Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelu työttömyysetuudella

Ammattia vailla
03.03.2023 |

Onko joku onnistunut saamaan Te- toimiston tukemaan opiskeluaan? Tietyt kriteerit täyttävä työtön voi saada opiskella työttömyyspäivörahalla 24 kuukautta, mutta mistään ei selviä millä perusteella tuki myönnetään tai ei myönnetä. Olen käsittänyt, että päätös voi tulla varsin mielivaltaisesti kielteisenä vaikka mitään estettä ei olisi.
Olen vihdoin löytänyt toisen alan (amk),jolle lähteä opiskelemaan kun muutaman kerran olen yliopiston pääsykokeissa epäonnistunut. Tässä koulussa on maksuton soluasuntomajoitus joten en voi saada asumistukea, mutta en todellakaan kykene soluasumiseen. Pelkkä opintoraha taas ei mitenkään riitä elämiseen ja asuntoon.
Varmasti joku nyt sanoo, että olen typerys kun en ole innoissani mahdollisuudesta ilmaiseen asuntoon, mutta olen sen verran introvertti ja omaa keskittymisrauhaa tarvitseva joten samassa huoneessa asuminen kuuden hengen solussa ei tule kuuloonkaan!

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla tutkintoa entuudestaan?

Vierailija
2/36 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu täysin koulutuksesta, sen työllistävyydestä ja työttömän historiasta, terveydestä ym.

Päätetään aina tapauskohtaisesti.

Yleensä eivät puolla, itse sain koska terveyssyistä vaihdan alaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ongelma se että haluat te-toimiston kustantavan sinulle asunnon?

Vierailija
4/36 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estääkö tosiaan mahdollisuus maksuttomaan soluasumiseen asumistuen saamisen?

Vierailija
5/36 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko alle vai yli 25-vuotias?

Vierailija
6/36 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opiskelet työmarkkinatuella niin mikään asia ei muutu. Saat edelleen asumistuen nykyiseen asuntoosi ja lisäksi sinulla on oikeus koulumatkatukeen halvimman kulkutavan mukaan. Opiskelu on mahdollista jos työvoimaviranomainen katsoo sen olevan tarpeellista työllistymisen kannalta eli harkinnan varaista.

Vierailija
7/36 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis, jos et asu koulun asuntolassa, vaan vuokralla, voit saada asumistukea. Eihän siellä koulun asuntolassa ole pakko asua, jos sinulla on asunto riittävän lähellä koulua. Yleensä niissä koulujen ilmaisissa asuntoloissa ei edes saa olla lomilla eikä viikonloppuisin, joten joku muu asunto pitää sen lisäksi olla kuitenkin.

Vierailija
8/36 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätös on tosiaan aika mielivaltainen. 

Ammatilliseen koulutukseen en päässyt, kun on jo maisterintutkinto. Sen sijaan sain suorittaa toisen alan maisteriopinnot (sellaisen alan, jolla todellisuudessa olen ollut töissä, mutta jolta minulla ei ole tutkintoa).

Eipähän tuo työllistymään silti auttanut. Mutta opiskelu oli kivaa kyllä.

Vierailija
9/36 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täydennys koulutukseen sain hyväksyvän lausunnon eli, kun paransi mahdollisuuksiani työllistyä.

Opiskelu kesti alle vuoden. Työkkäri suhtautui hyvin alusta asti suunnitelmiin ja sen jälkeen en olekkaan siellä asioinut, koska sain alalta vakipaikan.

Vierailija
10/36 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opiskelen juuri omaehtoisena. Syinä oli kun viimeiset vuodet olen ollut paljon työttömänä, välillä jotain töitä ollut, alle vuoden sopimuksia. Vanha ala ei sinänsä ole huonosti työllistävä. Mutta uudella alalla taas on pulaa tekijöistä. Mutta minulla oli hyvä se oma virkailija, nyt vaihtui joku muu.

Vierailija
11/36 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Estääkö tosiaan mahdollisuus maksuttomaan soluasumiseen asumistuen saamisen?

Ei estä. Maksuttomia asuntoloita on vain joissakin keskellä ei-mitään sijaitsevissa oppilaitoksissa, ja niihin pääsee vain pidemmästä matkasta tulevat opiskelijat lähiopetuspäivien ajaksi. Asuntolapaikka pitää erikseen anoa.

Vierailija
12/36 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkitaan tapauskohtaisesti. Keskeistä on että jos on vanha tutkinto se ei työllistä ja taustalla ollut työttömyyttä. Samoin se, että uusi tutkinto on takuuvarma työllistäjä. Ja tämä pitää osata perustella hyvin.

