ei millään onnistu.
Pakko on kysyä että mikä menee pipossa pieleen jos olet jo ennen kouluikää oppinut neulomaan😅 enkä siis ole ilkeä vaan koen että tuo pitää ratkaista tässä ja nyt
Minäkin ihmettelin tätä. Onnistuisiko pipo sillä ajatuksella, että neulonpa jättikokoisen sukan kärjen?
Jospa tuo onkin se ongelma? Minä tykkään tehdä sukkiin aika kiilamaiset kärjet, sama muoto ei toimisi minun makuun pipossa ollenkaan. Itse tykkään tuosta tämänhetkisestä mallista, vaikka se vähä kortongin kärkeä muistuttaa, pipo pitää tehdä kokonaan joustinneuleena ja kavennukset (sukkapuikoilla) niin että aloittaa ekalla puikolla noin 3-4 sentin päästä viimeisiä silmukoita, toisella puikolla taas heti uudestaan sama mitta, kolmas ja neljäs puikko samoin loppupäässä ja alkupäässä. Jos taas haluaa pyöreämmän muodon silloin tekisin kavennukset kuudesta kohtaa, tasavälein.
Osaan, olen himoneuloja ja näen usein untakin langoista 😁.
Tänä vuonna olen tehnyt islantilaisia villapaitoja kaksi, neljä pipoa, kaulahuivin, viidet sukat ja kahdet lapaset.
Välillä tuntu etten jaksaisi ajatella mitään muuta, esim töitä. Mutta olenkin jollain spektrumilla... 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko on kysyä että mikä menee pipossa pieleen jos olet jo ennen kouluikää oppinut neulomaan😅 enkä siis ole ilkeä vaan koen että tuo pitää ratkaista tässä ja nyt
Minäkin ihmettelin tätä. Onnistuisiko pipo sillä ajatuksella, että neulonpa jättikokoisen sukan kärjen?
Kai teillä on oikeat puikot? Ei niitä sukkapuikoilla tehdä.
Joo, pitää olla tosi tarkkana että tulee napattua juuri ne pipopuikot, mikä siinä oikein on että niiden pitää olla niin halvatun identtiset niiden tavan puikkojen kanssa??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa tuo onkin se ongelma? Minä tykkään tehdä sukkiin aika kiilamaiset kärjet, sama muoto ei toimisi minun makuun pipossa ollenkaan. Itse tykkään tuosta tämänhetkisestä mallista, vaikka se vähä kortongin kärkeä muistuttaa, pipo pitää tehdä kokonaan joustinneuleena ja kavennukset (sukkapuikoilla) niin että aloittaa ekalla puikolla noin 3-4 sentin päästä viimeisiä silmukoita, toisella puikolla taas heti uudestaan sama mitta, kolmas ja neljäs puikko samoin loppupäässä ja alkupäässä. Jos taas haluaa pyöreämmän muodon silloin tekisin kavennukset kuudesta kohtaa, tasavälein.
No minä taas kavennan sukan kärjen neljästä kohtaa, ja se malli toimisi pipossakin. Sellaisiakin pipoja olen nähnyt, että ei kavenneta ollenkaan, vaan lopuksi pujotetaan lanka kaikkien silmukoiden läpi ja kiristetään ne yhteen. Mutta olisi kiinnostavaa tietää, millä tekniikalla tämä alkuperäinen pipo-ongelmainen yritti ja miksi ei onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Joo, peruskoulussa piti molemmat kutoa. Ne villasukat tais kuulua ihan seiskaluokan opetussuunnitelmaan.
Muistan että piti olla tekstiilityössä jonkin aikaa. Kokeilin kutomista mutten tainnut oppia. Teknisessä olin muuten.
N45
Vierailija kirjoitti:
En osaa. Olen 40v mies. Mutta muistuu mieleen virkkuukoukun käyttö, tosin sillä ei lapasia neulota...
Vielä tuon ehtii oppimaan, miesten askarehan tuo oli vielä viime vuosisadan alkupäässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä muutamia tapoja epäonnistua: Liian iso/liian pieni, liian löysä neule / liian kireä, liian nopeasti kavennettu / sipuli tai joku muu eksoottisempi kavennusmuoto.
Kyllä niistä yleensä käyttökelpoisia pipoja tulee, mutta ei ihan aina ilman jotain tuunausta.
En. Vielä! Mutta pipon ja tuubihuivin osaan.
En enkä aio ees opetella kun en villasukkia tai lapasia käytä
Osaan kutoa ihan mitä huvittaa. Perusjutut opin jo ihan pienenä ja ohjeita seuraamalla saa aikaan mitä vain. Osaan myös soveltaa ja suunnitella itse malleja ja kuvioita, joita neulon.
Osaan varmaankin kutoa sukat, lapaset, sormikkaat, pipon, liivin, säärystimet ja villatakin. Tosin sormet eivät enää kestä neulomista, eikä purkkien tai tölkkien avaamista.
Osaan ja osaan ommellakin hyvin. Tykkään, siitähän se on kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa. Olen 40v mies. Mutta muistuu mieleen virkkuukoukun käyttö, tosin sillä ei lapasia neulota...
Vielä tuon ehtii oppimaan, miesten askarehan tuo oli vielä viime vuosisadan alkupäässä
Eikä ollut. On aina ollut naisten taito.
En osaa. Ei kelvannut opettajalle koulussa edes patalappuni, joten siirryin suosiolla puukäsitöihin.
Osaan tehdä molemmat. Onnistuu myös villapaidat, pipot yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai teillä on oikeat puikot? Ei niitä sukkapuikoilla tehdä.
Mitä sä oikein selität? Kyllä todellakin voi tehdä pipoja sukkapuikoilla.