Opiskelu työttömyysetuudella
Onko joku onnistunut saamaan Te- toimiston tukemaan opiskeluaan? Tietyt kriteerit täyttävä työtön voi saada opiskella työttömyyspäivörahalla 24 kuukautta, mutta mistään ei selviä millä perusteella tuki myönnetään tai ei myönnetä. Olen käsittänyt, että päätös voi tulla varsin mielivaltaisesti kielteisenä vaikka mitään estettä ei olisi.
Olen vihdoin löytänyt toisen alan (amk),jolle lähteä opiskelemaan kun muutaman kerran olen yliopiston pääsykokeissa epäonnistunut. Tässä koulussa on maksuton soluasuntomajoitus joten en voi saada asumistukea, mutta en todellakaan kykene soluasumiseen. Pelkkä opintoraha taas ei mitenkään riitä elämiseen ja asuntoon.
Varmasti joku nyt sanoo, että olen typerys kun en ole innoissani mahdollisuudesta ilmaiseen asuntoon, mutta olen sen verran introvertti ja omaa keskittymisrauhaa tarvitseva joten samassa huoneessa asuminen kuuden hengen solussa ei tule kuuloonkaan!
Kommentit (36)
Sain vuosi sitten. Pätkätöitä paljon takana ja työttömyyttä. Jos saa opiskella kokoaikaisesti niin amk-opinnot pystyy ainakin monimuotona/etänä käymään kohtuullisen helposti kahteen vuoteen, max 2.5 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
'Mielivaltaista' on minunkin kokemukseni. Kun en itse saanut opintoja kasaan vaaditussa ajassa, en saanut työttömyysetuutta kahteen vuoteen sen jälkeen. Tällä palstalla joku kertoi minulle, ettei sellaista päätöstä olisi oikeasti voinut antaa.
Että kun viime aikoina on uutisoitu 140 000 ihmisestä, jotka ovat kateissa työelämästä, niin kannattaa muistaa, että siinä joukossa on myös ihmisiä, jotka ovat viranomaisten epäreilujen päätösten takia ulkopuolella yhteikunnasta (ja todennäköisesti katkeroituneet).
Yksi ehto tosiaan omaehtoiselle opiskelulle on se, että saa tietyn määrän opintopisteitä kasaan tietyssä ajassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'Mielivaltaista' on minunkin kokemukseni. Kun en itse saanut opintoja kasaan vaaditussa ajassa, en saanut työttömyysetuutta kahteen vuoteen sen jälkeen. Tällä palstalla joku kertoi minulle, ettei sellaista päätöstä olisi oikeasti voinut antaa.
Että kun viime aikoina on uutisoitu 140 000 ihmisestä, jotka ovat kateissa työelämästä, niin kannattaa muistaa, että siinä joukossa on myös ihmisiä, jotka ovat viranomaisten epäreilujen päätösten takia ulkopuolella yhteikunnasta (ja todennäköisesti katkeroituneet).
Yksi ehto tosiaan omaehtoiselle opiskelulle on se, että saa tietyn määrän opintopisteitä kasaan tietyssä ajassa.
Kukaan ei voi nähdä varmuudella kahden vuoden päähän ja luvata, ettei esim. sairastu vakavasti.
Vierailija kirjoitti:
Opintolainalla ja töillä ne muutkin opiskelijat rahoittaa elämisensä, ellei ole niin onnekas että saa aikuiskoulutustukea.
Opintolaina saa vain jos on oikeutettu opintorahaan. Ne on osalla jo käytetyt.
[/quote]
Yksi ehto tosiaan omaehtoiselle opiskelulle on se, että saa tietyn määrän opintopisteitä kasaan tietyssä ajassa.[/quote]
Jep ja tämän seurannassa on välillä jopa koomisia piirteitä. Esim. koronan ja lock downin aikana tuli tieto että Te-palvelut odottaa että opiskelut jatkuvat normaalisti. No mitäpä kun harjoittelut ja monet mut kurssit peruttiin, eikä mitään korvaavaa ollut ko. aikana suoritettavissa?
Monesti tuli tunne ettei ehdonalaisessakaan olisi näin tarkassa syynissä, kuin omaehtoisessa opiskelussa. Ja suoritin opinnot kuitenkin alle tavoiteajan ja työllistyin samoin tein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei voi nähdä varmuudella kahden vuoden päähän ja luvata, ettei esim. sairastu vakavasti.
Sairastuminen ei tietenkään vaikuta tuohon. Tai jos esim tekee töitä eikä nostakaan tukea, ei se 24 kk aika kulu. Työkkärin kanssa saa kyllä helposti sovittua.
Vierailija kirjoitti:
Jep ja tämän seurannassa on välillä jopa koomisia piirteitä. Esim. koronan ja lock downin aikana tuli tieto että Te-palvelut odottaa että opiskelut jatkuvat normaalisti. No mitäpä kun harjoittelut ja monet mut kurssit peruttiin, eikä mitään korvaavaa ollut ko. aikana suoritettavissa?
Monesti tuli tunne ettei ehdonalaisessakaan olisi näin tarkassa syynissä, kuin omaehtoisessa opiskelussa. Ja suoritin opinnot kuitenkin alle tavoiteajan ja työllistyin samoin tein.
Etäopinnot, campus online? Kyllä työkkärin kans saa aika hyvin sovittua. Kaksi kertaa vuodessa toimitan opintotiedot sähköisesti. Eipä tuo iso vaiva ole. Tosin työllistyin kesken opintojen enkä ole enää tukea nostanut.
En tiedä mielivaltaisuudesta, mutta joitain kriteerejä siihen tulee olla. Pitää olla täyttänyt 25 vuotta ja lisäkoulutus parantaisi mahdollisuuksia työmarkkinoilla. Työnhaku pitää myös olla voimassa ja opiskelusta pitää sopia te-toimiston/kuntakokeilun kanssa ennen opiskelujen aloittamista.
Itse olen juuri saanut luvan opiskella matkailualan tutkinnon työttömyysetuudella, koska katsottiin, että toinen ammattitutkinto maatalousalan tutkinnon lisäksi edistäisi mahdollisuuksiani paljon.
Alalla pitää olla mahdollisuuksia tehdä töitä, joten johonkin ns huuhaa-alaan ei varmaan saa puoltoa. Esim influensseri tai joku media-alan assistentti.
Vierailija kirjoitti:
Jos opiskelet työmarkkinatuella niin mikään asia ei muutu. Saat edelleen asumistuen nykyiseen asuntoosi ja lisäksi sinulla on oikeus koulumatkatukeen halvimman kulkutavan mukaan. Opiskelu on mahdollista jos työvoimaviranomainen katsoo sen olevan tarpeellista työllistymisen kannalta eli harkinnan varaista.
Ap suunnittelee opintoja AMK:ssa ja niihin opintoihin ei saa koulumatkatukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan sama vaatimus kuin on opintotuen kanssakin, ei sen kovempi. Se kenen leipää syöt, sen lauluja laulat! Jos saat opintotukea tai opiskelet työttömyysetuudella, niin silloin olet velvollinen suorittamaan Kelan vaatiman määrän opintopisteiteitä, tai menetät ko. etuuden. Jos sairastut, sillon lopetat näiden etuuksien nostamisen ja nostat vaikka sairauspäivärahaa, silloin ei ole opintopistevaatimuksiakaan
Ammattia vailla kirjoitti:
Ei, vain yo tutkinto. Armeijan jälkeen olen yrittänyt yliopistoon useana keväänä ja ollut töissä. Nyt tosiaan luovutan yliopiston suhteen koska en näköjään sinne pääse. Oli todella vaikeaa keksiä jokin muu vaihtoehto, mutta pelastusalan amk alkoi kiinnostaa.
Sinulla ei ole mitään mahdollisuutta päästä opiskelemaan työttömyystuella kun sinulla ei ole vielä yhtään tutkintoa. Luuletko että kukaan muukaan opiskelisi opintotuella ja lainalla jos lukion jälkeen saisi opiskella työttömyystuella kun on ollut vähän aikaa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etäopinnot, campus online? Kyllä työkkärin kans saa aika hyvin sovittua. Kaksi kertaa vuodessa toimitan opintotiedot sähköisesti. Eipä tuo iso vaiva ole. Tosin työllistyin kesken opintojen enkä ole enää tukea nostanut.
Tein maisterin tutkintoa josta uupuvat pääasiassa harjoittelut ja seminaarit sekä gradu. Suoritettujen opintojenhan tuli kuulua tutkintoon.
Tuo vaivalloisuus varmaan vaihtelee hieman sen mukaan millaista tutkintoa tekee. Ehkä virkailijakohtaistakin. Opiskelun on suunniteltu etenevän tasatahtia, noissa omissa opinnoissani valtaosa opintopisteistä tuli gradusta joka valmistui viimeisenä ja tätä oli vaikea te-palveluissa ymmärtää.
Mutta siis lopputulemana tein opinnot alle tavoiteajan ja työllistyin samoin tein.
edelleen tutkinnon työllistävyys tarkistetaan ammattibarometristä ja fore-ammatista. Löytyvät googlesta ja tätä kannattaa käyttää perusteluna.
Te palvelujärjestelmää ei valitettavasti kiinnosta saako ihminen mielekkään ja motivoivan tutkinnon vaan että yhteiskunta saa henkilön, joka myös työllistyy.
Jos on mitään sairausrajoitteita niin kannattaa lähteä hakemaan kelan kuntoutuspalveluiden kautta.
Vierailija kirjoitti:
Matti Mäyrä kirjoitti:
Pelastusopiston sivulla: Asumislisä
Asumislisää tai yleistä asumistukea ei myönnetä, jos opiskelija on oikeutettu oppilaitoksen maksuttomaan asuntolapaikkaan. Asumislisä voidaan kuitenkin myöntää muuhun vuokra-asuntoon seuraavissa tilanteissa:Opiskelijalla on ennen opiskelupaikan hakemista ollut asunto, josta käsin hän voi opiskella kyseisessä oppilaitoksessa.
Opiskelija ei voi terveydellisistä tai vastaavista erityisen painavista syistä asua oppilaitoksen asuntolassa.
Opiskelija asuu parisuhteessa opiskelupaikkakunnalla tai paikkakunnalla, josta päivittäinen koulumatka on mahdollinen.Eli jos nyt ennen opiskelupaikan hakemista muuttaa paikkakunnalle, missä ko. oppilaitos sijaitsee, ei tarvitse opintojen alkaessa muuttaa oppilaitoksen asuntolaan, vaan voi jatkaa asumista siinä asunnossa, missä asuu jo valmiiksi, ja saada asumistukea?
Juuri näin. Eli pitää muuttaa jo varalta sinne paikkakunnalle vaikka ei tiedä pääseekö kouluun. Opintotukea tosiaan saa kyllä sen about 250 e kk ja lainaa tietysti, mutta asumistukea ei kun se asuminen olisi kerran ilmaiseksikin tarjolla
Vierailija kirjoitti:
Ammattia vailla kirjoitti:
Ei, vain yo tutkinto. Armeijan jälkeen olen yrittänyt yliopistoon useana keväänä ja ollut töissä. Nyt tosiaan luovutan yliopiston suhteen koska en näköjään sinne pääse. Oli todella vaikeaa keksiä jokin muu vaihtoehto, mutta pelastusalan amk alkoi kiinnostaa.
Sinulla ei ole mitään mahdollisuutta päästä opiskelemaan työttömyystuella kun sinulla ei ole vielä yhtään tutkintoa. Luuletko että kukaan muukaan opiskelisi opintotuella ja lainalla jos lukion jälkeen saisi opiskella työttömyystuella kun on ollut vähän aikaa töissä.
No tätä olen itsekin ajatellut eli kylläpä se ainoa vaihtoehto on tyytyä siihen että saa opintorahaa noin 250 e ja lisäksi nostaa lainaa. Sillä luulis pystyvän maksaa jonkinlaisen vuokra- asunnon . Yksin asuva ei vuokra-asuntoa helposti alle 500 eurolla saa, mutta eiköhän sitä pärjää.
En ole perehtynyt opintolainaan korkoihin. Nouseekohan ne nyt samalla kun muutkin korot🤔
Saisin opiskella työmarkkinatuella pari vuotta jos haluaisin ja sopiva ala löytyisi. Tämä on seuraus siitä, että olen käynyt läpi lähes 20v kestäneen viranomaishelvetin jonka seurauksena menetin psyykkisen ja fyysisen terveyteni, mutta eläkkeelle ei päästetä useista lausunnoista huolimatta. Ikää alkaa jo olla ja työllistyminen pelkkää päiväunta, joten silkasta harrastelun ilosta virkanilkit maksaisivat minulle nyt kouluttautumisen uudelle alalle. Ikävää, että tätä ei tarjottu silloin, kun siitä olisi vielä ollut jotain todellista hyötyäkin, mutta mielivaltaista tosiaan joo.