Itse sain tuen omaehtoiseen opiskeluun vaikka taustalla oli yksi yliopistotutkinto ja olisin voinut silläkin työllistyä.

Vierailija
13/36 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, vain yo tutkinto. Armeijan jälkeen olen yrittänyt yliopistoon useana keväänä ja ollut töissä. Nyt tosiaan luovutan yliopiston suhteen koska en näköjään sinne pääse. Oli todella vaikeaa keksiä jokin muu vaihtoehto, mutta pelastusalan amk alkoi kiinnostaa.

Vierailija
14/36 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä estää ellei ole asunut ennen opintojen alkamista asunnossa josta käsin voi opiskella

Vierailija
15/36 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelastusopiston sivulla: Asumislisä

Asumislisää tai yleistä asumistukea ei myönnetä, jos opiskelija on oikeutettu oppilaitoksen maksuttomaan asuntolapaikkaan. Asumislisä voidaan kuitenkin myöntää muuhun vuokra-asuntoon seuraavissa tilanteissa:

Opiskelijalla on ennen opiskelupaikan hakemista ollut asunto, josta käsin hän voi opiskella kyseisessä oppilaitoksessa.

Opiskelija ei voi terveydellisistä tai vastaavista erityisen painavista syistä asua oppilaitoksen asuntolassa.

Opiskelija asuu parisuhteessa opiskelupaikkakunnalla tai paikkakunnalla, josta päivittäinen koulumatka on mahdollinen.

Vierailija
16/36 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolainalla ja töillä ne muutkin opiskelijat rahoittaa elämisensä, ellei ole niin onnekas että saa aikuiskoulutustukea.

Vierailija
17/36 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matti Mäyrä kirjoitti:

Asumislisää tai yleistä asumistukea ei myönnetä, jos opiskelija on oikeutettu oppilaitoksen maksuttomaan asuntolapaikkaan. Asumislisä voidaan kuitenkin myöntää muuhun vuokra-asuntoon seuraavissa tilanteissa:

Opiskelijalla on ennen opiskelupaikan hakemista ollut asunto, josta käsin hän voi opiskella kyseisessä oppilaitoksessa.

Opiskelija ei voi terveydellisistä tai vastaavista erityisen painavista syistä asua oppilaitoksen asuntolassa.

Opiskelija asuu parisuhteessa opiskelupaikkakunnalla tai paikkakunnalla, josta päivittäinen koulumatka on mahdollinen.

Asumislisä on vain ulkomailla opiskeleville. Suomessa opiskelijat ovat kuuluneet yleisen asumistuen piiriin varmaan 10 vuotta.

Vierailija
18/36 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Mielivaltaista' on minunkin kokemukseni. Kun en itse saanut opintoja kasaan vaaditussa ajassa, en saanut  työttömyysetuutta kahteen vuoteen sen jälkeen. Tällä palstalla joku kertoi minulle, ettei sellaista päätöstä olisi oikeasti voinut antaa. 

Että kun viime aikoina on uutisoitu 140 000 ihmisestä, jotka ovat kateissa työelämästä, niin kannattaa muistaa, että siinä joukossa on myös ihmisiä, jotka ovat viranomaisten epäreilujen päätösten takia ulkopuolella yhteikunnasta (ja todennäköisesti katkeroituneet).

Vierailija
19/36 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matti Mäyrä kirjoitti:

Eli jos nyt ennen opiskelupaikan hakemista muuttaa paikkakunnalle, missä ko. oppilaitos sijaitsee, ei tarvitse opintojen alkaessa muuttaa oppilaitoksen asuntolaan, vaan voi jatkaa asumista siinä asunnossa, missä asuu jo valmiiksi, ja saada asumistukea?

Vierailija
20/36 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin itsekin tätä, mutta opiskelu johon hakisin kestää kai 3,5-vuotta. Tuttavani kuitenkin suoritti tuon saman ja mielestäni ei ollut noin kauaa. Toki en tiedä miten pääsisin, mutta tuttavani pääsi, vaikka oli jo 30v ja yksi eri alan tutkinto alla. Sosionomiksi ajattelin. Toimistopuolen koulutus ja työkokemusta on takana, mutta työttömänä olen ollut tosi kauan. Terveyshaasteita paljon ja niistäkin pitäisi selvitä. Ilmeisesti kuitenkin vaikea päästä tuolle alalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi